Play 1 in een Café

Reputatie 2
Hallo vriendjes en vriendinnetjes,
Mijn vraag is een beetje uitgebreid, waardoor de winkel medewerker mij niet echt heeft kunnen helpen, vandaar dat ik hier op de forum maar ben gekomen.

Ik open binnenkort een klein café, hier heb ik besloten om 4 tal Play 1 te plaatsen. Heb het in de winkel uitgetest en de volume wat het leverd is meer dan zat om de ruimte op te vullen. Bovendien kies ik voor sonos omdat ik kans heb om in de toekomst de bovenste verdieping erbij te huren en me cafe te uitbreiden. Dit kan dan natuurlijk handig door enkel weer een aantal play 1 aan te schaffen.

Goed om mijn verhaal niet te lang te maken, dit zijn mijn vragen:
- Het muziek wat wordt afgespeeld is vanuit het laptop, is het zo dat er dan bijvoorbeeld klanten ook naar de sonos kunnen streamen ongevraagd? Want dat moet natuurlijk niet gaan gebeuren. Is het in dat opzichte wel beveiligd?
- Aangezien je muziek kunt streamen vanuit je laptop, is het dan ook mogelijk om geluid van filmpjes wat in je player wordt afgespeeld op je laptop ook te streamen naar de sonos? Ik heb namelijk wel begrepen dat je geen tv geluid kunt aansluiten op de Play 1, wat ook niet hoeft. Maar kwil wel zo nu en dan bepaalde films laten zien op me scherm, via me laptop.
- Nou heb ik ook begrepen dat een Bridge niet verplicht is, maar wel wordt geadviseerd, hoezo wordt het wel geadviseerd? Wat is het verschil met of zonder?
Tot zover me vragen

25 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
Welkom op het forum, Eqrem!

is het zo dat er dan bijvoorbeeld klanten ook naar de sonos kunnen streamen ongevraagd?

Dat kan alleen als ze toegang tot het netwerk hebben. Zolang de klanten niet over het netwerkwachtwoord beschikken, kunnen ze Sonos niet bedienen.

is het dan ook mogelijk om geluid van filmpjes wat in je player wordt afgespeeld op je laptop ook te streamen naar de sonos?

Het geluid van de laptop kan via een line-in aansluiting in het Sonos-systeem worden ingevoerd. Een Play:1 heeft echter geen line-in.

Nou heb ik ook begrepen dat een Bridge niet verplicht is, maar wel wordt geadviseerd, hoezo wordt het wel geadviseerd? Wat is het verschil met of zonder?

De draadloze communicatie tussen alle Sonos-componenten geschiedt via SonosNet of via wifi. Als je een van de Sonos-componenten via een ethernetkabel aan de router verbindt, krijg je SonosNet. Doe je dit niet, dan communiceren de Sonos-componenten via wifi. Staat de router te ver weg van een Sonos-component, dan kun je een Bridge of een Boost aanschaffen en die bedraad aan de router verbinden. De andere Sonos-componenten kunnen dan onbedraad blijven. Bij grotere installaties zoals de jouwe, wordt geadviseerd om SonosNet te gebruiken.
Reputatie 2
Dat kan alleen als ze toegang tot het netwerk hebben. Zolang de klanten niet over het netwerkwachtwoord beschikken, kunnen ze Sonos niet bedienen.

Ja, maar kgeef ze wel toegang tot het wifi netwerk, we leven in een tijd waar iedereen toegang heeft tot wifi in een café. Dus in feite hebben ze dus toegang?

Het geluid van de laptop kan via een line-in aansluiting in het Sonos-systeem worden ingevoerd. Een Play:1 heeft echter geen line-in.

Ja maar je streamed toch in feite al muziek vanaf je mediaspeler naar je play 1? Als je in het zelfde mediaspeler een video afspeelt, kan het toch in feite hetzelfde geluid ook gaan streamen? Of werkt sonos met een eigen mediaspeler?

Bij grotere installaties zoals de jouwe, wordt geadviseerd om SonosNet te gebruiken.

Oké, ik zal het aanschaffen mocht ik ervoor gaan. Echter als ik dit allemaal lees, weet ik niet of ik überhaupt voor Sonos moet gaan.

Wat adviseer jij hoe ik het moet aanpakken?
Reputatie 6
Badge +2
Ja, maar kgeef ze wel toegang tot het wifi netwerk, we leven in een tijd waar iedereen toegang heeft tot wifi in een café. Dus in feite hebben ze dus toegang?

Dan zou ik een gastnetwerk activeren - dat kan in de meeste routers. Het hoofdwachtwoord maak je niet openbaar en gebruik je voor Sonos; het wachtwoord van het gastnetwerk maak je openbaar.

Of werkt sonos met een eigen mediaspeler?

Sonos heeft geen mediaspeler en Sonos is evenmin een mediaspeler. Het is een multispeaker- en multikamer-muzieksysteem, niet geschikt en niet bedoeld voor video.

Wat adviseer jij hoe ik het moet aanpakken?

Koop een Boost en verbindt die via ethernet aan je router. Schaf zoveel Play:1's aan als je nodig hebt en installeer ze. Als je films wilt vertonen, kun je de aanschaf van een Playbar overwegen.
Reputatie 2
Dan zou ik een gastnetwerk activeren - dat kan in de meeste routers. Het hoofdwachtwoord maak je niet openbaar en gebruik je voor Sonos; het wachtwoord van het gastnetwerk maak je openbaar.

Klopt, waarom ben ik er zelf niet op gekomen, top!

Sonos heeft geen mediaspeler en Sonos is evenmin een mediaspeler. Het is een multispeaker- en multikamer-muzieksysteem, niet geschikt en niet bedoeld voor video.

Correct, maar ik begrijp niet hoe sonos herkend wat er afgespeelt wordt, als er door de zelfde mediaspeler zowel muziek als film wordt afgespeeld.

Koop een Boost en verbindt die via ethernet aan je router. Schaf zoveel Play:1's aan als je nodig hebt en installeer ze. Als je films wilt vertonen, kun je de aanschaf van een Playbar overwegen.

Playbar zal niet werken in een cafe, het is meer voor commercials wat ik op me schermen wil vertonen. Maar de boost zal ik wel aanschaffen, hiermee vervalt de Bridge neem ik aan?
Reputatie 6
Badge +2
Correct, maar ik begrijp niet hoe sonos herkend wat er afgespeelt wordt, als er door de zelfde mediaspeler zowel muziek als film wordt afgespeeld.

Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt.

Maar de boost zal ik wel aanschaffen, hiermee vervalt de Bridge neem ik aan?

Ja, de Boost is de betere versie van de Bridge.
Reputatie 2
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt.

Stel je speelt je muziek dus af via windows media player op je laptop. Het geluid van muziek wordt gestreamed naar je play. Maar hetzelfde wmp kan ook filmpjes afspelen. Dus als je in je afspeellijst tussen je muziek een filmpje hebt, hou het geluid dan op met afspelen? Hij hoort toch het geluid door te streamen, aangezien het van hetzelfde media software wordt afgespeeld.
Reputatie 6
Badge +2
Stel je speelt je muziek dus af via windows media player op je laptop.

Muziek speel je af via de Sonos Desktop Controller (PC) of via de Sonos App (iOS of Android), nooit via een media player.
Reputatie 2
Badge +1
Wat je kunt doen is op je PC het programmaatje "Stream what you hear" installeren. Dan kun je de muziek van je PC streamen naar iedere Sonos in je netwerk, dus ook van de WMP.
Reputatie 6
Badge +2
Wat je kunt doen is op je PC het programmaatje "Stream what you hear" installeren. Dan kun je de muziek van je PC streamen naar iedere Sonos in je netwerk, dus ook van de WMP.

Heb ik geprobeerd, enige tijd geleden met een vorige versie en vandaag opnieuw geprobeerd met de nieuwste versie 1.4 maar werkt niet.
Reputatie 2
Badge +1
Bij mij wel, laptop met W7 via wifi in mijn netwerk. Ziet netjes alle sonos devices (2x play3 en 1x play5). Als ik bv een youtube filmpje speel op de PC kan het geluid naar elke sonos.
Reputatie 2
dat vroeg ik me dus af! maar wel vreemd, kdacht dat het breed was met sonos. Als je bv op je ipad een youtube filmpje kijkt, kun je het geluid ook streamen naar elke mediaspeler, behalve beeld niet. En dat kan dan dus enkel met apple tv. Maar beeld is voor mij niet belangrijk, het is belangrijk dat het geluid wordt gestreamed naar sonos toe.

weet niet of dit het risico waard is. Ene zegt dat het wel lukt en andere weer niet..
Reputatie 6
Badge +2
weet niet of dit het risico waard is.

Welk risico?

Ene zegt dat het wel lukt en andere weer niet..

Het is vragen om problemen als je je voor de bedrijfsvoering van je café afhankelijk maakt van freeware als Stream what you hear. Geen zekerheid in performance, evenmin wat betreft de lange termijn, in sommige omstandigheden werkt het prima en in andere weer niet. Zekerheid is bij Stream what you hear ver te zoeken. Als het je echt gaat om muziek kan Sonos doen wat je nodig hebt. Als het je daarnaast ook gaat om weergeven van beeld én geluid via een TV/beamer, kun je de Playbar overwegen.
Reputatie 2
Badge +1
@Beynym

Ik ben het met je eens dat je bij freeware geen garanties hebt. Maar het gebruiken van Sonos staat volledig los van het gebruik van software om muziek naar je sonos te streamen.

Ik denk dat de topic starter goed moet nadenken waarom hij muziek van youtube etc wil streamen.

En verder snap ik ook dat je de investering in andere Sonos componenten adviseert, maar TS kan eerst e.e.a. proberen en altijd nog extra uitbreiden met Sonos.

Ik raad als zeer tevreden Sonos gebruiker ook vaak Sonos aan maar het is grotendeels afhankelijk van wat men wil op muziek gebied.
Reputatie 2
Oke ik zal even uitleggen wat ik ermee precies ga doen.

Los van het muziek afspelen, ga ik zelf commercial filmpjes maken van ongeveer 60 min., wat hele dag door op herhaling op schermen zal worden vertoond. Dit wordt bv ook via wmp afgespeeld, net zoals het muziek wat wordt gestreamed naar de sonos toe.

Dus vandaar mijn vraag, als ik het muziek vanuit me wmp naar sonos kan streamen, kan ik ook het geluid van de commercials streamen?
Reputatie 6
Badge +2
als ik het muziek vanuit me wmp naar sonos kan streamen, kan ik ook het geluid van de commercials streamen?

Je kunt geen geluid vanuit Windows Media Player naar Sonos streamen. Kijk eerst maar eens op de site van Sonos, dan weet je wat je met Sonos kunt en wat niet kan. Of ga naar een winkel waar je een demonstratie kunt krijgen. Ook het geluid van een film die je afspeelt via een PC, kan niet via Sonos ten gehore worden gebracht, anders dan via de Playbar - ik schreef het eerder al. Ik adviseer je om je eerst goed te laten voorlichten, alvorens verkeerde verwachtingen te gaan koesteren.
Reputatie 2
Wat ook kan is een connect op je pc aansluiten van waar de filmpjes worden afgespeeld. Op de connect, line input de audio van je pc. Doomiddel van de line ingang te kiezen op de play 1, krijg je het geluid van de pc.
Reputatie 2
Wat ook kan is een connect op je pc aansluiten van waar de filmpjes worden afgespeeld. Op de connect, line input de audio van je pc. Doomiddel van de line ingang te kiezen op de play 1, krijg je het geluid van de pc.

interessant! zonder enige vertraging van geluid?
Reputatie 2
in jou situatie durf ik het niet te zeggen, gewoon proberen.
Hallo mensen, kinderen,

Op een of ander manier kon ik niet met me oude account terug keren, dus hierbij met dubbel R.
Verbouwing is nog steeds in volle gang en ik denk dat binnenkort al de Sonos moet aanschaffen. We hebben enkele klein wijzigingen. We hebben het afgezien van de Play 1 en we stappen over naar de Play 3. Heb een vergelijking gedaan kwa geluid en ondanks dat het geluid niet zo hard wordt afgespeeld, vond ik wel dat er groot verschil zit tussen de 1 en de 3.

Enfin, dit is wat ik van ‘plan’ ben om aan te schaffen.
4x Play 3
1x Connect.
Connect werd geadviseerd als ik me speakers aan de tv wilde koppelen, alleen nou heb ik niet meegekregen of ik behalve de tv ook me laptop kan aansluiten?

Kan dit? Kan ik geluid vanuit me laptop naar de Sonos speakers toezenden?
Badge
Kan dit? Kan ik geluid vanuit me laptop naar de Sonos speakers toezenden?

Hallo Eqrrem, het is al een paar keer eerder gemeld; je kunt geen geluid vanuit de laptop naar Sonos streamen. Zo werkt Sonos niet.
Sonos is een op zichzelf staand muziek systeem die muziek van je netwerk "ophaalt" en vervolgens afspeelt. Sonos ziet dus je muziek op je laptop, NAS, pc, etc en speelt dat af. Je laptop fungeert dus als bron.

Kleine correctie op mijn eigen verhaal: je kunt de laptop via de line-in op een van de Sonos apparaten aansluiten. Dan is het mogelijk om via de mediaspeler die je gebruikt het geluid via Sonos af te spelen. Geen charmante oplossing, maar zo kan het wel. Ik weet niet of een Play:3 een line-in heeft.
Hi Biggetje,

Bedankt voor je reactie.
Het is idd paar x eerder vermeld, echter met het connect is het wel mogelijk om tv geluid naar sonos te streamen, dacht wellicht kan dit ook met je laptop dan.
Ik denk dat ik met het aanschaf wel beter doorkrijg hoe het werkelijk werkt. Vind overigens wel duur dat ik een connect moet aanschaffen voor €580 enkel om me tv geluid te streamen.
Badge
De prijs die je noemt is voor een Connect:AMP, die heb je niet nodig, je hebt een Connect nodig en daarmee kan je via de line-in prima geluid streamen naar de Play:3's, ook van je laptop.
Ow het kan dus wel met het Connect? Of begrijp ik het weer verkeerd?
Badge
Een AMP heb je nodig als je passieve, niet Sonos speakers, wilt aansluiten.
Badge
Ow het kan dus wel met het Connect? Of begrijp ik het weer verkeerd?

Je bergijpt het goed :D
Een Connect heeft namelijk een line-in. Via deze Connect krijgen de andere Sonos Play's hun muziek signaal binnen en wordt dus over het hele systeem afgespeeld.
De Connect sluit je bedraad aan, aan je router. De Play's kunnen draadloos.
http://www.sonos.com/nl-nl/shop/connect

Let wel; de line-in heeft altijd een kleine vertraging. Dat kan hinderlijk zijn als je films op deze manier wilt gaan bekijken.

Er is trouwens nog een andere mogelijkheid: ipv een Connect en een aantal Play:3's, kun je ook een paar Play:5's kopen.
Voordeel van de Play:5 is dat deze een line-in aansluiting hebben voor je laptop. Als je één van deze Play:5's aansluit op je router, heb je geen Connect nodig.

Reageer