Geluidskwaliteit Play5 matig, hoe verbeteren/uitbreiden?

• 3 januari 2015
  • 11 reacties
  • 2414 Bekeken

Reputatie 2
Hallo,

Afgelopen week heb ik na veel reviews gelezen te hebben op internet een Sonos systeem aangeschaft. Veel reviews waren erg positief over de Play5, en raadde deze ook aan bij een wat grotere kamer. Uiteindelijk ook voor de Play5 gekozen vanwege het feit dat mijn woonkamer behoorlijk groot is.

Vol verwachting heb ik de Play5 geinstalleerd. De installatie ging zoals verwacht, vlot en makkelijk. Bij het afspelen de muziek schrok ik wel een beetje. De geluidskwaliteit valt wel tegen. Vrij metalig geluid en vooral de middentonen vallen weg, de bas is goed maar voelt wel wat kunstmatig opgepompt. Ik heb met de equaliser de treble al iets verlaagt.

Ik had meer verwacht van de geluidskwaliteit op basis van de verschillende reviews.

De vraag is wat nu. Ik heb overwogen de set terug te sturen, maar ben wel te spreken over het gebruiksgemak. Wat zouden jullie mij adviseren? Ik overweeg om de set dan maar uit te breiden en er een stereo-paar van te maken. Gaat dit de geluidkwaliteit verbeteren? En hoe dan met nog een play5? of een play3? (of twee keer play1)? Ook is er nog een subwoofer, alleen vind ik deze wel duur. Hoe zouden jullie deze casus aanpakken?

Alvast bedankt.

11 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
Welkom op het forum, Powerputty!

Hoe zouden jullie deze casus aanpakken?

Mijn advies: ga een Play:5 beluisteren in een goede hifi-zaak. Mocht het geluid daar aanzienlijk beter klinken dan je eigen Play:5, neem dan contact op met Sonos.
Reputatie 2
Vreemd, ik ben niet zo een audiofiel maar heb eergisteren een play:3 aangeschaft en deze heb ik in mijn woonkamer (35m2) geplaatst en zeer goed geluid. Echter heb ik gisteren nog eentje bijgehaald voor stereo geluid en nu is het helemaal perfect. Ik heb de play:5 gehoord in een demonstratie, en het lijkt erop dat die van jou misschien niet goed werkt?
Reputatie 4
Badge +3
met Play 5 kun je geen stereo set maken.
Dit kan met Play3 en Play 1.
Heb zelf goede ervaringen met Play1 tov Play 3.
Reputatie 6
Badge +2
met Play 5 kun je geen stereo set maken.

Onzin. Twee Play:5's via de Sonos software aan elkaar gekoppeld geven een stereoset.
Reputatie 2
Vraag voor JeroenM. Hoe was de overgang van 1 play3 naar twee in stereo mode. Groot verschil? en waarom?
Reputatie 2
Vraag voor JeroenM. Hoe was de overgang van 1 play3 naar twee in stereo mode. Groot verschil? en waarom?

Met 1 play3 kon ik al horen dat het geluid erg goed was, maar ik vond het al meteen jammer dat het geluid vanuit 1 punt in je kamer komt.Je zit daardoor niet echt "in" het geluid. De 2e was dus snel besloten en het aansluiten was erg makkelijk. Na het maken van een stereo pair meteen gaan testen en het bevalt echt zeer goed. Geluid is nu echt mooi verdeeld over de hele kamer en echt heel zuiver. Heb meteen een premium abbo afgesloten bij di.fm echt genieten ;-)

Edit: En waar ik aanvankelijk bang was dat het geluid niet synchroon zou lopen met internet streams, heb ik daarvan nog niets kunnen merken tot nu toe.
Reputatie 4
Badge +3
Onzin. Twee Play:5's via de Sonos software aan elkaar gekoppeld geven een stereoset.

Sorry was in de war met surround speaker maken voor playbar.:p
Badge
@powerputty, wat gebruik je als bron voor geluid? Dat maakt nogal wat uit voor de uiteindelijke geluidskwaliteit!
Reputatie 2
@Gerrit, Deezer of geripte CD van eigen PC 192 bits MP3.
Badge
Ok, waarbij je die mp3 vanaf een Nas ofzo direct op de Sonos afspeelt? En hopelijk geript met een goed programma en een goede encoder? Voor de zekerheid kan je even een FLAC bestand als bron gebruiken, dat is optimaal.

In theorie kan de Play stuk zijn, waardoor hij belabberd klinkt. Maar zo te horen is dat niet echt het geval.

Van belang is natuurlijk hoe groot je kamer is. Ik zou in mijn kamer van ongeveer 50m2 een Play:5 niet genoeg vinden. Ik gebruik een Connect via een hifi-versterker en hele goede speakers, dat klinkt top in zo'n ruimte.

Volgens mij ben je met een tweede Play:5 als stereopaar het snelste en beste geholpen. Die moet je dan wel goed neerzetten in de ruimte natuurlijk voor een goed stereo beeld. Vind je het dan nog niet mooi dan zul je een andere route op moeten gaan.
Reputatie 2
Allereerst zo snel mogelijk je loudness uitzetten, als dat nog niet gebeurd is!

Tweede play5 zal het geluid wel voller maken, maar het echt grote verschil zal de SUB maken.
Vult je kamer beter. Ook je hoog en midden wordt beter als je een SUB aansluit. Het gaat dus niet zo zeer om alleen de lage tonen, maar het geheel is completer, voller. Je hoort het heel duidelijk als je de SUB ff uitzet.

Vind de play5 zonder SUB nu eigenlijk ook niet zo mooi meer (2 in stereo) omdat je er snel aan went!

Reageer