Vraag

Energieverbruik standby

• 9 januari 2016
  • 6 reacties
  • 7705 Bekeken

Reputatie 2
Beste mensen,

Sinds ik gebruik maak van mijn bescheiden sonos systeem (bar en 2x play1), merk ik dat ik meer energie verbruik dan daarvoor. Of het ook echt allemaal hieraan is te wijten weet ik niet, maar ik vroeg me wel af in hoeverre het altijd 'aan' staan van de speakers mijn verbruik beïnvloed.
Mijn vraag is eigenlijk of het mogelijk, zinvol en vooral ook verstandig is om de speakers mbv schakelbare contactdozen oid uit te schakelen wanneer ik deze niet in gebruik heb.
Wat betekent dat voor de configuraties en instellingen?
Wat betekent dat voor de levensduur?

6 Reacties

Reputatie 4
Badge +2
Hier het stroomverbruik in stand-by per component
Reputatie 6
Badge +2
Welkom op het forum.

Mijn vraag is eigenlijk of het mogelijk, zinvol en vooral ook verstandig is om de speakers mbv schakelbare contactdozen oid uit te schakelen wanneer ik deze niet in gebruik heb.
Het is mogelijk om alle Sonos-componenten uit te schakelen. Of het zinvol is kun je zelf het beste beantwoorden, maar verstandig is het niet.

Wat betekent dat voor de configuraties en instellingen?
Die blijven bewaard, ook nadat de stroom eraf is geweest.

Wat betekent dat voor de levensduur?
Die wordt nadelig beïnvloed door de apparaten regelmatig van de stroom te halen en er weer aan te zetten.
Reputatie 2
In mijn geval komt het dan dus op nog geen 10,- per jaar extra energie kosten. En is dit systeem blijkbaar toch niet de boosdoener van het hogere verbruik.
Dank voor de antwoorden; ik laat alles netjes aan staan oorlopig.
Reputatie 4
Badge +2
Even verder zoeken, succes
Hoe kom je aan dat 10,- ??
Reputatie 2
Toch het model spoortreintje op zolder 🙂 Wel jammer dat de oude play 5 8 watt in standby gebruikt. Goed om te zien dat Sonos in hun nieuwe modellen daar rekening mee houden.
De sonos play1 gebruikt 13W continu in stand-by. Dit komt neer op meer dan 30 euro per jaar. Na 7 jaar ben je evenveel kwijt aan stand-by kosten als je kwijt bent voor de aanschaf. Dit verbruik heb ik en 2 collega's gemeten.

Reageer