keuze 2x play 5 versus 2x play 1

• 31 januari 2020
  • 7 reacties
  • 156 Bekeken

Hi,

Ik wil graag weten wat de toegevoegde waarde is om 2x play 5 als stereo speakers (links en rechts) Te kopen voor +/-1000,- of juist 2x play 1 (links en rechts) a +\- 500,-. Ik heb al een sub en een beam. Ik ben erg benieuwd wat de ervaringen zijn met gebruik van 2x play 5 + sub en beam opstelling en of dit nog een beter geluid geeft dan met 2x play 1? Alle reacties en ervaringen zijn welkom!!

7 Reacties

Reputatie 2
Badge +1

Ik had een 5.1 opstelling met een playbar, sub en 2 play3s. Goed geluid met een film, maar met harde muziek vond ik de play3s erg schreeuwen, ik miste gewoon een deel van de bas, het hele lage was er natuurlijk door de sub, maar de gewone baskick was er niet echt. 

Na vervanging van de play3s door de play5s is er een wereld van verschil hoorbaar. Op de eerste plaats is dat schreeuwerige eraf, de bas komt veel beter tot zijn recht, en het volume kun je denk ik wel x4 doen. Wat een vet geluid, wat een verschil! Dus ja…. het is serieus de moeite en het geld waard mijn inziens!

Reputatie 5
Badge +3

Je hebt het over stereo speakers. Wanneer je ze koppelt aan je Beam dan zullen het surroundspeakers worden en zal je de echte stereo beleving missen. Plaats je ze als stereo, dan zal je ze als aparte kamer moeten opvoeren en dan mis je weer de surround beleving.

Heb zelf geen ervaring met de play 5, maar ik denk dat deze niet echt geschikt zijn in een surroundopstelling met een Beam. De Beam wordt volkomen weggeblazen door 2 play5’s, hetgeen m.i. de geluidsbeleving nooit ten goede kan komen. Maar…….. misschien vergis ik mij. 

Reputatie 1
Badge +1

Hoi 

Ik heb een Beam met twee maal de One als surround. En voor mijn huiskamer is dat ruim voldoende.
En ik heb in dezelfde huiskamer, twee maal de play 5 gen 2 en een Sub voor de stereo beleving.
Aangezien ik erg veel met muziek bezig ben, en wat minder met tv kijken zou ik niet meer zonder mijn stereo beleving via Sonos kunnen.
Ik ben er erg tevreden mee.

Reputatie 5
Badge +3

@SimonSonos Maar ben je het met mij eens dat de play5 in het geval van surround niet de meest geschikte oplossing is?

Ik kan mij volkomen vinden in de door jou geschetste situatie. Een absolute aanrader wanneer je ruimte zich daarvoor leent. Bij mij gaat die vlieger helaas niet op en volsta ik met een surroundopstelling in combinatie met een playbase, sub en 2 play1’s, waarbij ik nooit de optie volledig gebruik omdat de muziek dan te overheersend uit de surroundspeakers komt, welke te dicht bij de zitpositie staan. Ik speel de muziek in de stand sfeervol en “trek” dan het geluid iets naar achteren om het geluid wat ruimtelijker te krijgen. Maar zoals je aangeeft gaat er toch niets boven het echte stereo geluid.  

Reputatie 1
Badge +1

Hoi @Erooij 

@SimonSonos Maar ben je het met mij eens dat de Play 5 in het geval van surround niet de meest geschikte oplossing is?

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Het zou zonde zijn om daar de Play 5 voor te gebruiken.
Met  de twee One's kom ik prima uit voor mijn Surround systeem.
En wat je zegt over de instellingen voor je Surround beleving kan ik me ook in vinden.
Hoewel dat voor iedereen anders zal liggen. Omdat geluid ook een persoonlijke beleving is.

Reputatie 2
Badge +2

Ben zelf in bezit van een base sub en twee keer de play 5 , vanaf dag één staan deze in een 5.1 opstelling en moet zeggen dat ik heel tevreden ben.
Eigenlijk nooit getest puur qua muziek de sub met de play 5s.
Kan me haast niet Voorstellen dat dit kwalitatief heel veel verschil uitmaakt!?

Reputatie 1
Badge +1

Hoi @Ron H 

Ik ben een Jazz liefhebber, en ben meer in de weer met muziek luisteren dan tv kijken.
Ik ervaar het als erg prettig dat de muziek uit de twee front speakers komt (Play 5 + Sub)

Naar mijn idee geeft dat een perfect stereo beeld. (ik ben mij bewust dat het altijd beter kan naar gelang je portemonnee inhoud heeft)
De Beam en de twee x One geven mijn een goede surround tv beleving.

Maar over geluid en wat optimaal zou zijn heeft iedereen een andere mening denk ik.:wink:

Reageer