Service en reparatie

• 5 januari 2018
  • 65 reacties
  • 11824 Bekeken

Toon eerste bericht

65 Reacties

Reputatie 1
Badge +1
Wat Damon77 al zegt, zou eerst contact met ons opnemen, voordat er allerlei conclusies getrokken worden a.d.h. van wat andere klanten hebben aangekaart.

Maar misschien ligt het wel aan die klanten die aangekaart hebben. dat jullie (Sonos) een andere strategie aan het voeren zijn, wat betreft zaken als garantie, vervanging en reparatie.

Ik ben erg tevreden over mijn Sonos apparatuur in huis.Laat dat ook geschreven zijn.

Ik zal echter nooit rechtstreeks bij Sonos bestellen, ik ga liever naar een fysieke winkel die zich houden aan de Nederlandse spelregels, wat betreft garantie en reparatie.

Dat is beter dan tegen de hooghartigheid aan te lopen van sommige medewerkers van Sonos.
En dat mag ook geschreven worden.
Reputatie 4
Badge +3
Ik ben erg tevreden over mijn Sonos apparatuur in huis.Laat dat ook geschreven zijn. Ik zal echter nooit rechtstreeks bij Sonos bestellen, ik ga liever naar een fysieke winkel die zich houden aan de Nederlandse spelregels, wat betreft garantie en reparatie.

Dat geldt voor mij ook.
Aan de reacties van Sonos op deze community te zien, krijgen de medewerkers de opdracht om hier gewoon het beleid te voeren dat Sonos elders ook voert. Dat neem ik de medewerkers niet kwalijk, zij doen gewoon hun werk. Waarschijnlijk mogen zij niet ingaan op de opmerkingen over dat de wettelijke regeling in Nederland anders is dan in andere landen, wanneer Sonos ook als verkoper optreedt. Overigens is de boodschap voor mensen die hun Sonos product elders hebben gekocht: klaag niet hier. Voor wat betreft hun rol als fabrikant mag Sonos zich gewoon aan de 2 jaar fabrieksgarantie houden. Maar als je je spullen in de Sonos webshop koopt, zijn ze ook verkoper, en daar richt de Nederlandse wet zich op. Ik weet niet in hoeverre de medewerkers hier zich daarvan bewust zijn, maar een dergelijke opmerking:

Het product valt buiten de wettelijke garantie.

Doet me vermoeden dat ze dit niet weten. In Nederland bestaat namelijk geen vastgelegde wettelijke garantietermijn en de 2 jaar die genoemd wordt is een door de fabrikant bepaalde termijn. (Op Europees niveau is er een richtlijn die 2 jaar specificeert, maar Europese Richtlijnen zijn slechts een minimumvereiste waarop lidstaten mogen afwijken, in tegenstelling tot Europese Verordeningen die gewoon een wet zijn)

Je hebt gelijk dat BCC wettelijk je eerste aanspreekpunt is, maar als je Sonos belt weet je gelijk waar je aan toe bent. Bij BCC ben je afhankelijk van hoe snel zij dit bij Sonos aanmelden en het terugkoppelen aan jou, en misschien moet je dan ook nog servicekosten betalen (ik heb geen ervaring met de service van BCC).

Niet helemaal waar. Je hebt een overeenkomst met de verkoper. Je hebt recht op garantie zolang als een product, naar gelang de soort en prijs, goed zou moeten functioneren. Als de fabrikant niet thuis geeft (Sonos houdt vast aan twee jaar), komt dat voor risico van de verkoper. Het is dus niet relevant wat Sonos met BCC afstemt, dat is niet het probleem van de consument.

Wat Damon77 al zegt, zou eerst contact met ons opnemen, voordat er allerlei conclusies getrokken worden a.d.h. van wat andere klanten hebben aangekaart.

Wat SimonSonos aankaart, is gewoon de Nederlandse wet, daar hebben we ons met zijn allen aan te houden.

Bij dit soort vragen of klachten, zou de eerste vraag van Sonos moeten zijn "Waar heb je gekocht". Hebben ze elders gekocht, dan verwijzen jullie daar naartoe. Die verkoper moet het oplossen, ongeacht of Sonos nog bereid is iets te doen. Echter, heeft een consument rechtstreeks bij Sonos gekocht, dan is het internationale standaardbeleid van het aanbieden van een betaalde vervanging niet toereikend. Je mag wel afschrijving berekenen, maar 80% is wel heel veel.

Hebt u een product gekocht en gaat dat al snel kapot? En hebt u daar zelf geen schuld aan? Dan hebt u vaak recht op een gratis reparatie of op een nieuw product. Dat geldt ook als u geen fabrieksgarantie of verkopersgarantie hebt. Of als die garantieperiode voorbij is. https://[url=https://nl.community.sonos.com/alles-over-sonos-229107/service-en-reparatie-6766650/[url=https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-mag-ik-verwachten]bron[/url]

Overigens is de definitie van "snel" hier niet gelimiteerd aan een korte periode na aanschaf, maar meer aan alles dat eerder is dan wat redelijkerwijs verwacht mag worden.

Ik ben zelf ook een zeer tevreden Sonos gebruiker en over het algemeen ook heel tevreden met de hulp van Sonos op deze community. In dit geval zou ik echter de medewerkers, Tim, Frank, willen vragen dit aan te kaarten bij hun superieuren. Op zijn minst om een verschil te maken tussen gevallen waarin Sonos enkel fabrikant is en gevallen waarin Sonos ook de verkoper is, want in dat laatste geval is de huidige afhandeling niet conform de Nederlandse wet.
Reputatie 7
Badge +2
We helpen graag, ook als een product bij een dealer is aangeschaft, zo zijn er genoeg gevallen waarin we iets vervangen wat nog niet lang geleden bij een dealer aangekocht zou zijn.
Mocht voor ons zicht het product buiten de wettelijke 2 jaar fabrieks garantie vallen, maar de dealer zou een langere garantie periode leveren, dan zullen we inderdaad terug verwijzen naar het aankoop punt om je garantie hier te verhalen.
Sonos zal zich aan de wettelijke garantie van 2 jaar houden, mocht een product een fabricage fout hebben, dan zal je een binnen garantie vervanging van ons mogen verwachten.
We zijn ons redelijk bewust welke fabricage fouten er zijn, en zullen ook zonder vragen of inbreng van de klant uit, dit soort aanmeldingen binnen garantie plaatsen.
Als een product geen fabricage fout heeft, is het officieel gezien aan de klant om te bewijzen dat het product dit defect al had vanaf het moment van aankoop.
Mochten wij niet correct handelen en/of iets zou escaleren, dan zullen we dit uiteraard recht zetten, of op een correcte wijze laten afhandelen door onze legal-afdeling.
Toch raad ik dan aan telefonisch of per email hier over contact op te nemen, dit zullen we verder niet publiekelijk op het forum bespreken/afhandelen.
Reputatie 4
Badge +3
Nu komen jullie alweer met de quote "wettelijke garantietermijn van 2 jaar". Ik vraag me toch sterk af waar jullie deze informatie vandaan halen. Een dergelijke termijn bestaat in Nederland niet en daar kunnen jullie dus ook met geen mogelijkheid op beroepen. Terug te vinden op de site van de rijksoverheid. Er staat zelfs letterlijk "Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland." Bovendien halen jullie wettelijke rechten en fabrieksgarantie door elkaar door de term "wettelijke fabrieksgarantie" te gebruiken. Fabrieksgarantie is iets heel anders, dat is een extra dienst die de fabrikant levert, los van waar je als consument wettelijk recht op hebt.

Het zou jullie dus goed staan om daar niet steeds op dit publieke forum aan te refereren, want het is gewoon incorrect. Vandaar mijn opmerking hierboven dat jullie toch echt een onderscheid zullen moeten maken tussen de fabrieksgarantie die Sonos levert en het wettelijk recht op garantie in Nederland (nergens vastgelegd in een harde termijn) wanneer jullie ook optreden als verkoper.
Dat het, bij aankoop bij een dealer, na het verlopen van de fabrieksgarantie voor risico van de verkoper komt, daar kan ik inkomen.

Overigens kan ik op de websites van de overheid en Consuwijzer nergens vinden dat garantie alleen geldt bij bekende fabricagefouten. Ik zie enkel dat ik recht heb op een deugdelijk product en de voorwaarden als volgt zijn:
  • U hebt het product op een normale manier gebruikt.
  • Het product is niet kapot gegaan of beschadigd geraakt door normale slijtage.
  • U hebt het product goed onderhouden.
  • U hebt het product niet zelf kapot gemaakt of beschadigd.

Het is wel zo dat ik na een bepaalde termijn als consument zélf zal moeten aantonen dat het product buiten mijn schuld om kapot ging. Over fabricagefouten wordt echter niet gesproken.

Ik hoop van harte dat jullie om welke reden dan ook niet over volledige of correcte informatie beschikken, want als bewust de Nederlandse wet genegeerd wordt, is dat een kwalijke zaak. De punten die Tim hierboven noemt, zijn kinderlijk eenvoudig te ontkrachten door te kijken naar de informatie die de Nederlandse overheid en consumentenorganisaties erover verstrekken. Nogmaals, niks persoonlijks, jullie doen gewoon je werk met de informatie en richtlijnen die jullie van jullie werkgever krijgen. Daarom deed ik in mijn eerdere post ook een beroep op jullie om je werkgever te informeren over wat hier (mét bronnen) aangedragen wordt.

Ik begrijp dat jullie garantiekwesties niet op een publiek forum willen afhandelen, maar het zou om te beginnen goed zijn dat jullie op het publieke Nederlandstalige forum niet met punten komen (garantietermijn, enkel garantie bij fabricagefouten), die niet kloppen met wat in Nederland wettelijk geregeld is. Jullie doen daarmee dit bovengemiddelde product en jullie bovengemiddelde service tekort.
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Allemaal,

Zo goed als @Sjoop1985 het een en en ander beschrijft, is voor mij niet weggelegd

Ik blijf het dus maar herhalen.

Je blijft tegen de hooghartigheid aan lopen van sommige medewerkers van Sonos.
Nogmaals jullie zijn afhankelijk van cliënten, daardoor zijn jullie in staat om jullie leven te beleven.
Je weet wel salaris en zo.

En het gene wat jullie doen, voor jullie broodheren is Mee janken met standpunten die uiteindelijk voor de rechter onverdedigbaar zijn.
En dat mag ook geschreven worden.
Reputatie 5
Badge +3
En ik maar wachten totdat ik lees dat iemand zijn recht via de rechter probeert te krijgen. Ben heel erg benieuwd wat hier dan uitkomt/ is gekomen.
Je kan hier op het forum wel blijven klagen dat je het niks vindt en dat de kosten na 2 jaar te hoog zijn of dat een product langer mee moet gaan, maar het probleem is dat het consumentenrecht te ondoorzichtig is en dat er teveel ruimte voor interpretatie is. Ik denk dat Sonos het redelijk open houdt. Bij menig product zal je niet tevreden zijn wanneer deze na 2 jaar defect gaat. En ga het als consument maar eens aanvechten. Over het algemeen zal je een reparatie tegen hoge kosten accepteren en dan maar hopen dat het heel blijft.
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Iedereen,

Ik heb zeker geen klachten over de producten van Sonos, en ik heb wel het een en ander.
Ik heb verder nog niets te maken gehad met de medewerkers van Sonos.
Als er iets mis is met de producten van Sonos ga ik mij melden waar ik alle Sonos producten gekocht heb.
Ik heb alleen maar gereageerd op een berichtje van een teleurgestelde klant.

En daarna opgelopen tegen de arrogantie van een aantal medewerkers, dat is alles, en meteen ook heel erg.
Nogmaals niet voor mij, maar voor de mensen die er tegen aanlopen dat ze in een paar jaar tijd al hun investeringen zien verdampen.
En dan de arrogante Sonos medewerkers die maar blijven denken dat zij in hun recht staan, met hun beweringen.

Mocht het mij overkomen ten aanzien van Sonos, ik heb een goede rechtsbijstandsverzekering.
Reputatie 5
Badge +3
dat de medewerkers arrogant zouden zijn is vaak de belevenis van gefrustreerde Sonos bezitters. Medewerkers kunnen niet anders dan het beleid van hun werkgever hier verdedigen. Waarschijnlijk zullen zij het best vaak eens zijn met de klager maar dat kunnen zij natuurlijk nooit verwoorden.

Dit is dus precies waarom ik aangeef dat je je vermeende recht dan ook maar moet gaan halen en dan om te beginnen bij degene bij wie het product gekocht is. Zoals aangegeven ben ik heel er benieuwd naar de resultaten. Ditzelfde geldt overigens voor alle producten. Ik vraag mij oprecht af of er mensen zijn die garantieclaims naar tevredenheid via “de rechter” hebben afgedwongen.
Reputatie 1
Badge +1
Nogmaals ik ben geen gefrustreerde Sonos gebruiker. Ik ben júist erg blij met mijn Sonos spullen.

En ja ik ben eenmaal met een zaak bij de rechter geweest ivm garantie Honda motor (750 F2) en ja ik heb mijn gelijk gekregen. Dus heb ik na 2 jaar mijn totale aanschafprijs terug mogen ontvangen.(ligt in een ver verleden)
Sindsdien rij ik BMW motoren.
Reputatie 5
Badge +3
haha, geweldig te lezen.
Ik heb het in het algemeen over gebruikers die op dit forum schrijven over hoe slecht Sonos met garantieclaims omgaat en zeker niet over jou.
Wat vrij zeker is is dat je bij Sonos binnen 2 jaar niet naar de rechter hoeft. Sterker nog, je hebt zelfs geen discussies en lange reparatietijden via een dealer.
Reputatie 4
Badge +3
Ik ben normaliter degene die hier Sonos verdedigt tegen mensen die onredelijk te keer gaan. In dit geval voel ik me echter genoodzaakt om een paar hardnekkige misverstanden te ontkrachten die veel consumenten hebben, en nog eens door Sonos versterkt lijken te worden.

Arrogant zou ik de reacties niet noemen. Het feit dat steeds dezelfde punten vrij compromisloos neergezet worden, wijst erop dat dit gewoon beleid is dat ze moeten uitdragen. Ik werk zelf ook voor een beursgenoteerde multinational, dus moet soms ook wel eens een dergelijke houding aannemen naar klanten (al werk ik niet met consumenten, dus in mijn geval zit aan de andere kant iemand die ook gewoon zijn werk doet, in plaats van iemand met een persoonlijk belang). Vandaar ook dat ik de toon gematigd probeer te houden en iedere keer benadruk dat het me niet om Tim of Frank persoonlijk gaat. Dat vind ik belangrijk, het is veel te makkelijk om op internet anoniem mensen te beledigen die gewoon hun werk doen.

Erooij heeft gelijk, gelijk hebben is één ding in consumentenrecht, gelijk krijgen een ander. Toch vind ik het belangrijk om aan te geven waar de redenering van Sonos spaak loopt.
Heel belangrijk is daarbij wel wie de verkoper is. Heb je bij een winkel gekocht, dan moet je daar zijn met mijn bovenstaande argumenten, heb je in de Sonos webshop gekocht, dan is de 2 jaar fabrieksgarantie minder dan waar je recht op hebt en zou je via mail of aan de telefoon daar eens aan kunnen refereren...
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Allemaal

Ik ben normaliter degene die hier Sonos verdedigt tegen mensen die onredelijk te keer gaan. In dit geval voel ik me echter genoodzaakt om een paar hardnekkige misverstanden te ontkrachten die veel consumenten hebben, en nog eens door Sonos versterkt lijken te worden.

Arrogant zou ik de reacties niet noemen. Het feit dat steeds dezelfde punten vrij compromisloos neergezet worden, wijst erop dat dit gewoon beleid is dat ze moeten uitdragen. Ik werk zelf ook voor een beursgenoteerde multinational, dus moet soms ook wel eens een dergelijke houding aannemen naar klanten (al werk ik niet met consumenten, dus in mijn geval zit aan de andere kant iemand die ook gewoon zijn werk doet, in plaats van iemand met een persoonlijk belang). Vandaar ook dat ik de toon gematigd probeer te houden en iedere keer benadruk dat het me niet om Tim of Frank persoonlijk gaat. Dat vind ik belangrijk, het is veel te makkelijk om op internet anoniem mensen te beledigen die gewoon hun werk doen.

Volgens mij is compromisloos vrij verwant aan arrogant.

Ook dit woord is niet echt vleiend te noemen als je jezelf op die manier opstelt.
En niet iedereen die Sonos in huis heeft cq haalt is op de hoogte van de Sonos wet (die ze er schijnbaar op na houden)
Dus die raken in verwarring, en kopen nooit meer Sonos. Dus hou je gewoon aan de wet. De Nederlandse wel te verstaan.

Vriendelijk zijn en je klanten in ere houden (niet altijd even eenvoudig) Lijkt mij het eerste belang in de band die je toch moet hebben als fabrikant van gebruikers artikelen op het gebied van audio gebied.
Zonder verkoop geen toekomst.
En iedereen weet vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard.

compromisloos

keihard (zn) :
compromisloos, onvermurwbaar, streng
onbuigzaam (bn) :
compromisloos, hardnekkig, hardvochtig, inflexibel, koppig, niet flexibel, onbuigbaar, ongevoelig, onhandelbaar, ontoegevend, onvermurwbaar, onverzettelijk, spijkerhard, star, steil, stijf, strak, streng, stug

BRON:
Reputatie 4
Badge +3
Ik heb geen zin in een semantische discussie over de woorden die ik kies, maar compromisloos en arrogant is niet hetzelfde en hoeft ook niet verwant te zijn. Bovendien noem ik de punten die ze neerzetten compromisloos, niet het gedrag. Misschien ben ik (vanuit mijn eigen beroepservaring) wat meer gewend qua zakelijk/hard taalgebruik, dat kan.

Maak je geen illusie, geen enkel commercieel bedrijf heeft goede service als doel op zich, het is slechts een middel.
Ik ga daarom niet helemaal mee in de emotie over hoe jij vindt dat Sonos hun klanten benadert. Ik heb aangegeven dat ze met onjuiste stellingen hun doorgaans goede service geen recht doen, maar dat is het dan ook. Voor de rest vind ik de service én de communicatieve vaardigheden van het personeel bovengemiddeld Daar kan menige MediaMarkt medewerker of Ziggo-telefonist, niet te vergeten de gemiddelde forum bezoeker hier, nog wat van leren.

Dit alles natuurlijk vreselijk offtopic. Ontopic heb ik alles gezegd wat ik wilde zeggen, dus daar laat ik het bij.
Reputatie 1
Badge +1
De zaken die jij benoemd, daar blijf ik weg.
Betaal liever wat meer, en kom dus bij zaken waar ik het gevoel heb de Koning te zijn. En in dat geval mag de eigenaar van de zaak de Keizer zijn.
Daarmee sluit ik mijn bijdragen aan dit topic af.

Ik kwam op deze discussie omdat ik een probleem had met mijn Connect:amp en iets wou weten over service. Wat ik hier las maakte mij ongerust. Maar om wat tegenwicht te bieden: na 1 mailtje over het probleem naar Support is e.e.a. razendsnel en op een onwaarschijnlijk nette manier opgelost. Dat kan je dus ook overkomen bij Sonos, dat je helemaal blij wordt van wat ze voor je doen.

Ik geloof heus dat sommigen slechte ervaringen hebben gehad, ik wil alleen maar aangeven dat je niet meteen van het slechtste scenario uit hoeft te gaan als je zelf een probleem hebt. Het kan echt meevallen.

Reageer