Update: Google Assistant op Sonos

• 1 november 2018
  • 92 reacties
  • 32856 Bekeken

Toon eerste bericht

92 Reacties

Reputatie 3
Badge +2
Jongens, echt? Pfff doe je Sonos weg en koop wat anders.
Als je een product koopt op basis van een marketingbelofte over komende functionaliteit, komt dat toch echt voor jouw rekening.
Ik heb hier al opgeschreven hoe ik er in sta, als voice control zo belangrijk voor je is, had je voor een paar tientjes een Google home mini gehad.
Bluesound was later dan Sonos met Alexa (en dankzij Amazon, waarschijnlijk ook niet in het Nederlands) en geeft ook geen timelines over Google Assistant. En highres-audio is een fabeltje voor mensen die denken dat hun oren niet aan natuurwetten onderhevig zijn. Reviews zijn waarschijnlijk gebaseerd op het highres stickertje van bluesound in combinatie met een gezonde dosis confirmation bias. Maar dat terzijde.

Wat betreft het generatie geneuzel: Sonos belooft een identieke gebruikerservaring, dat betekent dat er geen significante verschillen kunnen zijn, anders zou het merkbaar worden. Het is niet zoals de Play 5 gen1 vs gen2, de AMP vs Connect:Amp of de One vs de Play 1, waar we naar een totaal nieuwe hardware gaan.
Dit gebeurt met alle elektronica die gedurende langere tijd op de markt zijn. Sonos eigen Connect kreeg ooit een andere wifi kaart, Samsung wijzigde de hardware van hun Galaxy Tab S2 tussen 2015 en 2016 en op de smartphone markt halen modellen vaak het eind van het jaar niet zonder hardware update binnen hetzelfde model. In het merendeel van de gevallen zonder verandering van producteigenschappen, gebruikerservaring of soms zelfs zonder dat de consument het merkt. Dus kunnen we de speculatie en tendentieuze reacties even achterwege laten?
Reputatie 3
Badge +1
Als je een product koopt op basis van een marketingbelofte over komende functionaliteit, komt dat toch echt voor jouw rekening.
Ik heb hier al opgeschreven hoe ik er in sta, als voice control zo belangrijk voor je is, had je voor een paar tientjes een Google home mini gehad.
Bluesound was later dan Sonos met Alexa (en dankzij Amazon, waarschijnlijk ook niet in het Nederlands) en geeft ook geen timelines over Google Assistant. En highres-audio is een fabeltje voor mensen die denken dat hun oren niet aan natuurwetten onderhevig zijn. Reviews zijn waarschijnlijk gebaseerd op het highres stickertje van bluesound in combinatie met een gezonde dosis confirmation bias. Maar dat terzijde.

Wat betreft het generatie geneuzel: Sonos belooft een identieke gebruikerservaring, dat betekent dat er geen significante verschillen kunnen zijn, anders zou het merkbaar worden. Het is niet zoals de Play 5 gen1 vs gen2, de AMP vs Connect:Amp of de One vs de Play 1, waar we naar een totaal nieuwe hardware gaan.
Dit gebeurt met alle elektronica die gedurende langere tijd op de markt zijn. Sonos eigen Connect kreeg ooit een andere wifi kaart, Samsung wijzigde de hardware van hun Galaxy Tab S2 tussen 2015 en 2016 en op de smartphone markt halen modellen vaak het eind van het jaar niet zonder hardware update binnen hetzelfde model. In het merendeel van de gevallen zonder verandering van producteigenschappen, gebruikerservaring of soms zelfs zonder dat de consument het merkt. Dus kunnen we de speculatie en tendentieuze reacties even achterwege laten?

Leuk om te lezen dat we het eens zijn: de marketingafdeling van Sonos is volledig onbetrouwbaar. Ik zal wel een oude lul zijn, maar voor mij betekent een belofte nog iets.
Reputatie 3
Badge +2
Ach, als je het zo wilt interpreteren... Sonos is geen smartspeaker fabrikant. Voice control is geen kernfunctionaliteit van het product. Dat het kan met Sonos, is een plus. Dat het tijd kost om te ontwikkelen, is een gegeven. Dat ze die mogelijkheid ruim op voorhand marketen, is gewoon slim. Als je anno 2018/2019 dit product koopt met als enige drijfveer dat je een smart speaker wilt en dat er een marketingbelofte is gedaan dat dit eraan komt, daarmee voorbij gaand aan alles wat het Sonos ecosysteem biedt dat andere producten niet bieden, dan is dat toch echt je eigen probleem en had je beter een Google Home kunnen kopen (die ook pas in Nederland kwam ná de aankondiging van Sonos).
Verder zoals ik in het eerdergenoemde topic al schreef, zou het zomaar kunnen dat de ontwikkeling die Sonos doet, kan betekenen dat ze straks in één klap de concurrentie voorbijstreven. Dat is althans te hopen.

Wat betreft het doen van beloftes... "Vroeger", bleef de functionaliteit van een product beperkt tot wat er in de doos zat, dat accepteerden we dan ook. Bij elektronica betekende dat ook het risico dat wat je vandaag kocht, morgen achterhaald was. Dat accepteerden we.
Het tijdperk van software updates heeft dit soort beloftes met zich meegebracht, maar ook de verwachting (niet gehinderd door enige technische kennis) dat alle gewenste functionaliteit die er nog niet is, binnen afzienbare tijd beschikbaar gemaakt kan worden. Het is vervelend dat we lang moeten wachten, ik ben er van overtuigd dat Sonos dat ook liever anders gezien had, maar in tegenstelling tot een Google Home, Homepod of andere smartspeaker, is Sonos zeker niet waardeloos zonder voice control. De meeste reacties in dit topic suggereren, in ieder geval qua toon, dat dat wel zo is.
Reputatie 3
Badge +2
En dan hebben we spraak, gaan we alleen nog schelden tegen een speakertje omdat hij toch net iets anders “hoort” dan wij zeggen. Zowel met Siri als met Google op mijn Android tv is de ervaring niet om naar huis te schrijven. Ik doe het wel gewoon met de afstandsbediening of de app. Ik heb mijn Sonos gekozen voor het geluid en de tv Voorde beeldkwaliteit, de rest is bijzaak. Praten doe je met mensen (sommige ook met dieren), apparaten bedien je met apparaten.
Reputatie 3
Badge +1
@Sjoop1985, @Erooij en @Tim S.
Wel een beetje aanmatigend om tegen mij te zeggen wat ik belangrijk moet vinden aan een speaker.
Wat mij betreft is het enige verschil tussen een Play:1 en een Sonos One de spraakmogelijkheid, nu zo'n twee jaar geleden(!) beloofd.
Het verschil tussen beide speakers is 50 euro.
Aangezien het verschil in functionaliteit niet geleverd wordt voel ik me belazerd.
En wat ik belangrijk vind aan een speaker bepaal ik zelf.
Reputatie 6
Badge +2
Ik meld je niet wat je moet vinden.
Ik meld wel dat de One meer met zich mee brengt zoals Airplay en touch besturing, naast dat de speaker de spraak kan ondersteunen als de spraak-dienst zelf het land zou ondersteunen.
Voor Amazon Alexa is dit helaas niet het geval, ook wij van Sonos hadden dit veel eerder verwacht, maar tot op heden lijkt het vanaf Amazon nog niet naar de Benelux toe te komen.
Omtrent Google werken we er hard aan deze functioneel op Sonos werkende te krijgen.
Badge
Ik ben het wel een beetje eens met vicciebick. Ik heb de Beam genomen i.p.v. de Playbar omdat deze google assistant ondersteunt. Zou ook zwaar teleurgesteld zijn als dit niet snel in 2019 mogelijk is. Tim je geeft aan dat jullie hard eraan werken, maar is er al wat bekend wanneer ongeveer? Jullie zijn al een tijdje bezig met beta testing toch?
Reputatie 6
Badge +2
Heb helaas geen inzicht in hoe ver de ontwikkelingen zijn, dus kan er helaas weinig over melden behalve dat we er mee bezig zijn en hopen het spoedig functioneel te brengen op Sonos.
Excuses.
Reputatie 1
Hi Tim,

Ik heb mijn Sonos ones en Beam al een tijdje en spraakbesturing was 1 van de koopargumenten. Ben toen ook door Sonos (Marketing en CEO) enthousiast gemaakt en heb toen besloten voor Sonos te kiezen voor de spraakoplossing thuis. Groot is dan ook de frustratie bij mij (en bij vele anderen) dat deze belofte nog steeds niet ingelost is. Nu is uitstel per definitie vervelend maar de uitzichtloosheid des te frusterender. Eerst werdt heel duidelijk gezegd ‘in 2018’. En daarna was het ‘ergens in 2019’ en ‘ik weet ook niet hoever we er zelf mee zijn’. Nu is q1 2019 al bijna voorbij en het is nog steeds super mistig. Waarom kan er geen betere outlook gegeven worden en wordt de voortgang van het beta testen niet gewoon gedeeld. Kunnen we misschien nog een beetje meeleven en er gezamelijk naartoe leven als het moment er dan eindelijk een keer is.
Bah bah bah, ik heb hier al een jaar drie Sonos One's in de doos zitten, wachtend op Google assistant. Komen ze gezellig met Gen2... maar nog steeds geen Google assistant... 😞
Reputatie 3
Badge +1
Bah bah bah, ik heb hier al een jaar drie Sonos One's in de doos zitten, wachtend op Google assistant. Komen ze gezellig met Gen2... maar nog steeds geen Google assistant... :(
Ja, vreselijk!
Maar misschien gloort er een sprankje hoop na twee jaar loze beloften van Sonos: https://www.onemorething.nl/2019/03/sonos-ikea-slimme-speakers/
Ik denk dat Ikea zijn klanten niet afscheept met loze beloften, dus wellicht in april?
Hi Tim,

Ik heb mijn Sonos ones en Beam al een tijdje en spraakbesturing was 1 van de koopargumenten. Ben toen ook door Sonos (Marketing en CEO) enthousiast gemaakt en heb toen besloten voor Sonos te kiezen voor de spraakoplossing thuis. Groot is dan ook de frustratie bij mij (en bij vele anderen) dat deze belofte nog steeds niet ingelost is. Nu is uitstel per definitie vervelend maar de uitzichtloosheid des te frusterender. Eerst werdt heel duidelijk gezegd ‘in 2018’. En daarna was het ‘ergens in 2019’ en ‘ik weet ook niet hoever we er zelf mee zijn’. Nu is q1 2019 al bijna voorbij en het is nog steeds super mistig. Waarom kan er geen betere outlook gegeven worden en wordt de voortgang van het beta testen niet gewoon gedeeld. Kunnen we misschien nog een beetje meeleven en er gezamelijk naartoe leven als het moment er dan eindelijk een keer is.

Ik kan je helemaal volgen, ik baal ook ontzettend dat het allemaal zo lang duurt. Ik kijk het nog 1 maand aan (dan is de bonus over 2018 binnen), als het dan nog niet geregeld is gaat de hele bubs (2x PLAY 5, 1x PLAY 3 en 4x PLAY 1) naar marktplaats en komt er een alternatief die wel de google assistent ondersteunt. Ik heb al een JBL Link20 voor in het zwembad, mooi ding!
Reputatie 6
Badge +2
Ik kan je helemaal volgen, ik baal ook ontzettend dat het allemaal zo lang duurt. Ik kijk het nog 1 maand aan (dan is de bonus over 2018 binnen), als het dan nog niet geregeld is gaat de hele bubs (2x PLAY 5, 1x PLAY 3 en 4x PLAY 1) naar marktplaats en komt er een alternatief die wel de google assistent ondersteunt. Ik heb al een JBL Link20 voor in het zwembad, mooi ding!
Geen van deze Sonos producten heeft een microfoon om spraak te ondersteunen, dus denk dat je refereert aan de Google Home van Google zelf die je met Sonos wilt integreren, ook dit zal komen maar zul je nog even geduld voor moeten hebben.
Wat je met je Sonos apparatuur doet is uiteraard aan jou, we zouden het spijtig vinden om je niet meer als klant te zien vanwege spraak-besturing.
Klopt Tim, dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik heb twee Google Home mini's in huis en die wil ik graag dingen vragen als "Speel mijn spotify playlist xyz af in de keuken". Ik kan alleen nergens de informatie vinden hoe lang dat nog gaat duren.
Het is spijtig dat waar een jaar of twee geleden de tweedehands Sonos speakers nog een goede prijs hadden dit nu niet meer zo is, ik vermoed omdat Sonos aan alle kanten ingehaald is, en bij overstap gaat er dus een kleine 2000 euro down the drain.
Ik snap niet wat iedereen hier zo zit te fiepen...
Ik ben echt super tevreden van mijn Sonos systeem.
Qua kwaliteit steekt het echt nog steeds mijlenver boven de concurrentie uit.
OK, de spraakherkenning laat op zich wachten. So what? ... Ze hebben toch ook nooit een datum vooropgesteld?
Waar je wel zeker van kan zijn is dat ALS er spraakherkenning komt, dat deze dan ook netjes zal werken en dat je - zolang je 1 spraak-ondersteund Sonos toestel hebt - ook al je oude speakers nog netjes mee in het systeem gaan werken.
Welk ander merk ken je dat zo lang hun legacy hardware blijft ondersteunen en blijft upgraden?
Juist ja.
Stop met zo te neuten en geniet gewoon van je systeem ... Bij een ander merk ga je echt niet beter af zijn.
Sonos is niet goedkoop, maar je krijgt waar je voor betaalt.
En als je twijfelt: probeer eens iets anders, dan zal je snel merken hoe frustrerend of beperkt andere audio systemen zijn.
OK, de spraakherkenning laat op zich wachten. So what? ... Ze hebben toch ook nooit een datum vooropgesteld?
Waar je wel zeker van kan zijn is dat ALS er spraakherkenning komt, dat deze dan ook netjes zal werken en dat je - zolang je 1 spraak-ondersteund Sonos toestel hebt - ook al je oude speakers nog netjes mee in het systeem gaan werken.
Welk ander merk ken je dat zo lang hun legacy hardware blijft ondersteunen en blijft upgraden?
Juist ja.
Stop met zo te neuten en geniet gewoon van je systeem ... Bij een ander merk ga je echt niet beter af zijn.
En als je twijfelt: probeer eens iets anders, dan zal je snel merken hoe frustrerend of beperkt andere audio systemen zijn.

Precies dat komt ook in mij op als ik de reacties zo lees... Een dergelijk systeem koop je niet alleen maar vanwege een assistent, dan had je beter een veel goedkopere Google Home of iets dergelijks kunnen kopen. En als dat zo belangrijk is, dan kan ik me niet voorstellen dat je je beslissing af laat hangen van een belofte zonder exacte introductie datum.

Het doet me herinneren aan een automerk dat een prima entertainment systeem in zijn modellen levert, inclusief rotarycommander op de middenconsole. Het merk beloofde toen bezig te zijn met het testen voor de toevoeging van Android Auto en Carplay. Toen dat langer dan een jaar begon te duren, begonnen op fora ook vele mensen te klagen en werd er ook geroepen dat AA of Carplay de reden was voor het kopen van die specifieke auto..... alsof dat de hoofdfunctie van een auto is....

Ik heb mijn Sonos speakers sinds de winter en ook al zou ik Google Assistent liever gisteren dan vandaag toegevoegd zien worden, ik ben al zo blij met het systeem, het geluid, design, en de eenvoud van aansluuten, dat ik nog wel even kan wachten!
Badge +1
Juist ja.

Precies dat komt ook in mij op als ik de reacties zo lees... Een dergelijk systeem koop je niet alleen maar vanwege een assistent, dan had je beter een veel goedkopere Google Home of iets dergelijks kunnen kopen. En als dat zo belangrijk is, dan kan ik me niet voorstellen dat je je beslissing af laat hangen van een belofte zonder exacte introductie datum.

Het doet me herinneren aan een automerk dat een prima entertainment systeem in zijn modellen levert, inclusief rotarycommander op de middenconsole. Het merk beloofde toen bezig te zijn met het testen voor de toevoeging van Android Auto en Carplay. Toen dat langer dan een jaar begon te duren, begonnen op fora ook vele mensen te klagen en werd er ook geroepen dat AA of Carplay de reden was voor het kopen van die specifieke auto..... alsof dat de hoofdfunctie van een auto is....

Ik heb mijn Sonos speakers sinds de winter en ook al zou ik Google Assistent liever gisteren dan vandaag toegevoegd zien worden, ik ben al zo blij met het systeem, het geluid, design, en de eenvoud van aansluuten, dat ik nog wel even kan wachten!

Beter iets goed gezegd dan slecht uitgelegd ;);)
Reputatie 3
Badge +2

Het is vervelend dat we lang moeten wachten, ik ben er van overtuigd dat Sonos dat ook liever anders gezien had, maar in tegenstelling tot een Google Home, Homepod of andere smartspeaker, is Sonos zeker niet waardeloos zonder voice control. De meeste reacties in dit topic suggereren, in ieder geval qua toon, dat dat wel zo is.

Een dergelijk systeem koop je niet alleen maar vanwege een assistent, dan had je beter een veel goedkopere Google Home of iets dergelijks kunnen kopen. En als dat zo belangrijk is, dan kan ik me niet voorstellen dat je je beslissing af laat hangen van een belofte zonder exacte introductie datum.

Blij dat er nog wat meer medestanders zijn die hun keuze voor een systeem als Sonos, met een dergelijk prijskaartje, niet laten afhangen van de (nooit met datum beloofde) aankondiging van een feature.

Al had ik net op het Engelstalige forum ook even een moment van teleurstelling: een gebruiker zei "het werkt!", dus ging ik al bijna op zoek naar het persbericht van Sonos, totdat ik me realiseerde wat voor dag het vandaag is...
Ik ben een zeer tevreden gebruiker van een gekoppeld stereopaar sonos one in mijn woonkamer, maar ben het inderdaad wel met de mede gebruikers eens dat het lang op zich laat wachten wat betreft de spraakbediening, wij hebben via een omweg de spraakbesturing van Alexa er op gezet (is wel Engels).
Reputatie 4
Badge +2
Blij dat er nog wat meer medestanders zijn die hun keuze voor een systeem als Sonos, met een dergelijk prijskaartje, niet laten afhangen van de (nooit met datum beloofde) aankondiging van een feature.

Geen datum maar wel een tijdsvak.....
Reputatie 3
Badge +2
Geen datum maar wel een tijdsvak.....
Stond het op de doos? In de handleiding? Op je kassabon? Nee. Het stond alleen in marketinguitingen. Waar heb je dan recht op? Je mening, enkel en alleen je mening. Die is gerechtvaardigd en kan, zeker bij genoeg mensen, zeker invloed hebben op Sonos als merk, maar houdt in gedachten dat Sonos je niets verschuldigd is.

Tja, misschien komt het dan toch door het feit dat ik, in het opzicht van Sonos-gebruik in Nederland, een redelijk "early adopter" ben en al 6 jaar meerdere Sonos producten in mijn huis heb staan, nog voordat er Sonos reclames op TV verschenen en Sonos nog maar een heel klein hoekje in de Mediamarkt had. Voor mij is deze functionaliteit nooit een reden voor aankoop geweest en ben ik er daarom iets minder gepassioneerd over. Toen ik begon met Sonos, had niemand ooit nog van Google Assistant of smart speakers gehoord. Van mijn 9 Sonos producten hebben er maar 3 deze potentiële functionaliteit. Nu is het ineens een hype, en als je specifiek voor dit doeleinde een of meer One's (of een Beam) heb gekocht is het natuurlijk zuur.

Toch koop ik producten (zeker van deze prijs) voornamelijk op basis van de huidige featureset. Ik heb ook One's, maar ik kocht ze vóór de "eind 2018" Assistant aankondiging. "Oh leuk, smart-speaker mogelijkheden, hopelijk komt dat ook voor Google en ook in Nederland", maar dat is nooit onderdeel van mijn aankoopbeslissing geweest en ik vind het naïef om vervolgens te gaan klagen over een marketingbelofte, iets dat nooit in je koopovereenkomst stond.
Je hebt toch een Sonos speaker gekocht? Je hebt toch alle functionaliteit die het Sonos ecosysteem biedt? Als je echt wilt kun je zelfs Alexa werkend krijgen en mis je, van de huidige features die Sonos biedt, helemaal niets!

Als dat dan echt allemaal zo onbelangrijk is ten opzichte van Google Assistant, dan blijft mijn eerdere punt staan: voor de prijs van een Sonos One heb je 3 (bijna 4) Google Home mini's. Die gebruik ik nu zelf ook en ik wacht geduldig op de dag dat de One's hun taak overnemen en ik ze op een plek in huis kan inzetten waar nog een oude Play 5 of Play 3 staat.
Badge

Tja, misschien komt het dan toch door het feit dat ik, in het opzicht van Sonos-gebruik in Nederland, een redelijk "early adopter" ben en al 6 jaar meerdere Sonos producten in mijn huis heb staan, nog voordat er Sonos reclames op TV verschenen en Sonos nog maar een heel klein hoekje in de Mediamarkt had.

Ik heb al 10 jaar SONOS in huis, maar beschouw mijzelf niet als een "early adopter" :-)

Wel wacht ik met smart op de spraakbesturing, zodat ik nog meer uit mijn Google Home minis kan halen.
Reputatie 3
Badge +2

Ik heb al 10 jaar SONOS in huis, maar beschouw mijzelf niet als een "early adopter" :-)

Alles is relatief, natuurlijk 🙂 Ik bedoelde dat ik de indruk heb dat Sonos de laatste 2-3 jaar meer aanwezig is en sneller groeit in Nederland dan toen ik ermee startte. Zeker nu ze ook wat actiever marketen (o.a. op TV) en de smartspeaker zijn intrede heeft gedaan. Daar haakte ik eigenlijk op in. Veel van de boze reacties in dit topic lezen alsof deze producten meer als smartspeaker gekocht (soms maar één product) werden dan als multiroomsysteem, waar voor mij echt de waarde en kracht van Sonos ligt (en dat begint naar mijn mening eigenlijk pas bij 3 of meer). Dat is wat ik ook in al mijn reacties in dit topic probeer te benadrukken: het is niet de kernfunctionaliteit van het product dat je gekocht hebt en als dat wél de hoofdreden voor aanschaf was, moet je bij jezelf te rade gaan.
Reputatie 3
Badge +1
Goh, als je Sonos wil houden aan een twee jaar oude belofte kan je dat kennelijk niet op dit forum kwijt.
Alsof je moet kiezen tussen spraakbesturing of goed geluid (reacties als "verkoop je Sonos en koop een Google Home").
De belofte van de Sonos One was juist de beloofde maar niet waargemaakte combinatie van beide.
En om welke (medische, geinteresseerde of welke dan ook) reden ik spraakbesturing wil is hierbij niet relevant en gaan jullie niet over.
Het gaat in dit topic om de belofte van spraakbesturing. Bij een serieus bedrijf hoeft dat niet op de bon te staan of zo.

Maar de leden van dit forum accepteren kennelijk geen kritiek.
Dan ben je aan het "fiepen" en krijg je het advies je spullen weg te doen,op te rotten en off-topic hoe goed Sonos wel is.
Klasse mensen!
Ik ben overigens al 8 jaar Sonos klant. En ik vind ze behoorlijk afgezakt de laatste tijd.
Badge

Alles is relatief, natuurlijk 🙂 Ik bedoelde dat ik de indruk heb dat Sonos de laatste 2-3 jaar meer aanwezig is en sneller groeit in Nederland dan toen ik ermee startte. Zeker nu ze ook wat actiever marketen (o.a. op TV) en de smartspeaker zijn intrede heeft gedaan. Daar haakte ik eigenlijk op in.

SONOS is zeker aan het groeien. Het assortiment is veel uitgebreider geworden. En ook de samenwerking met IKEA zal zeker een boost geven.

Ik heb 10 jaar geleden 2x een ZonePlayer 120 en 1x een ZonePlayer 90 aangeschaft...voor diegene die niet weten waar ik het over heb: zo heette de Connect:Amp en de Connect destijds.

Kudos aan SONOS dat deze apparaten na 10 jaar nog steeds werken en helemaal up-to-date zijn. Dat kan ik van mij Samsung Galaxy S6 niet echt zeggen. Ik zit alleen nog met CR100 controller waar ik niks meer mee kan :-)

De spraakbesturing komt, daar is geen twijfel over mogelijk, het is een kwestie van tijd.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ben je akkoord dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen