Vraag

Sonos systeem uitbreiden

• 24 januari 2020
  • 13 reacties
  • 462 Bekeken

Beste,

Momenteel ben ik in het bezit van een Playbar en een Sub.

Een aantal jaren al genieten we van het dit systeem wat betreft geluid en gebruiksgemak.

Wel heb ik altijd al een beetje de midden tonen gemist.

Nu zijn we een aantal maanden geleden verhuisd en is de ruimte die met geluid gevuld moet worden groter geworden.

Als ik nu in de keuken/eetkamer sta dan mis ik toch wel het “volle”  geluid wat ik in de woonkamer wel ervaar.

Als gevolg hiervan wil ik graag de boel gaan uitbreiden, maar weet niet zo goed wat een zinvolle investering is om A) de mid op te krikken en B) het geluid in de hele ruimte vol te laten klinken.

Ik had het idee om een Play 5 in de keuken/eetkamer te hangen maar buiten dat ik het toch wel een aardig grote box vind vraag ik me af of het niet iets kort door de bocht is.

Ik zou het op prijs stellen mochten jullie me willen adviseren.

13 Reacties

Reputatie 2
Badge +1

Zelf had ik altijd een playbar met een sub en 2 play3s... de play3s heb ik een maand geleden vervangen voor 2 play5s.... wow!! Wat een verschil!! De play3s zijn super voor tv... maar met stevige en harde muziek worden wat schreeuwerig.... die play5s zijn echt super!! Alleen voor de buren is t wat minder.... uiteindelijk zul je altijd in andere kamers de sub horen overstemmen... de diepe Bas draagt gewoon verder.... 

Reputatie 2
Badge +2

ik heb in mijn living een beam - sub - 2 x play1, in de eetkamer een Move en in de keuken een play 5.

Bij de sub voel je de bassen als je het wil en de buren niet thuis zijn, anders maakt het de muziek gewoon mooier.

Dat zal je bij een play 5 niet zo sterk hebben, maar elke keer dat ik de play 5 alleen beluister vraag ik me af hoe het dan dat deze de keuken (5mx4m) zo goed vult.

De 3 ruimtes zijn met elkaar verbonden, als de speaker samenspelen geeft dat echt een goede beleving in alle ruimtes. 

De move geeft ook een mooi geluid, maar ik vind de play 5 beter uitgebalanceerd.

Er is maar 1 manier om het echt uit te vinden vrees ik, het proberen maar ik denk dat je met een play5 weinig mis kan doen. 

Bedankt voor jullie reactie

@Siemp,heb jij het geheel in een surround opstelling staan ?

en overheersen de 5’s dan niet ?

@koen71, mag ik vragen wat de opstelling van de 5 in de keuken is ?.

ik heb tijdens de verbouwing een extra wcd in de muur gefreesd op ongeveer 30cm van het plafond om gegier de 5 te kunnen aansluiten.

Maar komt de 5 dan volledig tot zijn recht ?.

Reputatie 2
Badge +2

1 picture says it all. Vrij eenvoudige opstelling, gewoon op het werk tablet van de keuken.

Als je met een steun de speaker naar beneden richt en trueplay tuning gebruikt zou het goed moeten komen.

Reputatie 4
Badge +3

Ik mis met één speaker in een ruimte, hoe uitgebalanceerd ook, toch altijd het stereo beeld.
Play5 klinkt goed hoor echt, maar zou toch altijd voor 2 speakers gaan, welk type hangt af van de grootte van de ruimte.

Reputatie 2
Badge +1

@Siemp,heb jij het geheel in een surround opstelling staan ?

en overheersen de 5’s dan niet ?

Ja Zeker, en nee ze overheersen zeker niet (overheersen boven de sub) ze gaan zeker harder als de play3s als je dat bedoeld. je kunt ze ook gewoon instellen naar behoefte, tijdens TV kijken staan ze zachter dan met muziek luisteren….. Een super vet en zuiver geluid!

Als ik onze indeling zou moeten omschrijven (foto’s uploaden lukt me niet altijd :grimacing:) dan heeft onze begane grond de wel bekende U vorm.

Via de gang kom in je in het deel die de woonkamer met de keuken verbind (3,3 x 4,0)

Naar links kom je in de woonkamer  (5,3 x 3,5)

Naar rechts in de keuken (5,3 x 5,5)

Zoals in mijn eerste post vermeld hebben we in de woonkamer nu de playbar en sub.

De Tv hangt aan de lange muur en de bank staat hier bijna 5mtr vanaf.

Achter de bank is dan nog een vrije ruimte van zo’n 30-40cm waar ik 2 x play 5 zou kunnen neerzetten.

Ik ben ervan overtuigd dat dit een geweldige upgrade is voor de woonkamer en het probleem van het mid zal oplossen maar zit ik dan niet te dicht op de play 5’s ?

@Siemp, is de situatie een beetje vergelijkbaar met die van jou ?

@koen71 bedankt voor de foto. Zegt inderdaad voldoende maar is bij ons helaas geen optie omdat wij een kookeiland hebben en vrouwlief……………..

Mis je het stereo geluid in de keuken ?

@Langbeest het advies is dan eigenlijk om altijd een set te kopen mocht je waarde hechten aan stereo ?

kun je met trueplay aangeven wat de lokartikel is waar je het meeste luisterd ?. Het is bij nl. Lastig om de boxen zo te positioneren dat deze op een gelijke afstand en hoek hangen als we aan de eettafel zitten.

Reputatie 4
Badge +3

@Goromo 
Tja dat is mijn advies en gezien de grootte van je woonkeuken lijken mij 2 play one/ SL ruim voldoende.
Maar ja, ik hecht dan ook waarde aan stereo geluid :grinning:
Vreselijk als ik via 1 oor geluid laat binnenkomen :-)

Reputatie 4
Badge +3

@Siemp 

Ik zie dat je Trueplay niet hebt ingeschakeld….Heb je hier een reden voor?

Reputatie 2
Badge +2

ik kan me levendig voorstellen dat Playbar - sub - 2 x play5 epic moet klinken, ik zou het ook eens kunnen testen, maar ik vrees dat ik er geen Wife Acceptance Factor voor heb. 

Vreemd genoeg mis ik het stereo effect niet. In de woonkamer (4 x 4m) heb ik een tijdje met 2 x play 5 1ste gen in stereo gehad. Ik stoorde me toen als je te dicht bij een van de speakers zat dat je dan maar “halve muziek” hoorde. Aan de overkant van de tafel was het geluidsbeeld perfect.

Toen ik beide speakers gewoon in groep liet spelen (dus zonder stereo) vond ik het beter klinken van dicht bij. 

Uiteindelijk heb ik 1 speaker overgehouden, deze centraal gezet en is de play 5 naar een andere ruimte verhuist.

Dit was wel voor trueplay, dus stereo tunen heb ik nooit getest. @Langbeest enige ervaring hiermee ?

Advies geven over iets zo persoonlijk als muziek is altijd moeilijk misschien eens gaan luisteren in een winkel? Dan kan je voor jezelf uitmaken wat jij als het beste ervaart. 

Reputatie 2
Badge +1

@Goromo ongeveer ja.... Ik vind ze zeker niet opdringerig.... de play3s waren dat meer omdat die frequenties miste

@Langbeest Klopt heb je goed gezien... Ik heb die play5s nog niet zo lang, nog steeds niemand op bezoek gehad met zo'n mislukte iPhone 🤣... helaas werkt dat niet op Android 🙈

Hallo, ik heb n playbar en 2x one als achter speakers. Als ik 2x play als extra speakers bij de Tv zet heb ik dan veel beter geluid?

Reputatie 5
Badge +3

Voor tv geluid geen goede optie. Een surroundopstelling in max 5.1, waarbij de bar als 3.0 geldt. Extra speakers dan 5.1kan voor echo bij tvgeluid zorgen. Voor muziek streamen kan het wel goed. 

Reageer