Google Assistent betreedt nieuwe landen op Sonos.

Related products: Partner News

Google Assistent betreedt nieuwe landen op Sonos.


Vanaf vandaag zal Google Assistent zich uitbreiden naar de volgende landen.
Australië, Canada, Duitsland, Frankrijk, Nederland, en het Verenigd Koninkrijk.
Zorg er eerst voor dat het Sonos systeem van de laatste software is voorzien, door te kijken onder: Meer > Instellingen > Software Updates.
Als het systeem geen update nodig heeft, zal de Sonos One (Gen1 & Gen2) & de Sonos Beam de mogelijkheid hebben om Google Assistent als spraakassistent in te stellen.
Wees je ervan bewust dat je maar 1 spraakassistent per speaker ingeschakeld kan hebben.

Met Google Assistent op Sonos kan je muziek afspelen, antwoorden vinden via Google Search, Je dag plannen, een Timer zetten, en makkelijk slimme apparaten binnen het huis-netwerk besturen. Simpelweg door het gebruik van je stem.
Je kan meer informatie vinden over Google Assistent met Sonos op onze website en onze blog.

De Google assistent kan basis commando's uitvoeren, zoals het overslaan van nummers of pauzeren van muziek op Sonos. Je kunt muziek starten vanuit Deezer, Google Play Music, Spotify, en YouTube Music. (Beschikbaarheid kan verschillen per land en kan worden uitgebreid in de toekomst).

Je hebt de mogelijkheid hebben om specifieke Google Assistent functies te gebruiken, zoals een "doorlopend gesprek" te voeren. Dit houd in dat je Google Assistent een serie vragen kan stellen zonder elke keer "Hey Google" te hoeven zeggen.

We zullen andere functies en verbeteringen toevoegen d.m.v. software updates in de toekomst.

We hebben een redelijke lijst commandos die je kunt gebruiken maar er zullen er altijd nieuwe zijn om te ontdekken.

 

 

Instellen van Google Assistent.


Verbeter jouw Sonos-ervaring met de Google Assistent door deze toe te voegen aan de Sonos One en Beam of door jouw Google Home-apparaten te koppelen aan Sonos.

Instellen van Google Assistent op de Sonos One en Beam.

Om de Google Assistent toe te voegen aan de Sonos One of Beam wil je de Sonos app openen op je Android of iOS telefoon of tablet.
Hier druk je op Instellingen > Services > + Service toevoegen, de app zal je begeleiden waarin je de Sonos speakers kan selecteren welke de microfoon bevatten.

Mocht je in de toekomst ook Amazon Alexa kunnen instellen en je wilt Google tegelijk gebruiken, dan zul je 2 aparte speakers met een microfoon nodig hebben, waarbij je de ene speaker instelt met Google Assistent en de andere speaker met Amazon.

Instellen van Google Home om Sonos te besturen.

Mocht je geen Sonos speakers hebben met een microfoon, dan kan je de spraakdienst nog steeds instellen via een Google Home app of een derde partij product welke Google Assistent ondersteunt.

Via jouw Android of iOS toestel druk je op Instellingen rechts onderin, hier druk je op Services, waarin via ‘t Stem gedeelte op “+ Service toevoegen” kan drukken.
Kies Google Assistent uit deze lijst.
Dit zal je naar de Google Assistent app toe brengen waar je wilt inloggen met je Sonos account.

Eigenlijk precies de zelfde methode als via ‘t “Instellen van Google Assistent op de Sonos One en Beam.” gedeelte, alleen krijg je de keuze niet een Sonos product als microfoon te selecteren, omdat de voice-enabled speaker niet beschikbaar is.

Wanneer jouw Sonos account gekoppeld staat, controleer dan wel of je 't goede account van jouw muziek-dienst ook in de Google Assistent app hebt toegevoegd door op jouw profiel icoon te drukken rechts bovenin. Daar kan je kiezen voor Services > Music. Je kunt daar ook jouw standaard muziek-dienst selecteren.

Om meer te leren over het besturen van Sonos via Google Assistent, zie graag ons artikel, Sonos met Google Assistent.

Mocht je toch tegen problemen aanlopen, er zijn handige tips en tricks, en op onze Community is ook veel informatie terug te vinden.

 

 

 

 

 

Q&A after one day.:

 

 

 

Krijg nog steeds de melding "niet beschikbaar in jouw land" en er is ook geen update beschikbaar. Morgen nog maar is kijken...

Als je de Sonos app op versie 10.2 staat, heb je de juiste software versie, het was alleen voor ons om de functie nog te activeren waarin je nu de optie hebt Google Assistent in te stellen.


 

Bij mij werkt Google Assist nu wel.Ik krijg alleen geen Nederlands als taalkeuze te zien

De uitrol van de spraakfunctie word via de cloud gedaan en de uitrol kan 24 uur duren alvorens alles goed werkt.
Het klopt dat er een popup naar voren kan komen in de Google Assistent app, waarin deze aankaart dat je telefoon op Nederlands staat, maar dat Google dit nog niet zou ondersteunen.
Wij gaan er vanuit dat deze melding spoedig in de Google Assistent app zal verdwijnen.
In mijn situatie had ik Google Assistent al ingesteld op Nederlands en ook Engels voordat het actief werd gemaakt voor Sonos.
Je kan deze melding omtrent Nederlands negeren door links onderin op "overslaan" te drukken.
Er zal dan geen instellingen worden aangepast in de Google Assistent app, en in mijn situatie blijft Nederland en Engels actief.

Het is dan ook handig, om Google Assistent al ingesteld te hebben voordat je Sonos zal integreren in dit geheel.
Zo zal je de taal vooraf al kunnen instellen, en zal er niks wijzigen als je op "overslaan" drukt.
Mocht je Google Assistent wel voor de 1e keer opstarten via Sonos, dan kunnen instellingen altijd nog achteraf aangepast worden via de Google Assistent app.


 

Wat jullie trouwens op de Sonos website hebben staan is denk ik een kopie van de Amerikaanse website, maar dat klopt niet helemaalDe Routines werken niet in Nederland, behalve als je je telefoon op Engels (United States) hebt ingesteld.Nadat je dan alles hebt ingesteld kan je de telefoon wel naar Nederlands als taal terug zetten, maar dan moet je de Routines zoals Bedtime wel in het Engels vragenhttps://www.sonos.com/nl-nl/google-assistant

Het klopt dat Google de Nederlandse spraak nog als een Beta ziet, zo kan je ervaren dat bepaalde functies mogelijk nog niet goed zullen functioneren.
Zo zal de "Continued Conversation" (Verder praten) optie in de Google Assistent app ook aankaarten dat dit alleen in het Engels functioneel is.
Naar verloop van tijd zal Google steeds meer functies beschikbaar maken voor de Nederlandse taal.


 

Opnieuw opstarten van mijn telefoon waar de Sonos app op staat, heeft het probleem opgelost. Kan nu wel Google Assistent activeren in de Sonos app.

Ik ervaarde het zelfde, na een her-start van mijn Android telefoon kon Google mijn Sonos apparatuur vinden binnen mijn netwerk.


 

Nou ik heb het alweer verwijderd, ik stuur mijn sonos speakers wel aan via mijn Google hub, dat werkt een stuk beter. De microfoon van de hub reageert een stuk beter dan die van de one speaker...

Heb mijn Google Home Mini in de Woonkamer van het stroom afgenomen, dit omdat mijn Sonos One Keuken mij prima kan verstaan in de Woonkamer/Keuken.
Zelfs de Sonos One in de slaapkamer kan mij nog verstaan als ik de de Woonkamer een commando geef.
Toch zal mijn Sonos One Keuken speaker het commando aannemen omdat deze dichter bij staat en mij dus als luider ervaart, deze Keuken speaker zal het commando dan aannemen en doorvoeren naar Google.

Toen de Mini nog aan stond ervaarde ik dat de ene keer de Mini het commando aannam, en de andere keer de One speaker in de Keuken.
De Google Home Mini en mijn Sonos One speaker stonden beide in de "Google Huiskamer Ruimte", tevens heb ik een Playbase met de naam Huiskamer in deze "Google Huiskamer Ruimte".
Mocht ik vragen om muziek af te spelen, dan zal het toestel die het commando aanneemt de muziek laten horen.
Probleem wat ik hier mee ervaarde, was dat als de Mini het commando aannam, de Mini ook de muziek begon af te spelen.
Als de Keuken One speaker het commando aannam, zou de Keuken One speaker de muziek afspelen.
Als ik specifiek aangaf muziek af te spelen op de Huiskamer, pakte Google de Google Mini die in de "Huiskamer Ruimte" stond, niet mijn Playbase Huiskamer.
Na het stroomloos maken van de Google Mini, begon de Huiskamer Playbase de muziek af te spelen bij het specifieke commando op de Huiskamer af te spelen.
Tevens kan je in de instellingen van je Assistant, in dit geval mijn Keuken One speaker, aangeven wat het standaard uitvoer apparaat moet zijn, waarin ik mijn Huiskamer Playbase heb gekozen.
Als ik nu aangeef muziek af te spelen wat de One Keuken zal aannemen, zal mijn Huiskamer Playbase de muziek laten horen, zonder specifiek de Huiskamer in mijn commando te verwerken.

Ervaar zelf weinig tot geen verschil tussen de Google Home Mini & de Keuken One speaker als we kijken naar het aannemen van het commando.
Hoe Google het commando uiteindelijk zal uitvoeren is volledig aan hoe de "Google Home" via de Google Assistent app ingesteld staat.


 

Goed geïnstalleerd. Volume kan ik regelen. Als ik echter een opdracht geef om wat af te spelen krijg ik de melding :het lijkt er dat sonos niet bereikbaar is..Heb voor de zekerheid ook sonos maar aan een Google mail adres gekoppeld.

Mijn Sonos thuis staat op m'n Outlook email adres, en heb Google Assistent via mijn Gmail gehangen, ervaar hiermee geen problemen.
Mochten de speakers niet bereikbaar zijn, mogelijk dat er iets in het netwerk niet goed gaat waardoor de speakers niet te benaderen zijn, dit onderzoeken we uiteraard graag voor je a.d.h. van diagnoses.
Wel het verzoek hier een eigen topic voor aan te maken in het "Spraak besturing en Smart Home" gedeelte onder het "Google Assistent en Sonos" sub-categorie.
Uiteraard kan je ook telefonisch contact op nemen of een mail sturen naar support@sonos.com, het portaal waar we het liefst de problemen ontvangen en documenteren.


 

Google begrijpt me niet goed.

Mocht je inderdaad meerdere talen instellen in de Google Assistent app, dan kan het dat Google in de ene of andere taal zou reageren.
Tevens kan het dat ze denkt Engels te vernemen terwijl je Nederlands spreekt, of visa versa.
Mocht Google je niet goed verstaan, controleer dan graag via de "Google Assistent geschiedenis" wat ze verstaan zou hebben.
Ook kan je via de Google Assistent app deze geschiedenis ophalen, via het kopje "Jij" zie je als eerste optie "Je gegevens in de Assistent".
Als je daar op drukt kan je op de blauwe "Mijn activiteit" link drukken om de volledige geschiedenis terug te zien.


 

Wijzigingen in Sonos worden niet opgenomen in Google Assistent.

In mijn prive situatie spreek ik veel Engels, heb er dan ook voor gekozen mijn Sonos kamers te hernoemen van Huiskamer naar Livingroom, en zo elke kamer-naam zijn juiste Engelse variant gegeven.
In de Google Assistent zou je alles handmatig kunnen aanpassen, maar een makkelijkere optie is een spraak commando te geven.

Zeg: "Hey Google, Sync all devices."

Google geeft daarin antwoord al mijn Hue Lampen en Sonos speakers te synchroniseren.
Ervaar meteen daarna dat alle kamer-namen van het Nederlands naar Engels zijn aangepast binnen de Google Assistent app, precies zoals ik dit ook in de Sonos-app heb aangepast.
Ik laat mijn taal instellingen in de Google Assistent zoals het stond, dus Nederlands en Engels.
Mocht ik in het Nederlands mijn commando geven, "Ok Google, speel muziek af op de Livingroom.", dan ervaar ik dat mijn Playbase Livingroom netjes de muziek zal afspelen.

 

 

 

Krijg nog steeds de melding "niet beschikbaar in jouw land" en er is ook geen update beschikbaar. Morgen nog maar is kijken...
Ik heb mijn Sonos-account weer op “Netherlands” gezet. Kijken of het ook op de officiële manier werkt nu.











P.S. Zeker omdat het om een sticky topic gaat: moet “betreed” niet “betreedt” zijn?





edit: Het werkt. Mooi!
P.S. Zeker omdat het om een sticky topic gaat: moet “betreed” niet “betreedt” zijn?


slordig, aangepast 😁





Krijg nog steeds de melding "niet beschikbaar in jouw land" en er is ook geen update beschikbaar. Morgen nog maar is kijken...


Kijk graag of je land wel op Nederland staat.


Het is een cloud functie, dus mogelijk dat er kleine vertraging in kan ontstaan, maar in principe moet iedereen het beschikbaar zien.



Ik krijg nog steeds de melding "niet beschikbaar in jou land" en heb ook geen update gehad en mijn account staat gewoon op Nederlands?
Hier precies hetzelfde. Na een jaar wachten, eindelijk de aankondiging en dan werkt het nog steeds niet. Meldt dan niets en wacht tot je zeker bent dat het werkt.
Bij mij werkt Google Assist nu wel.


Ik krijg alleen geen Nederlands als taalkeuze te zien





Wat jullie trouwens op de Sonos website hebben staan is denk ik een kopie van de Amerikaanse website, maar dat klopt niet helemaal


De Routines werken niet in Nederland, behalve als je je telefoon op Engels (United States) hebt ingesteld.


Nadat je dan alles hebt ingesteld kan je de telefoon wel naar Nederlands als taal terug zetten, maar dan moet je de Routines zoals Bedtime wel in het Engels vragen





https://www.sonos.com/nl-nl/google-assistant
Ik krijg onder spraakservices de melding 'er wordt informatie opgehaald...'


Dit krijg ik onder instellingen kamer.


Er is geen update beschikbaar, dus ik heb als het goed is de laatste versie.
Opnieuw opstarten van mijn telefoon waar de Sonos app op staat, heeft het probleem opgelost. Kan nu wel Google Assistent activeren in de Sonos app.
Bij mijn staat er steeds " controleer je internetverbinding en probeer het later opnieuw" ? Maar ik zit op de juiste Wi-fi waar ook me Sonos speakers op staan? Wat moet ik doen?
Nou ik heb het alweer verwijderd, ik stuur mijn sonos speakers wel aan via mijn Google hub, dat werkt een stuk beter. De microfoon van de hub reageert een stuk beter dan die van de one speaker...
Goed geïnstalleerd. Volume kan ik regelen. Als ik echter een opdracht geef om wat af te spelen krijg ik de melding :


het lijkt er dat sonos niet bereikbaar is..


Heb voor de zekerheid ook sonos maar aan een Google mail adres gekoppeld.


Bij installeren is niet de keuze van Nederlands mogelijk. Als je dan Engels kiest lukt de installatie wel. Later kan je via Google Home Engels weer verwijderden en dat kan je assist wel in het Nederlands gebruiken.
Tijdens de configuratie van Google Assistant op de sonos one speaker komt de melding dat mijn telefoon op Nederlands ( Nederland) staat en dat deze taal niet ondersteund wordt. Nederlands staat dan ook niet in het lijstje.





Engels werkt wel goed maar zou hem graag op Nederlands hebben staan. Iemand ideeën?





De taal in Google Assistant zelf staat ook op Nederlands en op mijn mobiel werkt het ook.
Ik kan geen NL als taal kiezen. Heb op zich alles up to date. Hoe kan ik NL instellen? Op mobiel doet assistant het wel in NL



@fritsjan door nu in de Google home app naar de instellingen te gaan en de taal Engels te veranderen naar Nederlands (die staat er al maar daardoor gaat je speaker Nederlands praten)





Beetje een omweg maar werkt wel zoals @Janson ook al aangaf in zijn reactie


Bij werkt het al twee maanden in het Nederlands op de Sonos One. Raar dat dit bericht er nu ineens komt terwijl het al werkte.
@Muister dan had jij je landinstelling wellicht niet op NL staan.
Het werkt 100%. Mijn ervaring is dat de wifi 2.4 GHz mag (moet) zijn ipv 5 GHz. Dan word de wifi verbinding herkend en functioneert e.e.a naar behoren.
Heb de aankondiging helemaal boven in iets aangepast met een "Q&A after one day"


Hier staan een paar van jullie vragen, welke ik van een antwoord voorzien heb.


Heb hier ook een klein beetje mijn eigen ervaring in beschreven.
Goed geïnstalleerd. Volume kan ik regelen. Als ik echter een opdracht geef om wat af te spelen krijg ik de melding :


het lijkt er dat sonos niet bereikbaar is..


Heb voor de zekerheid ook sonos maar aan een Google mail adres gekoppeld.


Bij installeren is niet de keuze van Nederlands mogelijk. Als je dan Engels kiest lukt de installatie wel. Later kan je via Google Home Engels weer verwijderden en dat kan je assist wel in het Nederlands gebruiken.






Topic aangemaakt:


https://nl.community.sonos.com/spraak-besturing-en-smart-home-229110
Goed geïnstalleerd. Volume kan ik regelen. Als ik echter een opdracht geef om wat af te spelen krijg ik de melding :


het lijkt er dat sonos niet bereikbaar is..






Ik heb precies het zelfde, als ik b.v de routine bedtime gebruik, is het eerst een tijdje stil, dan zegt de Sonos dat de Sonos niet bereikbaar/fout is, maar vervolgens gaat wel alles gewoon uit.





Wat me opvalt is dat de assist op de Sonos trager reageert als op de home.


Maar de microfoon werkt wel prima, Sonos verstaat me op een behoorlijk grote afstand nog goed
Kan iemand mij vertellen waarom ik Deezer en TuneIn niet kan vinden? Zo heb ik er nog niets aan na anderhalf jaar wachten.
Kan iemand mij vertellen waarom ik Deezer en TuneIn niet kan vinden? Zo heb ik er nog niets aan na anderhalf jaar wachten.





Tuneln stond bij mij al bij het tabblad "bladeren".


Deezer kan je selecteren via "meer" - " muziek services toevoegen"





Of bedoel je iets anders?
Kan iemand mij vertellen waarom ik Deezer en TuneIn niet kan vinden? Zo heb ik er nog niets aan na anderhalf jaar wachten.


Een muziekdienst moet je aan Sonos, en aan Google Assistent inleren, voor mijn weten moet je Deezer ook aan Google Assistent kunnen hangen, zoals je dat ook met Spotify en Youtube Music kan.


Tunein zou ook moeten werken, hier hoef je verder niks voor toe te voegen, Zeg maar: Ok Google, Speel Radio 538 van Tunein Radio.


Als het goed is zal je radio 538 starten op de speaker waar je tegen praat.



Tim, als je in de Sonos app Deezer selecteert en opent, ga je rechtstreeks naar de Deezer website.


Hier moet je Sonos toestemming geven om Deezer te mogen gebruiken


Dit staat volgens mij los van de Google assist.





In de Google home App moet je ook Deezer activeren dmv ook daar in te loggen, en toestemming te geven
Tim, als je in de Sonos app Deezer selecteert en opent, ga je rechtstreeks naar de Deezer website.


Hier moet je Sonos toestemming geven om Deezer te mogen gebruiken


Dit staat volgens mij los van de Google assist.





In de Google home App moet je ook Deezer activeren dmv ook daar in te loggen, en toestemming te geven



Klopt, dat is waar ik aan refereerde in mijn eerste zin. "Een muziekdienst moet je aan Sonos, en aan Google Assistent inleren."





Ben sinds kort overgestapt van Spotify op Youtube Music.


Had Youtube Music al in Sonos gezet, maar in mijn Google Assistent stond mijn oude Spotify account nog opgeslagen van een redelijk lange tijd terug.


Mijn vrouw vroeg om muziek af te spelen, waarin er specifiek gemeld moest worden Speel ... van Youtube Music.


Als alleen het commando Speel ... werd gegeven, kregen we een foutmelding dat dit niet via Spotify ging lukken.


Uiteraard kwam de realisatie dat Spotify nog in Google Assistent stond van een paar maanden terug.


Spotify eruit genomen, Youtube als primaire dienst ingesteld op Google Assistent, vanaf dat moment speelde muziek automatisch van Youtube zonder specifiek te melden vanuit welke dienst we de muziek wilde horen.


Voor mijn huishouden hoef ik nu alleen specifiek te zijn omtrent radio, dat dit afkomstig moet zijn van Tunein Radio.