Beantwoord

Boost en speakers

• 30 januari 2020
  • 9 reacties
  • 180 Bekeken

Sinds 2 weken in het bezit van een Sonos home cinema set. Sinds vandaag toch ook maar de boost gehaald voor de zekerheid. Maar hoe weet ik nu of mijn speakers/beam/play via de Sonos boost het wifi signaal op pakt? 

icon

Beste antwoord door Siemp 30 januari 2020, 19:54

Zelf heb ik ook een “Boost” en het heeft wel degelijk meerwaarde in je SonoS systeem. Overal een perfecte verbinding, ook als je Wifi netwerk heel druk is (zoals met je ring) of er zijn, zoals in veel buurten heel veel verschillende wifinetwerken in de lucht. Als je zeker wil weten of alles wel via de boost loopt, trek de stekker er maar eens uit… dan valt alles vanzelf stil 🙂

Bekijk origineel

9 Reacties

Badge +1

Beste,

ik dacht, als ik niet verkeerd ben ingelicht, dat je bij de WiFi instellingen van je speakers moet kijken of er WM:0 staat. Overal waar dit zou staan, bij de speakers, zouden deze dan verbonden zijn via het Sonos netwerk. Staat er WM:1 bij bepaalde speakers, dan zijn deze verbonden met uw thuisnetwerk. Dit onder voorbehoud.

Reputatie 5
Badge +3

Maar waarom een boost aangeschaft? Wanneer je bijvoorbeeld de Beam, of 1 van je andere speakers, via een kabel aan je router verbind dan fungeert deze als boost.

Zeker bij alleen een surroundopstelling een uitstekende oplossing. 

Erooij omdat we ook een ring doorbell hebben en sinds de Sonos reageerde die heel traag. Dus dacht ik de Sonos een eigen netwerk te geven. Maar ik wist niet dat de beam dat ook zou kunnen. 

Domi1963. En als er niet overal wm0 staat hoe krijg ik ze er dan wel op. Weet u dat? 

Reputatie 5
Badge +3

Dat eigen netwerk ontstaan door 1 van je componenten rechtstreeks aan de router te koppelen.

Om overal wm0 te krijgen de componenten die wm1 aangeven even van de stroom halen en weer aansluiten. Zou automatisch moeten oppakken. 

Reputatie 2
Badge +1

Zelf heb ik ook een “Boost” en het heeft wel degelijk meerwaarde in je SonoS systeem. Overal een perfecte verbinding, ook als je Wifi netwerk heel druk is (zoals met je ring) of er zijn, zoals in veel buurten heel veel verschillende wifinetwerken in de lucht. Als je zeker wil weten of alles wel via de boost loopt, trek de stekker er maar eens uit… dan valt alles vanzelf stil :). 

Reputatie 5
Badge +3

Bij een uitgebreide hoeveelheid speakers in verschillende ruimtes zal het zeker nut hebben. Uit het bericht van Esmin maak ik echter op dat het alleen om een surroundopstelling gaat en dan zie ik, indien je 1 speaker bekabelen kan, zeker geen toegevoegde waarde voor een boost.

Badge +1

Ik heb ook geopteerd voor de boost. Mijn 2,4 GHz netwerk is al redelijk belast en met de boost heb je een eigen netwerk voor jou muziek alleen.

voor alles over te zetten van speakers op de boost, zoals gezegd al de speakers stroomloos maken. Eventueel resetten. Dan ervoor zorgen dat geen enkele speaker nog zichtbaar is in de app en herbeginnen met een clean sheet, dus een nieuwe installatie opzetten, maar dan eerst je boost bekabeld aansluiten en op de stroom aansluiten. Dan vraagt de app of je met een boost werkt (bij mij toch met een iOS apparaat). Sluit je boost aan met de controller en sluit vervolgens je speakers een voor een opnieuw aan. Check daarna even of ze allen op WM:0 staan of zoals hier hoger gezegd, haal de stroom even van de boost en dan moeten alle speakers uitvallen.

Reputatie 7
Badge +2

Er zitten voordelen en nadelen aan beide situaties.

Mocht je Sonos volledig draadloos op de wifi van je eigen router staan, maar de router moet ook veel andere producten van wifi voorzien, denk aan telefoons/tablets/computers/televisies en alle andere apparatuur die tegenwoordig via wifi kan verbinden, dan kan het handig zijn Sonos zijn eigen wifi te laten regelen door 1 component bekabeld aan te sluiten, Sonos zal dan zijn eigen wifi regelen, waarin de modem/router het mogelijk makkelijker heeft voor de andere apparatuur.

Toch de andere kant van het verhaal, mocht je al veel wifi’s in je omgeving hebben, en dus mogelijk wifi problemen, dan kan het zeker dat als Sonos zijn eigen wifi zou regelen, het geheel voor Sonos stabieler zou functioneren.

Maar het kan ook, dat wanneer je 1 component zou bekabelen, er weer een extra (Sonos) wifi in de lucht komt te hangen, naast de al grote hoeveelheid wifi die al aanwezig zou zijn.

Uiteindelijk heb je maar 3 wifi kanalen om in te schakelen, kanaal 1 of 6 of 11.

Mochten er 30 wifi’s in de omgeving hangen, en je laat Sonos op zijn eigen wifi werken, dan heb je 31 wifi’s in de omgeving, wat mogelijk allemaal met elkaar kan storen, vooral als deze niet gescheiden worden van hun draadloos kanaal.

Ik zie maar weinig tot geen situaties waarin alle buren elkaar zo goed kennen, en hierdoor afspreken ieder op een eigen kanaal te werken.

Zie het als een snelweg waar steeds meer autos op rijden, je hebt 3 rij-banen, er komen steeds meer autos op de weg en de file word steeds groter, al helemaal als iederen op de linker baan blijft rijden.

Zo kan een router ook op automatisch kanaal selectie staan, wat er voor kan zorgen dat alle routers in de omgeving steeds aan het schakelen zijn a.d.h. van elkaars wijzigingen, wifi-Router: “oh de buren springen van kanaal 1 naar 6, dan spring ik van 6 naar 1.”

Dit is mede de reden dat we het liefst telefonisch contact zien, waarin we de verschillende wifi kanalen kunnen wijzigen en a.d.h. van diagnoses kunnen melden of het er beter of slechter op word, om ook uit te sluiten of de eigen wifi misschien een optie is, weer in vergelijking van de verschillende kanalen waar de eigen router op geplaatst kan worden waar Sonos en andere apparatuur dan op meelift.

Er is dus geen perfecte situatie, elk huishouden is anders en elke omgeving ervaart zijn eigen problemen qua drukte en bezetting.

Zie ook graag onze community post welke dieper ingaat op het verschil tussen Sonos-wifi en de eigen-wifi.

Reageer