Einde van Software Updates voor Legacy producten

Related products: Software News
Einde van Software Updates voor Legacy producten

We hebben vandaag belangrijk nieuws met betrekking tot onze oudste Sonos producten gedeeld op ons Sonos-Blog.

Voor het gemak staat de Blog hieronder ook beschreven.

 

Vanaf mei 2020 ontvangt een deel van onze eerste generatie producten geen software-updates of nieuwe functies meer. We willen uitleggen waarom, en wat je opties zijn als je er een bezit.

Toen we bijna twintig jaar geleden voor het eerst begonnen met het uitvinden van de
technologie waarmee je gemakkelijk in elke kamer naar ieder nummer kunt luisteren,
bestonden de meeste manieren waarop we vandaag naar muziek luisteren nog niet.
Sterker nog: de eerste Sonos-producten werden geïntroduceerd voordat de eerste iPhone werd aangekondigd en toen Myspace nog social media regeerde.

Om multi-room-muziek en slimme speakers te ontwerpen, hebben we de werelden van hifi-audio en computing gecombineerd. Elk Sonos-product heeft een microprocessor, flash-geheugen en andere hardware-componenten die je ook op computers en smartphones aantreft

Sinds de lancering van onze eerste producten heeft technologie zich in een exponentieel tempo ontwikkeld; van streamingdiensten en spraakassistenten tot draadloze netwerken en bluetooth-mogelijkheden. Door deze transformatie zijn we bij Sonos nieuwe functies blijven leveren via software-updates. We zijn trots op het feit dat we producten maken die lang meegaan en dat luisteraars ervan blijven genieten. Sterker nog: 92 procent van de producten die we ooit hebben geleverd is nog steeds in gebruik. We zijn nu echter op het punt gekomen dat een aantal van onze allereerste producten hun technische limiet hebben bereikt voor wat betreft geheugen en processorkracht.

 

Vanaf mei worden de volgende producten aangemerkt als legacy-producten en ontvangen ze geen software-updates of nieuwe functies meer: onze originele Zone Players, Connect en Connect: Amp (gelanceerd in 2006; inclusief versies verkocht tot 2015), eerste generatie Play: 5 (gelanceerd 2009), CR200 (gelanceerd 2009) en Bridge (gelanceerd 2007).

 

Tegenwoordig vertrouwt de Sonos-ervaring op een onderling verbonden ecosysteem, waardoor je toegang hebt tot meer dan honderd streamingdiensten, spraakassistenten en bedieningsopties zoals Apple AirPlay 2. Zonder nieuwe software-updates kan de toegang tot services en de algehele functionaliteit van je geluidssysteem na verloop van tijd beperkt worden. Vooral ook omdat onze partners hun technologie verder blijven ontwikkelen.

 

Om je bij deze overgang te helpen bieden we twee opties:

Optie 1: Blijf je legacy-product(en) in je systeem gebruiken, waarbij je systeem geen software-updates en nieuwe functies meer ontvangt.

Optie 2: Ruil je legacy-product(en) in en ontvang 30 procent korting op een nieuw Sonos-product voor elk product dat je besluit te upgraden.

Als je niet zeker weet of jouw producten worden beïnvloed, kun je het tabblad 'Systeem' in jouw sonos.com-account raadplegen.

 

Als je besluit om je legacy-producten in te ruilen, worden deze producten in de Recycle-stand gezet: een stand die persoonlijk identificeerbare informatie verwijdert en de producten voorbereidt op recyclen van elektronische apparatuur. De stand beschermt mensen tegen het kopen van legacy-producten die het einde van hun levensduur naderen en die niet langer de Sonos-ervaring bieden die klanten mogen verwachten. De Recycle-stand is alleen van toepassing op de hierboven genoemde legacy-producten.

We vragen je om je legacy-producten naar een nabijgelegen gecertificeerde verwerker van elektronische apparatuur te brengen. Dat is de meest milieuvriendelijke manier om te recyclen. Als er geen recyclingstation in jouw regio is, verstrekken we een retourticket om jouw product(en) terug te sturen naar Sonos, zodat wij ze op een verantwoorde manier kunnen recyclen.

In de ideale situatie zouden al onze producten oneindig lang meegaan, maar voorlopig worden we beperkt door de bestaande technologie. Onze verantwoordelijkheid daarin is drieledig: producten maken die lang meegaan, voortdurend zoeken naar manieren om onze producten milieuvriendelijker te maken door materialen, verpakkingen en onze toeleveringsketen te verduurzamen, en verantwoordelijkheid nemen om je te helpen bij de overgang wanneer producten het einde van hun levensduur bereiken.

We geloven in keuzevrijheid. Of dat nu het kiezen voor een bepaalde streamingdienst is of een manier om jouw Sonos-systeem te bedienen. We hopen dat de keuzes die we hier bieden – de legacy-producten blijven gebruiken zonder nieuwe software-updates, of ze inruilen voor onze moderne producten – je in staat stellen een keuze te maken die bij je past.

Zelfs wanneer producten het einde van hun levensduur bereiken, streven we ernaar dat we je de best mogelijke luisterervaring blijven bieden.

Zie hier voor meer informatie.

Laat het ons graag weten als je verdere vragen hebt.

 

We hebben een nieuw topic aangemaakt met wat extra informatie naar aanleidingen van veel voorkomende vragen in dit topic. Kijk hier voor meer verdere opmerking en/of om andere vragen te stellen. Om verwarring te voorkomen zullen wij dit topic sluiten voor reacties.

Dit was wel enigszins te verwachten. Wel meteen een vraag bij het volgende citaat:

“Blijf je legacy-product(en) in je systeem gebruiken, waarbij je systeem geen software-updates en nieuwe functies meer ontvangt.””

in het Engels staat er:

“Leave your system as is and stop receiving software updates in May 2020. Your Sonos system will work as it does currently, though over time functionality of features and services will be impacted.”

Lees ik goed dat het hele systeem (dus inclusief evt. nieuwere Sonos devices) geen updates meer krijgt als er een legacy component in is opgenomen? Of geldt het stoppen van de updates alleen voor de legacy devices zelf en wordt de rest van de devices wel geüpdated?


Dit is echt onacceptabel!!

heel leuk dat jullie de connect:amp in 2006 hebben gelanceerd maar ik heb mijn model op 13/06/2018 aangeschaft en minder dan 2 jaar support op een product van €477 is echt gewoon crimineel!!

 


@maartenl Jouw Connect:Amp zou niet geraakt moeten worden: “Connect: Amp (gelanceerd in 2006; inclusief versies verkocht tot 2015)”.

Dit zou ook moeten gelden voor mijn Connect (gekocht in februari 2019).

 


@maartenlJouw Connect:Amp zou niet geraakt moeten worden: “Connect: Amp (gelanceerd in 2006; inclusief versies verkocht tot 2015)”.

Dit zou ook moeten gelden voor mijn Connect (gekocht in februari 2019).

 

Ik heb inmiddels contact gehad met de klanten service en mijn model staat gelukkig aangemerkt als modern product en blijft dus voorlopig updates krijgen. 
kreeg de volgende link om dat te checken:

 

https://www.sonos.com/myaccount/system/households/devices/


OK dan. Als zo'n dure producten geen langer leven beschoren zijn, dan is het bij deze 'goodbye Sonos'.

En als jullie denken me te kunnen lijmen met een korting van 30% om mijn installatie te vervangen door iets waarvan niemand weet hoe lang dat zal mee gaan, dan heeft uw bedrijf geen besef van wat klanten verwachten. Enkele nieuwtjeszoekers met veel geld niet te na gesproken.

Ik denk niet dat ik nog veel reclame ga maken voor een luidsprekermerk dat denkt dat het smartphones verkoopt die maximaal 5 jaar dienen mee te gaan.

De kans is reëel dat ik op 1 juni mijn jaarabo voor hi-fi streaming betaal bij X en dat ik daar op 2 juni niet meer kan naar luisteren. En dan zal X wijzen naar Sonos en Sonos naar X.

Niet met mij.

Bye bye!


Bye Bye Sonos.

Ik wil er toch op wijzen dat in de e-mail die ik van jullie ontving minder keuzevrijheid is, dan hier wordt voorgesteld. Daar staat immers ook nog ‘Na verloop van tijd zal de toegang tot services en de algehele functionaliteit hiervan hinder kunnen ondervinden’.

Ik heb dus eigenlijk maar 1 optie:

  • mijn huidige producten blijven gebruiken tot jullie mij de toegang tot jullie services ontzeggen en dan overstappen naar Bose.

Schandalig dat ik geïnvesteerd heb om in mijn hele huis Sonos te voorzien en dan nu gedwongen wordt tegen een beschamende korting nog opnieuw in jullie dure producten te investeren.

Jullie hebben gelijk dat er sinds de lancering van jullie producten veel evolutie geweest is: er zijn bvb ook heel wat interessante concurrenten bijgekomen.

Bovendien: ik ben (en ik denk vele anderen samen met mij) niet geïnteresseerd in die ‘Smart Speakers’ die mij eigenlijk een onbehagelijk gevoel van altijd afgeluisterd te kunnen worden, bezorgen. Ik wil gewoon mijn huidige functionaliteiten blijven gebruiken en het lijkt me dus onaanvaardbaar dat zelfs dat niet kan op termijn.

Bye Bye dus.


wat is dit nou weer , heb 2 sonos 5 staan , kosten meer dan 1000 euro , en nu zijn ze strak niks meer waard , wat is dit voor belachelijk iets .  ik ga toch eens even kijken of jullie dit zomaar kunnen maken.  dan kun je wel 30procent korting geven , dan vind ik het nog heel veel geld , dan moet je het doen net als de sonos kapot gaat , heb ik ook een keer gehad , kreeg ik voor 150 euro een nieuwe , dan is het nog te doen .  nu moet je 350 per speaker bij betalen , dan ga ik maar voor de ikea  boxen denk ik .

 


Jarenlang was ik naast tevreden gebruiker ook ambassadeur van Sonos. Dat is in één klap veranderd met het eenzijdig stoppen van het goed laten functioneren van een duur systeem. 30% korting betekent voor mijn 5 het betalen van €400 voor niets extra’s. Heel klantONvriendelijk.


Absurd!

“Sterker nog: 92 procent van de producten die we ooit hebben geleverd is nog steeds in gebruik”

Dan doe je zoiets toch niet! Maak dan logische device specifieke updates i.p.v. de mensen die SONOS groot hebben gemaakt volledig afvallen!

Hiermee kondig je het faillissement van SONOS aan.

Geeft maar eens een eerlijk percentage van jullie producten die hieraan ten onder gaat! Zal ongetwijfeld boven de 50% liggen ...

 

Daarnaast, welke relevante nieuwe features maken de “legacy” producten dan zo hopeloos verouderd? Is het fair om je eigen klanten te kort te doen om mee te kunnen rennen met Google of Spotify? Denk eens na!

 

PS. Ik heb o.a. mijn 2 AMP’s in januari 2017 gekocht bij Hifi Klubben Amsterdam - toch niet de slechtste hifi dealer in Nederland - na 3 jaar dus legacy … zal ze eens bellen


Belachelijk!

 

Ik neem aan dat mijn Sonos 5 players van de tweede generatie gewoon updates gaan ontvangen, of ik nu een ‘oude’ Connect:Amp gebruik of niet. 
Sonos heet een systeem te zijn, ontwikkeld door muziekliefhebbers. Het lijkt er meer op dat het geldwolven zijn, met hun belachelijke kortingen. 


Ik vind de aankondiging van Sonos niet acceptabel. Ik ben ook al jaren een trouwe klant en gebruiker van Sonos. Deze aankondiging heeft bij mij betrekking op drie componenten. Het aanbod betekent dat ik of een weer een groot bedrag kan uittrekken voor vernieuwing of moet accepteren dat mijn andere componenten (4 stuks)  steeds minder functionaliteit krijgen. Daarbij komt nog dat als ik geen updates meer krijg, er waarschijnlijk, ook geen security patches meer verschijnen met alle gevolgen daarvan. Tenslotte zal dit ok beteken dat iets later aangeschafte componenten ook tot legacy verklaard gaan worden. Dat is een leuk verdienmodel voor Sonos. Vraag me af of er genoeg medestanders zijn om dit aan te kaarten, bijvoorbeeld bij de Consumenrtenbond.


Dit is echt belachelijk! Een speaker van nog geen 5 jaar oud op die manier afdanken. Ongekend slechte investering op deze manier, en verre van duurzaam beleid van jullie. Als dit is hoe jullie er mee omgaan, dan maakt dat je compleet onbetrouwbaar. Moet ik nu weer geld uitgeven aan nieuwe? En over vier jaar als jullie je bedenken en de support stopzetten weer? Ik dacht het niet… Met deze actie in 1x voor mij nooit meer Sonos. Nonos…


Stijlloos! Ga op zoek naar een ander apparaat. Wat een misbruik van macht. Ronduit arrogant.


Heb meteen een vraag gesteld bij de consumentenbond. Misschien ook iets voor radar?


En meteen ook een bericht aan de redactie van Radar.

Hoop dat zij dit ook oppakken.


Sonos mensen,

Vandaag kreeg ik het bericht dat 2 van mijn (in totaal 7...) Sonos producten vanaf mei aanstaande geen updates meer krijgen èn dat daaraan gekoppelde modernere producten indien ik de oude (nèt acht jaar in huis!) blijf gebruiken óók geen updates meer krijgen.

Dit is volstrekt, maar dan ook volstrekt onacceptabel:

  1. de levensduur van jullie producten (die zonder meer premium geprijsd zijn!) is op deze manier volstrekt onvoldoende
  2. de koppeling aan de nieuwere producten maakt het helemáál onacceptabel
  3. ik heb bij mijn aanschaf geen informatie gehad over de termijn waarop zoiets zou kunnen gebeuren
  4. de aankondiging slechts 3 maanden vooraf is zonder meer te kort

Ik heb godverdomme voor meer dan € 3.000 spullen van jullie gekocht, maar dus nu gierende, gierende spijt.

En dan mag ik met 30% korting weer even € 1.150,- schokken om VOOR HOE LANG??? bij te blijven?

Echt. Ik verkoop dan de hele rommel liever voor een paar Eurootjes en investeer in betrouwbare spullen bij een betrouwbare partij.

Wat een gruwelijke afzetterij.

MAIL mij op mijn achternaam @ gmail om te verkennen of we dit gezamenlijk juridisch kunnen aanpakken.

Koen Gommers


Sonos mensen,

Vandaag kreeg ik het bericht dat 2 van mijn (in totaal 7...) Sonos producten vanaf mei aanstaande geen updates meer krijgen èn dat daaraan gekoppelde modernere producten indien ik de oude blijf gebruiken óók geen updates meer krijgen.

Dit is volstrekt, maar dan ook volstrekt onacceptabel:

  1. de levensduur van jullie producten (die zonder meer premium geprijsd zijn!) is op deze manier volstrekt onvoldoende
  2. de koppeling aan de nieuwere producten maakt het helemáál onacceptabel
  3. ik heb bij mijn aanschaf geen informatie gehad over de termijn waarop zoiets zou kunnen gebeuren
  4. de aankondiging slechts 3 maanden vooraf is zonder meer te kort

Ik heb godverdomme voor meer dan € 3.000 spullen van jullie gekocht, maar dus nu gierende, gierende spijt.

En dan mag ik met 30% korting weer even € 1.150,- schokken om VOOR HOE LANG??? bij te blijven?

Echt. Ik verkoop dan de hele rommel liever voor een paar Eurootjes en investeer in betrouwbare spullen bij een betrouwbare partij.

Wat een gruwelijke afzetterij.

MAIL mij op mijn achternaam @ gmail om te verkennen of we dit gezamenlijk juridisch kunnen aanpakken.

Koen Gommers

Tweet verstuurd naar Radar en Consumentebond.


Dit was wel enigszins te verwachten. Wel meteen een vraag bij het volgende citaat:

“Blijf je legacy-product(en) in je systeem gebruiken, waarbij je systeem geen software-updates en nieuwe functies meer ontvangt.””

in het Engels staat er:

“Leave your system as is and stop receiving software updates in May 2020. Your Sonos system will work as it does currently, though over time functionality of features and services will be impacted.”

Lees ik goed dat het hele systeem (dus inclusief evt. nieuwere Sonos devices) geen updates meer krijgt als er een legacy component in is opgenomen? Of geldt het stoppen van de updates alleen voor de legacy devices zelf en wordt de rest van de devices wel geüpdated?

Nee, je nieuwere krijgen dan dus ook gene updates meer. Dit kàn niet. Samen juridisch optreden?


Jarenlang was ik naast tevreden gebruiker ook ambassadeur van Sonos. Dat is in één klap veranderd met het eenzijdig stoppen van het goed laten functioneren van een duur systeem. 30% korting betekent voor mijn 5 het betalen van €400 voor niets extra’s. Heel klantONvriendelijk.

Ja, dit is echt onacceptabel. Ongehoord. Samen juridisch actie nemen?


inderdaad ineens helemaal klaar met sonos tot vandaag was ik een heel tevreden klant.

Ik heb een play5 gekocht in najaar 2017 en ineens kun je hem niet meer gebruiken. Sonos is goed maar wel duur zeker als je bedenkt dat het na 2,5jr niet meer te gebruiken of ondersteund is. Gewoon onacceptabel had ik dit geweten had hier nooit sonos binnen gekomen.


inderdaad ineens helemaal klaar met sonos tot vandaag was ik een heel tevreden klant.

Ik heb een play5 gekocht in najaar 2017 en ineens kun je hem niet meer gebruiken. Sonos is goed maar wel duur zeker als je bedenkt dat het na 2,5jr niet meer te gebruiken of ondersteund is. Gewoon onacceptabel had ik dit geweten had hier nooit sonos binnen gekomen.

“Wel duur” is wel erg zacht uitgedrukt. Oplichterij komt er dichterbij. Ik wind me nooit op over een beetje geld, maar dit slaat echt als kat op dirk.


De tekst op nu.nl lijkt heel wat genuanceerder over de bruikbaarheid van de “verouderde” apparaten en dat er nog wel beveiligings updates zullen komen. Ik heb (nog) geen oudere apparaten, maar wat mij vooral verontrust is dat Sonos kennelijk zelf niet weet wat de gevolgen zullen zijn van het stopzetten. 
Mede gezien de vele pagina’s op het Engelse forum verwacht ik dat Sonos nog wel met meer informatie zal komen.
Overigens ben ik ook van mening dat er geen oneindige ondersteuning kan zijn en dat dit nu eenmaal, hoe spijtig ook, het gevolg is van de zich steeds sneller ontwikkelende maatschappij en de roep om ontwikkeling. Denk ook dat de “vlucht” naar andere merken met een soortgelijke functionaliteit ook wel eens op een teleurstelling kan uitlopen want ook zij moeten door.

Nogmaals, ik begrijp de reacties goed maar iets genuanceerder mag het wel. 


De tekst op nu.nl lijkt heel wat genuanceerder over de bruikbaarheid van de “verouderde” apparaten en dat er nog wel beveiligings updates zullen komen. Ik heb (nog) geen oudere apparaten, maar wat mij vooral verontrust is dat Sonos kennelijk zelf niet weet wat de gevolgen zullen zijn van het stopzetten. 
Mede gezien de vele pagina’s op het Engelse forum verwacht ik dat Sonos nog wel met meer informatie zal komen.
Overigens ben ik ook van mening dat er geen oneindige ondersteuning kan zijn en dat dit nu eenmaal, hoe spijtig ook, het gevolg is van de zich steeds sneller ontwikkelende maatschappij en de roep om ontwikkeling. Denk ook dat de “vlucht” naar andere merken met een soortgelijke functionaliteit ook wel eens op een teleurstelling kan uitlopen want ook zij moeten door.

Nogmaals, ik begrijp de reacties goed maar iets genuanceerder mag het wel. 

Wat een onzin toch. Lekker genuanceerd meelopen.

  1. Uiteraard is geen enkel product eeuwig houdbaar. Daarover zijn we 't snel eens. Maar 8 jaar (en hierboven zijn voorbeelden van 2,5 jaar) nadat je een product koopt is simpelweg veel te kort. Zéker voor dit soort zeer dure producten. Voorbeeld: een router moet je ook elke 5 jaar vervangen. Echter, dat gaat over, pak m beet, € 250,-. Dat is wel wat anders dan € 1.150,- voor 2 producten (mijn geval) EN de onzekerheid over wanneer ze de andere 5 producten uitfaseren.  
  2. Beveiligingsupdates? Mag het toch echt hopen zeg. Lijkt me het mínste. Het punt is dat ze nu al aankondigen dat bepaalde service op een gegeven moment niet meer gaan werken. Niet duidelijk welke. Als dat Spotify is bijvoorbeeld, dan houdt het dus helemaal op. 

 


Te belachelijk voor woorden. Een play:5 gekocht in 2015 (nieuw). Hoe kan het dan dat de producten tussen 2006 en 2009 gelanceerd zijn??

 

Het apparaat is nog maar 4 jaar oud en kan binnenkort alweer ingeruild worden? Belachelijk! Kom maar met een beter voorstel dan inruilen met 30% korting. Dit is onacceptabel Sonos!


Sonos,

Vandaag kreeg ik het bericht dat 1 van 4 mijn Sonos producten vanaf mei aanstaande geen updates meer krijgt èn dat daaraan gekoppelde modernere producten indien ik de oude blijf gebruiken óók geen updates meer krijgen.

Het apparaat is gekocht in 2017. 

 

Belachelijk voor woorden.