Afscheid CR100

• 31 januari 2018
  • 41 reacties
  • 3503 Bekeken

Reputatie 2
Badge
Ik kreeg net een bericht in mijn mailbox dat CR100-controller vanaf april niet meer zal werken. Dat is ongehoord. Het is alsof je een wagen koopt en je na enkele jaren een mail krijgt dat hij plots niet meer zal rijden. Nochtans werkt mijn CR100 nog prima. Groot voordeel was ook dat de CR100 waterdicht is en dus ideaal voor in de badkamer. Nadat SONOS je regelmatig verplicht om een nieuwe i-Phone te kopen (want de app werkt niet meer op oudere versie), beginnen ze nu dus ook hun eigen controllers uit te schakelen. Dit kan toch niet!?

41 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Er is een mail verzonden naar klanten die in de laatste 6 maanden de CR100 nog in gebruik hebben gehad.
Deze hebben een voorstel gekregen om het product naar ons terug te sturen, of het product zelf te recyclen.
Als compensatie levert Sonos hier een coupon voor van 100 dollar, wat gelijk staat aan 125 euro tegemoetkoming.
Er zijn 2 redenen dat we de CR100 niet meer zullen ondersteunen.
De 1e is de reden dat de processor in het toestel niet meer mee kan gaan met de huidige functies en dergelijke die we aan het Sonos systeem toevoegen / verbeteren.
2e punt en misschien wel de belangrijkste is het feit dat de batterij in dit toestel, van ongeveer 13 jaar oud, problemen kan krijgen met oververhitting.

Zo hebben wij bijvoorbeeld op onze webshop de IPort xPRESS welke als vervanging kan dienen en de Sonos kan aansturen van zijn muziek.
Mocht u dus geen IPort xPRESS in huis willen halen, dan kan de coupon ook gebruikt worden voor een ander Sonos product van onze Sonos Webshop.
Voor meer informatie verzoek ik u de volgende webpagina door te nemen.
Reputatie 2
Beste Tim, Beste Sonos,

Al van begin ben ik een trouwe gebruiker van Sonos en heb in de 10 jaar als tevreden gebruiker ook al vele vrienden warm gemaakt om Sonos aan te kopen. Tot op vandaag, totdat ik het nieuws via mail ontving dat de CR100 niet meer ondersteund ging worden, was ik fan.
Heeft er ooit iemand aan gedacht dat deze controllers voor bepaalde klanten toch wel van belang zijn. Het alternatief Iport xpress is leuk maar kan je daar je wekkerradio in de slaapkamer mee instellen. Sonos verplicht ons op die manier om je smartphone constant op zak te moeten hebben of op je nachtkastje te leggen. Ook de 'waterdichtheid' van de CR100 is voor in de badkamer steeds welkom... ook dit voordeel zijn we kwijt. Als je dan nogmaals rekening houdt dat de CR100 sneller werkt (opstarten smartphone - app starten - verbinding maken - enz ) en voortdurend op hetzelfde wifi netwerk blijft dan is dit ook weer een nieuwe troef. Nu moet ik vanaf April voortdurend mijn wifi op de iPhone switchen aangezien ik thuis over 2 netwerken beschik en niet overal in huis even sterk signaal heb.
Het komt erop neer dat ik 5 controllers en 5 cradles verlies en dit omdat zogenaamd de batterij op is terwijl men die gemakkelijk kan vervangen door een nieuwe. Ook deze kosten van nieuwe batterijen heb ik voor niets gemaakt.
De dank die ik van Sonos krijg is een 'bon' van 125 €.... Hier ben ik echt niet gelukkig mee en wil ik ook verder mee gaan.
Dit lijkt me een vorm van een commerciële hold-up en worden klanten verplicht kosten te maken.

Niemand vraagt om alle mogelijkheden te kunnen benutten op de CR100 - enkel de gewone basis zoals nu of in de beginperiode is voor mij voldoende. Dit moet technisch perfect haalbaar zijn.

NV
Reputatie 1
Ik sluit mij 100 procent aan bij bovenstaande reactie. Ik was fan maar na de verschrikkelijke app update, eeb ipod die de app niet kan draaien kan ik 3 controllers in de prullenbak gooien. Jullie gaan echt voorbij aan mensen die niet zo makkelijk omgaan met een telefoon. 125 euro is een lachertje in dit geval. Mijn voorstel.... een zeer eenvoudige app voorgeinstalleerde 7 inch tablad met wallmount. Deze krijg je dan PER TERUGGESTUURDE CONTROLLER. Dit lijkt mij haalbaar voor een bedrijf als Sonos. Ik heb helaas de middelen niet om mijn controllers te vervangen! Van fan naar bijna tegenstander, hoe kan het gebeuren.......
Reputatie 2
Verbijsterd over het gedwongen afscheid van onze CR100. Dit apparaat staat voor ons gezin gelijk aan het gehele sonos systeem. De kinderen hebben geen smartphone (of ander met interrnet verbonden apparaat). Hoe kunnen ze nu muziek uitzoeken en opzetten?
Reputatie 4
Badge +3
In het kort, zoals ook in de email zelf stond, betreft dit een veiligheidsrisico. De Lithium-Ion batterij kan door jarenlang gebruik/opladen makkelijk overhit raken, vandaar dat we deze actie hebben gestart om alle CR100's te recyclen. Daarnaast is het product voor het eerst gemaakt in 2005 en is het qua hardware (specifiek de micro-processor) simpelweg te oud om de software te kunnen blijven ondersteunen.

Voor het instellen van een dedicated controller, Iwan69, hebben we hier een handleiding voor zodat je inderdaad een tablet kan instellen voor specifieke Sonos controller.

Voor jouw vraag aangaande dat je meerdere CR100's hebt, verwanico, stuur even een email naar support@sonos.com met alle serienummers van de 5 controllers die je hebt, het is mogelijk dat ze hier wat meer voor je kunnen doen dan alleen de 125 euro bon.
Reputatie 2
Het blijkt dus dat toen ik het apparaat (CR110) kocht deze niet van mij is. Sonos bepaalt wanneer ik het niet meer kan gebruiken. Dat zal dan ook wel met de andere onderdelen zijn? Wanneer worden die dan op afstand uitgezet? Eigenlijk moet je dat toch weten wanneer je een product aanschaft? Een vermelding "Tenminste houdbaar tot" lijkt me gepast.
Reputatie 2
Sonos geeft 2 redenen waarom de CR100 uit het 'assortiment' verdwijnt. Indien deze redenen gegrond zouden zijn en er een gelijkwaardig alternatief zou bestaan dan zou ik ook geen probleem hebben met de beslissing (en de nodige kosten doen) maar dit is niet het geval.
- de batterij voor de CR100 is gemakkelijk aan te schaffen op internet en te vervangen ook al geeft Sonos aan dat dit niet het geval is. Elke klant die wat rondkijkt op internet vindt al snel een handleiding.... Als je een zaklamp koopt gooi je deze ook niet weg omdat het merk zelf geen batterijen verkoopt....
- In de praktijk is het perfect haalbaar om de CR100 deel te laten uitmaken van het Sonos netwerk. De consument vraagt geen maandelijkse update maar een gewone basiswerking zoals nu. Alle 'moeilijke' of uitgebreide instellingen kunnen perfect via pc of app gedaan worden. Stop de updates van CR100 maar laat hem wel gewoon werken.

Er is geen gelijkwaardig alternatief met dezelfde voordelen voor handen - de iport xpress is hiervoor veel te beperkt). Ik denk echt dat jullie het eigen produkt niet kennen en beseffen hoe trouwe klanten met het systeem werken.

De CR100 is niet verbonden met het gewone Wifi netwerk en maakt gebruik van het sonos netwerk. Hierdoor is het niet noodzakelijk in het ganse huis wifi te hebben zoals het met de smartphone wel het geval is. Er zullen dus klanten zijn (waaronder ik) die het ganse thuisnetwerk moeten 'heraanleggen' en ook extra kosten moeten maken voor router of dergelijke. Ook verplicht Sonos ons zo om bepaalde 'principiële' opvoedkundige regels aan te passen binnen het gezinsleven. Mijn kinderen mogen hun Smartphone niet meenemen op de kamer bij het slapen gaan. Dit om te vermijden dat ze een ganse nacht op facebook zitten of andere zaken doen die hun nachtrust belemmeren. Welk alternatief kan Sonos mij hier bieden ?
Omdat de CR100 verbonden is met Sonos-netwerk reageert deze ook sneller. De smartphone moet je eerst ontgrendelen, contact hebben met (juiste) wifi netwerk en app opstarten... Het alternatief (iport xpress) geeft je helaas niet de mogelijkheid om bv je wekkerradio in te stellen of muziek op te zoeken of voor andere kamers te gebruiken. (bv je zit in de keuken en wilt de muziek in de woonkamer wat stiller zetten)
Onze CR100 heeft in alle slaapkamers de functie van wekkerradio. Deze staat op mijn nachtkastje en 's nachts kan ik , door een kleine tik te geven, snel het juiste uur zien. Instellen van alarm of afzetten is direct gedaan... Moet ik nu ook een nieuwe klok - of wekkerradio kopen ?

Ik heb alle begrip voor het feit dat Sonos verder wil ontwikkelen en wilt werken aan de kwaliteit. Als klant ben ik ZEER tevreden over Sonos en dit al van mijn eerste dag (nu ongeveer 11 jaar geleden). Het idee dat echter een producent zelf kan bepalen tot wanneer een produkt gebruikt kan worden doet me huiveren en lijkt mij een ernstige zaak. Hoe staat een consumentenvereniging hier tegenover ??? Stel u voor dat Apple morgen beslist dat je me de Iphone 4 vanaf morgen niet meer kan bellen omdat ze deze zelf te oude vinden ???

Het is 'leuk' om te vernemen dat ik een mailtje mag sturen en dat er 'mogelijk' meer kan gedaan worden dan de bon van 125 € maar stel me wel de vraag waarom jullie zelf niet meer ondernemen. De mail, die aangeeft dat de CR100 verdwijnt, is, zoals ik begrepen heb, verstuurd naar alle klanten die de laatste 6 maanden nog een CR100 hebben gebruikt. Sonos weet volgens mij perfect hoeveel CR100 's ik in huis heb en zal zich hier in de toekomst zichzelf vragen over moeten stellen als je weet dat de wetgeving rond privacy vanaf 01/05/18 sterk gaat wijzigen....
Reputatie 2
Badge
Blij te lezen dat er nog mensen verontwaardigd zijn over deze gang van zaken. Ook ik ben al jarenlang tevreden bezitter van het SONOS-systeem, maar het ergert me meer en meer dat SOOS je verplicht om om de zoveel tijd nieuwe uitgaven te moeten doen om gewoon je systeem te kunnen blijven gebruiken. Eerst kon mijn oude iPod touch de app niet meer draaien, vervolgens mijn oude iPhone 4 en nu gaat men dus ook de eigen controllers stop zetten. Als compensatie geeft men nu een waardebon, maar ik wil helemaal niets nieuws kopen.

De argumenten overtuigen niet. De batterij werkt bij mij nog prima en heb er nooit problemen mee gehad. Ook alle begrip dat SONOS verder wil ontwikkelen, maar het moet toch kunnen dat de oudere toestellen een basis-versie kunnen blijven draaien. Dat geldt trouwens ook voor oudere iPhone en iPods. Is het nu echt onmogelijk om een 'light'-versie te behouden, zodat men zijn trouwe klanten niet tegen de borst stoot?

Het lijkt erop dat ze nu een stap te ver zijn gegaan.
Reputatie 1
Badge
Helemaal eens met bovenstaande reacties. Ook hier geen behoefte aan updates maar aan het behouden van de huidige functionaliteit. Oververhittings argument is meer de veiligheidskaart spelen om een excuus te hebben om de stekker eruit te trekken.
Het Iport xpress alternatief is m.i. geen gelijkwaardig alternatief en ook ik zou graag zien dat de CR100 blijft, zonder update met de huidige functionaliteit.
Hopelijk weet Sonos ons nog eens te verrassen, maar nu in positieve zin!
Reputatie 1
Dat de CR100 uiteindelijk qua processor achter blijft in prestaties en functionaliteit is onvermijdelijk, maar de basisfuncties vervult het ding nog prima. Ik heb de literatuur er op nageslagen en nergens is mij bevestigd dat Lithium-Ion batterijen gevaarlijker worden naarmate ze verouderen, dan zouden er in miljoenen accu gevoede apparaten levensgevaarlijke situaties ontstaan en daar is helemaal geen sprake van, gelukkig.

Dit type batterij had dan überhaupt nooit in de CR100 toegepast mogen worden. Zoals eerder gememoreerd is bovendien het vervangen van de batterijen eenvoudig en betaalbaar.
Als Sonos dus vasthoudt aan deze oorzaak dan roept ze een enorm probleem over zich af en is een miljoenen verslindende recall-actie onvermijdelijk. Sonos zal alle CR100’s kosteloos van een nieuwe accu moeten voorzien.

Natuurlijk is die accu een drogreden voor een heel ander probleem waarmee overigens de eerste generatie connect en connect:amp binnenkort ook te maken gaat krijgen. Om nieuwe functionaliteit toe te voegen moet het besturingssysteem van alle componenten drastisch gewijzigd worden en daar is de processor van de CR100 ongeschikt voor en het geheugen te klein.

De marketing afdeling van Sonos heeft in haar oneindige wijsheid besloten tot deze meest voordelige maar verder dwaze actie, waarbij duidelijk niet is gerekend op de weerstand van de vele early adopters zoals ik zelf, die al langer dan een decennium reclame maken voor Sonos en nu in de steek gelaten worden.

Wat gaan wij doen. Als Sonos volhardt in het onbruikbaar maken van CR100 dan zijn er legio juridische manieren om dat te bestrijden. Het lijkt me dat we dit vooralsnog moeten organiseren via diverse consumenten platforms zoals Radar, Kassa en de Consumentenbond.

Wat moet Sonos doen. Ten eerste open kaart spelen en dat accuverhaal terugtrekken en duidelijk maken waarom de CR100 niet langer bruikbaar is. Daarna zijn er voor Sonos wel een paar oplossingen denkbaar.

1. Ruil IEDERE CR100 kosteloos om voor een IPort xPRESS, dan zijn de basis functies tenminste beschikbaar zonder smart phone.
2. Blijft de CR100 gewoon ondersteunen met eigen dedicated software. Dat vereist een apart en kostbaar ontwikkelingstraject, maar is zeker niet onmogelijk.

Gaarne jullie reactie, groet, Paul Weijenberg.
(heel veel Sonos en 4 CR100 controllers)
Reputatie 3
Badge +2
Wel een interresant onderwerp.

Niet alleen sonos heeft hiermee te maken, alle fabrikanten van “slimme” gadgets lopen vroeg of laat tegen dit soort dingen aan en dan blijken slimme devices eigenlijk op lange termijn helemaal niet zo slim meer........

-Phillips Hue heb ik het voorbij zien komen met de eerste bridge...(ivm homekit)
-Harmony remotes heb ik zoiets voorbij zien komen. (Een voorloper van de hub ging de stekker uit meen ik)
-tado slime thermostaten heb ik ook zoiets gelezen. (Kwamen ook met omruilactie voor missende homekit compatabiliteit)
-De oude ipads en iphones van 8 jaar terug ofzo liggen ook onbruikbaar in de kast, terwijl u en ik ze kochten als snel modern device. Er is nu geen app meer die erop werkt en ze zijn onbruikbaar traag. (Dus ja, ook echt niet meer bruikbaar)

Kan je nagaan van de hoeveelheid gevallen waar ik niet vanaf weet en van de ontelbare gevallen die nog gaan komen.....
Mijn voorgevoel zegt me dat dit (algemeen dus, niet specifiek Sonos) nog wel een dingetje gaat worden en hier het laatste woord zeker nog niet over gevallen is. Persoonlijk heb ik ook mijn twijfels bij het batterij verhaal (meer een smoes dan een reden) maar in sommige gevallen kan de fabrikant er ook echt niets aan doen.

Al met al wens ik de eigenaars EN de Sonos staff/moderators (want ja, ook zij kunnen er niets aan doen wat ze op het Sonos hoofdkantoor besluiten) veel wijsheid toe en ik hoop op een goede oplossing.

Uiteindelijk zal het vast wel goedkomen, maar ik zal voortaan toch weer liever domme devices kopen 😉
Helemaal mee eens, beste remonte ever is killed by Sonos
Reputatie 3
Badge +2
ook sitecom lijkt er niet aan te ontkomen;
https://nl.hardware.info/nieuws/55138/sitecom-maakt-al-zijn-ip-cameras-onklaar
Reputatie 1
Badge
Op het engelstalige forum save the CR100 zijn er ook nogal wat gebruikers ongelukkig met de keuzes van Sonos.
Samengevat:
- Help! Mijn controllers worden afgepakt.
- Die batterij kun je gemakkelijk zelf vervangen
- ik wil gewoon de basis functionaliteit, niets nieuws/extra
- wat heb ik aan 1 zo'n coupon of Iport xpress, als ik x controllers heb
- wanneer wordt mijn ZP80/100 geliquideerd?
kortom Sonos doe dit ons niet aan!

Ik vermoed dat Sonos veel van zo'n oude klanten (waaronder ikzelf), die veel mond-op-mond reclame voor ze gemaakt hebben, met deze actie tegen zich hebben gekeerd!
Zou er nog enige kans zijn dat ze dit besluit terugdraaien? Ik hoop het zo!
Reputatie 1
In mijn vriendenkring hebben zeker 5 mensen een geheel nieuw Sonos systeem aangeschaft op mijn aanraden. Nu de klant echt in de kou staat krijgen we geen reactie buiten de batterij en de levensduur. Ik verzoek Sonos in te gaan op de geopperde argumenten. We hopen allemaal op een oplossing. AUB laat zien dat u echt een top bedrijf bent met een top product. Wat mij betreft een reactie van de directie en met alle respect niet alleen van support
Reputatie 3
Badge +2
Het is natuurlijk jammer dat een apparaat niet meer ondersteund gaat worden, maar waarschijnlijk ook wel begrijpelijk gezien de leeftijd. Of er echt iets mis is met de batterijen weet ik niet, maar we moeten natuurlijk ook niet met zn allen gaan afwachten totdat het misschien een keer wel bij iemand misgaat, dan heeft Sonos het ook gedaan, in die zin snap ik dit wel van Sonos.

Voor iedereen die hem wil blijven gebruiken: Je kunt er toch voor zorgen dat je niet meer update, dan zal de CR100 wel blijven werken, je krijgt alleen geen updates meer voor je systeem en kunt geen nieuwe dingen toevoegen, Dit wordt ook aangegeven op het Engelstalig gedeelte van deze community.
Ik zou best een "CR200" willen kopen, met een nieuwe processor en een batterij, die weer 10 jaar mee kan.
Ik kreeg net een bericht in mijn mailbox dat CR100-controller vanaf april niet meer zal werken. Dat is ongehoord. Het is alsof je een wagen koopt en je na enkele jaren een mail krijgt dat hij plots niet meer zal rijden. Nochtans werkt mijn CR100 nog prima. Groot voordeel was ook dat de CR100 waterdicht is en dus ideaal voor in de badkamer. Nadat SONOS je regelmatig verplicht om een nieuwe i-Phone te kopen (want de app werkt niet meer op oudere versie), beginnen ze nu dus ook hun eigen controllers uit te schakelen. Dit kan toch niet!?
Schandalige actie van Sonos om de CR 100 uit te sluiten vanaf april. Dit is gewoon een geldkwestie om de CR100 niet meer te ondersteunen. Er zijn nooit issues met de batterijen van CR 100 aan het licht gekomen, dus waarom nu wel? 125 euro vergoeding staat ook niet in verhouding tot de prijs die er is betaalt voor de CR100. Blijkbaar als je meerdere CR100 hebt, krijg je maximaal 125 euro. Dat is ook niet fair!!!
Ben net als de gebruikers in dit topic zeer ontstemd over het bericht dat de CR100 uit te faseren. Heb 4 controllers met 4 opladers en geplaatst in dus 4 kamers. Deze werken prima. Heb mijn basis spullen gekocht in 2006 en aangezien het ook weer niet het goedkoppste is wat je koopt in de loop van de jaren enkele spullen bij gekocht. Zoals enkele extra cr100's. Ben niet afh. van een smart telefoon met de Sonos app! Gebruik ook gewoon alleen maar de basis. Zat ook nooit te wachten op al die flauwekul updates. De basis was al voldoende! Gewoon lekker muziek luisteren vanuit mijn eigen collectie.

In mijn telefoon gesprek met iemand van Sonos vroeg ik ook he het dan gaat met mijn zp80 en zp100 en de eerste revisie play 5. Etc. Daar was nog geen duidelijkheid over.

Onbegrijpelijke aktie. Ik snap dat je wilt doorontwikkelen maar kom niet met kul argumenten en zet een nieuwe lijn op maar blijf gewoon de oudere spullen ondersteunen zodat het blijft werken waarbij je dan nieuwere features helaas niet hebt. Geen probleem. Voor mij is de basis functie meer dan voldoende.

Als laatse moet het geen 125 euro per gebruiker, zijn maar 125 per Cr100 worden. Indien ze ook nog de andere apparaten niet meer willen ondersteunen dan zit er nog maar 1ding op.....alles op brandstapel en nooit meer SONOS aanschaffen. 😞

Voor iedereen die hem wil blijven gebruiken: Je kunt er toch voor zorgen dat je niet meer update, dan zal de CR100 wel blijven werken, je krijgt alleen geen updates meer voor je systeem en kunt geen nieuwe dingen toevoegen, Dit wordt ook aangegeven op het Engelstalig gedeelte van deze community.

Wordt bij mij lastig, alles is bedraad. Kun je updaten niet gewoon uitzetten?

Wat gaan wij doen. Als Sonos volhardt in het onbruikbaar maken van CR100 dan zijn er legio juridische manieren om dat te bestrijden. Het lijkt me dat we dit vooralsnog moeten organiseren via diverse consumenten platforms zoals Radar, Kassa en de Consumentenbond.

Wat moet Sonos doen. Ten eerste open kaart spelen en dat accuverhaal terugtrekken en duidelijk maken waarom de CR100 niet langer bruikbaar is. Daarna zijn er voor Sonos wel een paar oplossingen denkbaar.

1. Ruil IEDERE CR100 kosteloos om voor een IPort xPRESS, dan zijn de basis functies tenminste beschikbaar zonder smart phone.
2. Blijft de CR100 gewoon ondersteunen met eigen dedicated software. Dat vereist een apart en kostbaar ontwikkelingstraject, maar is zeker niet onmogelijk.

Gaarne jullie reactie, groet, Paul Weijenberg.
(heel veel Sonos en 4 CR100 controllers)

Misschien een facebook actie? Zelf zit ik er niet op maar wellicht dat het helpt.
ANDERS wordt het toch echt onderstaande...

SONOSONOSONOSONOSONOSONOSONOSONOSONOSONOSONOS
Reputatie 3
Badge +2

Wordt bij mij lastig, alles is bedraad.

Wat heeft dat er mee te maken?

Kun je updaten niet gewoon uitzetten?

Door even te zoeken kom je daar wel uit.
De sonos is bedraad en zit zo rechtstreeks op de router en bedoelde eigenlijk dat er blijkbaar automatisch geupdate wordt.
Wat een waardeloze aktie om de cr100 buiten bedrijf te stellen! Asociaal en je gooit als sonos je imago te grabbel. Ik ben fan vanaf 2008, heb diverse nieuwe klanten aangedragen, want het werkt super. ALLEEN niet altijd via wifi, die stoort, soms te traag, er is altijd wel iets. Daarom werk ik nog steeds via de controller. Dat doet het altijd. Ander netwerk, werkt perfect! Waarom nu stoppen??? Kinderen pakken het op, wanneer nodig. Moet straks iedereen zijn eigen mobiel openen om een nummer te spelen? Los daarvan, ik koop een produkt. Ik huur het niet. Ik leen het niet. Ik heb iets gekocht dat blijkbaar zomaar kan worden afgepakt. Superasociaal gedrag van een bedrijf waar ik dat zeker niet van verwacht had. Sonos stond bekend om zijn klantvriendelijke benadering. Hulpvaardigheid. Deze aktie is sonos onwaardig en gaat ertoe leiden dat mensen afhaken. Ik in ieder geval wel. Waardeloos!!!!!

Reageer