Vraag

PC en Sonos

• 5 November 2019
  • 5 reacties
  • 3068 Bekeken

Ik weet dat er al een aantal topics zijn over dit onderwerp, maar die zijn inmiddels al iets ouder volgens mij en ik wil slechts een kleine check doen over de informatie die ik tot nu toe vergaard heb. Ik ben op zoek naar een relatief goedkoop systeem waarbij ik een speaker heb bij mijn PC en elders in de woonkamer. Ik wil graag beide speakers aan kunnen sturen met een telefoon/mobiel device maar ik wil ook dat ÁL het geluid van mijn PC altijd standaard te horen is via de speaker bij de PC én ik het geluid van mijn PC ook in de woonkamer kan laten horen. Ofwel, ik wil één van de twee kunnen gebruiken als PC speaker (inclusief audio van videos etc.) maar ook van mobiel én pc op beide speakers kunnen laten horen.

Naar mijn informatie heb ik hiervoor slechts een paar mogelijkheden:

• Mijn PC verbinden met een Sonos Connect + willekeurige Sonos speaker bij PC + willekeurige Sonos speaker in woonkamer **Sonos Connect à €329 + 2 x Sonos Symfonisk à €100 = €529**
  • Willekeurige speakers verbinden met mijn PC en die verbinden met een Sonos Connect:Amp + willekeurige Sonos speaker in woonkamer **Sonos Connect:AMP à €517 + Sonos Symfonisk à €100 + pc speakers  = €617 + pc speakers**
  • Mijn PC verbinden met een Sonos Play:5 + willekeurige Sonos speaker in woonkamer **Sonos Play:5 (2nd gen) à €485 + Sonos Symfonisk à €100  = €585**

Klopt het dat dit mijn opties zijn? En klopt het ook dat als ik mijn PC verbind met een Sonos Connect dat ik niet per se een amp nodig heb?

Indien dit allemaal correcte informatie is en er is niet nóg een optie om al het geluid van mijn PC te laten horen op 1 maar ook op beide speaker locaties?

Ben ik dan tot slot correct om aan te nemen dat optie 1 met een prijs van €529 mijn goedkoopste optie is, optie 3 de best klinkende optie (in ieder geval bij de PC) en optie 2 enkel een optie is als ik al goede PC speakers heb?

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Optie 1 en 3 zijn technisch haalbaar optie 2 lijkt me minder van toepassing. PC speakers zijn actief, die geven geen passief signaal uit dat je dan met een Connect Amp of een Amp kunt afvangen, althans ik zie niet hoe dat zou uitzien.

Ik vind je optie 1 wel een zeer dure oplossing om alleen video-geluid over je Sonos systeem te krijgen. Al het andere krijg je immers ook al via de services van Sonos. De Connect is eigenlijk bedoeld om een bestaande niet-Sonos set (bv een surround systeem) in het Sonos systeem te hangen. Zoals jij hem wilt gebruiken is harstikke zonde.

Optie 2 is dan wel een paar tientjes duurder maar je hebt dan wel de magisch klinkende Play 5 met nog steeds de functionaliteit van de audio-ingang, zodat je dus je video-geluid kunt beluisteren, alhoewel dat nooit synchroon zal lopen met je beeld (latency).

Reputatie 6
Badge +3

btw; over andere opties gesproken...als je pc-geluidskaart een optische of hdmi uitgang heeft, zou je er in theorie ook een Sonos TV product aan kunnen hangen, bv een Sonos Beam. Dan is het latency probleem ook opgelost.

Bedankt voor je reacties! Als ik het goed begrijp heb ik met de Play:5 een latency probleem wat ik met een TV product niet heb?

Daar komt nog bij dat de Beam rond de €400 euro kost. Dus de goedkoopste optie is als ik Beam + symfonisk koop.

In feite kan dan de conclusie zijn dat de enige haalbare (en toevallig goedkoopste van de genoemde opties) optie om geluid en video in sync af te kunnen spelen op een PC met een Sonos product het gebruik van een Beam, Playbar of Playbase is. Klopt dat?

Reputatie 6
Badge +3

Nou, je hebt met de Play 5 of een Sonos Connect (amp) het probleem dat geluid & beeld dan niet helemaal synchroon gaan lopen. De ingang van die 2 is nl analoog en dat moet eerst omgezet worden naar digitaal en dat kost tijd. De vraag is of dat een probleem voor je is….als het je puur om het geluid van je video`s te doen is, maakt het je misschien niet uit.

Bij een TV product heb je een hdmi (beam) of digitaal optische (playbar & playbase) ingang; alles blijft dus digitaal waardoor latency er niet of nauwelijks is. Let wel op: je PC videokaart moet dit ondersteunen.

Overigens heeft de nieuwe Sonos Amp ook een hdmi aansluiting maar de nieuwe Sonos Port (opvolger vd Connect)  heeft deze weer niet.

Reputatie 7
Badge +2

Overigens heeft de nieuwe Sonos Amp ook een hdmi aansluiting maar de nieuwe Sonos Port (opvolger vd Connect)  heeft deze weer niet.

De Port is inderdaad niet voor Home Theater gemaakt, dit omdat er altijd een kleine vertraging kan ontstaan tussen de Port en de versterker die hier op aangesloten zit.

Mede ook de reden dat de Sub bijvoorbeeld niet te koppelen is met de Connect of nieuwere Sonos Port, omdat de Sub dan nooit synchroon zou zijn met de daarachter aangesloten versterker.