Sonos maakt je ongevraagd Beta-tester

• 7 februari 2020
  • 7 reacties
  • 344 Bekeken

Blijkbaar heeft Sonos mij ongevraagd Beta testers gemaakt… Wij waren nog niet eens thuis op het bewuste moment dat de aanvraag is gedaan… Dus zaten niet op ons eigen netwerk! Dus met als gevolg als we de Sonos app willen gebruiken, vraagt hij telkens om de Beta-software the installeren…. Maar dat wil ik dus niet… Maar als ik dit doe kan ik ook niet verder in de app en gebruik van geluidsinstallatie! Ik stel mij hier serieuze vragen bij of dit zomaar kan en mag… Mijn Sonos systeem van enkele duizenden euros en gekoppeld aan mijn domotica volledig onbruikbaar… Ik of iemand anders heeft zich nooit opgegeven als testers… Systeem heeft ook een jaar lang perfect gewerkt tot vandaag! Ik vind dit dus niet kunnen… En de hulp van de helpdesk helpt je ook al niet verder… Je moet blijkbaar zelf je uitschrijven als beta-tester, wat ik terwijl ik me nooit ingeschreven heb, en nu moet ik geduld hebben dat er in America iemand de account deactiveerd… En zolang kun je dus geen gebruik maak van je high-end geluidssysteem…. Ik vind dit dus niet kunnen en ga hiervoor ook verdere stappen ondernemen! Dit is een schending van de privacywetgeving en dat ze ook nog heb het recht hebben om mijn systeem zomaar te blokkeren… Hier gaat Sonos echt een stap te ver! Dus denk maar eerst goed na vooraleer je Sonos wil aanschaffen en door hun gegijzeld wil worden...

7 Reacties

Wij hebben juist hetzelfde voor. Er wirdt een extra betaverdie van sonos op he iphone gezet, dir je dan nog in instellingen miet vertrouwen en dsn kan he terug werken masr enkel in de betaversie fir ee eigenlijk niet willen. De originele sonosapp werkt miet en blijft zeggen dat er een update us. Heel vervelend

Reputatie 5
Badge +3

Vervelend dat je je systeem een poosje (hoe lang?) niet kunt gebruiken. Wel een beetje vreemd dat Sonos zelf je account om zou zetten naar betatester. Wat zouden ze daarbij voor belang hebben? Kortom: zal wel een foutje zijn (mogelijk toch ook van jezelf of een andere gebruiker op je systeem?). Foutjes kunnen gebeuren. Dan komt bij mij de vraag op of je je niet wilt of niet kunt uitschrijven als betatester? Maar goed, iemand in Amerika gaat zijn best doen om het foutje te herstellen. Wat je privacy daarmee te maken heeft ontgaat me dan weer volledig. Ik ben benieuwd naar de stappen die je gaat ondernemen.

Reputatie 3
Badge +2

Hey Steven,

Ik zie dat je ook al contact gezocht heb met onze support afdeling.

Zoals mijn collega daarin ook gezegd heeft, we zullen bij Sonos nooit iemand zomaar van een Beta software voorzien.

Onze gebruikers geven hier zichzelf altijd voor op, en dan nog zal niet iedereen hiervoor geselecteerd worden.

Reputatie 4
Badge +3

Toch iets om eens naar te kijken Sonos; ik heb exact hetzelfde probleem en heb mij nooit opgegeven voor het beta programma. Ik weet het zeker omdat je een formulier moet invullen en dat heet het Basic Profile Form. Daarin deel je o.a. verplicht je telefoonnummer en andere verplichte data. Ik heb dat nooit ingevuld en verstuurd en toch kreeg ik gisteren de mail zoals hieronder. Mijn systeem heeft automatisch (zo ingesteld) de update naar 11.1 gedaan en ik draai nu ongewild de beta app bij mijn hele familie. Ik voel me vereerd maar dit lijkt wel degelijk spontaan en ongevraagd te gebeuren.

Hier hetzelfde probleem.  Opeens zijn we beta tester. Niet heel erg. 

Maar de vraag is of ik de update buiten android kan vertrouwen ?

Geen hack of zo ? 

Ik heb me inderdaad niet ingeschreven voor het Beta programma en ben dat nu wel. 

Dus hier is geahackt of een softwarefout geïntroduceerd. 

Reputatie 7
Badge +2

Klanten die op de Beta geplaatst zijn, hebben in het verleden zich aangemeld voor de Beta.

Als klanten zich aanmelden, wil dit niet zeggen dat je meteen meedoet aan een test-versie, soms is er geen test-versie, soms zijn er bepaalde criteria waaraan het systeem moet voldoen alvorens je een uitnodiging zult ontvangen.

In dit geval zijn er mensen gekozen die redelijk lang terug, zo rond Maart 2019 zich voor de Beta hebben aangemeld en ook de NDA hiervoor (digitaal) hebben ondertekend.

Je systeem zal waarschijnlijk aan bepaalde criteria voldoen,  dat je nu gekozen bent om mee te doen.

Als je geen Beta wilt testen, dan kun je jezelf weer afmelden via https://beta.sonos.com.

Het is redelijk lang terug, en kan daarom best begrijpen dat mensen zich niet meer bewust zijn dat ze zich voor de Beta hebben aangemeld.

Mocht je 100% zeker weten jezelf niet te hebben aangemeld, dan wil ik je met klem aanraden je wachtwoord te wijzigen van je Sonos account, dan zou iemand anders (familie?) daar toegang toe hebben en je aangemeld hebben.

Je zal niet op een Sonos-Beta geplaatst worden als je geen NDA getekend zou hebben.

Er zal namelijk een stukje geheimhouding aan de Beta hangen, waarin je mogelijk nieuwe functies en producten NIET openbaar mag maken naar je directe omgeving en social media en dergelijke.

Op het moment dat je voor een Beta gekozen bent, zou je een email moeten ontvangen met de bevestiging dat je mag meedoen, misschien dat hier iets is mis gegaan, waardoor er nu zoveel verwarring ontstaan is.

Reageer