Sonos Desktop Controller kan geen muziek mappen toevoegen voor muziek bibliotheek in Windows 10

  • 29 October 2017
  • 17 reacties
  • 2708 Bekeken

Mensen die hun pc windows 10 (of andere windows versies) een propere installatie hebben moeten doen en de desktop controller van Sonos willen gebruiken maar kunnen hun muziek mappen niet toevoegen omdat er een venster komt dat "de computer + computer naam niet reageert" te zien krijgen, moeten hun SMBv1 inschakelen. Via deze link vind je de info hierover: https://support.microsoft.com/nl-be/help/2696547/how-to-detect-enable-and-disable-smbv1-smbv2-and-smbv3-in-windows-and of via verscheidene youtube video's.

Hopelijk heb ik hier via deze weg veel mensen geholpen met dit probleem.

Ik heb dit ook moeten vragen aan het sonos support team via twitter en bij mij is het probleem opgelost. :)

Vriendelijke groet,
Luc.

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

17 Reacties

Reputatie 4
Badge +3
Bedankt voor de melding, Luc, hopelijk helpt dit mensen in de toekomst die mogelijk tegen dit probleem aan lijken te lopen.
ik had hetzelfde probleem, door jouw tip kan ik mijn bestanden weer afspelen. TOP!!🆒
Graag gedaan. ?
Beste, sedert ik een schone instal windows 10 heb moeten doen kan ik mijn muziekmap in sonos niet meer toevoegen. Reden: Computer " Desktop- PA360FH" reageert niet. Nu lees ik hier dat dit kan opgelost worden door SMBv1 in te schakelen...Maar hoe doe je dat, waar staat dit op mijn pc...; aub help-help. Sonos is al jaren mijn beste vriend, via 4x play 3 en 3x play 2...; nu kan ik alleen maar muziek beluisteren via streaming, maar ik mis ontzettend mijn eigen muziek bibliotheek...Bij voorbaat dank voor de hulp. Luc
Beste,

Via deze link van Microsoft vind je de uitleg hoe je de SMBv1 weer kan inschakelen. https://support.microsoft.com/nl-be/help/2696547/how-to-detect-enable-and-disable-smbv1-smbv2-and-smbv3-in-windows-and Veel succes en uiteraard geniet van je muziek. ?
Hallo, ik probeerde die link al meerdere keren uit alvorens mijn voorgaande bericht te sturen; het lukt gewoon niet nadat ik heb geklikt op inschakelen...Dikke misérie...
ik had hetzelfde probleem, door jouw tip kan ik mijn bestanden weer afspelen. TOP!!🆒
Hey, hoe heb je het gedaan; ik snap er niets van...Luc
Beste,

Ik had in eerste instantie het probleem vermeld via een privé bericht via Twitter naar Sonos en gestuurd zij hadden dus in het Engels dezelfde link gestuurd. Ik had daarna de link in het Nederlands opgezocht en dan zelf de procedure zoals vermeld en geïllustreerd uitgevoerd. Daarna pc opnieuw opgestart en ook de laatste versie van Sonos desktop controller geïnstalleerd en toen werkte het vanzelf. Moest dit nog niet lukken stel ik voor om je Windows 10 (build 1709) met de laatste installatie USB stick een propere installatie te doen en de desktop controller (versie 8.3.2) te installeren en dan dezelfde procedure te volgen. Dit is uiteraard in het ergste geval. Ik had ook eerst de desktop controller gedéinstalleerd en dan opnieuw op de pc gezet maar toen kwam er ook geen uitkomst tot ik dus Sonos via twitter had gecontacteerd.

Hopelijk heb ik je hiermee verder wijzer gemaakt. Vrindelijke groeten: Luc. ?
Reputatie 5
Badge +2
Kleine aanvulling.. Als mensen er moeite mee hebben om de optie te vinden, voel jullie vrij om te bellen. We zijn ervoor namelijk! Ons nummer vind je hier.

Is er dan niemand hier die leest dat SMB v1-2 &3 aanzetten juist gevaarlijk is voor ransomware huisvesting? Het lijkt me eerder zinnig dat Sonos hun product aanpast om het systeem via huidige standaard protocol in Windows systemen te laten verlopen. Het lijkt me een kleine moeite voor Sonos om een betere veiligheid te bieden aan hun klanten en daardoor een nog beter product te bieden want dit is NACK.

Just saying...

Badge +1

Hierbij het verzoek aan de Sonos Staff Nederland om eens bij de Sonos Ontwikkelafdeling na te vragen wanneer minimaal SMBv2 ondersteund gaat worden !

Langzamerhand is Sonos nog de enige waarvoor het antieke SMBv1 ingeschakeld moet blijven. Ook op mijn NAS is SMBv1 nog ingeschakeld anders ziet Sonos mijn muziekmap niet. Hoe lang ondersteund Samba dit protocol nog ? Wil Sonos SMBv2 support niet invoeren omdat dit voor problemen zorgt bij oudere apparaten als de ZP serie ?

Veel gebruikers (niet alleen in Nederland) zouden graag wat meer info ontvangen i.v.m. de veiligheid van het huisnetwerk.

 

Sonos lijkt niet actief hier, maar schande

Reputatie 7
Badge +2

Excuus, focus ligt op email en telefoon support.

Het forum is gemaakt voor gebruikers om met andere gebruikers in contact te treden, naast dat we monitoren en reageren waar mogelijk.

In principe is je netwerk zo veilig als dat je dat zelf zou instellen.

Als iemand via SMB1, iets bij jou in je netwerk zou doen, dan is diegene al in je netwerk, en is je beveiliging al niet op orde.

Zolang je netwerk goed dicht staat, en je netwerk van een goed wifi-wachtwoord is voorzien, zou je geen problemen mogen ondervinden met het gebruik van SMB1.

Sonos doet verder helaas geen uitspraak over nieuwe producten en functies, dus kan hier verder weinig over kwijt.

Mocht Sonos een hogere SMB versie ondersteunen, dan zal daar mogelijk een officiële melding van komen richting onze klanten.

Badge +1

Waar het in eerste instantie om gaat is hoe lang wordt SMB v1 nog ondersteund door NAS fabrikanten zoals Synology / QNAP ? Zonder SMB v1 support kan ik geen muziekbibliotheek op mijn Synology DS212j aanmaken in Sonos. (PLEX draait al lang niet meer op een NAS met een ARMv5 CPU)  Op deze website worden daarnaast tegenstrijdige of onduidelijke uitspraken gedaan:

Wanneer Sonos geen uitspraken doet over nieuwe functies, waar komt dan bovenstaande vandaan over het niet verder ontwikkelen van SMB v2 ? En wat wordt er precies bedoelt met “dat we nu met http doorgaan” ?

We kunnen dus alleen maar hopen dat Sonos sneller is met “het doorgaan met http” dan dat de NAS fabrikanten stoppen met de support van SMB v1. Please correct me if i’m wrong.

Reputatie 7
Badge +2

Waar het in eerste instantie om gaat is hoe lang wordt SMB v1 nog ondersteund door NAS fabrikanten zoals Synology / QNAP ? Zonder SMB v1 support kan ik geen muziekbibliotheek op mijn Synology DS212j aanmaken in Sonos. (PLEX draait al lang niet meer op een NAS met een ARMv5 CPU)  Op deze website worden daarnaast tegenstrijdige of onduidelijke uitspraken gedaan:

Wanneer Sonos geen uitspraken doet over nieuwe functies, waar komt dan bovenstaande vandaan over het niet verder ontwikkelen van SMB v2 ? En wat wordt er precies bedoelt met “dat we nu met http doorgaan” ?

We kunnen dus alleen maar hopen dat Sonos sneller is met “het doorgaan met http” dan dat de NAS fabrikanten stoppen met de support van SMB v1. Please correct me if i’m wrong.

Als je de Sonos desktop controller op een Windows of Mac zou installeren, zul je zien dat er een nieuw proces naar voren zal komen.

In dit geval via mijn Windows installatie:

Deze zal je muziek bibliotheek beschikbaar maken voor het Sonos systeem.

De Sonos software is niet te installeren op een NAS, waarin deze HTTP server ook niet op de NAS komt te staan, vandaar dat de NAS gelimiteerd is tot het SMB gedeelte voor het delen van bestanden met Sonos.

Volgensmij zijn ontwikkelaars al op SMB versie 3, waarin mijn collega refereert aan het niet ontwikkelen van SMB 1 en 2.

Frank refereert dus niet aan de ontwikkeling binnen Sonos omtrent Samba/SMB.

Badge +1

Met het eerste deel van jou reactie wil je als ik het goed begrijp zeggen dat wanneer mijn muziekbibliotheek op een Windows PC of Mac zou staan ik deze zonder SMB v1 aan Sonos kan toevoegen met de Sonos desktop controller. Met andere woorden laat die PC dag en nacht aan staan. Dat is uiteraard geen optie, daar heb je een NAS voor.

Zeker is er al Samba v3, Samba v1 is samen met Windows NT uitgekomen dat is antiek. Wellicht werken de ontwikkelaars al aan Samba v4 ? Je kunt er op rekenen dat de ontwikkelaars SMB v1 niet lang meer ondersteunen, gevolgd door Windows en elke zich zelf respecterende fabrikant van randapparatuur waar netwerktechnologie in zit.

Je schrijft dat Frank niet refereert aan de ontwikkeling van Samba binnen Sonos. Waarom schrijft hij dan “dat WE niet verder ontwikkelen via Samba 1 of 2, maar dat WE nu met http doorgaan”.

Dus doorgaan met http op een PC of Mac, terwijl de vraag gaat over ondersteuning van Samba binnen Sonos, bij het verbinden met een NAS ?

 

Wanneer Sonos duidelijk zou melden dat Samba v2 of v3 niet ingevoerd wordt omdat dit gewoon niet  mogelijk is bij de oudere Sonos apparaten zou dat veel vragen voorkomen. Met andere woorden of we gaan over wanneer de eerste generatie Sonos apparatuur “end of life” wordt verklaard. Of je schaft een nieuwe snelle NAS aan die nog een tijd PLEX kan draaien. 

Lees maar eens de Sonos fora in andere landen, deze vraag leeft overal en geen zicht op een oplossing.