Vraag

Kunnen mijn sonos speakers beschadigen?

• 28 december 2019
  • 1 reactie
  • 88 Bekeken

Hallo,

Sinds ongeveer een maand hebben wij ons Sonos systeem (Play: 1 / 3 / 5) uitgebreid met een Beam + Sub. Zelf ben ik wel een groot fan van lage tonen en veel bas in de muziek, daarom stond de EQ van de Beam+Sub op ‘+4 bas’ & ‘Audio van de subwoofer’ EQ stond op +4 (redelijk stevige bas dus). Omdat ik ook iemand ben die erg veel van speakers, goed geluid en vooral Sonos hou, ben ik wel heel erg scherp met het luisteren hoe de boxen klinken. Echter was ik de EQ terug vergeten te zetten naar 0, en toen ik op een zaterdagnacht thuiskwam van een feestje zag ik dat mijn zusje een paar vrienden en vriendinnen had uitgenodigd. Toen ik binnenkwam zag ik dat alle 5 de speakers op maximale volume stand muziek af stonden te spelen (inclusief de sub die een aardig hoge bas EQ had ingesteld). Ik heb er wat van gezegd en de boxen natuurlijk meteen zachter gezet. 

Toch ben ik bang dat dit de speakers absoluut niet ten goede heeft gedaan, ik heb later zelf nog geluisterd naar de subwoofer, en bij zo'n hoge bas EQ en met een maximale volumestand klinkt de Sub eigenlijk alles behalve zuiver. Ook heb ik het idee dat door deze actie de Sub is beschadigd en ook heb ik het idee dat deze hoorbaar minder zuiver en diep geluid geeft. Ik weet nu alleen niet of dat ook echt zo is, of dat het slechts een placebo is.

Mijn vraag in het kort: als Sonos speakers langere tijd op maximaal volume staan, en in het geval van de subwoofer ook nog met een  hoge bas EQ, beschadigen ze daarvan?

Ik snap natuurlijk dat ik nu niet als reactie krijg dat het aangeraden wordt om wel te doen, maar het gaat mij voornamelijk om of de Sub is gebouwd dit soort hoge belastingen aan te kunnen.

Vriendelijke groet,

Menno Groen

1 Reactie

Reputatie 5
Badge +3

De speakers zijn gemaakt om op vol vermogen te kunnen spelen, normaal is alles nog wel in orde hoor.

Deze zijn ‘begrenst’ tegen overbelasting.

Reageer