Einde van Software Updates voor Legacy producten

Related products: Software News
Einde van Software Updates voor Legacy producten

We hebben vandaag belangrijk nieuws met betrekking tot onze oudste Sonos producten gedeeld op ons Sonos-Blog.

Voor het gemak staat de Blog hieronder ook beschreven.

 

Vanaf mei 2020 ontvangt een deel van onze eerste generatie producten geen software-updates of nieuwe functies meer. We willen uitleggen waarom, en wat je opties zijn als je er een bezit.

Toen we bijna twintig jaar geleden voor het eerst begonnen met het uitvinden van de
technologie waarmee je gemakkelijk in elke kamer naar ieder nummer kunt luisteren,
bestonden de meeste manieren waarop we vandaag naar muziek luisteren nog niet.
Sterker nog: de eerste Sonos-producten werden geïntroduceerd voordat de eerste iPhone werd aangekondigd en toen Myspace nog social media regeerde.

Om multi-room-muziek en slimme speakers te ontwerpen, hebben we de werelden van hifi-audio en computing gecombineerd. Elk Sonos-product heeft een microprocessor, flash-geheugen en andere hardware-componenten die je ook op computers en smartphones aantreft

Sinds de lancering van onze eerste producten heeft technologie zich in een exponentieel tempo ontwikkeld; van streamingdiensten en spraakassistenten tot draadloze netwerken en bluetooth-mogelijkheden. Door deze transformatie zijn we bij Sonos nieuwe functies blijven leveren via software-updates. We zijn trots op het feit dat we producten maken die lang meegaan en dat luisteraars ervan blijven genieten. Sterker nog: 92 procent van de producten die we ooit hebben geleverd is nog steeds in gebruik. We zijn nu echter op het punt gekomen dat een aantal van onze allereerste producten hun technische limiet hebben bereikt voor wat betreft geheugen en processorkracht.

 

Vanaf mei worden de volgende producten aangemerkt als legacy-producten en ontvangen ze geen software-updates of nieuwe functies meer: onze originele Zone Players, Connect en Connect: Amp (gelanceerd in 2006; inclusief versies verkocht tot 2015), eerste generatie Play: 5 (gelanceerd 2009), CR200 (gelanceerd 2009) en Bridge (gelanceerd 2007).

 

Tegenwoordig vertrouwt de Sonos-ervaring op een onderling verbonden ecosysteem, waardoor je toegang hebt tot meer dan honderd streamingdiensten, spraakassistenten en bedieningsopties zoals Apple AirPlay 2. Zonder nieuwe software-updates kan de toegang tot services en de algehele functionaliteit van je geluidssysteem na verloop van tijd beperkt worden. Vooral ook omdat onze partners hun technologie verder blijven ontwikkelen.

 

Om je bij deze overgang te helpen bieden we twee opties:

Optie 1: Blijf je legacy-product(en) in je systeem gebruiken, waarbij je systeem geen software-updates en nieuwe functies meer ontvangt.

Optie 2: Ruil je legacy-product(en) in en ontvang 30 procent korting op een nieuw Sonos-product voor elk product dat je besluit te upgraden.

Als je niet zeker weet of jouw producten worden beïnvloed, kun je het tabblad 'Systeem' in jouw sonos.com-account raadplegen.

 

Als je besluit om je legacy-producten in te ruilen, worden deze producten in de Recycle-stand gezet: een stand die persoonlijk identificeerbare informatie verwijdert en de producten voorbereidt op recyclen van elektronische apparatuur. De stand beschermt mensen tegen het kopen van legacy-producten die het einde van hun levensduur naderen en die niet langer de Sonos-ervaring bieden die klanten mogen verwachten. De Recycle-stand is alleen van toepassing op de hierboven genoemde legacy-producten.

We vragen je om je legacy-producten naar een nabijgelegen gecertificeerde verwerker van elektronische apparatuur te brengen. Dat is de meest milieuvriendelijke manier om te recyclen. Als er geen recyclingstation in jouw regio is, verstrekken we een retourticket om jouw product(en) terug te sturen naar Sonos, zodat wij ze op een verantwoorde manier kunnen recyclen.

In de ideale situatie zouden al onze producten oneindig lang meegaan, maar voorlopig worden we beperkt door de bestaande technologie. Onze verantwoordelijkheid daarin is drieledig: producten maken die lang meegaan, voortdurend zoeken naar manieren om onze producten milieuvriendelijker te maken door materialen, verpakkingen en onze toeleveringsketen te verduurzamen, en verantwoordelijkheid nemen om je te helpen bij de overgang wanneer producten het einde van hun levensduur bereiken.

We geloven in keuzevrijheid. Of dat nu het kiezen voor een bepaalde streamingdienst is of een manier om jouw Sonos-systeem te bedienen. We hopen dat de keuzes die we hier bieden – de legacy-producten blijven gebruiken zonder nieuwe software-updates, of ze inruilen voor onze moderne producten – je in staat stellen een keuze te maken die bij je past.

Zelfs wanneer producten het einde van hun levensduur bereiken, streven we ernaar dat we je de best mogelijke luisterervaring blijven bieden.

Zie hier voor meer informatie.

Laat het ons graag weten als je verdere vragen hebt.

 

We hebben een nieuw topic aangemaakt met wat extra informatie naar aanleidingen van veel voorkomende vragen in dit topic. Kijk hier voor meer verdere opmerking en/of om andere vragen te stellen. Om verwarring te voorkomen zullen wij dit topic sluiten voor reacties.

We zijn een IT bedrijf geworden begrijp ik. Die zag ik niet aankomen. Alhoewel, bij nader inzien is er zoveel m.i. nutteloze functionaliteit bijgekomen de laatste jaren dat het inderdaad misschien wel meer een IT product is geworden. Smart home noemen we dat. Niet zo smart blijkt dus. Ja voor de aandeelhouder.

Hier gaat de audio concurrentie zo gebruik van maken. En terecht. 

Hoe meer ik erover nadenk tijdens het typen, hoe bizarder het wordt eigenlijk. Zou ik straks ook mijn televisie moeten vervangen? Of mijn koelkast? Omdat het apparaat niet smart genoeg te krijgen meer is? 


Je luistert met je NAD versterker van 15 jaar oud en B&W luidsprekers van 30 jaar naar muziek in CD-kwaliteit van je mediabibliotheek en -stream via je Sonos Connect van 5 jaar. In de keuken klinkt een Play5 van 6 jaar oud.

En die Play5 en Connect kunnen als eerste en enige binnenkort niet meer mee in die eenvoudige opstelling. Omdat we persé moeten kunnen babbelen met onze luidsprekers.

(Uit)Lachen!!!

Maar zuur!


Ik ga waarschijnlijk het halve forum over mij heen krijgen maar dan moet het maar.

Als je vandaag een Android telefoon van €600 koopt, mag je er zeker van zijn dat deze na 2 jaar geen software updates meer krijgen en dat deze na 3 … 4 jaar in praktijk onbruikbaar is.  

Op een uitzondering na koopt iedereen dan een nieuwe telefoon want dat is “normaal”

Als voor een speaker van dezelfde leeftijd of ouder met een gelijkaardige prijsklasse een fase out komt, dan is het een schandaal dat er “maar” 30 % korting gegeven wordt. Dit heb ik nog niet van een smartphone fabrikant gekregen.

Acties zoals deze maken mij zeker niet blij, stoppen met evolueren omdat er te oude hardware moet worden meegesleurd is ook geen alternatief.

Ik heb sinds mei 2013 sonos speakers, die hebben me reeds 12450 uur afspeel uur plezier gegeven. Ik heb al slechtere investeringen gedaan.

  

 

Interessante vergelijking. Vind je het ook normaal als je je televisie of koffiezetapparaat of wasmachine of koelkast of bad of auto straks moet vervangen omdat hij anders niet meer goed werkt omdat hij niet meer geupdate kan worden? Dat mag je verwachten schat ik zo in.

Ik dacht eerlijk gezegd dat dit een speaker was, met een handige streaming optie. Maar het blijkt een computer met ingebouwde speaker. Naïviteit waarschijnlijk. En dan zit ik nog in de IT. Een sukkel dus eigenlijk.

Misschien denk ik te George Orwell, maar zitten we over een aantal jaren niet soort van gevangen in IT?


Leuk de vergelijking die gemaakt wordt met tv’s. Hoeveel discussies zijn er al niet geweest dat apps op smart tv’s niet meer werkten omdat er geen update meer gedaan kon worden. Denk bijvoorbeeld aan YouTube een paar jaar terug. Wellicht gaat het bij Sonos ook zo…….. alles blijft gewoon werken, maar met mogelijk een paar beperkingen. 

En ja, een wasmachine van een jaar of 8 gooi je gewoon weg omdat reparatie veel te duur is (printplaatje vervangen…….) en ook daar gooi je dan vele honderden euro’s weg. Kennelijk accepteren wij dat wel.


 


We hebben vandaag belangrijk nieuws met betrekking tot onze oudste Sonos producten gedeeld op ons Sonos-Blog.

Voor het gemak staat de Blog hieronder ook beschreven.

 

Vanaf mei 2020 ontvangt een deel van onze eerste generatie producten geen software-updates of nieuwe functies meer. We willen uitleggen waarom, en wat je opties zijn als je er een bezit.

Toen we bijna twintig jaar geleden voor het eerst begonnen met het uitvinden van de
technologie waarmee je gemakkelijk in elke kamer naar ieder nummer kunt luisteren,
bestonden de meeste manieren waarop we vandaag naar muziek luisteren nog niet.
Sterker nog: de eerste Sonos-producten werden geïntroduceerd voordat de eerste iPhone werd aangekondigd en toen Myspace nog social media regeerde.

Om multi-room-muziek en slimme speakers te ontwerpen, hebben we de werelden van hifi-audio en computing gecombineerd. Elk Sonos-product heeft een microprocessor, flash-geheugen en andere hardware-componenten die je ook op computers en smartphones aantreft

Sinds de lancering van onze eerste producten heeft technologie zich in een exponentieel tempo ontwikkeld; van streamingdiensten en spraakassistenten tot draadloze netwerken en bluetooth-mogelijkheden. Door deze transformatie zijn we bij Sonos nieuwe functies blijven leveren via software-updates. We zijn trots op het feit dat we producten maken die lang meegaan en dat luisteraars ervan blijven genieten. Sterker nog: 92 procent van de producten die we ooit hebben geleverd is nog steeds in gebruik. We zijn nu echter op het punt gekomen dat een aantal van onze allereerste producten hun technische limiet hebben bereikt voor wat betreft geheugen en processorkracht.

 

Vanaf mei worden de volgende producten aangemerkt als legacy-producten en ontvangen ze geen software-updates of nieuwe functies meer: onze originele Zone Players, Connect en Connect: Amp (gelanceerd in 2006; inclusief versies verkocht tot 2015), eerste generatie Play: 5 (gelanceerd 2009), CR200 (gelanceerd 2009) en Bridge (gelanceerd 2007).

 

Tegenwoordig vertrouwt de Sonos-ervaring op een onderling verbonden ecosysteem, waardoor je toegang hebt tot meer dan honderd streamingdiensten, spraakassistenten en bedieningsopties zoals Apple AirPlay 2. Zonder nieuwe software-updates kan de toegang tot services en de algehele functionaliteit van je geluidssysteem na verloop van tijd beperkt worden. Vooral ook omdat onze partners hun technologie verder blijven ontwikkelen.

 

Om je bij deze overgang te helpen bieden we twee opties:

Optie 1: Blijf je legacy-product(en) in je systeem gebruiken, waarbij je systeem geen software-updates en nieuwe functies meer ontvangt.

Optie 2: Ruil je legacy-product(en) in en ontvang 30 procent korting op een nieuw Sonos-product voor elk product dat je besluit te upgraden.

Als je niet zeker weet of jouw producten worden beïnvloed, kun je het tabblad 'Systeem' in jouw sonos.com-account raadplegen.

 

Als je besluit om je legacy-producten in te ruilen, worden deze producten in de Recycle-stand gezet: een stand die persoonlijk identificeerbare informatie verwijdert en de producten voorbereidt op recyclen van elektronische apparatuur. De stand beschermt mensen tegen het kopen van legacy-producten die het einde van hun levensduur naderen en die niet langer de Sonos-ervaring bieden die klanten mogen verwachten. De Recycle-stand is alleen van toepassing op de hierboven genoemde legacy-producten.

We vragen je om je legacy-producten naar een nabijgelegen gecertificeerde verwerker van elektronische apparatuur te brengen. Dat is de meest milieuvriendelijke manier om te recyclen. Als er geen recyclingstation in jouw regio is, verstrekken we een retourticket om jouw product(en) terug te sturen naar Sonos, zodat wij ze op een verantwoorde manier kunnen recyclen.

In de ideale situatie zouden al onze producten oneindig lang meegaan, maar voorlopig worden we beperkt door de bestaande technologie. Onze verantwoordelijkheid daarin is drieledig: producten maken die lang meegaan, voortdurend zoeken naar manieren om onze producten milieuvriendelijker te maken door materialen, verpakkingen en onze toeleveringsketen te verduurzamen, en verantwoordelijkheid nemen om je te helpen bij de overgang wanneer producten het einde van hun levensduur bereiken.

We geloven in keuzevrijheid. Of dat nu het kiezen voor een bepaalde streamingdienst is of een manier om jouw Sonos-systeem te bedienen. We hopen dat de keuzes die we hier bieden – de legacy-producten blijven gebruiken zonder nieuwe software-updates, of ze inruilen voor onze moderne producten – je in staat stellen een keuze te maken die bij je past.

Zelfs wanneer producten het einde van hun levensduur bereiken, streven we ernaar dat we je de best mogelijke luisterervaring blijven bieden.

Zie hier voor meer informatie.

Laat het ons graag weten als je verdere vragen hebt.

We hebben vandaag belangrijk nieuws met betrekking tot onze oudste Sonos producten gedeeld op ons Sonos-Blog.

Voor het gemak staat de Blog hieronder ook beschreven.

 

Vanaf mei 2020 ontvangt een deel van onze eerste generatie producten geen software-updates of nieuwe functies meer. We willen uitleggen waarom, en wat je opties zijn als je er een bezit.

Toen we bijna twintig jaar geleden voor het eerst begonnen met het uitvinden van de
technologie waarmee je gemakkelijk in elke kamer naar ieder nummer kunt luisteren,
bestonden de meeste manieren waarop we vandaag naar muziek luisteren nog niet.
Sterker nog: de eerste Sonos-producten werden geïntroduceerd voordat de eerste iPhone werd aangekondigd en toen Myspace nog social media regeerde.

Om multi-room-muziek en slimme speakers te ontwerpen, hebben we de werelden van hifi-audio en computing gecombineerd. Elk Sonos-product heeft een microprocessor, flash-geheugen en andere hardware-componenten die je ook op computers en smartphones aantreft

Sinds de lancering van onze eerste producten heeft technologie zich in een exponentieel tempo ontwikkeld; van streamingdiensten en spraakassistenten tot draadloze netwerken en bluetooth-mogelijkheden. Door deze transformatie zijn we bij Sonos nieuwe functies blijven leveren via software-updates. We zijn trots op het feit dat we producten maken die lang meegaan en dat luisteraars ervan blijven genieten. Sterker nog: 92 procent van de producten die we ooit hebben geleverd is nog steeds in gebruik. We zijn nu echter op het punt gekomen dat een aantal van onze allereerste producten hun technische limiet hebben bereikt voor wat betreft geheugen en processorkracht.

 

Vanaf mei worden de volgende producten aangemerkt als legacy-producten en ontvangen ze geen software-updates of nieuwe functies meer: onze originele Zone Players, Connect en Connect: Amp (gelanceerd in 2006; inclusief versies verkocht tot 2015), eerste generatie Play: 5 (gelanceerd 2009), CR200 (gelanceerd 2009) en Bridge (gelanceerd 2007).

 

Tegenwoordig vertrouwt de Sonos-ervaring op een onderling verbonden ecosysteem, waardoor je toegang hebt tot meer dan honderd streamingdiensten, spraakassistenten en bedieningsopties zoals Apple AirPlay 2. Zonder nieuwe software-updates kan de toegang tot services en de algehele functionaliteit van je geluidssysteem na verloop van tijd beperkt worden. Vooral ook omdat onze partners hun technologie verder blijven ontwikkelen.

 

Om je bij deze overgang te helpen bieden we twee opties:

Optie 1: Blijf je legacy-product(en) in je systeem gebruiken, waarbij je systeem geen software-updates en nieuwe functies meer ontvangt.

Optie 2: Ruil je legacy-product(en) in en ontvang 30 procent korting op een nieuw Sonos-product voor elk product dat je besluit te upgraden.

Als je niet zeker weet of jouw producten worden beïnvloed, kun je het tabblad 'Systeem' in jouw sonos.com-account raadplegen.

 

Als je besluit om je legacy-producten in te ruilen, worden deze producten in de Recycle-stand gezet: een stand die persoonlijk identificeerbare informatie verwijdert en de producten voorbereidt op recyclen van elektronische apparatuur. De stand beschermt mensen tegen het kopen van legacy-producten die het einde van hun levensduur naderen en die niet langer de Sonos-ervaring bieden die klanten mogen verwachten. De Recycle-stand is alleen van toepassing op de hierboven genoemde legacy-producten.

We vragen je om je legacy-producten naar een nabijgelegen gecertificeerde verwerker van elektronische apparatuur te brengen. Dat is de meest milieuvriendelijke manier om te recyclen. Als er geen recyclingstation in jouw regio is, verstrekken we een retourticket om jouw product(en) terug te sturen naar Sonos, zodat wij ze op een verantwoorde manier kunnen recyclen.

In de ideale situatie zouden al onze producten oneindig lang meegaan, maar voorlopig worden we beperkt door de bestaande technologie. Onze verantwoordelijkheid daarin is drieledig: producten maken die lang meegaan, voortdurend zoeken naar manieren om onze producten milieuvriendelijker te maken door materialen, verpakkingen en onze toeleveringsketen te verduurzamen, en verantwoordelijkheid nemen om je te helpen bij de overgang wanneer producten het einde van hun levensduur bereiken.

We geloven in keuzevrijheid. Of dat nu het kiezen voor een bepaalde streamingdienst is of een manier om jouw Sonos-systeem te bedienen. We hopen dat de keuzes die we hier bieden – de legacy-producten blijven gebruiken zonder nieuwe software-updates, of ze inruilen voor onze moderne producten – je in staat stellen een keuze te maken die bij je past.

Zelfs wanneer producten het einde van hun levensduur bereiken, streven we ernaar dat we je de best mogelijke luisterervaring blijven bieden.

Zie hier voor meer informatie.

Laat het ons graag weten als je verdere vragen hebt.

Ik ben zelden zo boos geworden op een bedrijf, dat dat legal mag, gewoon crimineel. Ook nieuwe speakers worden niet meer ge-update als je een gewoon oudere speaker ( die het nog goed doen) in je systeem houd. Ik zou ze het liefst voor de rechter slepen. Bah! Good bye Sonos zo snel het maar kan.


Ik ga waarschijnlijk het halve forum over mij heen krijgen maar dan moet het maar.

Als je vandaag een Android telefoon van €600 koopt, mag je er zeker van zijn dat deze na 2 jaar geen software updates meer krijgen en dat deze na 3 … 4 jaar in praktijk onbruikbaar is.  

Op een uitzondering na koopt iedereen dan een nieuwe telefoon want dat is “normaal”

Als voor een speaker van dezelfde leeftijd of ouder met een gelijkaardige prijsklasse een fase out komt, dan is het een schandaal dat er “maar” 30 % korting gegeven wordt. Dit heb ik nog niet van een smartphone fabrikant gekregen.

Acties zoals deze maken mij zeker niet blij, stoppen met evolueren omdat er te oude hardware moet worden meegesleurd is ook geen alternatief.

Ik heb sinds mei 2013 sonos speakers, die hebben me reeds 12450 uur afspeel uur plezier gegeven. Ik heb al slechtere investeringen gedaan.

  

 

Interessante vergelijking. Vind je het ook normaal als je je televisie of koffiezetapparaat of wasmachine of koelkast of bad of auto straks moet vervangen omdat hij anders niet meer goed werkt omdat hij niet meer geupdate kan worden? Dat mag je verwachten schat ik zo in.

Ik dacht eerlijk gezegd dat dit een speaker was, met een handige streaming optie. Maar het blijkt een computer met ingebouwde speaker. Naïviteit waarschijnlijk. En dan zit ik nog in de IT. Een sukkel dus eigenlijk.

Misschien denk ik te George Orwell, maar zitten we over een aantal jaren niet soort van gevangen in IT?

Tv, koffiemachine, auto… net de dingen die ik als slechte investering bedoelde.

 

tv : ik ben de trotse bezitter van een samsung tv die binnenkort geen Netflix meer kan spelen, reden processor van de smart tv kan niet meer mee, software-updates : geen, extra functies nooit gekregen

koffiemachine (inbouw van een welbekend merk) defect na 2 jaar en 2 maand spijtig maar niets aan te doen

auto : It op wielen, er zelf aan sleutelen is ook al lang een utopie, gaat er een printplaat stuk sta je ook aan de kant met een zware rekening in de nabije toekomst

Zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Ik vrees dat dit al een realiteit is bij heel wat toestellen in dagelijks gebruik.

Voor zover ik weet zijn mijn speakers een van de weinige componenten die nuttige functies hebben bijgekregen, dan denk ik maar aan trueplay. 
Nu komen er bij mij ook 2 play 5 1gen Binnen enkele maanden naast oude pc, tablets en telefoons te staan. Ze dragen bij tot het budget jammer maar helaas maar niet in de grootste mate.

 

Ik begreep uit de bijdrage op Tweakers dat Sonos beveiliging en bug fixes blijft voorzien. Dat brengt bij mij dan de vraag naar boven hoe een netwerk met legacy en nieuwe speakers er na mei gaat uitzien.

 


Ik ben zelden zo boos geworden op een bedrijf, dat dat legal mag, gewoon crimineel. Ook nieuwe speakers worden niet meer ge-update als je een gewoon oudere speaker ( die het nog goed doen) in je systeem houd. Ik zou ze het liefst voor de rechter slepen. Bah! Good bye Sonos zo snel het maar kan.


Ik zou gewoon nog even afwachten. Je kan altijd nog naar wat anders. 


waanzin. Ik ben ooit begonnen als enthousiasteling voor Sonos producten maar dat ging de laatste jaren al bergafwaarts en dan nu dit. Het zijn dure producten die langer dan een paar jaar mee moeten gaan. Blijkbaar staat duurzaamheid erg laag op de agenda bij Sonos. En die 30 % is geen eerlijke deal. De boxen kun je nu ook niet meer 2de hands aanbieden want wie koopt Sonos spul die niet meer gesupport wordt.  Bedankt Sonos, ik zal ieder die het weten wil afraden de over-priced Sonos spulletjes te kopen.

Enige goede is dat de concurrenten veel beter zijn geworden en beter betaalbaar. Ooit waren jullie de beste in je soort om dat je jullie de enige waren en nu….. tja….ga maar googlen


Soms kan het ineens helpen om de redactie van Tros Radar in te schakelen. Dat ga ik morgen fijn doen. Joepie!


ABSURD en ONACCEPTABEL.

Ik heb mijn Connect devices 4 jaar geleden gekocht als onderdeel van een grote Sonos systeem aankoop, waaronder ook Play5. Om nu 30% korting te bieden voor een nieuwe investering, terwijl ook de prijzen van Sonos ondertussen gestegen zijn, is niet slechts je klant gigantisch voor het blok zetten, het is onverantwoord en onethisch zaken doen.

Ik snap de technische issues erachter heel goed Sonos heeft gewoon veel te laat geinvesteerd in technical upgrades en veel te lang producten verkocht waarvan ze kon weten dat die het hard-of software matig niet lang meer vol zouden houden. En dan nu de bal bij de klant leggen met een lousy 30% korting? Volstrekt onacceptabel. Dit is geen verantwoordelijkheid nemen voor je eigen zakelijk handelen. 

Ook al heb ik nul-komma-nul interesse om opnieuw nu al te moeten investeren in Sonos producten, biedt dan 70% korting op de originele aankoop prijs ipv de huidige nieuwprijzen of zo.

Ex-fan van Sonos.

NPS op dit moment: minus 100.


Waar blijft een inhoudelijke reactie van Sonos? Behalve paar van die ‘onafhankelijke’ meningen die proberen het sentiment te sturen…..


Geen enkel bedrijf heeft baat bij producten die lang meegaan. De aandeelhouder wil winstmaximalisatie en groei. Dat stagneert blijkbaar, dus we zijn nu in de fase gekomen dat oude apparaten vervangen moeten worden. Andere leveranciers hebben de update truc al uitgeprobeerd en die werkt. We raken eraan gewend. 
 

Sonos is er natuurlijk niet voor jou. Nooit geweest ook. Wil je dat ‘systeem’ veranderen moet je niet meer kopen, alles wegdoen. Gebeurt niet, want ook bij de consument gaat het om geld. Veel hebben meerdere apparaten. Sonos zegt van een paar dat ze niet mee ondersteund worden en biedt een korting aan die net genoeg is om genoeg mensen aan boord te houden. Niet alleen een slimme speakerbouwer dus.

 

Ik heb een minstens zo oude, zo niet oudere Play:3 speaker. Deze kan wel ge-update blijven. Die staat al ingepland natuurlijk, voor als de storm weer een beetje is gaan liggen.


Ik heb vast niet alle reacties gelezen, maar ik mis volgens mij toch nog één oproep en dat is om met zijn allen naar het Malieveld te gaan.

Ik pas want ik las dat Jan de Hoop ook heel boos is, dus het zal vast goed komen. 


Ik ben het met veel reacties hierboven mee eens. Bij mij worden er 3 van totaal 8 producten legacy. Wat mij erg stoort is:

  • dat dit totaal onbekend was dat dit op zo'n korte termijn zou gebeuren. 
  • dat de apparatuur (hardware) nog prima in orde is, maar straks dus onbruikbaar wordt.
  • dat je van zo'n hoge aanschafprijs mag verwachten dat het zo 20 jaar meegaat, maar binnen 10 jaar dus al onbruikbaar is.
  • dat de stap van Sonos heel milieuonvriendelijk is.
  • dat ook mijn 5 nieuwere producten geen update meer krijgen.
  • dat het totaal onbekend is wanneer de andere 5 producten legacy worden en je dus met een systeem opgescheept zit met veel onzekerheid hoelang je het nog kunt gebruiken.

Het probleem voor de klant (en straks dus voor Sonos) is dat je vanaf nu dus nooit weet hoelang jouw product nog meegaat en dus wel 3 keer nadenkt voordat je weer uitbreid met nieuwe Sonos producten. Ik wilde in februari weer gaan uitbreiden voor onze tuinkamer, maar door deze stap van Sonos ga ik dit absoluut niet doen. Straks krijg ik over een jaar weer een bericht dat nog 3 producten legacy worden. Dit systeem wordt op zo'n manier onbetaalbaar. 

Al met al een zeer, zeer, zeer slechte stap van Sonos. Sonos is hiermee een zeer onbetrouwbare partij geworden.

Een oplossing voor dit soort problemen ligt volgens mij bij de overheid of de EU. ICT bedrijven zouden verplicht moeten worden om aan te geven hoelang het bedrijf updates garandeert. In het geval van Sonos zou dit 20 jaar moeten zijn. In dat geval weet de klant bij aankoop hoe lang hij minimaal gebruik kan maken van het product. Deze oplossing zal niet van producenten komen. Zoals hierboven al genoemd is zijn dit soort bedrijven winst gestuurd (aandeelhouders) en zullen dus altijd voor de hoogste marge gaan, waardoor dit soort onpopulaire beslissingen genomen worden. 


Misschien ben ik de enige, maar eerlijk gezegd denk ik dat Sonos niet de enige gaat zijn die dit doet.

Ben bang dat alle andere draadloze systemen hier ook last van gaan krijgen.

Eerlijk gezegd is dit ook het geval met een normale receiver.

Wanneer je een nieuwe tv koopt, zitten de laatste specs op deze tv: b.v HDMI 2.2.

Wil je van deze techniek gebruik maken, moet je ook een nieuwe versterker kopen

Een Chromebook heeft ook een eindigend updatebeleid

Zou het wel netjes van Sonos vinden als ze een lijst uit gaan brengen waarin je kan zien tot wanneer je gegarandeerd software updates mag verwachten.

 

 


Ik begrijp nogsteeds niet dat er maar steeds geschreven wordt dat apparaten onbruikbaar worden. Dit is absoluut niet het geval. Alles blijft werken zoals het nu is, tenzij jezelf de apparaten in de app blokkeert om gebruik te maken van de 30% regeling. Ook zal Sonos je nog van bugfixes voorzien.

Wat er gaat gebeuren is dat de apparaten niet meer mee gaan in de ontwikkeling. Laten we eerlijk zijn, de apparaten zijn ooit gekocht om wat ze toen konden en niet voor iets wat ze nu nog niet kunnen. Ben je tevreden over je Sonos zoals die nu is, dan zal je dat ook na mei nog kunnen zijn. 

 


Ik begrijp nogsteeds niet dat er maar steeds geschreven wordt dat apparaten onbruikbaar worden. Dit is absoluut niet het geval. Alles blijft werken zoals het nu is, tenzij jezelf de apparaten in de app blokkeert om gebruik te maken van de 30% regeling. Ook zal Sonos je nog van bugfixes voorzien.

Wat er gaat gebeuren is dat de apparaten niet meer mee gaan in de ontwikkeling. Laten we eerlijk zijn, de apparaten zijn ooit gekocht om wat ze toen konden en niet voor iets wat ze nu nog niet kunnen. Ben je tevreden over je Sonos zoals die nu is, dan zal je dat ook na mei nog kunnen zijn. 

 

Ik snap je punt wel, ben het ook wel deels met je eens. En ik begrijp SONOS ook deels wel. Ik ben zelf developer en weet hoe vervelend het soms is om legacy producten te blijven ondersteunen. Je wilt heel graag allemaal mooie en toffe nieuwe dingen bouwen, maar legacy code kan dat behoorlijk tegen werken.

Toch vind ik het wel erg kwalijk dat je complete systeem geen updates meer krijgt zodra er slechts één legacy product in zit. Neem bijvoorbeeld de Spotify functionaliteiten in de Sonos app, die waren heel lang zeer beperkt. Onlangs nog is er een update doorgevoerd waardoor je opeens veel meer kan. Ook dit soort dingen zul je straks niet meer krijgen. Stel er komt ondersteuning voor een andere streaming dienst (ik noem maar wat), dan heb je dus meteen mooi pech. Ook al hangt de rest van je huis volledig vol met de nieuwste SONOS producten.

Voor mij is dit nieuws zeker een reality check. Zomaar 10 tot 20 jaar doen met een goede audioinstallatie doen, zoals dat vroeger heel goed mogelijk was, is vandaag de dag heel erg lastig. De hardware blijft nog jaren goed, maar het is de software die een beperkte levensduur heeft. 


Sorry, per ongeluk 2 keer dezelfde post gedaan.