Netwerk netwerk netwerk

  • 29 April 2022
  • 5 reacties
  • 198 Bekeken

hi all,

ik heb al tijden problemen met de stabiliteit van m’n Sonos spullen. We hebben zo’n 10 speakers in totaal, 4 Ikea speakers, 3 Play 3’s, 2 One SL’s en een Connect. Het is een enorm drama om alles bij elkaar te laten draaien. Speakers verdwijnen, duiken weer op, we hebben er nu 2 die chonisch weigeren om iets te spelen laat staan met in sync met elkaar. Daarnaast met regelmaat cut-outs in streams en connection lost met Spotify en Airsonic.

 

Maar nou de grap: Sonos is de ENIGE met netwerkproblemen hier. Alle andere apparaten werken als een speer. En ik heb al van alles geprobeerd. Alle Sonos speakers in een apart vLAN (dat is een drama qua interactie met andere producten), zoveel mogelijk Sonos speakers bedraad (helpt geen fluit), Ik heb twee Sonos Boosts gekocht om te kijken of dat het probleem oplost. Ook dat hielp niks. Sonos draait nu (weer) in WLAN mode.

Wat opvalt: er zijn 3 speakers die bijna altijd werken, er zijn een aantal speakers die bijna nooit werken (opmerkelijk genoeg zijn dat bijna allemaal de Ikea speakers) en er zijn een aantal waar ik gek van word omdat ze een soort knipperlicht functie hebben. Soms doen ze ‘t en dan ineens verrekken ze ‘t. Ook is het verschillend in de app. Soms zie ik een speaker niet, dan kill ik de app op IOS, herstart ‘m en TADAA ineens is ie er wel. Of een speaker die nergens op reageert, kill de app, restart de app, en je kunt ‘m weer een tijdje bedienen.

 

Network troubleshooting van Sonos is een drama. Je hebt die verstopte pagina’s achter poort 1400 maar wat je nou precies moet doen om de boel aan de gang te krijgen is natte vinger werk. Ik word er gek van. Sinds vandaag krijg ik telkens “connectie met Spotify verloren” meldingen. Ik heb de premium account opnieuw geautoriseerd maar het mag niet baten. Ter info: het is de bedraade Sonos Connect die dit probleem nu heeft. Raar.

 

Ter info: ik heb een Ubiquiti Unifi draadloos netwerk. Ik heb kanaal 1 volledig geblokkeerd voor het Sonos netwerk en de rest zit op het 2.4 ghz netwerk. Bereik van dit netwerk is fantastisch, de doorvoer is met gemak 200-300 mbit sustained.

 

Heeft iemand nog een idee wat er te doen valt?

 

Ik was al aan ‘t kijken naar alternatieve technologien, maar er is niet echt een goede concurrent.


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Reputatie 7

In principe zou één Boost, of een bedraad aangesloten speaker op een centrale plek in je huis (geen surround of Sub) voldoende moeten zijn. Bij meer bedraad aangesloten speakers kan dat weer problemen opleveren (zoek maar eens op spanning tree protocol). Sonos speakers hebben graag een zo direct mogelijke verbinding met elkaar - mesh systemen kunnen dus voor problemen zorgen.

Daarbij moet worden gezegd dat mijn Symfonisk ook in mijn systeem de zwakke broeder is qua ontvangst.

Heb je al eens met Sonos gebeld?

Ik heb een speaker op bedraad zitten maar ik zou 1 van de boosts uit de kast kunnen halen en de rest zo laten. Dat is nog een idee.

Ik heb idd een paar keer met Sonos gebeld. Zodra je Ubiquiti Unifi zegt komt er een config script uit de kast dat de halve wifi setup castreert. Dat is op z’n zachtst gezegd niet acceptabel. Ik koop geen prosumer systeem om vervolgens allerlei advanced functionaliteiten uit te zetten. 

Ik heb gister en vandaag een wifi scan gedaan. Tot de conclusie gekomen dat SonosNet op een overbelast channel zit. Daar vandaag wat aan gedaan. Hopelijk helpt dat ook. We gaan het de komende dagen merken.

Zoals al gezegd, de diagnose mogelijkheden van Sonos vind ik dramatisch. Hopelijk gaan ze dat nog eens fixen. 

Reputatie 7

Tja. Sonos devices moeten ongestoord met elkaar kunnen praten. Allerlei mesh-zaken verstoren dat. Voor internetten geen probleem, voor Sonos wel. Dus Sonosnet is en goed idee. Maar dan wel op een niet te vol kanaal, zoals je hebt gemerkt. Succes!

Het netwerk is geen mesh, ook al denkt Sonos support van wel. Gewoon enkele bedrade access point. Vandaag maar weer eens gebeld. De conclusie was dat de 1ste lijns niet wist waar het aan lag. Het is doorgezet naar de 2de lijns. Alle settings in Unifi waren correct. 

Na het aanpassen van SonosNet naar 11 is het ‘iets’ beter geworden. Maar de cutouts in de muziek blijven, soms tot in extremen dat er alleen nog flarden muziek aankomen. 

Reputatie 7

Ook een access point kan al een horde zijn. Ik zou de Sonosnet-route opgaan, met eerst maar eens één bekabeld apparaat (een Boost of speaker) rechtstreeks op de router.