Beantwoord

Ondersteuning geluidsformaten.


Badge

Onlangs een prachtige demo gehad van een Sonos Arc en ik ben bijna om. Een paar vragen hier waar ik zo niet direct een antwoord op kan vinden.

  • In de update van november wordt ondersteuning geboden voor DTS-geluid. Wat doet de soundbar wanneer er een DTS-HD signaal wordt aangeboden vanaf bijvoorbeeld een blu-rayspeler? Wordt dat automatisch ‘geconverteerd’ naar een DTS signaal?
  • Zijn er vanuit Sonos plannen om in een volgende update ook DTS-HD te gaan ondersteunen?

Deze vragen stel ik, omdat ik er achter gekomen ben dat veel van mijn blu-ray schijven alleen maar een DTS-HD track hebben en er geen Dolby track op te vinden is. Niet dat ik per sé een voorkeur heb voor DTS-HD, maar het zou ook zonde zijn als ik een groot deel van de verzameling niet meer kan afspelen. Ik hoop dat er een gebruiker is die een antwoord op de eerste vraag heeft en misschien is er een medewerker van Sonos die een antwoord heeft op de tweede? Alvast hartelijk dank in elk geval!

icon

Beste antwoord door JeroenVR 29 June 2022, 00:19

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

15 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Sonos speelt af wat er binnenkomt vanuit je tv. Volgens mij gaat het er dan ook om hoe je tv hiermee omgaat of wat daar de instelmogelijkheden zijn om het juiste signaal door te geven naar je Sonos.

Badge

Goede toevoeging @Erooij, je mag er van uitgaan dat de Sony UBP-X800M2 Blu-rayspeler via HDMI zit aangesloten op de Sony Bravia XR-65A84JAEP TV (2021) en dat de Sonos op de eArc HDMI poort van deze tv zit aangesloten. Ik ga er dan vanuit dat de Sony TV het DTS-HD vanuit de Blu-rayspeler op de juiste wijze aan de Sonos Arc doorgeeft en dan blijft de vraag: 

Wordt dat automatisch ‘geconverteerd’ naar een DTS signaal en wordt dat signaal op een acceptabele manier weergegeven of hoor je in dat geval helemaal niets en moet je het signaal gaan converteren naar PCM of iets dergelijks?

Reputatie 7
Badge +3

Sonos converteert helemaal niets. Dit zal de Sony tv dus moeten doen. Wellicht geeft die handleiding voldoende info. 

Badge

Sonos converteert helemaal niets. Dit zal de Sony tv dus moeten doen. Wellicht geeft die handleiding voldoende info. 

Mijn vragen blijven dus staan, misschien dat een ervaringsdeskundige of medewerker van Sonos er antwoord op heeft. In elk geval dank voor je reactie.

Reputatie 3
Badge +2

Hallo @Donatelli,

Het klopt wat @Erooij zegt, Sonos werkt met het signaal dat wordt aangeleverd door de TV. 

Hier wordt geen conversie op uitgevoerd. Je zult dus moeten zorgen dat de TV op een juist format staat ingesteld waar je Sonos product mee kan werken. 

Je TV is hier dus leidend. Als de Blu-ray speler DTS-HD doorspeelt naar je TV en de TV kan geen conversie maken naar normaal DTS, dan zal dit niet werken met je Sonos product. 

Je zult dan moeten kijken of je de Blu-ray speler of de TV zo kan instellen dat er normaal DTS wordt uitgezonden richting het Sonos product.

 

Voor wat betreft je tweede vraag: Sonos doet geen uitspraken over toekomstige updates en/of nieuwe producten. Helaas zou je ik hier dus ook niet over kunnen informeren.

 

Badge

Hallo @Dylan S

Okay, hartelijk dank voor je antwoord. Ik ga het onderzoeken, maar vind het erg jammer: Sonos is verder het mooiste systeem.

Groet, Donatelli

Reputatie 7

Wat is er precies jammer?

Badge

Wat is er precies jammer?

Dat de Sonos Arc een DTS-HD signaal niet kan afspelen, tenzij ik het in de Blu-Ray speler of in de TV omzet naar DTS of PCM. Ik ben nu eenmaal nogal verknocht aan mijn schijfjes en verwacht van de soundbar die ik ga aanschaffen dat deze alle (gangbare) geluidsformaten kan afspelen. Overigens gaan er geruchten dat Disney+ DTS-X gaat aanbieden ((klik bijvoorbeeld hier) , dan krijg je er ook met streamen mee te maken. Overigens heb ik helemaal niets tegen op Dolby Atmos of TrueHD (integendeel zou ik zelfs willen zeggen), maar ontzettend veel van mijn Blu-Rays hebben alleen maar een DTS-HD spoor van de originele taal.

Reputatie 7
Badge +3

Koop een Arc met recht op retour, eventueel via Sonos, en je kunt volop testen of eea bevalt en/of naar wens in te stellen is. Zo niet, dan retour.

Reputatie 5
Badge +3

Wat is er precies jammer?

Overigens gaan er geruchten dat Disney+ DTS-X gaat aanbieden ((klik bijvoorbeeld hier) , dan krijg je er ook met streamen mee te maken. 

 

Dan blijft nog steeds de vraag of je televisie hiermee om kan gaan.
Voorbeeld Prime op mijn samsung geeft keurig Atmos door aan de Arc
Daar in tegen Disney+ Atmos kan de Samsung niet verwerken, zelfde geldt voor de Netflix Atmos.
Allen Prime Atmos werkt dus….

Je zie dat alles te maken heeft met de TV 
 

Reputatie 4
Badge +3

Heb ook een Sony Bravia en die speelt gewoon op zowel Disney+ als op Netflix gewoon de Dolby Atmos codec op de Arc. 
Het zou dus goed kunnen dat de Sony Bravia hier best goed mee om weet te gaan. 
 

Wellicht kun je even contact opnemen met Sony om deze vraag te stellen. 

Reputatie 4
Badge +3

Nog even terugkomend op bovenstaande, snap nu een beetje beter wat je bedoeld. De eARC poort van je TV geeft inderdaad gewoon DTS-HD door richting de soundbar, maar de Arc zal dit vervolgens gaan downgraden naar DTS. Net even op de website van Sony gekeken, hun geven wel aan dat jou TV via de eARC DTS-HD en ook DTS:X door geeft. Zie deze link.
De “bottle-neck” ligt in dit verhaal dus bij de Arc.

Volgens deze link is er wel een work-arround, maar echt DTS-HD is er voor de Sonos Arc niet bij. Ik kan me goed voorstellen dat je -wanneer je een best prijzige soundbar koopt- echt het hele plaatje wilt beleven.
Ik weet niet wat voor audiosysteem je nu hebt, maar ook met DTS (gecomprimeerd dus) is best te doen. Toen ik mijn Arc net had, wou ik ook nog enkel naar content kijken met de hoogst mogelijke kwaliteit natuurlijk. Maar wanneer ik een oudere film kijk, welke enkel 5.1 surround ondersteund is het ook een ware beleving te noemen. Ik hoor natuurlijk wel verschil, maar het is echt acceptabel (althans mijn mening).
Nu moet ik er wel eerlijk bij zeggen, dat ik redelijk snel ook nog 2 One SL’s en de Sub Gen3 erbij heb gehaald. Enkel de Arc vond ik -heel eerlijk- een beetje tegenvallen. Het geluid is wel echt heel zuiver, maar na het toevoegen van de Sub, hoorde ik pas, wat ik miste.

Wat @Erooij al aangaf, kun je de Arc misschien kopen met een bedenktijd, zodat -als je niet tevreden bent- het ding weer kunt retourneren. Dit is natuurlijk niet wat je graag wil horen, maar is wel zo eerlijk. Misschien komt er in de toekomst nog wel een update, zodat dit wel ondersteund wordt, maar voor nu heb je daar niet zoveel aan.

Mooiste zou zijn als je in de buurt woont van iemand die de hele setup al heeft staan. Dan neem je je eigen blue-ray speler mee en sluit je die daar even aan. En dan kijken waarmee de Arc komt en hoe het klinkt. Zelf woon ik in een behoorlijke uithoek, maar mocht je het de reis waard vinden, ben je van harte welkom. Ook bij een winkel met goeie service, zou je dat kunnen overwegen. Sluit gewoon je eigen blue-ray speler daar aan, en laat ze dan nog eens de Arc demonstreren. Via de Sonos-app kun je precies zien wat voor signaal er binnen komt.

Succes met uitzoeken, snap dat dit voor jou wel eens een deal-breaker zou kunnen worden.

Badge

Dank je @JeroenVR, hier kan ik veel mee. Van DTS-HD naar DTS is in elk geval meer dan totale stilte of het signaal al in de speler of TV converteren. En dan inderdaad hopen op een toekomstige update.

Ik ga mij verder beraden en nog even wat testen bij de lokale Expert.

Reputatie 7

@Donatelli Als ik het goed begrepen heb werkt het net niet zo als  @JeroenVR zegt. Als je TV DTS of daarop gebaseerde formaten al doorgeeft (recente Samsung en LG doen dat bijvoorbeeld niet), dan is de Arc inderdaad de "bottleneck”. Die maakt er echter niet zelf iets anders van (wat jij downgraden noemt) maar heeft aan de TV doorgegeven wat hij aankan (“Ik kan geen DTS-HD") en dan bepaalt de TV wat het dan wel wordt. Mogelijk vraagt de TV dan zelfs aan de BD-speler om een ander formaat, zo goed zit ik daar niet in.

Overigens is het voor mij inderdaad de vraag of je het verschil tussen DTS-HD en DTS wel hoort. Dan is een mogelijkheid om de Arc te testen best een goede: bevalt het omdat je je TV en de Arc samen besluiten DTS (zonder HD) weer te geven dan hou je de boel. Bevalt het niet, bijvoorbeeld omdat je PCM 2.0 krijgt, dan stuur je alles weer terug.

Reputatie 4
Badge +3