Vraag

Recycling door Sonos: hoe dan?

• 17 november 2019
  • 6 reacties
  • 481 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Ook ik ben gefascineerd door het trade up-programma. Niet zozeer vanwege de bescheiden korting om daarmee weer een nieuw product kopen, want ik zit eigenlijk niet te wachten op een nieuw Sonos-product met functionaliteit die ik niet nodig heb. Sterker nodig, mijn indruk is dat ik er qua functionaliteit mogelijk op achteruit ga wanneer ik mijn Connect inlever voor een Port.

Het lijkt duidelijk dat Sonos met deze actie zorgt voor een stevigere lockin van haar klanten. Er komt steeds meer concurrentie voor Sonos, en door het gesloten Sonos ecosysteem te blijven verversen, zal een klant Sonosminded blijven. Laten we wel wezen: het is echt goed dat de Sonosapparaten zeer lang worden ondersteund. Daar kan een bedrijf als Apple niet aan tippen!

Waar zit dan mijn argwaan? Sonos claimt dat het hier gaat om een proces van recycling. Dat impliceert dat mijn oude apparaat door Sonos weer wordt ingenomen, en zorgvuldig wordt afgebroken. Eventueel zullen herbruikbare onderdelen opnieuw worden ingezet. In ieder geval zullen waardevolle materialen als grondstoffen weer opgenomen worden in een kringloop. Dat is wat recycling betekent in een circulaire economie.

Mijn vraag aan Sonos is: hoe verwerken jullie de onbruikbaar gemaakte producten? Waarheen moeten ze worden opgestuurd en hoe ziet het proces van verwerking er vervolgens uit? Met andere woorden: hoe gaan jullie om met de "e-waste"? Een zorgvuldige verwerking is voor mij erg belangrijk. En ik vind dan ook dat Sonos hierin een verantwoordelijkheid heeft. Ik heb sinds enkele weken ook een Bridge liggen, die ik niet meer hoef te gebruiken. Gaat Sonos die ook actief innemen om te recyclen?

6 Reacties

Reputatie 7
Badge +2

Sonos gaat er vanuit dat u zelf het product bij een recycle centrum zal afleveren voor verdere verwerking.

Waarin u tijdens de 21 dagen timer op het product, de korting coupon al zal ontvangen en iets nieuws in huis kan halen terwijl het verouderde toestel dus nog even bruikbaar is.

De enige reden dat we een product actief zullen terughalen voor dit trade-up programma, is als een toestel aan het trade-up programma kan meedoen (vanwege zijn ouderdom) maar waarin het toestel defect is en dus “online” verschijnt waarin we ‘m niet ge-deactiveerd kunnen krijgen.

Daarin zullen we een koerier-label toesturen waarin we het product terughalen, en bij ontvangst de coupon voor prijs-reductie zullen aanleveren voor de aankoop van iets nieuws op onze online webshop.

De details omtrent hoe we recyclen kan ik helaas niet aanleveren, maar je kan er vanuit gaan dat we dit in goede orde zullen doorlopen.

Reputatie 2
Badge

Dank voor je antwoord, Tim. Je hebt me niet kunnen overtuigen. Ik geef mijn Sonos liever (in werkende staat) aan iemand anders, dan dat ik 'm zonder duidelijke reden door jullie laat deactiveren.

Reputatie 5
Badge +3

Op zich een prima keuze. Dan zijn er echter wel twee apparaten die stroom verbruiken en ben je niet zeker dat de nieuwe eigenaar het apparaat als hij het niet meer gebruikt wel recycled (wat jij natuurlijk wel gedaan zou hebben). Je hebt dan dus geen korting en voor het milieu is het misschien ook niet de beste optie.

Het deactiveren door Sonos is begrijpelijk omdat dit is opgezet als vervangingsactie. Deactiveren maakt zeker dat er wordt vervangen…..

Reputatie 4
Badge +3

Laten we ook vooral niet vergeten dat het Sonos niet zozeer zal gaan om de planeet, maar om het feit dat je een nieuw product aanschaft, al is het tegen een korting. Ik neem niet aan dat 30% korting de volledige winstmarge bedraagt. Bottom line is dat een bedrijf met winstoogmerk een dergelijk programma niet zal introduceren als het ze niet, linksom of rechtsom, geld oplevert.

Bovendien geeft dit Sonos de mogelijkheid om, wanneer ze op zeker ogenblik écht niet meer in staat zijn om nieuwere features op oudere hardware te ondersteunen, een mooie oplossing te bieden om klanten mee te laten groeien met updates.

Het “bricken” van een apparaat dat nog volledig functioneel is, is voor mij ook iets dat voor mijn gevoel te ver gaat. Re-use gaat nog altijd boven recycle.

Op zich een prima keuze. Dan zijn er echter wel twee apparaten die stroom verbruiken en ben je niet zeker dat de nieuwe eigenaar het apparaat als hij het niet meer gebruikt wel recycled (wat jij natuurlijk wel gedaan zou hebben). Je hebt dan dus geen korting en voor het milieu is het misschien ook niet de beste optie.

Dat blijft natuurlijk speculatief. Als ik trade-up gebruik en niet recycle (Sonos “handhaaft” daar niet op), creëer ik e-waste, puur uit materialistische motieven, waarvan de impact mogelijk groter is dan hergebruik, zeker als de stroom uit duurzame bronnen komt (ook speculatief, dat geef ik toe).

Het deactiveren door Sonos is begrijpelijk omdat dit is opgezet als vervangingsactie. Deactiveren maakt zeker dat er wordt vervangen…..

Deactiveren maakt ook zeker dat de consument geen “dubbele winst” pakt door ook nog eens door te verkopen.

Reputatie 2
Badge

Ook RTL Nieuws heeft het onderwerp inmiddels opgepikt.

Reputatie 5
Badge +3

Is “geleend” van TheVerge, zie https://www.theverge.com/2019/12/30/21042871/sonos-recycle-mode-trade-up-program-controversy

Ik blijf het een beetje gezeur vinden. In plaats van een actie waarbij er weer een extra apparaat bijkomt, blijft nu in ieder geval het aantal apparaten netto gelijk. Recycling kan overal in Nederland, of, zo begrijp ik, via Sonos. Houden voor onderdelen kan ook.

We blijven toch al achter bij de recyclingdoelstellingen: https://www.nvmp.nl/nieuws/26/overheid-moet-ingrijpen-om-hogere-eu-inzameldoelstelling-e-waste-te-halen.html

Reageer