Sonos

  • 15 October 2020
  • 13 reacties
  • 604 Bekeken

Beste allen, Sonos,

Ik heb een klacht/probleem door de upgrade naar de Sonos S2-app.
Momenteel heb ik de volgende Sonos producten in gebruik:

  • 1x Playbar (gen 2)
  • 1x Play 5 (gen 2)
  • 5x Play ONE’s (gen 2)
  • 1x Connect (gen 1)

Al mijn apparaten, behalve de Connect, zijn compatibel om naar de nieuwe Sonos S2-app over te gaan. De ‘oplossing’ die nu wordt aangeboden is om twee aparte systemen aan te houden: S1 en S2. Dit is voor mij geen oplossing omdat ik mijn Connect inzet voor het streamen van vynil naar mijn andere Sonos boxen. Zodra ik de Connect buiten het S2 netwerk plaats wordt deze dus voor mij onbruikbaar.

Een andere oplossing die Sonos aanbiedt is om de Connect te vervangen met een korting van 30% (…) Ik mag dus zelf geld bijleggen om een goed werkend product te vervangen voor precies hetzelfde product. En de aanleiding hiervoor is een update van de producent zelf. Klinkt mij tegenstrijdig in de oren dat de klant hier voor mag opdraaien (!) 

Als beide oplossingen geen optie zijn, is het laatste alternatief om de S1 app te blijven gebruiken. In dat geval kan ik dus nooit naar de S2 overstappen en kan ik ook geen gebruik gaan maken van de nieuwste S2 app features, design en hogere audioresolutie terwijl ik wel veel Gen 2 boxen in bezit heb en ik als klant hier gewoon toegang tot zou moeten hebben. Oh en dan komt daar nog bij dat niet gegarandeerd kan worden door Sonos dat andere diensten zoals Spotify, TuneIn etc. de S1 blijven ondersteunen…. Kortom, dit is ook geen ‘oplossing’ dus.

Is er iemand die ditzelfde probleem/klacht ervaart? En gaat hier nog een passende oplossing voor komen? Ik ben jarenlang een tevreden klant geweest en heb ook altijd met veel enthousiasme Sonos aangeprezen bij vrienden en collega’s maar dit is voor mij een reden om hier direct mee te stoppen en op termijn zelfs over te stappen naar een ander muziek systeem welke geen 100% afschrijving heeft in 10 jaar tijd. Daarnaast brengt dit bij mij ook onrust over mijn andere Sonos boxen, zullen die de komende 5 jaar ook verplicht vervangen moeten gaan worden?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

13 Reacties

Reputatie 7

Tja. Aan de ene kant vervelend dat je je Connect niet met S2 kunt gebruiken. Aan de andere kant vind ik dat je wel een beetje doet alsof je alle leed van de wereld overkomt. Want:

  1. overstappen is nu nog niet echt nodig, er is nog geen functieverlies met S1;
  2. als je de reden ziet waarom er onderscheid moest komen (zeer beperkt geheugen op de oude devices), valt redelijkerwijs aan te nemen dat de huidige devices (met veel meer geheugen) de komende jaren ondersteund worden;
  3. Sonos garandeert ondersteuning minstens vijf jaar na uit productie nemen van het device - hun track record is langer (devices uit 2005 krijgen nog updates in S1);
  4. andere aanbieders stoppen plotseling met hun smart devices (Squeezebox, bepaalde series van Bose);
  5. kijk eens hoe lang andere smart devices worden ondersteund (je telefoon, je smart TV), dan is Sonos echt zo gek nog niet.

Al met al vind ik het aanbod van Sonos (€300 voor een Port) dan geen slechte deal. Ja,  het is even slikken, maar je kunt het moment uitstellen tot S1 echt functies gaat verliezen. En leg je er maar bij neer dat smart apparaten qua afschrijving meer op computers lijken en dus sneller functies verliezen dan vroeger - waarbij Sonos dan nog meevalt.

Reputatie 7
Badge +3

Blijft toch ongelooflijk dat er steeds weer dit soort berichten opduiken. Er is al heel veel over dit onderwerp geschreven en dan toch de vraag stellen of er meer mensen dit ervaren. Maar ach misschien lucht het op om het van je af te schrijven. Geniet gewoon nog een hele tijd van je Sonos zoals het is en je kocht eea met een bepaalde functionaliteit en niet met een eventueel toekomstige functionaliteit.

Reputatie 6
Badge +3

Ik snap de frustratie van TS wel. Sonos wordt (door Sonos) in de markt gezet als een high end multi room Audio/TV product en niet als een computer of iphone die je in een paar jaar opstookt. Consumenten hebben nu eenmaal een totaal andere beleving bij Audio/TV producten. Die manier van marketen en positioneren door Sonos maakt het voor de gemiddelde Sonos gebruiker moeilijk te verteren dat deze nu voor het duivelse dilemma komt te staan van ‘split systems’ versus niet meer updaten van je hele systeem. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij betreft is er geen enkel dilemma op dit moment. Gewoon blijven gebruiken zoals het is en de noodzakelijke updates krijg je ook nog altijd zoals je gewend bent. 
Toen ik, na wikken en wegen, op Sonos overstapte wist ik wel degelijk wat ik ging kopen en wat de gevolgen zouden kunnen zijn, je koop nu eenmaal iets wat niet meer aan een draadje hangt. Het probleem is dat consumenten zich te weinig verdiepen in hetgeen ze aanschaffen en bij een duurder product als Sonos kan ik mij dat helemaal al niet voorstellen. 
Wanneer je vroeger een analoog apparaat kocht en na een jaar kwam er een nieuw product met nieuwe mogelijkheden uit dan had je ook een keus. Diezelfde keus heb je nu ook, maar om de een of andere reden accepteren we dat niet omdat de aanpassing vaak met een software upgrade kan. Er wordt dan voorbij gegaan aan het feit dat de hardware de upgrade dan ook moet kunnen ondersteunen.

Reputatie 6
Badge +3

Is allemaal waar, echter Sonos is geen pionierend start-up bedrijfje meer dat zich enkel richt op een beperkte groep early adopters met gedurfde niche producten (sorry voor de vele Engelse kreten maar ik weet  er even geen NL woorden voor). Sonos is nu beursgenoteerd en bespeeld de grote markt, dat betekent dat het zich, om te overleven, ook zal moeten verdiepen in de marketing, communicatie en R&D die daar bij hoort en daar zie ik eerlijk gezegd flinke gaten vallen. Nogmaals, ik ben het met je eens maar het is niet hoe de gemiddelde Sonos gebruiker denkt; die slaat op hol bij de Sonos hoek in de MediaMarkt en blijft daarna met een kater zitten omdat het toch allemaal wat te ingewikkeld is met rare berichten van Sonos over updates, S1 vs S2, recycling en trade ups…….en dan is de reactie brrrrr, wat heb ik in hemelsnaam gekocht en echt goedkoop was het ook al niet.

Reputatie 7
Badge +3

Zegt meer over de consument dan over Sonos. 😉

Reputatie 6
Badge +3

Zegt meer over de consument dan over Sonos. 😉

Yep, is zo waar. Het vervelende (ook voor ons) is alleen dat Sonos Company nu volledig afhankelijk is geworden van diezelfde grote massa consumenten. Als die Sonos de rug toe keren, is het snel over en sluiten, worden ze overgenomen en gaan ze als een kaarsje uit. Zeg maar een beetje de DeLorean onder de Audio producten. Zijn tijd ver vooruit maar ongeschikt voor de grote markt door foute strategie en keuzes.

Reputatie 7
Badge +3

Haha, beetje zwaarmoedige gedachte. Maar ach, laten we gewoon lekker gaan genieten van onze Sonos zoals die nu is. Ik ben in ieder geval een heel tevreden klant en ga weer lekker genieten van een Deezer stream.

Gelukkig kunnen we in deze Corona tijd van een heerlijk geluid genieten in onze huiskamers

Reputatie 6
Badge +3

Ja haha, inderdaad niet erg opbeurend zo voor het weekend. Precies zoals je zegt is het maar net ! Genieten zeker in deze tijd, hier staat ie ook al aan zoals altijd eigenlijk, fijn weekend !

Al jullie technische informatie is prima, goed dat jullie dat helder hebben. Maar het feit blijft dat goede producten, waar nog niets mis mee is, straks niet meer optimaal gebruikt kunnen worden. Ik begrijp dat het bij de eerste generatie producten misschien niet goed over nagedacht is maar wie zegt dat dit bij generatie 2 niet hetzelfde kan zijn. Muziek boxen horen jaren en jaren mee te gaan. 
De eerst generatie gebruikers is waar ze groot van zijn geworden, en nu is het gewoon ‘tja jammer dan, hier heb je een schrale korting’. 

@Erooij en @106rallye werken jullie voor sonos ofzo? Begrijp echt niet dat jullie er zo gemakkelijk over doen. Ben benieuwd hoe jullie straks staan te kijken als jullie favo apparaten niet meer optimaal te gebruiken zijn. 

Ik kan je vertellen, voor mij geen nieuwe sonos meer. Ik stop mijn duizenden euro’s liever in een bedrijf met een lange termijn visie en dat zal ik ook met mijn omgeving delen. Ik hoop dat sonos hier wat mee gaat doen voor de toekomst, dit gaat ze klanten kosten. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik werk zeker niet voor Sonos. Ook ben ik ervan overtuigd dat eea niets met een eerste generatie van het product te maken heeft. Ook de 2e, 3e etc generatie zal eindig zijn. Dit heeft nu eenmaal te maken met productontwikkelingen. 
Ik wens je veel succes met het vinden van een ontwikkelaar die je gegarandeerd een vergelijkbaar apparaat kan leveren welke zich toch door ontwikkeld en dan toch een langere levensduur kan hebben. Misschien moet je dan maar weer overstappen naar een bedraad systeem. 

Overigens kan je ook gewoon gebruik blijven maken van het systeem zoals het is (wanneer 1 van je componenten generatie 1 is). Waarom zou je dan gaan investeren in een heel nieuw systeem? Wanneer je een losse receiver zou hebben en er wordt een nieuwe techniek ontwikkeld dan kan je deze ook niet meer op die receiver werkend krijgen. Ook dan zal je moeten kiezen; of blijven bij wat je hebt of een nieuwe receiver kopen. 

Ik geniet nog dagelijks van mijn Sonos en zal dat, nog naar mijn mening, nog jaren gaan doen. En ja, je loopt wel eens ergens tegenaan maar over het algemeen een zeer goed geluid met een prettige gebruikservaring, hetgeen ik ook zal blijven uitdragen in mijn omgeving  😉

 

Reputatie 7

@EvieSonos Ik werk niet voor Sonos en doe volgens mij ook niet "makkelijk". Een onverwachte (maar voorlopig ook nog niet nodige) uitgaaf van € 300 is niet fijn. Voor mij is een relatief beperkte bruikbaarheidsduur van connected producten echter wel een (vervelend) “fact of life". Ook andere fabrikanten doen dit, zelfs nog veel eerder dan Sonos (zie Bose, zie Logitech met Squeezebox). Je hebt je er dus maar bij neer te leggen - het kortingsaanbod van Sonos (na waarschijnlijk minstens vijf jaar gebruik) vind ik dan best schappelijk.

Dit heeft allemaal te maken met verwachtingen. Sonos maakt dure dingen, waarvan je verwacht dat ze lang meegaan. Maar wat is lang? Voor een audio-apparaat is (van oudsher) een gebruiksduur van vijf jaar kort (maar waarschijnlijk zul jij je Connect overigens langer gebruiken). Voor een connected device is vijf jaar best lang. Voor Sonos geldt dat  men met S1 nog devices uit 2006 ondersteunt, wat voor een connected device erg lang is. Kijk eens naar je telefoon of je smart TV. Allemaal worden ze in kortere tijd minder bruikbaar. Wil je daar geen last van hebben, dan moet je niet voor een connected device kiezen. Dat kan best: koop een stel versterkers en passieve speakers en een hoop draden en ook dan heb je een multiroom audiosysteem, dat niet verbonden is met internet en (dus) niet behoeft te worden geüpdated. Je mist alleen een hoop gemak en de connectivity die je graag wilt. Die connectivity brengt echter een beperktere gebruikstermijn mee. Vervelend, maar niets aan te doen.

De termijn van gebruik die jij verwacht is juist voor connected devices dus wel erg lang. Jouw Connect is van voor 2016 (want Gen1) en als je één van de laatste bent die er zo één heeft gekocht kun je er vanaf nu waarschijnlijk nog een paar jaar mee doen, voordat een eventueel feature-verlies pijn zou gaan doen - zes of zeven jaar. Je Connect kan ook al van 2012 of eerder zijn en dan heb je er nog best lang iets aan gehad.

Kortom: ik vind dat je in je verwachtingen voor connected apparaten de nadruk teveel legt op de audio-kant van het geheel. En juist Sonos heeft op het gebied van ondersteuning een beter track record dan anderen, maar “resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst".

@Erooij Ik ben geneigd om Sonos te geloven dat het gebrek aan intern geheugen op de oude apparaten een probleem was (cq. kan gaan worden). Als je de tabellen ziet hebben de nieuwere devices echt (veel) meer geheugen. Het ligt dus voor de hand dat dit een probleem is. Mijn verwachting, gebaseerd op het grote verschil in geheugengrootte tussen S1- en S2-devices, is dan ook dat de huidige generatie Sonos langer mee zal gaan dan de gegarandeerde vijf jaar na uit productie gaan.

Ook ik ben een tevreden Sonos gebruiker, met hetzelfde probleem: allemaal S2 producten op mijn Connect na, die de installatie in de woonkamer vorstelijk van muziek voorziet. Ik heb mijn Connect zelfs voor veel geld door Magna Hi-Fi laten upgraden, waardoor hij helemaal subliem klinkt. Geen denken aan dat ik overstap op S2!
Toen de CD op de markt kwam heb ik ook niet boos naar Philips geschreven dat mijn platen nu waardeloos zijn geworden. Ik ben mijn platen gewoon blijven draaien. Heb daarnaast toch later ook een CD-speler gekocht. En nog wat later zelfs een Sonos (ik was zelfs een van de eerste kopers bij dat oplichtersbedrijf, dat mensen spullen verkoopt die kunnen verouderen!). 

Deze discussie doet mij de schellen van de ogen vallen: ik ga alsnog bij Philips de aanschafkosten van mijn platenspeler terugvorderen!