De nieuwe Sonos app is nu beschikbaar.

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk.

142 Reacties

Reputatie 1
Badge
De nieuwe app is hier de grootste batterijslurper op de iphone, zowel in 24h overzicht als in de laatste 7 dagen. Misschien app nog eens tegen het licht houden
Even los van het 'gebruiksgemak' zoals gemeld in eerdere posts, heb ik ook serieuze connectie problemen sinds de introductie van de nieuwe app. Kamers die uitvalllen, soms even later toch weer doorspelen, maar vaak gewoon er,mee stopppen. Ook lijkt het dat de app blijft hangen, het duurt dan soms 1 minuut voordat ik m'n systeem dan weer kan bedienen. Iemand ervaring mee?
Reputatie 3
Badge +2
Die app is idd reuze onhandig als je ff snel van kamer wilt wisselen.
Komt wellicht omdat een kamer wit is, net als de achtergrond? En dan druk je op groeperen ipv wisselen.
En het uiterlijk....tja....ik vind hem in ieder geval niet zo mooi. Maar smaken kunnen verschillen.
Ik hoop dat Sonos op de achtergrond al bezig is met een opvolger, want zoals we in Zuid Holland zeggen:
Dit is gewoon ruk!

Edit: wat aangepast en toegevoegd.
Reputatie 4
Badge +3
De nieuwe app is hier de grootste batterijslurper op de iphone, zowel in 24h overzicht als in de laatste 7 dagen. Misschien app nog eens tegen het licht houden
Het batterijgebruik is een percentage van het volledige gebruik van de batterij. Stel, je batterij staat op 75% zelf, en Sonos staat op 30% gebruik of iets dergelijks, dan betekent dit dat Sonos 30% van de 25% gebruikt heeft. Dit is iets wat we vaker zien als misverstand. Het gebruik van de batterij door de Sonos app ten opzichte van andere apps is erg laag, en is alleen van toepassing als de Sonos app gebruikt wordt, al dan wel als deze naar voren gehaald is, of via het lockscreen gebruikt wordt.\\

Even los van het 'gebruiksgemak' zoals gemeld in eerdere posts, heb ik ook serieuze connectie problemen sinds de introductie van de nieuwe app. Kamers die uitvalllen, soms even later toch weer doorspelen, maar vaak gewoon er,mee stopppen. Ook lijkt het dat de app blijft hangen, het duurt dan soms 1 minuut voordat ik m'n systeem dan weer kan bedienen. Iemand ervaring mee?
Dergelijke problemen worden in vrijwel alle gevallen verzorgt door problemen in netwerkcommunicatie. Dit kan draadloze verstoring betreffen, wat een van de grootste factoren is in netwerkcommunicatie problemen, maar er zijn ook andere redenen zoals bepaalde instellingen die van toepassing zijn of bepaalde apparatuur die gebruikt wordt (bijvoorbeeld WiFi versterkers).
Stuur eens een diagnose en vermeld het diagnosenummer in het antwoord.
Reputatie 1
Badge
Wat een geneuzel, app zit niet goed inelkaar. Verbruikt nog meer op de achtergrond dan bijv FB
Het batterijgebruik is een percentage van het volledige gebruik van de batterij. Stel, je batterij staat op 75% zelf, en Sonos staat op 30% gebruik of iets dergelijks, dan betekent dit dat Sonos 30% van de 25% gebruikt heeft. Dit is iets wat we vaker zien als misverstand. Het gebruik van de batterij door de Sonos app ten opzichte van andere apps is erg laag, en is alleen van toepassing als de Sonos app gebruikt wordt, al dan wel als deze naar voren gehaald is, of via het lockscreen gebruikt wordt.\\

Dergelijke problemen worden in vrijwel alle gevallen verzorgt door problemen in netwerkcommunicatie. Dit kan draadloze verstoring betreffen, wat een van de grootste factoren is in netwerkcommunicatie problemen, maar er zijn ook andere redenen zoals bepaalde instellingen die van toepassing zijn of bepaalde apparatuur die gebruikt wordt (bijvoorbeeld WiFi versterkers).
Stuur eens een diagnose en vermeld het diagnosenummer in het antwoord.

Hoi Nick P, dank voor je reactie en suggestie.
dit traject heb ik 2 jaar geleden al een keer doorlopen. De oplossing zat toen niet in een upgrade van mijn router of internet provider; daar heb ik toen niets aan veranderd, maar een nieuwe release van de sonos app maakte de boel stabiel.
Ik heb niets aan netwerkverbindingen en router veranderd, maar sinds de nieuwe release van de app heb ik problemen.
Ook als ik naast mijn wifi router en boost sta slaat de app op hol.

Ik kan wel weer het traject in met analyse, maar de 'oplossing' moet niet zijn dat het aan mijn netwerkverbindingen ligt. 'Iets' is veranderd en dat ligt niet in mijn infra; de enige verandering is de sonos app.
Reputatie 4
Badge +3
Dat zou je denken, en de denkwijze hierin is te begrijpen, maar het enige wat er in de app is veranderd is een visuele aanpassing van de layout, en de toevoeging voor ondersteuning van de SONOS ONE. Qua netwerk communicatie vanaf de Sonos app is niks veranderd. Sowieso kan de app niet zorgen voor uitvallende muziek, de app heeft hier namelijk niks mee te maken. Je moet de app zien als een afstandsbediening in deze. Net zoals een TV krijgt Sonos zijn signaal (voor een TV is het een beeld/geluid signaal, voor Sonos alleen geluid) niet van de afstandsbediening. Met de afstandsbediening (de Sonos app) geef je alleen aan naar wat je wilt luisteren, waarna de speakers zelf met internet via de router verbinding maken om het bestand af te spelen.
Het vast lopen van de app zou theoretisch gezien aan de app kunnen liggen, maar we geven niet zomaar een update uit. Onze updates worden maandenlang eerst getest door duizenden mensen in verschillende configuraties en we gaan pas live op het moment dat alle problemen die in deze "beta" periode naar voren gekomen zijn opgelost worden. Dit sluit niet uit dat dat specifieke probleem vanwege de update komt, maar maakt de kans wel erg klein. En gezien je dus al netwerkgerelateerde problemen hebt met het afspelen van muziek op Sonos, is de kans erg groot dat ook dit komt door de slechtere netwerkomgeving.
Nu zeg ik niet dat je router defect is. Ik zeg ook niet dat je router de oorzaak is van je probleem. Een netwerkcommunicatie probleem betekent simpelweg dat de data die over het netwerk zelf verzonden wordt niet optimaal aankomt op de desbetreffende producten, en er kunnen hier werkelijk tientallen verschillende redenen voor zijn.
Op het moment dat je een update doet, wordt je hele systeem herstart, waarna deze zichzelf opnieuw moet opbouwen. Dit betekent dat deze nieuwe informatie van de router aangeleverd krijgt, en dus is het mogelijk dat hierdoor een probleem is ontstaan.

Door middel van een diagnose is het een stuk makkelijker om dit meer te kunnen onderbouwen om de precieze oorzaak te kunnen vinden, dus ik zou in ieder geval deze alsnog willen ontvangen.
Beste Nick,
Het gebruikersgemak is niet 1 maar wel 3 stappen achteruit gegaan. Hiermee heeft Sonos zichzelf geen dienst bewezen iets was altijd het sterkste punt was gebruikersgemak en logica is weg. Met deze app zal ik Sonos niet meer aanraden bij mijn vrienden............................ Kunnen jullie de oude app niet gewoon weer beschikbaar maken?
Reputatie 7
Badge +2
Beste Nick,
Het gebruikersgemak is niet 1 maar wel 3 stappen achteruit gegaan. Hiermee heeft Sonos zichzelf geen dienst bewezen iets was altijd het sterkste punt was gebruikersgemak en logica is weg. Met deze app zal ik Sonos niet meer aanraden bij mijn vrienden............................ Kunnen jullie de oude app niet gewoon weer beschikbaar maken?

We zetten geen oude software terug, mogelijk dat in de toekomst het meer naar uw wens aangepast word.
Hoi Nick, het was opbouwend bedoeld, ik snap dat je geen oude software gaat releasen. Het is jammer dat het sterkste punt van Sonos, de intuïtieve user interface, nu het zwakste punt is geworden, dat kan en mag niet de bedoeling zijn van een update. Ik hoop dat deze reactie terecht komt bij de verantwoordelijke mensen zodat zij dit mee kunnen nemen voor de, hopelijk spoedige, volgende release. Ik hoef geen reactie maar wil er zeker van zijn dat de gebruikersklachten bij jullie bekend zijn.
Hallo Nick, ik wilde vandaag de diagnose gaan verzenden, is een typisch zondag klusje, maar kreeg eerst een update voor de app voor m'n neus, omdat er een bug zou zijn. (Melding vanuit sonos).
Update feladen, toen melding dat het fout was gegaan, nog een keer geprobeerd en alles was bijgewerkt.
En nu zijn al mijn problemen weg.

Geen storingen meer en de app werkt supersnel.
Wat was de bug die verholpen is?
Meestal is een nieuwe layout een verbetering, maar Sonos, kunnen we alsjeblieft terug naar de oude layout! Het is nu echt een drama.
De pictogrammen zijn veel te groot en functies zitten op niet intuitieve plaatsen!
Reputatie 5
Badge +2
Ik denk niet dat we de app zullen gaan terug draaien. Maar suggesties zijn altijd welkom. Heb je misschien verbeteringen in de app gezien waarvan je denkt, dit moet op een andere plek oid. Eigenlijk is het menu verplaatst naar horizontale positionering. De Sonos favorieten, afspeellijsten, opgeslagen radio zenders en afspeellijsten van muziek services bevinden zich onder 1 knop 'Mijn Sonos'. Groeperen kan op twee manieren, via het snel groeperen menu en via de optie Kamers. Al je muziek services staan bij Bladeren en Meer is voor instellingen en overige dingen.
Badge +1
Beste Nick,

Hoi, Kijk eens naar de SonoPad app voor de iPad. Daar een donkere achtergrond en veel gebruiksgemak vanuit één scherm. Tijdens de Beta zijn er ook al veel klachten geweest over de nieuwe app. Gelukkig kon ik er toen nog uitstappen en downgraden naar versie 7.4. Deze zal ik ook niet updaten naar een nieuwe versie, totdat Sonos eindelijk eens naar haar klanten luistert. Als je zo de reacties leest van/via Sonos, dan vinden ze de klagers maar een stelletje "randdebielen" die niet moeten zeuren. Tsja.... das ook een keuze. P.S. Ik weet niet of de SonoPad app ook de nieuwe Sonos One al ondersteund. Ik heb deze namelijk niet in mijn set. Ik gebruik nu de SonoPad app en de Sonos v7.4 app door elkaar heen.

Oh.. ik heb geen aandelen in de SonoPad app en wordt er ook niet beter van om dit onder de aandacht te brengen! Het is een - naar mijn mening - goed alternatief voor de huidige Sonos 8.x app.
Sinds de laatste update van Sonos geen Sonos meer te krijgen die nog funktioneert op een Mac OSX 10.7.5 Ik heb nog 3 van deze desktops staan, doen goed werk en zelfs office 365 blijft erop draaien, met de beperkingen van het systeem. Waarom heeft Sonos niet een oudere versie , speciaal voor deze iMac's, alle toeters en bellen die recent erbij zijn gekomen niet nodig, Sonos draaide uitstekend op deze oudere computers, dus vraag om hulp....
Reputatie 5
Badge +2
Zijn er geen updates meer beschikbaar om de OSX versie naar 10.10 te krijgen? Kijk even naar onze release notes hier voor de minimale systeemvereisten.
Helaas is dat niet meer mogelijk voor het type iMac dat ik hier heb staan, vandaar mijn vraag naar een eerdere versie van Sonos die nog wel op mijn computer werkt
Het merkwaardige is natuurlijk dat er zomaar een nieuwe lay-out gekozen is.
Het zal duidelijk zijn dat deze inferieur is aan de oude. Niet intuïtief en duidelijk nog zoekend naar een vriendelijke vorm.

Wat was er mis met de oude? Niets toch? Die kenden we, en gebruikten we. Ik begrijp dat software in verband met beveiliging en prestatie ge-update moet worden af en toe. Maar dan gelijk de werkende variant overboord gooien?....Nee toch?!
Is er een manier om terug te keren naar de betere variant?
Punt 1:
Ik lees nu wat reacties van Nick. Fijn dat hij de tijd neemt uitgebreid te antwoorden. Echter, we vragen niet om oude software (de "achterkant" van de app, als het ware) maar een fatsoenlijke interface. Twee totaal verschillende zaken.

Punt 2:
Het klopt inderdaad dat de app niets meer is dan een afstandsbediening. Maar het is wel heeeel toevallig dat zowel mijn vrouw als ik het Sonos systeem "niet meer kunnen vinden" middels de app.

Waarom toch, Sonos. Blijf bij waar je goed in was, probeer niet dwangmatig te vernieuwen.
(En nee Nick, nu niet zeggen: "even wennen". Want tuurlijk, we wennen er wel aan, maar dat wil niet zeggen dat de frontend er beter op is geworden).
Tenzij.......
Misschien wil Sonos wel dat we naar 3rd party apps gaan zoeken. Zou kunnen.
Sonos de apparaten, anderen de software......slim!
Wij als reseller krijgen dagelijks klachten over de nieuwe lay-out. Ook wij zelf zijn van mening dat de oude indeling duidelijker,fijner en rustiger werkt.
Ik kan sinds de laatste update geen muziek meer luisteren. De App lijkt niet meer te functioneren.
De App kan ook niet de verschillende muziekdiensten zoals Deezer openen. Niks werkt! App is opnieuw geïnstalleerd maar geen resultaat. Kan iemand helpen? Wordt dit probleem door Sonos opgepakt? Het is wel duidelijk nu dat er echt een probleem is met de nieuwe app!! :(
Zijn er andere alternatieve aan de Sonos app?

2 x Play5
1 x Play1
BOOS! Mijn huis vol met sonos apparatuur en als je bezoek hebt een ' gestreste' avond omdat je het systeem niet meer aan de praat krijgt. Hoe afhankelijk moeten we worden? Updaten blijkt uiteindelijk niet meer mogelijk. Dit moet snel opgelost worden! Terug naar een stabiele omgeving.
Deze stap terug in usability (ons gezin maakt zeker de helft minder gebruik van Sonos sinds de witte onlogische UI) duidt er alleen op dat Sonos nu z'n leidende rol kwijt is haast wel zoekende moet zijn.

Zoals Treacy en Wiersema het stellen: Product leadership: verdampt sinds software versie 8.0, Customer intimacy: blijkt wassen neus; negeren en weghonen is wat Sonos nu al een paar weken toont, Operational Excellence: Ik kan niet achter de schermen kijken maar ik verwacht dat Sonos "marktconform" is: niet slecht, maar ook geen uitblinker.

Succesvol kun je zijn als je op tenminste 1 van deze uitblinkt, beter is twee. Sonos heeft er nu geen meer, en dat in een paar weken... Ik zou snel acteren, maar wie ben ik?

Ik ben zelf vooral teleurgesteld in het tweede aspect. Ik had niet van Sonos verwacht dat ze 1. zoveel grote veranderingen in de software en gebruikersvoorwaarden in korte tijd zonder opt-out of rollback mogelijkheid hebben doorgevoerd en 2. Sonos toch wel arrogant reageert op kritieken van vaak trouwe kanten die getuigen betrokken te zijn aangezien ze de moeite nemen soms uitgebreide reacties te geven (zoals ik bijvoorbeeld).

Dit laatste reken ik Sonos extra zwaar aan omdat het eerste punt (product leadership) in de huidige markt vooral in de software zit, juist daar heb je bij een partij als Sonos geen enkele invloed op. Je bent dus, na je investering, voor 100% afhankelijk van de grillen van de producent. Customer Intimicy wordt dus erg belangrijk voor klanten om vertrouwen in het softwarebeleid te hebben en houden. Dit ontbreekt nu bij Sonos, zo blijkt de laatste weken. Daarmee is mijn vertrouwen weg, in één klap. En ik kijk niet vreemd op als veel andere dezelfde bittere smaak in de mond hebben. En wat zeggen zo ook alweer, vertrouwen komt te voet en gaat te paard? Zo zonde dat Sonos zich zo onbewust onbekwaam toont, of is dat onderdeel van het spel?

Ik heb privé en zakelijk 7 players van Sonos en die staan binnenkort allemaal op marktplaats, inclusief een Bluenote Play1. Zodra ik overtuigd ben van een degelijk vervangend systeem, met een duidelijk beleid omtrent de richting van de software-ontwikkeling. Jammer van de investering, maar ik wil een goed gevoel hebben als ik muziek luister (ter vergelijking, vinyl opzetten brengt dit), en dat lukt mij niet meer met Sonos (sinds een paar weken).
Reputatie 5
Badge +2
We horen jullie, en gebruiken de feedback die we hier krijgen als terugkoppeling naar product development. Om heel eerlijk te zijn, als Sonos oud gediende vind ik de app zoals ie was een paar jaar terug (toen nog hetzelfde als de PC versie, deze is niet veranderd in de laatste paar jaar) nog steeds het beste.
Sommige veranderingen zijn goed geweest, anderen een misser. We zijn altijd op zoek naar verbeteringen, en de stemmen hier liegen er niet om. Echter, Sonos is steeds groter aan het worden, en hoe groter het lichaam, hoe trager het beweegt. Maar de bewegingen zijn er wel! Soms kan het lijken alsof we kouder zijn geworden, of dat we niet luisteren, maar ik verzeker jullie dat we wel degelijk kijken naar de reacties en er iets mee doen.

Afgezien van de app zelf, zie ik meerdere mensen klagen over dat de verbinding met het Sonos systeem kwijt is na de update. Het is voor ons het makkelijkst (zeker omdat deze thread erg lang begint te worden) om jullie te helpen wanneer er een nieuwe thread voor het technische probleem wordt aangemaakt. Wanneer ik advies geef aan iemand en dit komt een post of 6 onder het probleem zelf, dan kan het wat onoverzichtelijk worden.
Als algemeen advies voor het niet kunnen verbinden - na een update start Sonos opnieuw op. Dit geeft soms problemen in netwerken met apparaten zoals extenders, repeaters en andere apparaten die helpen je wifi bereik te vergroten. Meestal is dit op te lossen door je netwerk in de volgende volgorde opnieuw op te starten - eerst alles van de stroom (router, Sonos, eventuele extenders etc.), vervolgens zet je de router aan en wacht je tot deze is opgestart. Daarna zet je je Sonos aan. Wanneer er geen Sonos apparaten meer knipperen dan zet je de rest aan van je netwerk. Let hierop de volgorde, en vergeet geen apparaten. Ook dat kleine ding op zolder met wifi oefent invloed uit op het netwerk.