Nieuwe Sonos gebruiker

• 31 december 2014
  • 24 reacties
  • 2834 Bekeken

Reputatie 2
Beste Sonos gebruikers,
Na ruim een jaar het Sonos forum uitgebreid te hebben doorgelezen heb ik de knoop eindelijk doorgehakt en heb ik gisteren de Playbar, 3 x Play 1 en de Sub aangeschaft. De Sub was niet op voorraad maar ik hoop snel alles te kunnen ophalen. Zoals gezegd heb ik al heel veel gelezen op het forum. Ik ben echter een leek op audio gebied ( en dan bedoel ik ook echt leek) en ik zou heel graag in Jip en Janneke taal uitgelegd willen hebben hoe ik e.e.a. moet aansluiten. Ondanks de vele info die al op het forum staat, ben ik bang dat ik er anders niet uitkom. Mijn tv is een Philips 42PFL6007 en heeft volgens de gebruiksaanwijzing een audio optical out. Ik begrijp dat dit handig is voor de Playbar. Op dit moment staat de tv op een standaard en ik wil deze aan de muur bevestigen en daaronder de Playbar ophangen. De Playbar kan ik via een gat in de muur naar de meterkast verbinden met de router. Klopt het dat ik dan geen Bridge of Boost nodig heb? Verder wil ik 2 x een Play 1 links en rechts achter onze zitbank plaatsen. De andere Play 1 wil ik iets verder de kamer in zetten met de mogelijkheid deze ook in de keuken te gebruiken. Voor de Sub moet ik nog een plaatsje vinden. Begrijp ik het goed dat deze niet perse in het zicht hoeft te staan maar bijv. achter een stoel? Het koppelen van de diverse componenten zal me wel lukken (hoop ik). Weet iemand of er een mogelijkheid is om youtube via tv of iPad te bekijken en het geluid via de speakers te horen? Ik heb van vrienden gehoord dat dat eventueel via een Apple tv mogelijk is. Ik ben al wel in het bezit van een Airport Express, geen idee of ik daar nog iets aan heb. Een heel verhaal, bedankt alvast voor degenen die het geduld konden opbrengen het helemaal te lezen 🙂 Hartelijk dank alvast voor de tips! Ik wens iedereen een fantastisch 2015 met heel veel Sonos luisterplezier!
Groet Eric

24 Reacties

Reputatie 2
dan heb je idd geen boost of bridge nodig. Ik zou ook voor een chromecast gaan, ben je direct klaar met youtube en sonos
Reputatie 6
Badge +2
ik zou heel graag in Jip en Janneke taal uitgelegd willen hebben hoe ik e.e.a. moet aansluiten.

De bijgesloten handleiding legt het allemaal prima uit. Mocht je daar niet genoeg aan hebben, kijk dan hier op de Sonos-site.

Mijn tv is een Philips 42PFL6007 en heeft volgens de gebruiksaanwijzing een audio optical out. Ik begrijp dat dit handig is voor de Playbar.

Niet slechts handig, zelfs noodzakelijk.

Klopt het dat ik dan geen Bridge of Boost nodig heb?

Als je de Playbar bedraad kunt aansluiten op je router heb je daar geen Bridge of Boost nodig. Mocht je elders in je (huidige of toekomstige) Sonos-systeem verbindingsproblemen krijgen, dan kan een Bridge of Boost van pas komen.

Voor de Sub moet ik nog een plaatsje vinden. Begrijp ik het goed dat deze niet perse in het zicht hoeft te staan maar bijv. achter een stoel?

Inderdaad.

Weet iemand of er een mogelijkheid is om youtube via tv of iPad te bekijken en het geluid via de speakers te horen?

Als je TV met Internet verbonden is (smart tv) dan is dat inderdaad mogelijk.
Reputatie 4
Badge +2
Ik zal het niet moeilijk maken maar letop deze beperking.
Als je de 3e play1 koppelt (groeperen)aan de woonkamer setting (playbar/sub/2 x play1) dit prima werkt met audio.
Als je vervolgens je TV aanzet, zal de 3e play1 automatisch ontkoppelt worden van deze groep.
Best lastig, je moet hem dus weer groeperen om er dezelfde audio uit te krijgen als je weer muziek aanzet.
Dit is natuurlijk alleen een beperking als bijvoorbeeld een woon/open keuken hebt.
Reputatie 2
Dr. Nos, beynym en Langbeest, bedankt voor jullie reacties met tips en adviezen! Zodra ik alles binnen heb ga ik ermee aan de gang. Het kan zijn dat ik tegen die tijd nog eens een vraag post omdat ik ergens tegen aan loop.
Gr. Eric
Reputatie 4
Badge +2
Geen probleem, veel plezier met je systeem
Reputatie 2
Afgelopen weekend de Playbar, 3 Play 1's en de Sub opgehaald. Ik heb de Playbar met een kabel op de router aangesloten en ondanks mijn beperkte technologische kennis is het mij gelukt geluid uit de Playbar en de 3 Play 1's te krijgen 🙂 Een paar dingen zijn me echter nog niet duidelijk en ik hoop dat iemand mij daarbij kan helpen. De Playbar staat in de Sonos control app vermeld als 'WOONKAMER' en de 3 Play 1's als 'WOONKAMER1', 'WOONKAMER2' en 'WOONKAMER3'. De Play1's 'WOONKAMER1' en 'WOONKAMER2' staan links en rechts achter het zitgedeelte van de woonkamer. Wat ik zou willen is dat bij tv kijken het geluid van de tv over de Playbar en deze 2 Play 1's klinkt. En is het dan raadzaam deze 2 Play 1's als stereopaar in te stellen? Wanneer ik muziek luister zou ik ook de andere Play 1 (WOONKAMER3) willen gebruiken, die staat een stukje verder de kamer in (richting keuken). Hoe kan ik dit het beste instellen qua groepen/instellingen?
Een tweede vraag is het koppelen van de Sub. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de Sub gekoppeld wordt aan de Playbar en de 3 Play 1's? Ik zie in de control app alleen de mogelijkheid te kiezen voor 1 van de 3 Play 1's om de Sub te koppelen. Ik doe iets verkeerd maar ik weet niet wat. De meerwaarde van de Sub heb ik helaas dus nog niet kunnen ervaren. Bedankt maar weer voor de adviezen!
Reputatie 6
Badge +2
Hierbij Groeperen, koppelen en verbinden van Sonos-componenten en het installeren van surround sound. Ik vermoed dat je na lezing hiervan een heel stuk verder zult kunnen komen.
Reputatie 2
dank je wel Beynym voor je reactie. Als ik probeer aan de Playbar surroundspeakers toe te voegen krijg ik de melding: 'Als u een Sub of een surroundspeaker met Playbar wilt gebruiken, moet een Sonos product, zoals een Sonos Boost of een speler, permanent met een kabel op uw router zijn aangesloten'. Vervolgens kan ik alleen nog op 'klaar' drukken om dit menu te verlaten. Hetzelfde krijg ik wanneer ik 'een SUB toevoegen' kies. De Playbar is via een kabel met de router verbonden. De Playbar en de 3 Play 1's doen het gewoon. Heb je enig idee waar dit aan kan liggen?
Reputatie 6
Badge +2
Heb je enig idee waar dit aan kan liggen?

Misschien is er bij de installatie iets misgegaan. Ik zou de Playbar, de Sub en de Play:1's van de stroom halen. Ook de ethernetkabel van de Playbar verwijderen. Dertig seconden wachten. Dan de Playbar weer verbinden: ethernet en stroom. Vervolgens de Sub aan de stroom en met de Playbar verbinden. Daarna de beide Play:3's weer aan de stroom en als surround aan de Playbar koppelen. Daarna de laatste Play:3 weer aan de stroom.
Reputatie 2
Misschien is er bij de installatie iets misgegaan. Ik zou de Playbar, de Sub en de Play:1's van de stroom halen. Ook de ethernetkabel van de Playbar verwijderen. Dertig seconden wachten. Dan de Playbar weer verbinden: ethernet en stroom. Vervolgens de Sub aan de stroom en met de Playbar verbinden. Daarna de beide Play:3's weer aan de stroom en als surround aan de Playbar koppelen. Daarna de laatste Play:3 weer aan de stroom.

okay dank je wel, ga ik vanavond doen, ik laat je nog weten of het is gelukt
Reputatie 2
okay dank je wel, ga ik vanavond doen, ik laat je nog weten of het is gelukt

Goedenavond beynym, zojuist uitgevoerd wat je me adviseerde. De Playbar is nu als enige speler ingeschakeld. De Playbar is dus aan de router verbonden. Via de app kan ik muziek afspelen via de Playbar (de 3 Play 1's heb ik van de stroom gehaald). Wanneer ik nu de Sub wil toevoegen krijg ik weer de melding ' er moet een Sonos product, Boost of speler, permanent via een kabel met de router zijn verbonden'. En het afsluiten van deze melding is vervolgens de enige optie. Heb je nog een ander idee wat ik hier aan kan doen?
Reputatie 4
Badge +2
Ik vermoed dat de poort op je router niet werkt of dat de kabel tussen de router en playbar niet goed is. Kun je dit controleren??
Reputatie 2
Ik vermoed dat de poort op je router niet werkt of dat de kabel tussen de router en playbar niet goed is. Kun je dit controleren??

Dank voor je reactie Langbeest. Ik heb de kabel tussen router en Playbar wel los gehaald, ook een andere poort geprobeerd maar nog geen andere kabel geprobeerd. Dat kan ik nog doen. Maar betekent het feit dat het systeem verder gewoon werkt en ik muziek via de app over de Playbar en de Play 1's kan spelen niet dat de verbinding met de router okay is?
Reputatie 4
Badge +2
Misschien een domme vraag maar gebruik je een modem of een router of een Modem/Router
Reputatie 2
Misschien een domme vraag maar gebruik je een modem of een router of een Modem/Router

Onderstaande is via google te vinden:

Dan is een BOOST noodzakelijk om de PLAYBAR draadloos met de SUB of achterspeakers te gebruiken. Het eigen draadloze Sonos-netwerk is nodig voor de extreem lage latentie tussen PLAYBAR en SUB of achterluidspeakers, zodat je geen lipsync-vertragingen ervaart als je naar je favoriete televisieprogramma of film kijkt.
Reputatie 6
Badge +2
Welkom op het forum, HenkieDaal!

Dan is een BOOST noodzakelijk

Onzin. In een surround-configuratie of wanneer een Sub wordt toegevoegd, moet er een bedrade verbinding met de router aanwezig zijn. Dat kan zonder Boost.
Reputatie 6
Badge +2
Maar betekent het feit dat het systeem verder gewoon werkt en ik muziek via de app over de Playbar en de Play 1's kan spelen niet dat de verbinding met de router okay is?

Inderdaad. Maar er is toch iets niet in orde, als je de Sub niet kunt koppelen aan de (bedrade) Playbar. Je kunt proberen Sub en Play:1's hard te resetten. Doe dit niet met de Playbar, want dan loop je het risico eventuele gecreëerde afspeellijsten kwijt te raken.
Reputatie 2

Domme vragen bestaan niet :-;
Ik ben zojuist nog eens de meterkast ingedoken. Ik zei al dat mijn technologische kennis zeer beperkt is... Ik zie nu dat ik de kabel vanuit de playbar op een poort van het glasvezelmodem heb aangesloten. Daarnaast hebben we nog een Linksys router (die we al hadden voordat hier glasvezel is aangelegd). Ben ik hier de mist in gegaan? Moet de kabel vanuit de Playbar naar de Linksys router in plaats van naar het glasvezelmodem?
Reputatie 6
Badge +2
Moet de kabel vanuit de Playbar naar de Linksys router in plaats van naar het glasvezelmodem?

Inderdaad.
Reputatie 4
Badge +2
Yeahh we komen ergens.
Reputatie 2
beynym en Langbeest, bedankt voor jullie tips en adviezen, prachtig zo'n forum voor leken zoals ik 🙂
Ik heb de Playbar gisterenavond losgekoppeld van het glasvezelmodem en aan m'n Linksys router gekoppeld. Vervolgens heb ik alle spelers losgekoppeld en alles opnieuw opgestart. Nu lukte het me wel om de sub te koppelen. Ik zit echter nog steeds met wat vragen. Nadat ik de Playbar en de 3 Play 1's had geinstalleerd probeerde ik de Sub aan elke speler te koppelen. Ik krijg echter alleen bij de Playbar de optie om te Sub te koppelen. Bij de 3 Play 1's krijg ik deze optie niet. Wat doe ik verkeerd?

Nog een andere vraag. Wanneer we tv kijken wil ik het geluid van de tv over de Playbar en 2 Play 1's laten klinken. Kan ik het beste deze 2 Play 1's als stereo paar koppelen of moet ik ze als surround speakers instellen? Wanneer we naar muziek luisteren wil ik de muziek laten klinken over de Playbar en de 3 Play 1's. Kan ik dit op een bepaalde manier automatisch laten verlopen? De sub wil ik sowieso altijd ingeschakeld hebben, bij zowel tv als muziek. Ik heb van alles geprobeerd en veel gelezen over groeperen, koppelen, verbinden maar ik kom er niet uit.

Bedankt voor alle adviezen!
Reputatie 6
Badge +2
Nadat ik de Playbar en de 3 Play 1's had geinstalleerd probeerde ik de Sub aan elke speler te koppelen. Ik krijg echter alleen bij de Playbar de optie om te Sub te koppelen. Bij de 3 Play 1's krijg ik deze optie niet. Wat doe ik verkeerd?

Hier (in de linkerkolom bij Sonos Sub -> Kameraansluiting van de SUB wijzigen) vind je hoe je de Sub aan een andere Sonos-component kunt aansluiten.

Wanneer we tv kijken wil ik het geluid van de tv over de Playbar en 2 Play 1's laten klinken. Kan ik het beste deze 2 Play 1's als stereo paar koppelen of moet ik ze als surround speakers instellen?

De geluidskwaliteit is het beste als je Sub + Playbar + 2 Play:1's als surround-installatie gebruikt.

Wanneer we naar muziek luisteren wil ik de muziek laten klinken over de Playbar en de 3 Play 1's. Kan ik dit op een bepaalde manier automatisch laten verlopen?

Hier (in de linkerkolom bij Playbar -> Muziek afspelen -> Autoplay tv - Playbar) vind je info over het automatisch omschakelen.
Reputatie 2
Inmiddels heb ik alles kunnen aansluiten zoals ik het in gedachten had. Ik heb de Playbar met de Sub verbonden en 2 Play 1's als surroundspeakers ingesteld. Wat me opviel is dat ik de surround sound vrij hard moet zetten, wil ik het geluid van de tv ook over die 2 Play 1's horen. Klopt het dat dit mede te maken heeft met het type tv en programma wat er op tv is?

Het is me niet gelukt de Sub te verbinden met de derde Play 1 (die verderop in de kamer richting de keuken staat), ik begrijp dat ik anders alles steeds om moet gooien. Op dit moment kan ik schakelen tussen tv, waarbij het geluid via de Playbar en de 2 surround Play 1's klinkt (met Sub), en radio waarbij gebruik gemaakt wordt van alle Play 1's, waarvan er 1 dus niet gekoppeld is met de Sub. Mocht hier nog een handige oplossing voor zijn dan hoor ik die graag. Anders vind ik het prima zo, het klinkt prachtig.

beynym en Langbeest, nogmaals dank voor jullie adviezen!
Reputatie 4
Badge +2
Gelukkig is het gelukt.
De SUB kan je inderdaad niet koppellen aan de 3e play1.
Dit zul je alleen merken als je deze Play 1 niet groepeert met de woonkamer. (iets anders afspelen dan de woonkamer)

De 2 surround play 1 komen eigenlijk alleen in actie als er een Dolby 5.1 uitsturing is via de TV.
Soms heeft een film of programma dit wel en soms niet. In audio mode geven ze net zoveel geluid als de plakbar (als ze op "volledig" staan)

Reageer