Sonos introduceert Sonos AMP

• 28 augustus 2018
  • 44 reacties
  • 7420 Bekeken

Toon eerste bericht

44 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
De HDMI Arc poort is ook een digitale uitgang/ingang, waarbij het geluid dus "meteen" op de aangesloten Sonos te horen is, dus ongebufferd.
De HDMI Arc poort zal niet realiseren dat je binnen de Sonos architectuur dit geluid naar andere kamers zou willen streamen, waarin de Sonos tegen de TV zou zeggen dat het beeld later moet worden weergegeven dan normaal.
Dus als ik een Amp aan de TV aansluit via HDMI kan ik dat geluid niet ook op een play5, sub of one laten horen???
Als je stotteringen of een echo zou ervaren op deze gegroepeerde kamers, dan zouden we afraden deze kamers te groeperen aan de AMP bij het afspelen van TV geluid.
Groeperen is eigenlijk alleen voor het afspelen van muziek wat je in de app kan vinden, zoals Spotify, Radio, en andere muziek diensten.

Spreekt deze quote in die "community Post" dit dan niet tegen?
In februari 2019 zal de nieuwe AMP verschijnen welke ook als surround kan functioneren en deze surround-functie wel volledig draadloos zal aanbieden.

Nee dat spreekt dit dus niet tegen, want daar spreken we over dat deze als surround van een Playbar/Playbase/Beam zou functioneren.
De AMP zou het geluid dus kunnen stotteren, of in een echo kunnen geven als deze als eigen "kamer" word neergezet en gegroepeerd met de Playbar/Playbase/Beam het TV geluid zou laten horen.
Er zit een groot verschil tussen surround speakers en "andere kamers" die je kan groeperen.
Als iets als surround staat aangesloten dan maakt deze deel uit van de soundbar "kamer".

We spreken hier dan ook over: "ook draadloos" als surround, aangezien de Connect:AMP niet draadloos als surround kan werken.

Maar de ultieme vraag is nu: kan dit eventueel werken in mijn concreet geval:

In de huiskamer voor muziek en TV geluid:
2x Play5, 1xSUB, 1xAmp aangesloten op TV Arc-HDMI , geen kabel-luidsprekers
In de tuin enkel voor muziek:
kabel-luidsprekers aangesloten op die Amp

Is wel nogal belangrijk want als het niet zou werken ga ik moeten afzien van de aankoop van een nieuwe Amp terwijl het voor mij wel een ideale oplossing zou geweest zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Dus als ik een Amp aan de TV aansluit via HDMI kan ik dat geluid niet ook op een play5, sub of one laten horen???
Als je stotteringen of een echo zou ervaren op deze gegroepeerde kamers, dan zouden we afraden deze kamers te groeperen aan de AMP bij het afspelen van TV geluid.
Groeperen is eigenlijk alleen voor het afspelen van muziek wat je in de app kan vinden, zoals Spotify, Radio, en andere muziek diensten.

Spreekt deze quote in die "community Post" dit dan niet tegen?
In februari 2019 zal de nieuwe AMP verschijnen welke ook als surround kan functioneren en deze surround-functie wel volledig draadloos zal aanbieden.

Nee dat spreekt dit dus niet tegen, want daar spreken we over dat deze als surround van een Playbar/Playbase/Beam zou functioneren.
De AMP zou het geluid dus kunnen stotteren, of in een echo kunnen geven als deze als eigen "kamer" word neergezet en gegroepeerd met de Playbar/Playbase/Beam het TV geluid zou laten horen.
Er zit een groot verschil tussen surround speakers en "andere kamers" die je kan groeperen.
Als iets als surround staat aangesloten dan maakt deze deel uit van de soundbar "kamer".

We spreken hier dan ook over: "ook draadloos" als surround, aangezien de Connect:AMP niet draadloos als surround kan werken.

Maar de ultieme vraag is nu: kan dit eventueel werken in mijn concreet geval:

In de huiskamer voor muziek en TV geluid:
2x Play5, 1xSUB, 1xAmp aangesloten op TV Arc-HDMI , geen kabel-luidsprekers
In de tuin enkel voor muziek:
kabel-luidsprekers aangesloten op die Amp

Is wel nogal belangrijk want als het niet zou werken ga ik moeten afzien van de aankoop van een nieuwe Amp terwijl het voor mij wel een ideale oplossing zou geweest zijn.

Voor TV:
De Play:5's kan je als surround koppelen van de AMP, ook de SUB kan je toevoegen aan de AMP.
De AMP met zijn eigen aangesloten speakers zal het 2.0 signaal geven voor Links(voor) en Rechts(voor).
De Play:5's die als surround kunnen werken, doen het Links(achter) en Rechts(achter).
Dit maakt dan een 4.0 situatie, waarin je een Sub zou toevoegen en een 4.1 installatie maakt.
De AMP geeft geen midden kanaal, en dus is deze situatie een 2.0 installatie, niet een 3.0 installatie, en maak je er met de Sub en Surround dus geen 5.1 van, maar 4.1.
Het TV geluid zul je voornamelijk op de voor speakers horen, dus op de met kabel aangesloten speakers.
De surround speakers, dus de Play:5 speakers, zullen alleen geluid leveren als er een Dolby Digital signaal word aangeboden waarbij de film-maker geluid heeft opgenomen wat van achteren afkomstig is.
Dus als je het journaal kijkt, zit de presentator voor je, en ga je dit horen op de bekabeld aangesloten speakers, niet op de Play:5's.
Denk dus kijkende naar je wensen, dat je geen AMP in huis gaat halen.

Voor muziek is de situatie zoals deze altijd is geweest, je kan muziek naar alle kamers toestreamen, individueel of in een groep, en dit zal synchroon moeten zijn.

Toevoegende, de AMP kan dus ook als surround werken van de huidige soundbars om het achter geluid te leveren, ipv dat deze als een 2.0 voorkant zou functioneren.
OK Tim. Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Goedemorgen!
Ik overweeg om in februari de nieuwe AMP aan te schaffen. Ik wil mijn bestaande speakers en platenspeler toevoegen aan mijn Sonos systeem. Ik heb een vraag over de mogelijkheid tav mono bridging. Kan dat met de AMP, concreet: kan ik 1 AMP per luidspreker gebruiken om meer vermogen te creeeren? Dus in totaal 2x AMP.

Mijn speakers (8Ohm) stuur ik nu aan met 2 losse eindversterkers van 280Watt per stuk.
Ben erg benieuwd naar reacties. Dank daarvoor alvast..
Harry
Badge
Ik heb een Playbar die via de optische kabel verbonden is met de TV. Daarnaast heb ik een Sub.
Nu wil ik ook een nieuwe AMP aanschaffen omdat ik mijn oude speakers Mission 733 in gebruik wil nemen voor meer volume bij muziek en TV.
In de nieuwe configuratie zou dan het TV geluid via mijn ARC output naar mijn oude speakers gaan, is dan 2.0.

Vraag: En blijft het 'overige' TV geluid dan via mijn Playbar gaan, via de optische kabel? Heb ik dan 3.0? Loopt dat synchroon, dus ARC out en Optisch out?

En icm mijn Sub wordt het dan 3.1, toch?

Voor muziek (via Spotify) wil ik dan alleen de AMP gebruiken zodat het geluid via de stereo speakers gaat en evt. nog de Sub erbij, mocht blijken dat ik wat mis in het laag.

Kan dat allemaal zoals ik in gedachten heb?

groet Marco
Reputatie 6
Badge +2
Goedemorgen!
Ik overweeg om in februari de nieuwe AMP aan te schaffen. Ik wil mijn bestaande speakers en platenspeler toevoegen aan mijn Sonos systeem. Ik heb een vraag over de mogelijkheid tav mono bridging. Kan dat met de AMP, concreet: kan ik 1 AMP per luidspreker gebruiken om meer vermogen te creeeren? Dus in totaal 2x AMP.

Mijn speakers (8Ohm) stuur ik nu aan met 2 losse eindversterkers van 280Watt per stuk.
Ben erg benieuwd naar reacties. Dank daarvoor alvast..
Harry

Weet niet zeker of ik je vraag goed begrijp.
De AMP heeft een dual-mono functie, wat in zou houden dat je nog steeds 2 speakers op 1 AMP zou aansluiten, waarin de uitgangen van de AMP een links/rechts signaal aan de aangesloten speakers zal laten horen.
Dus je hebt dan 2 aangesloten speakers, die allebei het linker en rechter kanaal laten horen, ipv dat de ene speaker links en de andere rechts zal leveren.

Ik heb een Playbar die via de optische kabel verbonden is met de TV. Daarnaast heb ik een Sub.
Nu wil ik ook een nieuwe AMP aanschaffen omdat ik mijn oude speakers Mission 733 in gebruik wil nemen voor meer volume bij muziek en TV.
In de nieuwe configuratie zou dan het TV geluid via mijn ARC output naar mijn oude speakers gaan, is dan 2.0.

Vraag: En blijft het 'overige' TV geluid dan via mijn Playbar gaan, via de optische kabel? Heb ik dan 3.0? Loopt dat synchroon, dus ARC out en Optisch out?

En icm mijn Sub wordt het dan 3.1, toch?

Voor muziek (via Spotify) wil ik dan alleen de AMP gebruiken zodat het geluid via de stereo speakers gaat en evt. nog de Sub erbij, mocht blijken dat ik wat mis in het laag.

Kan dat allemaal zoals ik in gedachten heb?

groet Marco

Dit gaat helaas niet op, als je de AMP zou koppelen als surround van de Playbar, dan zal de AMP het linker en rechter ACHTER geluid leveren, dus het 4e en 5e kanaal.
Als je TV een stereo signaal geeft, zul je waarschijnlijk alleen de Playbar aan de voorkant horen en weinig/niks op de AMP met aangesloten speakers.
Het surround sound is dan ook meer een concept voor films waarin de film-maker het achter geluid wil verwerken in het geheel.
Er zijn maar weinig artiesten die Dolby Digital 5.1 muziek maken, aangezien waarschijnlijk de helft van hun muziek niet te horen zou zijn als hun muziek op de reguliere radio word aangeboden, bijvoorbeeld in de auto,
Je meot de Playbar met Sub + AMP als 1 geheel zien, dus het afzonderlijk afspelen van muziek op het ene gedeelte, en de Playbar hier niet in mee laten spelen is helaas geen optie.
Als je er muziek of TV geluid naar zou sturen, dan stuur je dit naar de Playbar met zijn aangesloten Sub en Surround onderdelen.
De Playbar met Sub is 3.1, waarbij je een AMP zou toevoegen en van de 3.1 een 5.1 installatie zal maken.
Zie ook graag onze Community Post omtrent de Home Theater setup.
Mij valt op dat de Amp $599 kost in de VS en hier €699. Een dollar is minder waard dan een euro. Ik snap dan ook niet helemaal waarom de Amp hier omgerekend €175 duurder is. Dat is een ontzettend groot verschil. Wat is hier de verklaring voor?
Ik had graag mijn platenspeler aangesloten op de amp, kan ik deze dan laten afspelen via de bekabelde speakers én mijn play one's? Of zal dit haperen/niet synchroon afspelen?
Reputatie 6
Badge +2
Ik had graag mijn platenspeler aangesloten op de amp, kan ik deze dan laten afspelen via de bekabelde speakers én mijn play one's? Of zal dit haperen/niet synchroon afspelen?
Als je de AMP en de One's in een groep zet zouden ze synchroon hun bron van geluid moeten laten horen.
Ik overweeg een AMP aan te schaffen om mijn bestaande front speakers op aan te sluiten. En vervolgens met een BEAM en twee One's een surround opstelling maken. Wat ik echter in de winkel te horen kreeg is dat de AMP niet te combineren is met een BEAM centerspeaker. De AMP zou nl. een virtuele center aanmaken. Klopt dat?
Tevens heb ik ergens in een Engelse review gehoord dat je ook ook twee AMP's kan combineren, 1 voor de bestaande front speakers en 1 voor de bestaande achter speakers. Kan dat kloppen?
Reputatie 3
Badge +2
Beide klopt.
De Playbar/base en zijn Beam bedoeld als 3.0 oplossing en kunnen (helaas) niet enkel als center kanaal dienen, noch met de AMP, noch met de actieve speakers van Sonos.
Reputatie 6
Badge +2
Het is inderdaad mogelijk de AMP als voor te laten werken, waarin je dus geen center zou hebben, maar het surround opstellen zou gebeuren met 2 de zelfde model speakers.
Het is een Beam met 2 One's of de AMP met 2 One's, of de Beam met AMP als surround, waarin de One's dus niet als surround zouden werken.
Er zijn dus meerdere opstellingen mogelijk nu, maar om het duidelijk te hebben, je kan niet beide de Beam en 2 One's tegelijk als surround laten werken.
Een soundbar, dus Beam, Playbar, of Playbase kan niet als surround functioneren, deze zullen altijd als voorkant functioneren.
Dank voor jullie antwoorden. Ik heb inmiddels de AMP in de woonkamer staan. Play 1's besteld als achterspeakers. hoop dat ze morgen binnenkomen.
Ik heb alleen nog wel een vraag over het gebruik van de AMP. Als ik tijdens het TV kijken overschakel naar een andere audiobron, hoe kom ik dan weer terug bij het geluid van de TV zonder deze uit te schakelen en weer in te schakelen?
Dag, ik denk erover om de nieuwe AMP aan te schaffen. Mijn setup bestaat uit een TV, Speakers en een platenspeler. Alles wordt dus op de amp worden aangesloten. Is het bij de Amp ook mogelijk om de line in als autoplay in te stellen? (Zonder dat je de bron hoeft te selecteren). En aansluitend; hoe gaat de hdmi hiermee om? Switcht dit ook meteen naar tv-geluid en “over-ruled” hdmi de line-in of bijvoorbeeld spotify?
Reputatie 6
Badge +2
Dank voor jullie antwoorden. Ik heb inmiddels de AMP in de woonkamer staan. Play 1's besteld als achterspeakers. hoop dat ze morgen binnenkomen.
Ik heb alleen nog wel een vraag over het gebruik van de AMP. Als ik tijdens het TV kijken overschakel naar een andere audiobron, hoe kom ik dan weer terug bij het geluid van de TV zonder deze uit te schakelen en weer in te schakelen?

In de Sonos-app kan je onderin op "bladeren" drukken, hier zie je de verschillende audio bronnen naar voren komen, en zou ook het kopje "TV" moeten verschijnen.

Dag, ik denk erover om de nieuwe AMP aan te schaffen. Mijn setup bestaat uit een TV, Speakers en een platenspeler. Alles wordt dus op de amp worden aangesloten. Is het bij de Amp ook mogelijk om de line in als autoplay in te stellen? (Zonder dat je de bron hoeft te selecteren). En aansluitend; hoe gaat de hdmi hiermee om? Switcht dit ook meteen naar tv-geluid en “over-ruled” hdmi de line-in of bijvoorbeeld spotify?
Autoplay van de analoge ingang kan je aanzetten, waarin Sonos zal stoppen waar deze mee bezig is en de line-in zal laten horen als hier geluid op aangeboden word.
Zelfde verhaal met de TV die via de HDMI kabel zit aangesloten, als je de TV aanzet, zal de Sonos ophouden met het afspelen van de analoge ingang, waarin je de TV ten gehore zal krijgen.
Dit zocht ik! Dank Tim. De Amp klinkt als mijn ideale oplossing.
Ik overweeg de aanschaf van deze amp. Vraag: zit er bij de amp een adapter voor oudere televisies die alleen via optische verbinding aangesloten kunnen worden? Ik bedoel de adapter die ook wordt meegeleverd bij de Sonos Beam.
Reputatie 6
Badge +2
Ik overweeg de aanschaf van deze amp. Vraag: zit er bij de amp een adapter voor oudere televisies die alleen via optische verbinding aangesloten kunnen worden? Ik bedoel de adapter die ook wordt meegeleverd bij de Sonos Beam.
Deze adapter word er niet bij geleverd.
Wel is deze via onze webshop aan te schaffen.
Excuses voor het ongemak.

Reageer