Vraag

Hoe lang loopt mijn garantie ?

Als ik op mijn Sonos account inlog en op mijn profiel kijk kan ik ook naar Systeem. Als ik dat doe zie ik mijn product, een Soundbar. Daarbij vermeld staat een registratiedatum, serienummer en ik zie dat hij online is. Is dit de datum waarop de twee jaar garantie in is gegaan ? Kan ik bij verkoop (wil upgraden naar de Arc in juni as) een screenshot maken als bewijs van de garantie en krijgt de koper deze garantie dan over als hij de soundbar opnieuw aansluit? Ik wil hier zeker van zijn om achteraf probleem te voorkomen dat er geen garantie op zit als er klachten zouden ontstaan. 

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

10 Reacties

Reputatie 1
Badge +1

Volgens mij geldt de twee jaar garantie vanaf aankoop, dus de factuur/kassabon is je bewijs. In hoeverre deze wettelijke twee jaar garantie (in Nederland) overdraagbaar is, weet ik niet. Staat dit niet in de voorwaarden?

Reputatie 1
Badge +1

Volgens mij geldt de twee jaar garantie vanaf aankoop, dus de factuur/kassabon is je bewijs. In hoeverre deze wettelijke twee jaar garantie (in Nederland) overdraagbaar is, weet ik niet. Staat dit niet in de voorwaarden?

Ik lees net in een eerdere post dat de garantie in principe start bij registratie, zie: https://nl.community.sonos.com/alles-over-sonos-229107/garantie-6767640?postid=16098724#post16098724

Ik lees tegenstrijdige berichten. De een zegt kassabon, de ander datum registratie bij Sonos. 
Vandaar deze vraag. 

Dat lees ik ook in dat bericht op het forum. 
Maar wil 100% zekerheid dat die datum dan geldt omdat ik de bon nergens kan vinden. 

Reputatie 1
Badge +1

Ik lees net in een eerdere post dat de garantie in principe start bij registratie, zie: https://nl.community.sonos.com/alles-over-sonos-229107/garantie-6767640?postid=16098724#post16098724

Zie ook: https://www.sonos.com/nl-nl/legal/terms?#return-policy

daar staat:

“De Sonos-garantie dekt defecten in materialen en afwerking van elk Sonos-product gedurende twee (2) jaar vanaf de datum van verzending vanuit Sonos of de datum van de oorspronkelijke aankoop in de winkel van een erkende Sonos-dealer. ”

“De Sonos-garantie is overdraagbaar aan derden, dus als je het Sonos-product tijdens de garantieperiode aan een derde geeft of verkoopt, is de garantie nog steeds geldig.”

Reputatie 5
Badge +3

Los van de start van de garantietermijn, zie ik hier de “2 jaar” misvatting weer een paar keer langskomen. Ik heb dit hier al vaker geroepen, maar nog maar eens om de verwachtingen te managen:

Sonos geeft twee jaar fabrieksgarantie. Ze roepen dan graag dat het om “wettelijke” garantie gaat. Er is inderdaad een Europese Richtlijn waar dat in staat, maar een richtlijn is niet hetzelfde als een Europese Verordening, dat wil zeggen dat lidstaten een vrijheid hebben om af te wijken.

In Nederland is twee jaar wettelijke garantie uitdrukkelijk niet het geval. Je hebt in Nederland zo lang garantie als je van een dergelijk product in de prijsklasse waarin je koopt mag verwachten. 

In een richtlijn van Techniek Nederland (link) is te zien dat voor audioproducten vanaf € 200, waarin veel van de producten van Sonos vallen, de verwachte gebruiksduur oploopt tot 3, 4 of zelfs 5 jaar.

Let wel dat garantie iets is dat betrekking heeft op de koop, dus buiten de twee jaar fabrieksgarantie van Sonos zul je er met de verkoper uit moeten komen. Indien je via de Sonos site koopt, is dat uiteraard Sonos.

Overigens is dit puur een weergave van wat je rechten zijn. Dat recht ook hálen blijkt in de praktijk nog wel eens moeilijk.

Reputatie 7
Badge +3

En daar is @Sjoop1985 zijn paradepaardje weer. Dit staat geheel los van wat topicstarter vraagt en we weten allemaal hier dat Sonos een vrij heldere garantiebehandeling heeft, waarbij zij 2 jaar een zeer goede regeling hebben en daarna een zekere compensatie. 

De genoemde richtlijn van Techniek Nederland is ook aan interpretatie onderhevig omdat er gebruik gemaakt mag worden van een zekere afschrijving ivm jaren gebruik. Dit is ook zeer onduidelijk en zie je recht maar eens te halen zonder tussenkomst van een rechter. Wat dat betreft doet Sonos het nog redelijk netjes door 2 jaar lang volledige garantie te geven buiten de retailer om en door ook daarna met een aanbieding naar de klant te komen.

Maar los van dit alles is dit dus niet waar de vraag over gaat. 

Reputatie 5
Badge +3

Zie ook: https://www.sonos.com/nl-nl/legal/terms?#return-policy

daar staat:

“De Sonos-garantie dekt defecten in materialen en afwerking van elk Sonos-product gedurende twee (2) jaar vanaf de datum van verzending vanuit Sonos of de datum van de oorspronkelijke aankoop in de winkel van een erkende Sonos-dealer. ”

“De Sonos-garantie is overdraagbaar aan derden, dus als je het Sonos-product tijdens de garantieperiode aan een derde geeft of verkoopt, is de garantie nog steeds geldig.”

Ik zou hier vanuit gaan. De (oorspronkelijke) aankoopdatum zal altijd eerder liggen dan de eerste registratiedatum, dus je neemt daarmee het zekere voor het onzekere. 

Getuige deze post, kun je je afvragen hoe nauwkeurig de administratie van de registratiedatums überhaupt is.

En daar is @Sjoop1985 zijn paradepaardje weer.

Zou je je toon even willen matigen? Ik geef zelf in mijn post ook al aan dat het niet geheel ontopic is.

Verder is het voor mij totaal niet relevant wat jij vindt van wat Sonos doet en of dat wel of niet “redelijk netjes” is. Ik geef ook in mijn post al aan dat het halen van je recht een tweede is. Echter, het halen van je recht begint met weten waar je recht op hebt. Of je gelijk krijgt of niet, en hoe ver iemand bereid is om te gaan om zijn recht af te dwingen, is een ander punt. Laten we beginnen met de juiste informatie.

Afschrijving en interpretatie is mooi, maar bij Sonos zou je na 1 jaar en 364 dagen nog garantie hebben, en na 2 jaar en 1 dag zou je product in één klap 80% van zijn waarde verloren hebben (want het aanbod dat ze doen is nieuwprijs met 20% korting). Dat is op zijn zachtst gezegd bedenkelijk.

In vorige posts door Sonos medewerkers op deze community is al vaker duidelijk geworden dat Sonos óf niet weet hoe de Nederlandse garantiewetgeving werkt, óf gewoon een poging doet om dat te omzeilen. Fabrieksgarantie is niet wettelijke garantie en vice versa. Aangezien posts op deze community naar voren komen als Google resultaten wanneer je zoekt op “sonos garantie”, hecht ik er waarde aan om mensen van de juiste informatie te voorzien. Als ik hierboven lees dat mensen het hebben over “wettelijke garantie” van 2 jaar, weet ik dat ze verkeerd geïnformeerd zijn, door Sonos of door anderen. 

Dus ja, @Erooij, in ieder topic waar het woord “garantie” valt, zul je mij dit verhaal horen herhalen. Als je er last van hebt, mag je het van mij best negeren. Ik verdedig op deze community vaak zat het standpunt van Sonos, maar in deze kwestie dus niet.

Dus: Zoek je garantie bij de verkoper en laat je niet zonder meer naar de fabrikant sturen, zeker niet buiten de fabrieksgarantie van 2 jaar.
Heb je bij Sonos gekocht, laat je dan niet afschepen, want deze regeling is minder dan waar je recht op hebt. 

Reputatie 1
Badge +1

@Sjoop1985 Wellicht is deze aanvullende opmerking uit de garantiebepalingen nog zinvol: “Mogelijk bevat lokale wetgeving aanvullende regels inzake consumentenbescherming. De Sonos-garantie zal de rechten die je op grond van dergelijke regels hebt op geen enkele wijze beperken.”

ik lees hierin dat Sonos ruimte biedt om de 2 jaar op te rekken zoals dat op ConsuWijzer nader staat omschreven. https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie

Fabrieksgarantie zegt mij in ieder geval niets, ik doe alleen zaken met de verkoper, door de koop is hij hét aanspreekpunt bij problemen, immers “Een verkoper of fabrikant is ook niet verplicht om verkopers- of fabrieksgarantie te geven. Deze garantie is namelijk iets extra's. U hebt namelijk al wettelijk recht op een goed product. De verkoper is dus volgens de wet al verplicht ervoor te zorgen dat u het product normaal kan gebruiken. Daarvoor hebt u geen extra garantie van de verkoper of fabrikant nodig.”

Reputatie 5
Badge +3

Dat stukje uit de voorwaarden is interessant...

In de meeste posts en interacties die ik over de jaren op deze community heb zien langs komen, houden de Sonos medewerkers meestal vast aan de 2 jaar fabrieksgarantie. Dat zal waarschijnlijk komen doordat in de meeste van deze gevallen, mensen niet bij Sonos hadden gekocht. Als Sonos niet de verkopende partij is, mogen ze natuurlijk min of meer doen wat zij goed dunken. Vandaar ook mijn oproep om je eerst tot de verkoper te wenden.

Ik heb zelf ook vaak zat de ervaring gehad dat verkopers proberen je door te verwijzen naar de fabrikant, of zeggen “de fabrikant geeft maar x garantie, ik kan niets meer voor je doen”. Meestal helpt het wel als je ze wijst op de verplichting die ze als verkoper hebben.