Goodbye Sonos, hello .... ?

• 23 January 2020
  • 19 reacties
  • 3835 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Mijn enthousiasme over Sonos was al behoorlijk afgenomen toen de CR100 onbruikbaar was gemaakt. Maar nu is de 'loyalty’ onder nul doordat na mei 2020 mijn hele systeem geen updates meer gaat ontvangen omdat de ZP80 en ZP100 daarin 'legacy’ worden. Ik ben dan ook niet meer van plan nog meer geld te investeren in producten die over een paar jaar niet meer goed functioneren omdat dan bv. mijn Playbar volgens Sonos te oud is geworden.

Ik ben dus op zoek naar een vergelijkbaar alternatief en aangezien ik denk dat er wel meer ex-sonos fans zijn leek het mij wel nuttig om daarvoor een topic te starten.

Wat voor mij belangrijk is:

• Multiroom 
  • Input van TV en platenspeler 
  • Versterker voor passieve speakers
  • Afspelen vanaf NAS en spotify streaming 
  • Afstandbediening zou leuk zijn (voor kids + gasten)

Het lijkt mij dat de Soundtouch en Soundhome series van Bose aardig in de buurt komen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand betere alternatieven.

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

19 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat alle andere soortgelijke apparaten hetzelfde probleem zullen hebben/krijgen.

Wordt dit vandaag niet bekend gemaakt, dan is het wel morgen. Helaas de tol die wij moeten betalen voor de vooruitgang. Het grappige is ook dat er alleen geklaagd kan worden over het feit dat er geen updates meer komen. We accepteren dus kennelijk niet dat we niet meer mee kunnen met nieuwere technieken die niet in onze apparaten zitten en waar we in feite ook nooit voor betaald hebben toen we deze hebben aangeschaft. We kochten voor wat het toen was. 
Sonos zegt dat het gewoon blijft werken, alleen is het net als een platenspeler, je zult daar nooit een mp3 op kunnen afspelen maar wanneer je nog voldoende platen hebt dan is er niets aan de hand. 

Badge +1

Wat ik niet vind kunnen, is dat Sonos dit al wel geruime tijd weet, maar toch deze producten niet uit de handel neemt! Ik heb net een connect gekocht, hij is nog niet uit de verpakking geweest, en hoor nu dat deze geen updates meer gaat krijgen?!?!?!? Dus deze gaat retour en ik vraag mijn geld terug. Het kan niet van producten, welke door Sonos zelf ouderwets worden genoemd, nog steeds verkocht worden. Ik ga hem ook niet omruilen voor 30% vermindering. Wat ik wel wil is een Port in de plaats mits bijpassen van het verschil met de connect. Indien niet gaat al mijn Sonos materiaal welk ik gekocht heb retour naar Sonos. Er is nog niets uit de verpakking geweest. Ik heb materiaal gekocht met een waarde van ongeveer € 3000…

De binnenkort niet meer ondersteunde Connect, staat wel nog te koop in hun shop. Zou het om verschillende revisies gaan?

https://www.sonos.com/nl-be/shop/last-chance

Reputatie 1
Badge

Ik zit op dat HIFI forums en daar is men veelal goed te spreken over Bluesound. 

Volgens mij hebben die ook een soortgelijk product gamma. 

Voor mij maakt alleen het netwerk iets uit. Ik vond het altijd fijn dat sonos zijn eigen netwerk opbouwt. We hebben nogal wat netwerkjes in de buurt zeg maar (alleen de buurman volgens mij al 5 ;) ).

Ik vind het wel erg jammer. Vond Sonos altijd erg fijn om muziek mee te spelen.

twijfel alom

Reputatie 7
Badge +3

Niet twijfelen, gewoon blijven. :wink:
Bluesound zal uiteindelijk met dezelfde problemen geconfronteerd worden en de CEO van Sonos heeft inmiddels zijn excuses gemaakt, al lees ik niet veel anders dan al bekend was. Alleen in andere bewoording en iets helderder. 

Reputatie 7

Het track record van Bose schijnt op dit gebied ook niet fantastisch te zijn.

@Tint82 Ik zie hier op het forum meer mensen zeggen dat “de Connect” EOL is. Dat geldt echter niet voor alle Connects:

”Vanaf mei worden de volgende producten aangemerkt als legacy-producten en ontvangen ze geen software-updates of nieuwe functies meer: onze originele Zone Players, Connect en Connect: Amp (gelanceerd in 2006; inclusief versies verkocht tot 2015), eerste generatie Play: 5 (gelanceerd 2009), CR200 (gelanceerd 2009) en Bridge (gelanceerd 2007).” Zie https://blog.sonos.com/nl/end-of-software-updates-for-legacy-products/

Reputatie 1
Badge

Ik zit op dat HIFI forums en daar is men veelal goed te spreken over Bluesound. 

Volgens mij hebben die ook een soortgelijk product gamma. 

Voor mij maakt alleen het netwerk iets uit. Ik vond het altijd fijn dat sonos zijn eigen netwerk opbouwt. We hebben nogal wat netwerkjes in de buurt zeg maar (alleen de buurman volgens mij al 5 ;) ).

Ik vind het wel erg jammer. Vond Sonos altijd erg fijn om muziek mee te spelen.

twijfel alom

Er is idd genoeg te vinden aan testen, reviews en vergelijkingen! Ik vond deze wel overzichtelijk. En idd lijkt Bluesound een mooi alternatief. Wellicht dat ze tegen dezelfde problemen aan gaan lopen naarmate hun producten ouder worden. Maar misschien gaan ze daar wat handiger mee om! interessant topic daarover op het bluesound forum: klik

Reputatie 7
Badge +3

En ja laten we op Bluesound overstappen. Inderdaad uitstekend geluid, maar een nog grotere investering dan Sonos. En over 5 jaar ontmoeten wij elkaar weer op het forum van Bluesound.

Reputatie 1
Badge

En ja laten we op Bluesound overstappen. Inderdaad uitstekend geluid, maar een nog grotere investering dan Sonos. En over 5 jaar ontmoeten wij elkaar weer op het forum van Bluesound.

Vraag is inderdaad wie het meest duurzame systeem kan leveren.

In de basis is het een luidspreker met wat software. Die luidspreker zal het nog wel een decenia blijven doen, dus wie heeft de slimste software engineers?

Geluid doorsturen kunnen die oude boxjes al, je zou toch verwachten dat ze wel software kunnen schrijven die de rekenwerk door het snelste/nieuwste apparaat in het systeem laat doen. 

Gezien de laatste jaren met gedwongen software upgrades, gebrickte CR100 en milieu onvriendelijke trade-up actie heb ik niet de indruk dat Sonos het beleid heeft om echt duurzame producten te maken. Terwijl het producten zijn die wel de potentie daartoe hebben volgens mij! Misschien niet zo goed voor de quick win, maar mss wel het beste USP tov de concurrentie.

Maar misschien is dit wat te ver off-topic :)

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij worden er nog maar weinig producten gemaakt die echt duurzaam zijn. Het is geheel off-topic, maar kijken eens naar e-Bikes. Zeer duur en na 6 jaar kunnen ze als je pech hebt naar de schroot. Er rijden nog fietsen rond waar mijn opa op heeft gereden, inmiddels ben ikzelf opa, maar mijn fiets kan weg omdat de accu niet meer geleverd kan worden.  En toch willen we massaal een e-bike.  

Reputatie 5
Badge +3

Vraag is inderdaad wie het meest duurzame systeem kan leveren.

In de basis is het een luidspreker met wat software. Die luidspreker zal het nog wel een decenia blijven doen, dus wie heeft de slimste software engineers?

Geluid doorsturen kunnen die oude boxjes al, je zou toch verwachten dat ze wel software kunnen schrijven die de rekenwerk door het snelste/nieuwste apparaat in het systeem laat doen. 

Gezien de laatste jaren met gedwongen software upgrades, gebrickte CR100 en milieu onvriendelijke trade-up actie heb ik niet de indruk dat Sonos het beleid heeft om echt duurzame producten te maken. Terwijl het producten zijn die wel de potentie daartoe hebben volgens mij! Misschien niet zo goed voor de quick win, maar mss wel het beste USP tov de concurrentie.

Maar misschien is dit wat te ver off-topic :)

Bedenk wel dat de andere merken nog niet de tijd hebben gehad om te laten zien hoe duurzaam te zijn, aangezien ze allemaal minder lang in dit segment zijn dan Sonos.

Ik ken de exacte jaartallen niet, maar de oudste producten van Sonos die nu “legacy” getypeerd worden stammen uit 2005/2006. Ik vind actieve support voor 14 jaar, gevolgd door een vooralsnog onbekende periode waarin kritische- en beveligingsupdates geleverd zullen worden (volgens de brief van de CEO), heel netjes voor dergelijke apparatuur. Smartphones met veel krachtigere hardware, maar ook smart-TVs en andere consumer electronics hebben dit nog niet voor elkaar geboxt zover ik weet. Bluesound en Heos bestaan zolang nog niet eens…

Over Bose zullen we het maar niet hebben, die hebben al meermaals hun gehele multiroom lineup opnieuw gestart, met 0 backwards compatibility, waarbij men dus maar geacht werd de hele boel (zonder cashback!) te vervangen om bij te blijven.

Natuurlijk zullen de concurrenten goed meekijken met wat er nu gebeurd, en hierop proberen in te spelen. Bovendien kan ik me zomaar voorstellen dat Google hierin een mooie kans ziet om te gebruiken als voer voor de rechtszaak die Sonos tegen hen heeft aangespannen

Badge +1

Het track record van Bose schijnt op dit gebied ook niet fantastisch te zijn.

@Tint82 Ik zie hier op het forum meer mensen zeggen dat “de Connect” EOL is. Dat geldt echter niet voor alle Connects:

”Vanaf mei worden de volgende producten aangemerkt als legacy-producten en ontvangen ze geen software-updates of nieuwe functies meer: onze originele Zone Players, Connect en Connect: Amp (gelanceerd in 2006; inclusief versies verkocht tot 2015), eerste generatie Play: 5 (gelanceerd 2009), CR200 (gelanceerd 2009) en Bridge (gelanceerd 2007).” Zie https://blog.sonos.com/nl/end-of-software-updates-for-legacy-products/

Het is te hopen want het is toch niet normaal dat deze artikelen, zoals connect dan nog verkocht worden. De andere genoemde speakers vind je bijna nergens meer, maar de connect wordt nog steeds verkocht. Kan iemand van Sonos bevestigen dat deze wel nog geüpdatet worden?? Want anders gaat al mijn Sonos materiaal retour…

Reputatie 7

Niet deze Connect wordt nog verkocht, maar die van 2015 en later, zo mag ik hopen…..

Het feit dat deze producten nog verkocht worden, is te gek voor woorden. Ik heb mijn hele installatie van 2013 enkele maanden geleden nog verder uitgebreid met nog meer Sonos-producten die hetzelfde lot beschoren zijn. Ik dacht mijn producten bij een solide en te betrouwen leverancier te hebben gekocht? Indien het systeem toch niet meer zal blijken te werken over afzienbare tijd ondanks het feit dat ze niet versleten zijn, ga ik in elk geval niet meer bij Sonos kopen. De excuses van de CEO zijn paniekvoetbal, afwachten hoe het zal gaan met de functionaliteit van onze producten...

Reputatie 7

@patty2769 Misschien moet je even lezen waar het over gaat: geen van de producten die met ingang van mei onder deze regeling vallen wordt nog verkocht, of is de afgelopen drie à vier jaar verkocht. Zie https://support.sonos.com/s/article/4798?language=en_US

Legacy Products
Bridge
Connect
(Manufactured 2011-2015)
Connect:Amp
(Manufactured 2011-2015)
CR200
Play:5 (Gen1)
ZP80
ZP90
ZP100
ZP120

@106rallye dus de connect die ik in 2019 kocht zal wel nog werken maar de identieke connect toestellen uit 2013 niet meer? 
Stel dat ik zou ingaan op het aanbod van Sonos (wat zeer onwaarschijnlijk is!!) zou die Connect uit 2019 dan te combineren zijn met hun nieuwe producten?

Reputatie 7

@patty2769 Op https://www.sonos.com/myaccount/system/households/devices/ kun je zien welke producten Legacy zijn/in mei worden. Bij mij staat daar, zoals op basis van de uitleg van Sonos te verwachten, mijn Connect van januari 2019 niet bij. Ik leid uit die uitleg van dat er ergens rond 2015 tot nu toe niet gepubliceerde wijzigingen zijn geweest aan de Connect. Die Connect blijft dus te combineren met evt. nieuwe producten. Net als elders heb je daartoe echter geen garantie voor de eeuwigheid.

Reputatie 7
Badge +2

@Domi1963 
De mail die uitging naar klanten over hun Legacy producten, is helaas ook verzonden naar een deel van onze klanten met bijvoorbeeld een Connect die gemaakt is na 2015 en dus als modern in ons systeem naar voren komt, dit heeft helaas voor de nodige chaos en onduidelijkheid gezorgd en is dan ook een goed voorbeeld van een leermomentje qua communicatie.

Als we de Connect als voorbeeld nemen, en is gemaakt in of na 2015, dan heeft deze een betere CPU en meer geheugen, waarin deze als een modern product op de Sonos-website moet worden weergegeven.

Deze zou tevens niet aangemeld moeten kunnen worden voor het Trade-up programma op onze website, omdat deze dus als een modern product zal worden weergegeven.

Deze zal dus ondersteund worden van updates.

Mocht je een verouderde Connect recent gekocht hebben bij bijvoorbeeld een dealer die Sonos voor ons verkoopt, dan moeten we je verwijzen naar dit punt van aankoop.

We hebben in de afgelopen jaren actief ons best gedaan om verouderde hardware bij dealers van de plank te halen, het zou dan ook spijtig zijn als er wel een legacy product recent is aangeschaft.

Toch gaan we hier in eerste instantie niet van uit, ook via www.sonos.com kan men verwachten een moderne Connect in huis te halen, geen legacy product.

Op onze website kan je nagaan of je een legacy of modern product je in huis hebt.

Mocht je toch met onduidelijkheid zitten over je aangekochte product, dan kan je een email sturen naar support@sonos.com, beschrijf hierin het serie nummer van je product, waarin we z.s.m. terug communiceren wat de fabricage datum van je product is, en of dit om een modern of legacy product gaat.

Badge

Deze zal dus ondersteund worden van updates.” …..grappig Nederlands.
“Voorzien van updates”...of gewoon “ondersteund worden” lijkt me beter.
Ook is serienummer gewoon 1 woord, blijf van die spatiebalk af.:wink: