Update: Google Assistant op Sonos

• 1 november 2018
  • 101 reacties
  • 38220 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2
  • Sonos Medewerker
  • 4090 reacties
Zojuist hebben we een update gepubliceerd omtrent onze toewijding om Google Assistent uit te brengen op Sonos.
Je kunt hier meer detail over lezen op onze Blog.

Voor uw gemak is de Blog ook hieronder beschreven.

Samen met Google, werkt het Sonos team er hard aan om nog een andere toegankelijke manier te brengen om je Sonos-systeem te bedienen: de Google Assistent. Met deze opmerkelijk slimme assistent van Google kun je allerlei dingen doen op Sonos. Muziek afspelen met behulp van stembediening is nog maar het begin. 

Oorspronkelijk hadden we gepland om deze nieuwe ervaring in 2018 klaar te hebben, maar voor het beste resultaat hebben we meer tijd nodig en we zullen de integratie nu in 2019 op het Sonos platform brengen. De definitieve datum volgt nog, maar we maken goede vorderingen.

Als je geïnteresseerd bent om ons te helpen en bereid bent om er tijd en moeite in te investeren, dan kun je je hier aanmelden om in aanmerking te komen voor de particuliere bèta.
We vragen bètatesters minstens 14 uur per week te luisteren, dagelijks 10 spraakopdrachten te gebruiken en binnen 72 uur te reageren op onze vragen.

Zodra we alle sollicitanten hebben gescreend – een proces dat een paar weken in beslag zal nemen -zullen we de ervaring gaan testen; eerst in een paar honderd huizen en we zullen dit, de komende maanden uitbreiden naar een paar duizend huizen. We willen op deze manier belangrijke feedback krijgen van luisteraars thuis voordat we de integratie op ons platform brengen.

We kunnen niet wachten om Google Assistent tot leven te zien komen op Sonos, en we weten dat onze klanten hier ook naar uitkijken. Het is zeker een van de vragen die we het meeste krijgen van gebruikers, de pers en zelfs in de commentaren op onze Instagram: Wanneer komt Google Assistent op Sonos? Wij zullen hiernaar luisteren. Samen met Google hebben we al veel geleerd en we zijn ervan overtuigd dat deze integratie het wachten waard is.

Hou de blog in de gaten voor meer informatie. We hopen begin 2019 een nieuwe update te kunnen geven!

We werken hard samen met onze partners bij Google om een goed werkende dienst uit te rollen. Er zijn al grote stappen gemaakt, maar hebben nog wat meer tijd nodig om het perfect te krijgen.
We bouwen deze diepe intergratie "van de grond af op" voor het Sonos systeem, en willen graag dat alles naadloos op elkaar aansluit.

Wij weten dat er veel interesse is naar Google Assistent op Sonos. Als we meer informatie beschikbaar hebben, zullen we dit dan ook met je delen!

Als je interesse hebt om in dit vroege stadium Google Assistent op Sonos te testen, meld je dan aan op de volgende webpagina voor de besloten beta.

101 Reacties

Reputatie 4
Badge +2
Zojuist door Sonos gepubliceerd dat Google Assistant op Sonos in de loop van 2019 zal worden geïmplementeerd.
Helaas
Reputatie 2
Badge +2
Jammergenoeg ben ik een beetje sceptisch geworden over spraakgestuurde Sonos apparatuur in de Nederlandse taal. Als ik de blog lees wordt hier gesproken over Google Assistant integratie, maar lees nergens dat dit ook in het Nederlands zal gaan plaatsvinden.
Reputatie 4
Badge +3
Ik kan mij voorstellen dat je er sceptisch om bent geworden maar ik kan je echt garanderen dat ze hard bezig zijn om dit mogelijk te maken in de Nederlandse taal zo spoedig mogelijk.
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb mijn Sonos One nu bijna een jaar. Gelokt door Google home integratie. Ik begin wel behoorlijk spijt te krijgen van mijn aankoop. Ik moet nog zien dat het ooit gaat werken als het zo lang duurt....
Beloofd was dat zodra Google de assistent vrij zou geven het direct zou werken. Niet dus.
Valse beloften zijn niet goed voor je naam, Sonos!
Reputatie 4
Badge +3
Ik snap je frustratie viccie, maar we hebben de belofte die we maakten niet verbroken. Zodra Google Assistant vrijgegeven wordt binnen het Sonos systeem, zal deze inderdaad direct werken. Dit betekent niet dat zodra Google Assistent zelf lost beschikbaar is buiten het Sonos systeem om dat dit meteen zal werken, er gaat een hele hoop softwareontwikkeling aan vooraf totdat een ander bedrijf zijn software kan worden geïntegreerd in het Sonos systeem. Daarna moet het nog getest worden, wat ook maanden zal duren om ervoor te zorgen dat de software zo probleemloos werkt. Kwaliteit neemt tijd, dat zal helaas altijd het geval blijven.

Vandaar dat we je via onze blog en onze community op de hoogte houden van de ontwikkelingen, zodat je niet out of the loop bent. Op het moment is de verwachting dat Google Assistent in de eerste paar maanden van 2019 beschikbaar kan worden. Dat is een verwachting verder, helaas is dat niet iets wat we kunnen garanderen gezien op dit moment de software getest wordt.
Komt de google assistent ook op de playbase
Reputatie 5
Badge +2
Helaas niet, de Playbase heeft geen ingebouwde voice hardware. De Sonos speaker met ingebouwde voice zijn de Beam en de Sonos One.
Kunnen we (dadelijk) met de Sonos Beam de Google Assistent net zo gebruiken als met de Google home (slimme speaker van Google)? Dus niet alleen de het volume verhogen of de TV aanzetten, maar ook het weerbericht opvragen of een recept van Appie opvragen e.d.?
Reputatie 5
Badge +2
Als Google Assistent beschikbaar is, kan je de Beam gebruiken voor Google Assistent. Je beschikt dan over alle functies.
Reputatie 3
Badge +1
Ik snap je frustratie viccie, maar we hebben de belofte die we maakten niet verbroken. Zodra Google Assistant vrijgegeven wordt binnen het Sonos systeem, zal deze inderdaad direct werken. Dit betekent niet dat zodra Google Assistent zelf lost beschikbaar is buiten het Sonos systeem om dat dit meteen zal werken, er gaat een hele hoop softwareontwikkeling aan vooraf totdat een ander bedrijf zijn software kan worden geïntegreerd in het Sonos systeem. Daarna moet het nog getest worden, wat ook maanden zal duren om ervoor te zorgen dat de software zo probleemloos werkt. Kwaliteit neemt tijd, dat zal helaas altijd het geval blijven.

Vandaar dat we je via onze blog en onze community op de hoogte houden van de ontwikkelingen, zodat je niet out of the loop bent. Op het moment is de verwachting dat Google Assistent in de eerste paar maanden van 2019 beschikbaar kan worden. Dat is een verwachting verder, helaas is dat niet iets wat we kunnen garanderen gezien op dit moment de software getest wordt.

Sorry hoor, maar in de app staat nog steeds "Niet beschikbaar in jouw land". Dat suggereert toch zeker dat het in andere landen wel beschikbaar is? Ik heb mijn Sonos One nu een jaar. Hij gedraagt zich als een goedkopere Play:1. Nu is de Sonos One ook nog eens goedkoper. Of ik me me getild voel? Retorische vraag denk ik.
Ben bang dat het net zo soepel gaat als met Alexa. Sonos gaat niet leveren maar Amazon en Google wel. Ik geloof niet meer in Sonos en hun ondersteuning voor spraak controle in Nederland.
Het is dat ik 6 speaker heb en het dus wat duur is om om te schakelen, anders was ik allang vertrokken bij deze makkers.
Advies voor nieuwkomers; begin er niet aan, zoek een betrouwbare partij die ook doet wat het zegt.
Ik heb inmiddels de Google Home aangeschaft
Geluid is mjnder maar we zijn er wel tevreden over
Ik heb ondermeer een One maar als het nog langer gaat duren stap ik helemaal over op andere smart speakers het duurt me te lang
Wel jammer want het geluid van de Sonos speakers is prima
Maar ik ben bang dat we nog heel lang op dei intergratie van assisten moeten wachten
Badge
Wellicht een domme vraag, maar waarom is de spraak assistent niet in het Engels beschikbaar? Je kan het systeem foppen met een ander land registratie, Geklooi met accounts, die tijd heb ik wel gehad. Moet gewoon uit de doos werken.
"in de loop van 2019" leest voor mij als 31-12-2019 op z'n vroegst.
Reputatie 7
Badge +2
Het gaat voor Sonos om de ervaring, een accent kan de hele ervaring verpesten, waarin een Alexa of Google je niet begrijpt of steeds met andere antwoorden terug komt dan waar je naar op zoek bent.
Om als voorbeeld te geven, klanten uit Ierland konden niet tegen het systeem praten zoals de mensen uit GB dit konden, Amazon moest het systeem volledig aanpassen op hun accent voordat het goed kon functioneren.
Als je Alexa het in het engels wel zou doen, moet ook je hele Sonos huishouden aangepassen, hij zal de woonkamer niet begrijpen, maar de livingroom wel.

Los hiervan zitten er bepaalde regels aan de diensten die gemaakt zijn tussen een spraakdienst provider en in dit geval Sonos, als wij het ervaring aspect zouden droppen, kunnen wij vanwege regelgeving alsnog de dienst niet aanbieden totdat de leverancier van de dienst hier volledige ondersteuning en toestemming toe geeft.
Je woont in Nederland, dus een Nederlandse spraakdienst zal aangeboden worden, wanneer deze spraakdienst dit volledig zal ondersteunen.
Nu is deze laatste regel meer als focus op Amazon Alexa, want zoals in dit topic beschreven staat werken we er hard aan om Google Assistant z.s.m. werkende te krijgen op (wereldwijd) Sonos.

Ik begrijp dat mensen een speaker voor een bepaalde functie hebben gekocht, maar wij hebben voor onze klanten in de Benelux er altijd naar geadverteerd dat dit een Spraak-Ready speaker is. (naast dat de speaker touch-besturing heeft en Airplay, wat de Play:1 niet heeft)
Moet hier ook aan toevoegen dat wij van Sonos de besproken work-arounds niet ondersteunen, wij zullen niet actief onze klanten helpen in het aanpassen van een bepaalde registratie, of de spraakdienst daardoor ondersteunen als hier bijvoorbeeld problemen bij zijn. (totdat de dienst wel officieel ondersteunt word)

Laat ik duidelijk zijn, Amazon Alexa laat de Benelux helaas erg lang wachten, wij van Sonos hadden Amazon ook veel eerder binnen de Benelux werkende gezien, wij zitten ook zeker met smart te wachten op de dienst.
Toch laat het erg lang op zich wachten, en ziet het er een beetje naar uit dat Google binnen de Benelux eerder actief zal zijn op het Sonos systeem dan Amazon Alexa dit zal zijn.
Badge
Lijkt er op dat die publieke beta momenteel is gesloten. Sinds ik zeer veel muziek luister en ook zeker aardig wat spraakopdrachten geef zou ik graag willen weten of ik me alsnog aan kan melden voor deze beta.
Reputatie 7
Badge +2
Lijkt er op dat die publieke beta momenteel is gesloten. Sinds ik zeer veel muziek luister en ook zeker aardig wat spraakopdrachten geef zou ik graag willen weten of ik me alsnog aan kan melden voor deze beta.
Heb hier helaas geen inzicht in.

Ik begrijp dat jullie afhankelijk zijn van een derde partij, alazon of google, maar maak dan ook geen beloftes die je niet kan houden. Klanten, waaronder ikzelf, voelen zich nu toch wat bedrogen. Een mea culpa is hier meer op zijn plaats ipv een antwoord als hierboven.
Reputatie 1
Inmiddels een jaar geleden een Sonos One gekocht. Qua geluid niets mis mee. Maar qua spraakintegratie een lege huls. Voor zowel Alexa en Google blijft Sonos ernstig in gebreke. Technisch gezien is het voor Sonos geen issue om Alexa te activeren (het werkt immers prima in ons omliggende landen), Het is voor mij onbegrijpelijk hoe Sonos bepaalt dat ik geen accentloos Engels zou kunnen spreken en evt fouten in stemherkenning niet wil accepteren. Stel gewoon de Engels versie beschikbaar met een disclaimer. Lijkt me geen rocket science.
En inmiddels zijn er ook al speakers van concurrenten op de markt die wél de Google Assistant hebben geïntegreerd. Terwijl je zou verwachten dat Sonos zijn klanten nu niet weer zou teleurstellen en haast zou maken.. helaas.
O ja, adverteren met “Spraak Ready” schept weldegelijk verwachtingen. Als het namelijk duidelijk zou voor iedere consument dat Spraak Ready betekent dat deze feature nooit bewaarheid zou worden, lijkt het me geen feature waarmee je graag zou adverteren als Sonos.. maw je beloofd iets.. maak het dan ook waar. Hoe dan ook. Of compenseer je klant.
Vraagje... Ik dacht dat de PLAY:5 wel ingebouwde voice hardware had... Klopt dat? En krijgt deze ook de Google Assistant?
Reputatie 4
Badge +3
Enkel de One en Beam
Reputatie 3
Badge +1
Het wordt nog gekker.
Sonos One gen 2 komt uit, maar nog steeds geen Google Assistant ondersteuning.
Dus mijn Sonos One is nu 1 jaar en 3 maanden oud, verouderd en heeft nooit meer functionaliteit gehad dan de 50 euro goedkopere Play:1. Dit is echt niet te verkopen met praatjes als gebruikerservaring en softwareontwikkeling (waar ik al bijna 40 jaar aan doe). Andere merken kunnen het wel. Frustratie loopt nog hoger op, Sonos!
ik sluit mijn hier geheel bij aan!!

die van mijn zijn net twee maanden nieuw :? en nu de ONE gen2 nou bedankt SONOS
men is de KLOS met SONOS!!!!
Reputatie 7
Badge +2
Spijtig om te horen dat dit jou ervaring is, toch heb je een prima speaker, die naast toekomstige spraak mogelijkheid, ook Airplay heeft wat de Play:1 niet heeft, en de touch-besturing die op de speaker aanwezig is.
Daarnaast is de G2 niet perse zoveel beter dan de G1 dit zou zijn, met beide speaker zul je de zelfde gebruikers-ervaring krijgen, ook als spraakdienst zoals Google wel op de Sonos in Benelux actief zal zijn gemaakt.
Reputatie 3
Badge +1
Spijtig om te horen dat dit jou ervaring is, toch heb je een prima speaker, die naast toekomstige spraak mogelijkheid, ook Airplay heeft wat de Play:1 niet heeft, en de touch-besturing die op de speaker aanwezig is.
Daarnaast is de G2 niet perse zoveel beter dan de G1 dit zou zijn, met beide speaker zul je de zelfde gebruikers-ervaring krijgen, ook als spraakdienst zoals Google wel op de Sonos in Benelux actief zal zijn gemaakt.

Maar daar gaat het nou juist om "die toekomstige spraakmogelijkheid" was de reden deze speaker aan te schaffen, maar ik hoor dit al anderhalf jaar!! Dit is het enige nuttige onderscheid met de Play:1.
Het ding staat in de badkamer... Ik hoef geen touch, ik hoef geen Airplay, ik wil spraakbesturing! Al anderhalf jaar.....
Ben ook uitermate gefrustreerd over deze gang van zaken!!!

Heb hier 3 Sonos Ones staan.
Januari vorig jaar twijfelde ik tussen Sonos en Bluesound. Ondanks de volgens reviews wat mindere geluidskwaliteit van Sonos heb ik destijds voor de Ones gekozen ivm. de spraakondersteuning. Wacht hier nu al tevergeefs 1 jaar en 2 maanden op.
Net als vicciebick was ik behoorlijk pissig toen ik van de week las dat de gen 2 eraan komt, terwijl gen 1 in feite nog niet af is! Ik voel me behoorlijk misleid.

Reageer