Vraag

Garantie Sonos, vervangend product is refurbished ipv nieuw

• 11 maart 2020
  • 5 reacties
  • 230 Bekeken

Goedenavond, ik heb sinds een jaar een Sonos Play 5 gen 2. Helaas valt het nu op dat de rand aan de zijkant van de speaker los begint te laten. Er zit speling tussen het rooster en de plastic buitenrand.

Na contact met Sonos wordt er op basis van de foto’s aangeboden om het product te vervangen middels de vervangingsservice. Helaas blijkt het vervangende product een refurbished Sonos Play 5 te zijn en geen nieuw product. Een reparatieservice bestaat niet bij Sonos dus de speaker vervangen door een refurbished speaker is de enige mogelijkheid.

Hier zit ik niet op te wachten. Ik wil mijn speaker niet inruilen voor een refurbished product terwijl het product nog binnen de garantietermijn valt. Mijn voorkeur is een reparatie of, als het product niet te repareren valt, een nieuw product. Na een korte zoektocht op Google blijkt dat Apple ook referbished producten aanbood als vervangingsservice terwijl je als klant dit wettelijk niet hoeft te accepteren. Zie ook: https://blog.iusmentis.com/2016/07/13/apple-mag-defecte-iphones-vervangen-refurbished-toestellen/.

Dit heb ik ook aangegeven bij Sonos support. Helaas komt er steeds het argument dat dit nu eenmaal de procedure is waar niet van afgeweken kan worden. Daarnaast zijn volgens Sonos support refurbished producten minstens net zo goed als nieuw. Eigenlijk beter omdat elke speaker een controle ondergaat (ipv steekproefsgewijs bij nieuw). Dit slaat natuurlijk nergens op. Op de website biedt Sonos nieuwe producten immers tegen een hogere verkoopprijs aan dan refurbished producten. Dus zowel de markt als Sonos zelf denkt daar anders over.

Ik vraag me nu af, wat kan ik het beste doen? En wat zijn jullie ervaringen met de vervangingsservice van Sonos?

Groeten Justin

5 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

Ik weet niet goed waarom je dat niet zou willen, maar de enige manier om dan je recht te krijgen is een advocaat…...

Reputatie 4
Badge +3

Sonos is totale productbeleving, de hardware is daar slechts een onderdeel van.. Als het vervangende product geen zichtbare krassen of beschadiging heeft, zou ik best met refurbished kunnen leven.Het moet er wel als nieuw uitzien.

Reputatie 7
Badge +2

Refurbished producten zien er inderdaad als nieuw uit, tevens word intern het gros vervangen voor nieuwe modules.

Sonos staat achter zijn refurbished modellen waardoor Sonos er een volledig nieuwe 2 jaar garantie op zal leveren.

Reputatie 4
Badge +3

volledig nieuwe 2 jaar garantie op zal leveren.

Nice, wist ik niet, in dat geval zou ik geen enkel bezwaar hebben, hele mooie service.

Reputatie 4
Badge +2

Wettelijk moet Sonos het probleem oplossen. Dit kan door middel van een reparatie of vervanging van het product. De keuze hierbij ligt bij Sonos, niet bij de consument. Dit uit praktische reden.
Echter wordt soms inderdaad geen nieuw product geleverd, maar een gereviseerd. Dit maakt juridisch geen verschil, omdat van dat gereviseerde product de dezelfde eisen gelden als voor een nieuw product.
Als dat gereviseerde product gebruikssporen heeft, dan hoef je dat uiteraard niet te accepteren.

Reageer