Einde van Software Updates voor Legacy producten - Extra Informatie

Related products: Software News
Einde van Software Updates voor Legacy producten - Extra Informatie

Eerder deze week hebben we aangekondigd dat sommige van onze oudste Sonos producten vanaf mei 2020 de status legacy krijgen. Ons doel is om onze producten minimaal vijf jaar nadat we gestopt zijn met het verkopen ervan regelmatig van updates te voorzien, we hebben een reputatie van nog veel langere ondersteuning. 

We willen graag in één topic enkele van de vragen beantwoorden die we regelmatig voorbij zien komen, zodat mensen eenvoudig de juiste informatie terug kunnen vinden.

Vanaf Mei zullen software updates en nieuwe features van Sonos alleen beschikbaar zijn voor systemen met moderne producten.

 

Na mei zullen systemen die legacy producten bevatten blijven werken als voorheen, maar ze zullen niet langer software-updates of nieuwe functies ontvangen.


Sonos zal zich inspannen om de bestaande ervaring te behouden en bugfixes uit te voeren, maar onze inspanningen zullen uiteindelijk worden beperkt door het gebrek aan geheugen en verwerkingskracht van deze legacy producten.

 

We verwachten geen onmiddellijke impact op je ervaring, maar de toegang tot services en de algehele functionaliteit zal uiteindelijk worden verstoord, vooral omdat partners hun eigen services en functies door ontwikkelen.

 

Klanten met zowel legacy als moderne producten hebben tijd om te beslissen welke optie het beste voor hen is. Je kunt je hele systeem in de legacy modus blijven gebruiken - in dit geval ontvangt het geen updates en nieuwe functies meer.

 

Je kunt ook je legacy producten van je moderne producten scheiden, zodat de moderne producten nog steeds updates en nieuwe functies kunnen ontvangen en legacy producten nog steeds afzonderlijk kunnen worden gebruikt. In mei zullen we hier meer informatie over beschikbaar maken zodra je dit kunt uitvoeren.

 

Een andere optie die beschikbaar is voor alle klanten met legacy producten, is het profiteren van het Trade Up-programma waarmee je legacy Sonos-producten kunt upgraden naar modernere producten met 30% korting. Trade Up is te allen tijde beschikbaar voor klanten als ze besluiten te upgraden.

We erkennen dat dit nieuw is voor Sonos-eigenaren, net als voor Sonos. We zijn toegewijd om je te helpen door verschillende opties aan te bieden, zodat je de beste beslissing voor jouw situatie kunt nemen.

 

Mocht je nog verdere vragen hebben, aarzel dan niet om ze te stellen.
 

Heb een bridge, Connect, Play 3,en een Playbar, 2015 aangeschaft en aangesloten. Helaas SONOS kent ze niet,  dus mooi moment om over te stappen naar ander fabrikaat van hogere kwaliteit. na paar jaar weer op forse kosten. KASSA heeft een meldpunt  zie hun site. Stijlloze geldklopperij.


Hier moet toch echt iets anders aan de hand zijn. Heeft hier niets mee te maken. 


Ok, dus ik heb nu een Sonos Connect die vanaf mei niet meer ondersteund wordt. Fijn, ik krijg 30% korting op een Sonos Port. Ding kan niks meer dan mijn huidige Connect, sterker nog, ik word gedwongen een nieuwe receiver te kopen omdat ik geen vrije coax in meer heb, en de Port, in tegenstelling tot mijn huidige connect, geen optical out meer heeft. Verder heeft de Port geen fysieke buttons meer, welke mijn Connect wel heeft. Maar ik *mag* wel €315 aftikken om mijn gehele Sonos infrastructuur in huis te kunnen blijven gebruiken na mei 2020. Ik weet wel wie in dit verhaal de grote winnaar is, en wie de grote verliezer. Over een half jaar weer mooie kwartaalcijfers publiceren, ja zo kan ik het ook….


Het blijft allemaal gewoon werken zoals het is. 


Het blijft allemaal gewoon werken zoals het is. 

Tot Spotify of Apple Music een update uitbrengt zodat hun service anders aangestuurd wordt, en dit een firmware update van je sonos devices vereist. Als je dat niet kan door 1 legacy device in je sonos systeem, stopt alles met functioneren.


Wat ik een toffe reactie had gevonden van Sonos. We hebben een optie 3: u kunt uw huidige Sonos apparatuur laten upgraden naar de huidige stand van de techniek. Wel tegen betaling(niet 70% van een nieuw apparaat) maar dan draag je als bedrijf bij aan het eco systeem en tevreden klanten want dit is prima uit te leggen.


Dat lijkt mij niet meer dan logisch en daar kan je Sonos niet verantwoordelijkheid stellen. Wanneer er plots een heel andere standaard bedacht wordt dan houdt het ook allemaal op. Wat dat betreft is het gewoon jammer dat ontwikkelingen te snel gaan. Wanneer Apple straks met airplay 3 komt en besluiten dat dit niet downwaards compatibel is, waarbij de hardware van Sonos daar niet op is ingesteld, wat moeten ze dan? 
Vergelijk het met de cassettebandjes van vroeger, al mijn apparaten konden het aan en ineens moesten dit cd’s worden. Ik heb nog geprobeerd om ze erin te proppen, maar toen toch besloten de apparatuur maar te vervangen. En neem van mij aan, in die tijd waren dat in verhouding ook enorme bedragen.


Dat lijkt mij niet meer dan logisch en daar kan je Sonos niet verantwoordelijkheid stellen. Wanneer er plots een heel andere standaard bedacht wordt dan houdt het ook allemaal op. Wat dat betreft is het gewoon jammer dat ontwikkelingen te snel gaan. Wanneer Apple straks met airplay 3 komt en besluiten dat dit niet downwaards compatibel is, waarbij de hardware van Sonos daar niet op is ingesteld, wat moeten ze dan? 
Vergelijk het met de cassettebandjes van vroeger, al mijn apparaten konden het aan en ineens moesten dit cd’s worden. Ik heb nog geprobeerd om ze erin te proppen, maar toen toch besloten de apparatuur maar te vervangen. En neem van mij aan, in die tijd waren dat in verhouding ook enorme bedragen.

De vergelijking met je cassettebandjes/cd’s is anders. Ik heb nu een werkende cassetterecorder, en over een paar maanden kan ik alleen maar oude cassettebandjes erin afspelen, als ik een nieuw cassettebandje koop, werkt hij niet meer in mijn huidige cassetterecorder.


Ik bedoel aan te geven dat wanneer nieuwe muziek alleen nog op cd komt, ik ook niets meer aan het cassettedeck heb. Sonos blijft weken met de oude techniek en kan je dus ook blijven gebruiken. Gaat een muziekuitgeverij over op een andere standaard (de cd) dan houdt dat op. 


Gewoon 1 of andere marketing manager die op een maandag met een fantastisch voorstel kwam om de cijfers op te leuken, niets meer niets minder.

Consumptie maatschappij …2.0 

 

Dan zou ik deze marketing manager onmiddellijk ontslaan want dit soort berichten valt altijd verkeerd bij consumenten. Je maakt mij niet wijs dat Sonos dit met plezier brengt. Misschien ben ik erg naïef, maar ik denk dat zij echt niet anders kunnen. Natuurlijk kunnen zij ook beslissen stil te gaan staan, maar ook dan gaan de aanbieders van muziek verder met hun ontwikkeling. 
Dat dit de consumptie maatschappij 2.0 is ben ik helemaal met je eens. Helaas hebben wij, onder invloed van producenten, het hier helemaal naar gemaakt. We willen steeds meer en steeds beter.


Dan zou ik deze marketing manager onmiddellijk ontslaan want dit soort berichten valt altijd verkeerd bij consumenten. Je maakt mij niet wijs dat Sonos dit met plezier brengt. Misschien ben ik erg naïef, maar ik denk dat zij echt niet anders kunnen. Natuurlijk kunnen zij ook beslissen stil te gaan staan, maar ook dan gaan de aanbieders van muziek verder met hun ontwikkeling. 
Dat dit de consumptie maatschappij 2.0 is ben ik helemaal met je eens. Helaas hebben wij, onder invloed van producenten, het hier helemaal naar gemaakt. We willen steeds meer en steeds beter.

Sonos is een beurs genoteerd bedrijf maar in vergelijk tot De Amazon’s Apple’s stellen ze niets voor en juist tegen die gasten moeten ze ‘boksen’ om te overleven. 

Regel 1:

Iets wat niet kapot is moet je niet proberen te maken.

Regel 2:

Wil je meer verkopen, ontwikkel meer producten

Het is echt niet zo moeilijk maar ik snap ook dat als er interesse is in je bedrijf je graag je balans wat wil opsmukken!

 
 

Ik zie de brand nog niet echt.
Zolang er nog oude versies van de Sonos apk te downen zijn(apkpure.com) kan ik met een dito oude 2e-hands smartphone als afstandbediening het spul blijven gebruiken.
Enneh die “Alexa” en “OK Google” kan ook via elk ander apparaat in het huis.

Zelfs in de nieuwste IKEA Sonos producten zijn nog oude chips verwerkt. Is dat slecht?
Nee, ter vergelijking; Bentley en Rolls Royce gebruiken in principe nog steeds dezelfde motorblokken als 30 jaar geleden.
Als het werkt dan werkt het. Wat er omheen gemaakt is heeft misschien TLC nodig in de vorm van ugrades maar de motor blijft het belangrijkst. Ik vermoed dat het materiaal v.d. speakers nog eerder vergaan dan dat de chip of de amp het gaat opgeven. Tegen die tijd heb je allang iets anders op je verlanglijstje staan.


Dan zou ik deze marketing manager onmiddellijk ontslaan want dit soort berichten valt altijd verkeerd bij consumenten. Je maakt mij niet wijs dat Sonos dit met plezier brengt. Misschien ben ik erg naïef, maar ik denk dat zij echt niet anders kunnen. Natuurlijk kunnen zij ook beslissen stil te gaan staan, maar ook dan gaan de aanbieders van muziek verder met hun ontwikkeling. 
Dat dit de consumptie maatschappij 2.0 is ben ik helemaal met je eens. Helaas hebben wij, onder invloed van producenten, het hier helemaal naar gemaakt. We willen steeds meer en steeds beter.

Sonos is een beurs genoteerd bedrijf maar in vergelijk tot De Amazon’s Apple’s stellen ze niets voor en juist tegen die gasten moeten ze ‘boksen’ om te overleven. 

Regel 1:

Iets wat niet kapot is moet je niet proberen te maken.

Regel 2:

Wil je meer verkopen, ontwikkel meer producten

Het is echt niet zo moeilijk maar ik snap ook dat als er interesse is in je bedrijf je graag je balans wat wil opsmukken!

Erg zwart wit-reactie.
Ik ben er juist blij mee dat ze open kaart spelen in plaats van dat ze door de rechter op hun donder moeten krijgen zoals Samsung en Apple over de zelfde upgrade-ruzie.
Als je een Youtube kijker bent weet je ook dat er heel wat jongens(en meisjes) zijn die er wel weer iets op weten te vinden of de boel weten te “lifehacken” en je gewoon weer op je oude Sonos-fiets verder kunt fietsen.
Ik ben overigens benieuwd wie er nog meer zo uit de kast komen dadelijk.
Zanussi? Philips? Sharp? Bauknecht?


Het blijft allemaal gewoon werken zoals het is. 

Nee. Dat geldt slechts direct na 1 mei. Er wordt nú al aangekondigd dat sommige services kunnen stoppen. Als dat bijv. support is van Spotify, dan is mijn systeem voor mij grotendeels onaantrekkelijk geworden.


Ik bedoel aan te geven dat wanneer nieuwe muziek alleen nog op cd komt, ik ook niets meer aan het cassettedeck heb. Sonos blijft weken met de oude techniek en kan je dus ook blijven gebruiken. Gaat een muziekuitgeverij over op een andere standaard (de cd) dan houdt dat op. 

Volstrekt onterechte vergelijking. We hebben cassettebandtechnologie decennialang kunnen gebruiken. De introductie van de CD deed daar niets aan af. Die overgang geen heel, heel geleidelijk. 

Dit gaat om spullen die in sommige gevallen een jaar of 2 geleden nog zijn aangeschaft. Op basis van een valse belofte.


Dat lijkt mij niet meer dan logisch en daar kan je Sonos niet verantwoordelijkheid stellen. Wanneer er plots een heel andere standaard bedacht wordt dan houdt het ook allemaal op. Wat dat betreft is het gewoon jammer dat ontwikkelingen te snel gaan. Wanneer Apple straks met airplay 3 komt en besluiten dat dit niet downwaards compatibel is, waarbij de hardware van Sonos daar niet op is ingesteld, wat moeten ze dan? 
Vergelijk het met de cassettebandjes van vroeger, al mijn apparaten konden het aan en ineens moesten dit cd’s worden. Ik heb nog geprobeerd om ze erin te proppen, maar toen toch besloten de apparatuur maar te vervangen. En neem van mij aan, in die tijd waren dat in verhouding ook enorme bedragen.

Onzin, pertinente onzin. Als ik een tegen een premium prijs een audioproduct koop mag ik daar vele, vele jaren plezier van verwachten. Het is geen wasmachine met bewegende delen die slijten en maar 5-10jaar meegaat. Een Sonos luidspreker moet worden vergeleken met bijv. een high-end versterker. Die gaat makkelijk 15-25 jaar mee. “Nieuwe standaard”: prima, maar nooit (NOOIT) ten kosten van producten die je klanten eerder voor veel, heel veel geld hebben aangeschaft.

Iets zegt me dat jij slechts voor 300,- 1 speakertje hebt staan thuis. Dan wel erg veel geld te besteden hebt. Ik heb hier voor 3 mille aan Sonos spullen staan, die op afzienbare termijn tot baksteen status gedowngrade kunnen worden, ook al gebeurt dat nog niet op 1 mei.


Dat lijkt mij niet meer dan logisch en daar kan je Sonos niet verantwoordelijkheid stellen. Wanneer er plots een heel andere standaard bedacht wordt dan houdt het ook allemaal op. Wat dat betreft is het gewoon jammer dat ontwikkelingen te snel gaan. Wanneer Apple straks met airplay 3 komt en besluiten dat dit niet downwaards compatibel is, waarbij de hardware van Sonos daar niet op is ingesteld, wat moeten ze dan? 
Vergelijk het met de cassettebandjes van vroeger, al mijn apparaten konden het aan en ineens moesten dit cd’s worden. Ik heb nog geprobeerd om ze erin te proppen, maar toen toch besloten de apparatuur maar te vervangen. En neem van mij aan, in die tijd waren dat in verhouding ook enorme bedragen.

 

Iets zegt me dat jij slechts voor 300,- 1 speakertje hebt staan thuis. Dan wel erg veel geld te besteden hebt. Ik heb hier voor 3 mille aan Sonos spullen staan, die op afzienbare termijn tot baksteen status gedowngrade kunnen worden, ook al gebeurt dat nog niet op 1 mei.
 

Engelstaligen zeggen wel eens “assumptions are the mother of all fuckups.”
Jij gaat er wel heel snel vanuit dat je op 2 mei geen puf meer in je SONOS hebt zitten. 
Dan zou mijn smartTV vorig jaar ook al dood geweest moeten zijn die behoorlijk iets meer koste dan 300 euro. Gelukkig doet ie het nog steeds en voor 50 euro Android TV boxje er aan geknoopt en kan nu veel meer dan die stomme Panasonic eerst aankon.
Wat ik al eerder zei: er zijn altijd oplossingen te bedenken ALS het al nodig zou zijn. Op mijn 10 jaar oude tablet en oeroude muziekspeler met android 5.1(er is inmiddels al Android 9.0) kan ik nog steeds SPotify en TuneIN radio gebruiken. Deze apps hebben zichzelf onlangs nog automatisch ververst.
Dat kan ik van bijvoorbeeld NPO Start niet zeggen maar ja andere club , andere belangen.


Dat lijkt mij niet meer dan logisch en daar kan je Sonos niet verantwoordelijkheid stellen. Wanneer er plots een heel andere standaard bedacht wordt dan houdt het ook allemaal op. Wat dat betreft is het gewoon jammer dat ontwikkelingen te snel gaan. Wanneer Apple straks met airplay 3 komt en besluiten dat dit niet downwaards compatibel is, waarbij de hardware van Sonos daar niet op is ingesteld, wat moeten ze dan? 
Vergelijk het met de cassettebandjes van vroeger, al mijn apparaten konden het aan en ineens moesten dit cd’s worden. Ik heb nog geprobeerd om ze erin te proppen, maar toen toch besloten de apparatuur maar te vervangen. En neem van mij aan, in die tijd waren dat in verhouding ook enorme bedragen.

 

Iets zegt me dat jij slechts voor 300,- 1 speakertje hebt staan thuis. Dan wel erg veel geld te besteden hebt. Ik heb hier voor 3 mille aan Sonos spullen staan, die op afzienbare termijn tot baksteen status gedowngrade kunnen worden, ook al gebeurt dat nog niet op 1 mei.
 

Engelstaligen zeggen wel eens “assumptions are the mother of all fuckups.”
Jij gaat er wel heel snel vanuit dat je op 2 mei geen puf meer in je SONOS hebt zitten. 

Dan zou mijn smartTV vorig jaar ook al dood geweest moeten zijn die behoorlijk iets meer koste dan 300 euro. Gelukkig doet ie het nog steeds en voor 50 euro Android TV boxje er aan geknoopt en kan nu veel meer dan die stomme Panasonic eerst aankon.
Wat ik al eerder zei: er zijn altijd oplossingen te bedenken ALS het al nodig zou zijn. Op mijn 10 jaar oude tablet en oeroude muziekspeler met android 5.1(er is inmiddels al Android 9.0) kan ik nog steeds SPotify en TuneIN radio gebruiken. Deze apps hebben zichzelf onlangs nog automatisch ververst.
Dat kan ik van bijvoorbeeld NPO Start niet zeggen maar ja andere club , andere belangen.

Nee, dat neem ik niet aan, en stel ik ook niet.

 


Je kunt in mijn profiel zien wat ik heb en nee ik leef niet in rijkdom. Waarom ik reageer op de manier waarop ik reageer is omdat mensen in mijn optiek nu te fel reageren op Sonos. Het blijft werkenden in mei volgt er meer info over hoe oude en nieuwe apparaten naast- of met elkaar kunnen blijven voortleven. Meer is het niet. 
Misschien moeten wij onze pijlen wel gaan richten op de muziekaanbieders zodat daar niets verandert wordt. Kan je nog jaren verder. 
Je kan serieus niet verwachten dat een technisch apparaat als deze na vele jaren nogsteeds ge-update kan worden. Hoeveel computers hebben we al niet versleten omdat ze niet meer van deze tijd waren en omdat ze bepaalde zaken niet meer konden? Het vergelijk met een versterker gaat wat mij betreft niet op. Sonos heeft te maken met steeds veranderende verbindingstechnieken, waarbij het ook steeds meer storende factoren komen. Gebruikers vragen om dts of Atmos. Om dat mogelijk te maken zal je dus intern veel moeten aanpassen. Mogelijk dat dit consequenties heeft in verbinding met oudere apparatuur. Ik weet het niet, maar ik kan het mij zomaar voorstellen.

En nogmaals……… het blijft vooralsnog gewoon werken, misschien nog wel 10-20 jaar. Een dure versterker krijgt ook een paar updates om vervolgens te blijven wat het is. Wil je meer dan moet je een nieuwe kopen. Sonos is juist ontwikkeld om met elkaar te communiceren, willen ze verder dan moeten ze op een bepaald moment deze vervelende beslissing nemen. 


 

Klanten met zowel legacy als moderne producten hebben tijd om te beslissen welke optie het beste voor hen is. Je kunt je hele systeem in de legacy modus blijven gebruiken - in dit geval ontvangt het geen updates en nieuwe functies meer.

 

Ik heb eigenlijk niet gemerkt wat de vorige 3 jaar aan updates voor mij veranderden, dus zou ik praktisch prima kunnen leven met de legacy modus. Principeel vind ik het overigens wel belachelijk dat een play1 van 1 jaar oud dan geen updates meer ontvangt, maar dat terzijde...

Maar wat als ik over een jaar een nieuw sonos product aanschaf die een nieuwere firmware versie heeft dan mijn kunstmatig bevroren sonos systeem? Wordt dat dan een single room systeem? Of kan ik deze wel gebruiken icm de niet ‘verouderde’ sonos producten.

Overigens zou ik niet weten waarom ik nog nieuwe sonos spullen zou kopen. En ik ben wel benieuwd naar een goed alternatief, zie dit topic

 


Eerder deze week hebben we aangekondigd dat sommige van onze oudste Sonos producten vanaf mei 2020 de status legacy krijgen. Ons doel is om onze producten minimaal vijf jaar nadat we gestopt zijn met het verkopen ervan regelmatig van updates te voorzien, we hebben een reputatie van nog veel langere ondersteuning. 

We willen graag in één topic enkele van de vragen beantwoorden die we regelmatig voorbij zien komen, zodat mensen eenvoudig de juiste informatie terug kunnen vinden.

Vanaf Mei zullen software updates en nieuwe features van Sonos alleen beschikbaar zijn voor systemen met moderne producten.

 

Na mei zullen systemen die legacy producten bevatten blijven werken als voorheen, maar ze zullen niet langer software-updates of nieuwe functies ontvangen.


Sonos zal zich inspannen om de bestaande ervaring te behouden en bugfixes uit te voeren, maar onze inspanningen zullen uiteindelijk worden beperkt door het gebrek aan geheugen en verwerkingskracht van deze legacy producten.

 

We verwachten geen onmiddellijke impact op je ervaring, maar de toegang tot services en de algehele functionaliteit zal uiteindelijk worden verstoord, vooral omdat partners hun eigen services en functies door ontwikkelen.

 

Klanten met zowel legacy als moderne producten hebben tijd om te beslissen welke optie het beste voor hen is. Je kunt je hele systeem in de legacy modus blijven gebruiken - in dit geval ontvangt het geen updates en nieuwe functies meer.

 

Je kunt ook je legacy producten van je moderne producten scheiden, zodat de moderne producten nog steeds updates en nieuwe functies kunnen ontvangen en legacy producten nog steeds afzonderlijk kunnen worden gebruikt. In mei zullen we hier meer informatie over beschikbaar maken zodra je dit kunt uitvoeren.

 

Een andere optie die beschikbaar is voor alle klanten met legacy producten, is het profiteren van het Trade Up-programma waarmee je legacy Sonos-producten kunt upgraden naar modernere producten met 30% korting. Trade Up is te allen tijde beschikbaar voor klanten als ze besluiten te upgraden.

We erkennen dat dit nieuw is voor Sonos-eigenaren, net als voor Sonos. We zijn toegewijd om je te helpen door verschillende opties aan te bieden, zodat je de beste beslissing voor jouw situatie kunt nemen.

 

Mocht je nog verdere vragen hebben, aarzel dan niet om ze te stellen.
 

Kijk hier komt Sonos tenminste met een redelijke optie - je legacy producten van je moderne producten scheiden die dan wel de updates kunnen krijgen. Kan je altijd nog later kiezen wat je gaat doen. Overigens ben ik het helemaal eens met alle opmerkingen - mijn eerste reactie op de mail was: dit riekt naar chantage. Ik begrijp best dat producten met 10 jaar oude technologie niet meer bepaalde updates kunnen verwerken. Maar de manier waarop Sonos alle tevreden Sonos gebruikers (tenminste ik wel) voor het blok zet is niet bepaald klantvriendelijk en handig gedaan! Trouwens tot wanneer duurt de 30% kortingsregeling (vind ik ook mager) ? Dat staat nergens in de algemene voorwaarden. Er staat alleen dat Sonos dat bepaalt …… Alles bij elkaar geen reclame om meer Sonos producten te kopen. Wanneer krijgen we weer een bericht dat oudere producten tot legacy worden verklaard ?


Ik vind upgrade prima maar om nu weer een slordige 300 euries neer te tellen vind ik best veel. Ze hadden voor mij part wel een iets euro-vriendelijker optie mogen maken om de vele Sonos gebruikers aan hun trekken te laten komen! Je zou bv net een connect gekocht hebben!!! Dan word je niet blij denk ik...:-(


Ik heb mijn connect en connect:amp 1 week geleden nieuw gekocht. Krijg ik nu al een mail dat Sonos stopt met support voor deze apparaten. Ik heb ook een Beam die hiermee ook een legacy apparaat zal worden, want niet meer te updaten. 

Zolang Sonos dealers deze producten echter nog nieuw verkopen (kijk bijvoorbeeld maar eens bij de Mediamarkt) kan Sonos wettelijk gezien de support nog niet stoppen voor deze producten volgens mij. Je hebt tenminste 1 jaar garantie.

Los daarvan is dit niet de mail die je van Sonos verwacht een week nadat je al die spullen hebt aangeschaft. Zo'n 30% kortingsregeling is dan natuurlijk een lachertje.

Ik heb wel eens betere welkomst emails gehad van leveranciers…...