Vraag

Proactieve reactie graag van Sonos op privacy berichtgeving

• 24 augustus 2017
  • 19 reacties
  • 592 Bekeken

Via Tweakers is te lezen dat gebruikers van Sonos problemen kunnen ondervinden bij het gebruik als men niet akkoord gaat met de privacyvoorwaarden. Dit is volgens Tweakers bevestigd door een woordvoerder van Sonos. Graag meer info wat er volgens Sonos aan de hand is.

19 Reacties

Reputatie 5
Badge +2
Dat Sonos niet meer zou werken op het moment dat je deze verklaring niet accepteert, is helaas door de media uit zijn verband getrokken.
Wat er bedoeld wordt is dat als je niet akkoord gaat je geen updates voor Sonos meer kunt ontvangen omdat deze mogelijk functionaliteit toevoegt waar je niet mee akkoord bent gegaan (zoals bijvoorbeeld voice-services). Ook belangrijke bugfixes en veiligheids updates krijg je dan niet meer binnen wat er voor kan zorgen dat je geen toegang meer krijgt tot bijvoorbeeld je muziekservice (als bijvoorbeeld Spotify zijn manier van aanmelden verandert moeten wij dit in een update implementeren).

We hebben binnenkort een nieuwe functionaliteit die uitkomt - control via voice, in samenwerking met Amazons' Alexa systeem. En omdat we hiervoor onze policy vanwege legal redenen moeten aanpassen, hebben we besloten om meteen de privacy policy eens opnieuw te bekijken. Deze stond namelijk vol met juridisch jargon, wat eigenlijk onleesbaar is voor veel mensen. Omdat wij houden van openheid en duidelijkheid hebben we vervolgens de policy herschreven in normale mensen taal zonder jargon erin. Dit hebben we vervolgens aangekondigd, wederom in het kader van openheid en toen is de huidige situatie ontstaan.

Er is dus eigenlijk niets veranderd, alleen wat toegevoegd over de voice services. Hieronder zal ik in het kort samenvatten wat voor gegevens we verzamelen, en wanneer. Voor verdere vragen is iedereen natuurlijk welkom, maar het zou fijn zijn als de privacy policy eerst gelezen wordt.

We hebben gegevens vanuit de registratie van je Sonos systeem. Email, postcode, en als je op www.sonos.com je gegevens nog meer invult dan hebben we die ook. De postcode wordt bijvoorbeeld gebruikt om de juiste regionale radiostations weer te geven in Tunein, en om de juiste lijst van beschikbare muziekdiensten te laten zien. We hebben ook het serienummer van je Sonos apparaten vanwege garantieredenen.
Verder wat gegevens die we nodig hebben om ons werk te kunnen doen zoals producttype, controllertype, besturingssystemen van controllers en softwareversies van spelers en controllers voor update controles.
Dan zijn er de diagnoses die we maken met klanten. Deze laat zien wat je wanneer speelt, informatie over wifi antennes zodat we de kwaliteit van je wifi kunnen beoordelen, geluidsinstellingen zoals de equalizer en stereopaar en dergelijke, of je speler op zn onderkant of zijkant staat, namen van kamers, of het met Trueplay getuned is of niet. Zeg maar dingen die we nodig hebben om ons werk te doen.

Er is ook nog een gedeelte over "Aanvullende gebruiksgegevens", maar deze kan uitgezet worden (Sonos App - Instellingen - Geavanceerde Instellingen - gegevens over gebruik, hier staat, en stond, ook de link naar de privacy verklaring.

Mochten er nog vragen zijn over welke gegevens we delen met derde partijen, dit doen we als het werkgerelateerd en alleen als het nodig is. Bijvoorbeeld wanneer we moeten werken met een muziekdienst en daar wat gegevens vanuit een diagnose nodig zijn om een probleem op te lossen. Dit zijn alleen gegevens die de muziekdienst normaal gezien al zou hebben omdat de klant zelf natuurlijk ook daar een account heeft, en een privacy policy heeft getekend.
We verkopen nooit iets door, en delen nooit iets tenzij bovenstaande toepasbaar is.
Duidelijk een komkommertijdberichtje dus :-)
Dank voor de heldere uitleg.
Ik ga niet akkoord met de nieuwe privacy voorwaarden.

De app dwingt me echter de update te bekijken en is onbruikbaar geworden als ik de nieuwe voorwaarden niet bevestig.
Ik kan mijn systeem nu niet meer bedienen.

Wat is de oplossing? Dwingt Sonos je toch de nieuwe voorwaarden te accepteren? Of neemt Sonos de hardware terug als je niet akkoord gaat...
Reputatie 5
Badge +2
We kunnen je geen teruggave geven. Als het goed is zou je wel de update kunnen omzeilen. Welke controller gebruik je? En heb je bovenstaand gelezen over de update van de privacy policy? Waarom wil je deze niet accepteren?
Ik gebruik Android app 7.3. Deze opend met update/ nieuwe voorwaarde en je kan alleen 'bevestigen' kiezen.

Ik dacht dat de klant kan kiezen of hij akkoord gaat? Of is de keuze bij Sonos alleen ja?!

Waar ik niet mee akkoord ga is dat ik 1750€ aan players betaal en dat Sonos zijn businessmodel uitbreidt met prive data mining van haar klanten.

Overigens is dit al jaren eerder begonnen toen Sonos een account verplicht stelde.

Dit gaat natuurlijk stapje voor stapje verder. Nu verzameld Sonos alleen nog 'maar' wanneer ik mijn volume wijzig, etc, etc... Uiteindelijk wordt dit vermarkt alla Google en FB. Grote verschil is dat je die diensten betaald met je prive data.

Hoor graag hoe ik mijn systeem weer kan bedienen?

En hoor graag of het klopt dat je geen veiligheidsupdates meer ontvangt als je niet akkoord gaat met nieuwe voorwaarden?
Reputatie 3
Badge +2
Als je goed hebt gelezen gaat Sonos nu niet meer "Data minen", alleen als je Voice gaat gebruiken (als dat uitkomt) komt er wat meer bij kijken, maar dat is niet anders dan de voorwaarden die je zult moeten accepteren als je zo'n voice apparaat uberhaupt in gebruik neemt (zoals Alexa). Misschien begrijp ik je verkeerd maar waar heb je op dit moment precies problemen mee aangezien je de voorwaarden ooit al geaccepteerd hebt?
Ik kies voor privacy. Of is er geen keuze?

On topic:
1) Hoor graag hoe ik mijn systeem weer kan bedienen?

2) En hoor graag of het klopt dat je geen veiligheidsupdates meer ontvangt als je niet akkoord gaat met nieuwe voorwaarden?
Helaas heeft Sonos niet de waarheid gesproken aangaande "beperkte functionaliteit". Sinds de update van de app wordt aangeboden (opgedrongen) is het niet meer mogelijk om mijn systeem met de app te bedienen. Dan moet ik namelijk eerst de voorwaarden accepteren, waar ik niet mee akkoord ga.

De volgende stap is ontbinding van de koop. Helaas met een andere winkelier en niet Sonos zelf, waardoor die ook hinder gaat ondervinden van deze slechtoverwogen update van Sonos.
Reputatie 7
Badge +2
Omtrent controllers en hun software versie.

Beperkte functies
Android & Amazon FireOS 4.0, 4.1, 4.2
iOS 8
macOS 10.9

Volledig werkende functie's.:
Android & Amazon FireOS 4.3+
IOS 9+
macOS 10.10+
Windows 7 en hoger.

Als je controller onder de beperkte software terecht komt zul je de Sonos niet kunnen besturen.
Dit houd in dat wij adviseren het toestel van een update te voorzien.
Weet dat ook de fabrikant geen support meer levert op het product wat niet van een hogere software versie voorzien kan worden.
Dit is mede een reden dat wij hier ook geen ondersteuning op kunnen bieden, mocht er een probleem zijn wat met de software te maken heeft, dan kunnen wij van Sonos tot in de oneindigheid wachten op een oplossing van de fabrikant, welke er niet zal komen.
Dus dit is een reden om geen software van Sonos op een te laag staande OS versie te ondersteunen.
Wij zien graag dat de Sonos software op alle toestellen functioneert en proberen het zo lang mogelijk compatible te houden, maar het hierboven beschreven is een reden dat we uiteindelijk geen support meer zouden kunnen bieden.
Een oplossing zou kunnen zijn een nieuw android toestel in huis te halen, deze zijn vaak voor onder de 100 euro al te verkrijgen.
We zien u liever niet uw Sonos verkopen, maar mocht dit uw keuze zijn dan staat u vrij in uw keuze deze weg te bewandelen.
Nogmaals het gaat niet om het OS. Het gaat om het niet accepteren van de nieuwe Sonos privacy software voorwaarden waardoor de app/ hardware niet meer werkt. De enige manier om dit te omzeilen is wel accepteren. Het alternatief is je onbruikbare systeem te verkopen.

Niet echt een korte termijn optie. Het vragen om accepteren van de privacy voorwaarden wordt hiermee een farce...
Tijd voor wetgeving... en no go voor Sonos producten...
Reputatie 7
Badge +2
Sonos software en Sonos speakers dienen op de zelfde software versie te staan. dus of alles op 7.3 en kunnen besturen, om niet perongeluk op de update te drukken. of alles op 7.4
Als u de Sonos software op de speakers naar 7.4 via een andere telefoon of tablet of computer heeft doorgedrukt ( en dus de voorwaarden op dit apparaat wel heeft geaccepteerd ), dan zal deze huidige niet werkende controller op 7.3 het systeem inderdaad niet meer kunnen aansturen totdat deze ook op 7.4 staat.
Of andersom, speakers staan nog op 7.3, en je App of Playstore op je telefoon heeft de 7.4 geinstalleerd staan ( door de voorwaarden te accepteren ), dan zullen de speakers naar 7.4 gebracht moeten worden wil de 7.4 controller deze kunnen aansturen.
Denk dat iemand achter uw rug om via een ander toestel de voorwaarden geaccepteerd heeft.
Ah dank voor de heldere uitleg. Het kan zijn dat mijn minderjarige dochter dat per ongeluk gedaan heeft of een bezoeker.

Hoe kan ik deze bug weer ongedaan maken? Het lijkt me dat alleen de meerderjarige eigenaar van het systeem voorwaarden kan accepteren?! toch.
Reputatie 7
Badge +2
Wil hier aan toevoegen dat ik niet helemaal in zie waarom u de voorwaarden niet wilt accepteren als u dit bij uw 1e keer installeren wel heeft gedaan.
De voorwaarden zijn precies het zelfde als 15 jaar terug toen Sonos op de markt kwam.
We hebben niks verandert aan de voorwaarden, we hebben alleen iets toegevoegd om de Alexa spraak besturing aan het Sonos systeem te kunnen toevoegen.
Verder word informatie alleen gedeelt met de diensten waar je gebruik van maakt, dus een Amazon Alexa, welke je aangeschaft dient te hebben. mocht je van spraak besturing willen genieten.
Net zoals je bijvoorbeeld akkoord bent gegaan met Spotify hun voorwaarden om hun muziek af te kunnen spelen.
Reputatie 7
Badge +2
Ah dank voor de heldere uitleg. Het kan zijn dat mijn minderjarige dochter dat per ongeluk gedaan heeft of een bezoeker.

Hoe kan ik deze bug weer ongedaan maken? Het lijkt me dat alleen de meerderjarige eigenaar van het systeem voorwaarden kan accepteren?! toch.

Sonos software is niet terug te zetten naar een lagere software, u als eigenaar en beheerder van het systeem draagt de verantwoordelijkheid voor het gebruik van het systeem
het is dan ook aan u als eigenaar om zorg te dragen omtrent wie het systeem daadwerkelijk gebruikt.
Excuses voor het ongemak.
Waarom wordt er gevraagd nieuwe privacy voorwaarden te accepteren als er niks veranderd is met 15 jaar geleden? En waarom de gebruikers iets vragen als ze de voorwaarden niet mogen weigeren?

In 15 jaar niks verander is overigens een poepverhaal. Sinds dat je verplicht een account aan moet maken bij Sonos (een paar jaar geleden) worden de activiteiten van alle gebruiker gelogd. Data mining noemen we dat.

Data zoals: "gegevens over opdrachten zoals afspelen, pauzeren, volume aanpassen of tracks overslaan; containergegevens van tracks, afspeellijsten of zenders;" (Bron Sonos privacy: http://www.sonos.com/nl-nl/legal/privacy#additional-data)

De vraag is wanneer Sonos deze data ten gelde gaat maken. Dat het de waarde van Sonos als bedrijf doet toenemen is duidelijk. Maar wees daar dan eerlijk over. Welke kant wil Sonos hier mee op?

On topic, hoe herstel ik mijn systeem?
Reputatie 7
Badge +2
Sinds een jaar slaan we inderdaad informatie op in onze servers ipv op de speaker zelf, zodat als er iets mis gaat, je de gegevens terug kan verwachten dmv nieuwe speakers installeren en eigen email en wachtwoord in te voeren. ( was tevens ook nodig om Sonos via de Spotify app te kunnen besturen )
Maar ook voordat deze manier van product informatie werd toegevoegd aan het systeem verzamelde wij al gegevens over hoe het systeem gebruikt werd, om het product te kunnen verbeteren in elk opzicht.

Ik zit hier verder om informatie te verschaffen, en problemen op te lossen tot zover als dit voor mij mogelijk is.
Ik kan de software van je systeem niet terugbrengen naar 7.3
Verder doet Sonos geen uitspraken over nieuwe producten en feature's welke uitgebracht worden op het systeem, totdat dit officieel naar buiten komt naar al onze klanten dmv een officiele email.
Raad aan de product informatie aangevinkt te hebben staan op uw account, zodat u de informatie te horen krijgt omtrent nieuwe functies en producten welke aan het Sonos merk worden toegevoegd.

Als dit voor u een overweging is om de Sonos te verkopen, dan kan ik u alleen adviseren een mail te sturen naar Privacy@sonos.com met het verzoek uw gegevens uit ons systeem te verwijderen.
Dan zullen de speakers niet meer gebruikt kunnen worden todat het opnieuw geregistreerd word, mogelijk door een andere gebruiker welke het 2e hands van u over heeft genomen.
Ik zit hier verder om informatie te verschaffen, en problemen op te lossen tot zover als dit voor mij mogelijk is.
Ik kan de software van je systeem niet terugbrengen naar 7.3

Ja is duidelijk, bedankt het is niet persoonlijk.

Ik vindt het onacceptabel om hardware te kopen voor 1750€ die later onbruikbaar wordt door nieuwe privacy voorwaarden. Maar dat ligt idd bij het Sonos management. Alleen al daarom valt Sonos nu af voor mij.

Hiervoor zou wetgeving moeten komen, dit kunnen we niet aan fabrikanten overlaten blijkt helaas...
Overigens hoeven bij het installeren van de 7.4 app geen voorwaarden geaccepteerd te worden. De installatie verloopt doorgaans ook volautomatisch op iOS.

Dus de voorwaarden komen pas in beeld op het moment dat er niet meer teruggedraaid kan worden.
Reputatie 7
Badge +2
Overigens hoeven bij het installeren van de 7.4 app geen voorwaarden geaccepteerd te worden. De installatie verloopt doorgaans ook volautomatisch op iOS.

Dus de voorwaarden komen pas in beeld op het moment dat er niet meer teruggedraaid kan worden.

Ook in de App en Playstore moet er een pop-up naar voren komen om voorwaarden te accepteren.
Los van het feit dat automatische update's aan staat in deze store's

Reageer