De nieuwe Sonos app is nu beschikbaar.

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk.

142 Reacties

Switchen tussen verschillende kamers is echt een onmogelijke opgave geworden. Kies ik slaapkamer, krijg ik de keuken, wil ik alleen de woonkamer, koppelt de app ook de eetkamer... In de vorige versie kon je tenminste simpel onafhankelijke ruimtes kiezen.. dit is gewoon waardeloos.
Reputatie 1
Zeer slechte layout up(?)date. Wie bedenkt tegenwoordig om een witte achtergrond te gebruiken? Lekker dat felle licht in je bakkes als je 's avonds op bed muziekje wilt draaien. En daarbij zeer slecht voor het batterij verbruik van mijn telefoon.
Dan de layout op zich, hoe krijg je het voor elkaar om deze juist minder overzichtelijk en gebruiksvriendelijk te maken? Had de tijd maar gestoken om te verzinnen hoe ik een overzicht kan krijgen van de laatst toegevoegde albums. Daar hebben veel meer mensen wat aan. Beter dan nu een hoop ergernis kweken.:@
Reputatie 1
Beste Nick P, in mijn huishouden zijn dus 4 leden die niet kunnen omgaan met de nieuwe layout van de Sonos-app en geloof mij, mijn zoon en dochter zijn helemaal los op hun mobiel (zoals elke jonge volwassene tegenwoordig) maar beiden kunnen, net zoals mijn vrouw en ik, niet worden met de lay-out. Tijdens de redesign van de app is m.i. teveel aandacht besteed aan de persoonlijk favoriete nummers en niet aan het gebruik van een Sonos systeem met meerdere locaties en instellingen in een huis. Daarnaast werkt het groeperen van kamers niet vlekkeloos, soms vallen kamers spontaan weer af. Overweeg serieus om de vorige app weer ter beschikking te stellen, deze gaat je klanten kosten!
Ik zie wel wat verbeteringen in de nieuwe app, maar die wegen niet op tegen de nadelen:
- erg grote icons/knoppen, zowel op phone als tablet, ik ben niet blind hoor, ik moet nu veel meer scrollen
- witte achtergrond lelijk en opdringerig, zwart is veel rustiger
- als er geen muziek draait na het opstarten van de Sonos kom ik toch op het scherm dat toont wat er draait, dan moet ik dat eerst wegklikken om bij mijn favorieten te komen, niet logisch

Als jullie dan toch van een hoop discussie af willen zijn, waarom maken jullie kleur, knopgrootte etc niet instelbaar? Als jullie dat bij elke toekomstige wijziging doen kan een ieder zijn eigen favoriete look instellen.

En nog wel mijn grootste frustratie is dat ik één ding heeeeel graag zou willen hebben en al sinds jaren heb aangevraagd: de mogelijkheid om een default 'bron' te kunnen instellen die bij opstarten automatisch begint te spelen. Verder mogen julle van de app afblijven, als julle dat nou eens zouden implemeteren...

Iets anders: zelf knoppen van een plaatje kunnen voorzien zou ook leuk zijn.
Echt.... Ik weet dat ik gek ben.. maar... Is het nu niet meer mogelijk om een andere ruimte te selecteren??

Stel, ik sta in de keuken, heb daar muziek en ook in de eetkamer. Ondertussen zit iemand tv te kijken, en dat staat naar mijn mening te hard, kan ik nog steeds die ruimte kiezen, om even het gehuurde zachter te zetten? Met een ouderwetse controller wil dat (gelukkig) wel... Waarom dan niet met de app??!!
Reputatie 5
Badge +3
???? Kan gewoon hoor, op de onderste rij iconen staat het symbool en woord "Kamers".
Als je daar op klikt krijg je alle ruimtes te zien.
Klik de ruimte aan en je kunt het volume wijzigen
Reputatie 5
Badge +3

Zo... Dus... Ok.... DANK!
handig.. extra Menu voor een al aanwezig menu... Ideaal! 😃
Update 8.1? Alsof je een Ferrari hebt ingeruild voor een Mazda. Veranderen van kamer gaat niet of slecht. Overzicht van zenders is slecht door te grote iconen. Witte achtergrond is ergerlijk. Excuses van Sonos aan zijn klanten zouden op hun plaats zijn in plaats van de arrogante houding ‘het is een kwestie van even wennen’. Heel snel een update 8.2 met de mogelijkheid om de look&feel persoonlijk in te stellen. Voorlopig raad ik niemand meer aan om het dure gebruiksonvriendelijke Sonos aan te schaffen. Terwijl ik de afgelopen vier jaar graag liet blijken hoe blij ik was met dit product. Wat jammer.
Sorry maar vind de lay-out afschuwelijk
Reputatie 1
Jammer dat ik zoveel negatieve reacties lees over de laatste update van Sonos. Ik ben best tevreden (look & feel). Als frisse 50plusser ben ik zo benieuwd naar wat de toekomst brengt. Ik wil met dit bericht echt niemand schofferen of kwetsen, maar wat Sonos mogelijk maakt (multi-room) en met prima geluidskwaliteit ... hoedje af hoor! Vergeten jullie aub niet de tijd van de cassetjes met de gehate vervormingen of het vervangen van de pick-up-naalden, CD's wisselen ... enkele jaren geleden was ik al zo blij dat ik mijn speellijsten op iTunes kon samenstellen en via audiokabeltjes PC verbinden met versterker en luidsprekers - ik herinner me ook nog levendig het gevloek als mijn bluetooth-ontvangertje dienst weigerde omdat ik de zender net buiten bereik was. We hebben vaak gasten over de vloer en ik zie ze genieten van de mogelijkheden als ze zelf even DJ mogen spelen (op hun eigen mobieltje ... snel app-je installeren en hup ... zonder uitleg vinden ze snel en intuïtief de weg). Sonos, dank je wel. Respect. Respect.
Reputatie 2
Badge +1
Jammer dat ik zoveel negatieve reacties lees over de laatste update van Sonos. Ik ben best tevreden (look & feel). Als frisse 50plusser ben ik zo benieuwd naar wat de toekomst brengt. Ik wil met dit bericht echt niemand schofferen of kwetsen, maar wat Sonos mogelijk maakt (multi-room) en met prima geluidskwaliteit ... hoedje af hoor! Vergeten jullie aub niet de tijd van de cassetjes met de gehate vervormingen of het vervangen van de pick-up-naalden, CD's wisselen ... enkele jaren geleden was ik al zo blij dat ik mijn speellijsten op iTunes kon samenstellen en via audiokabeltjes PC verbinden met versterker en luidsprekers - ik herinner me ook nog levendig het gevloek als mijn bluetooth-ontvangertje dienst weigerde omdat ik de zender net buiten bereik was. We hebben vaak gasten over de vloer en ik zie ze genieten van de mogelijkheden als ze zelf even DJ mogen spelen (op hun eigen mobieltje ... snel app-je installeren en hup ... zonder uitleg vinden ze snel en intuïtief de weg). Sonos, dank je wel. Respect. Respect.

Volledig mee eens....ook 50+-er :8

Net als rudy_D eveneens een frisse 50-plusser die de stap heeft gemaakt van een combinatie Klipsch boxen en sub/Marantz receivers naar Sonos Playbar/2x Play1s/Sub! Ik ondervind (gelukkig) weinig problemen, maar wellicht komt dat omdat ik nog geen verschillende kamers heb aangemaakt (komt nog wel). Hoe dan ook, ik vind het allemaal super werken. Na de update naar 8.0 was het idd wat zoeken maar het kostte me toch niet al teveel moeite.
Ik weet niet of er bij Sonos aan zg. 'usability testen' wordt gedaan maar misschien is dat een optie om in de toekomst wat ergernissen bij gebruikers weg te nemen. Sonos!, ook van mijn kant 'hartelijk dank!🆒
... Maar geef het in ieder geval een beetje tijd om werkelijk te begrijpen hoe de nieuwe app werkt, en als u dan eventuele verbeteringen zou willen zien en/of punten heeft over wat u denkt dat de oude app beter deed, dan willen we dat soort informatie graag hebben.

Ik sluit me graag aan bij de meeste van de reacties hier.
Ik heb de nieuwe app inderdaad drie weken getest. Dit is géén verbetering!
* Het vraagt meer klikken om van kamer te wisselen, het is niet intuïtief en is gewoon veel omslachtiger dan in de oude app. Tel gerust het aantal keren dat je iets hoeft aan te klikken om van kamer te veranderen eens na en vergelijk de oude met de nieuwe app.
* Muziek selecteren is ook een nachtmerrie geworden: de iconen zijn zo groot, dat je geen enkel overzicht meer hebt. Ik heb een groot scherm op mijn Android GSM, maar bij het selecteren van het tabblad "Mijn Sonos" zie ik twee (!!) iconen. De rest is enkel zichtbaar door horizontaal of verticaal te scrollen?!
* De witte achtergrond ... Een spijtige zaak, maar daar kan ik nog mee leven. Over smaken en kleuren ...
Al deze commentaren gelden eveneens voor de Ipad.

Als ik de vele reacties hier lees (en niet alleen hier maar ook op Google Play bvb.) dan is deze release gewoon een miskleun. Sonos is - of beter was - een zéér goed product, maar als de besturing zo snel (negatief) kan veranderen, dan is er een probleem. Dit is tegelijk een zeer sterk punt (want in het verleden ook al veel goede feature-updates gehad), maar nu helaas een zwak punt. Niet leuk dat ik dit product recentelijk nog aan verschillende mensen heb aangeraden.

... Maar geef het in ieder geval een beetje tijd om werkelijk te begrijpen hoe de nieuwe app werkt ...
Met deze quote alleen al zegt U eigenlijk dat de nieuwe app geen "intuitive design" heeft. Ik kan me niet voorstellen dat een zelfde reactie van het support-team bij bvb. een Google-app zou gegeven worden. En evenmin bij de oude Sonos-controller.

Kortom, ik sluit me aan bij de meerderheid hier. Graag de oude controller terug voor Android en iOS (of een vergelijkbare UI). Tot die tijd hoop ik dat de Windows-controller-UI niet wijzigt 🙂
Badge +1
Ik wil de zwarte achtergrond weer terug, beter nog is gewoon kunnen kiezen/instellen.... SONOS.... HELP MAKE US HAPPY !!!
Misschien in een toekomstige update, kan hier verder geen garanties over geven, maar we luisteren naar de feedback en zullen handelen indien Sonos nodig ziet.

Dat is een goeie. Tijdens de Beta van deze software waren al veel klachten omtrent deze versie. Het is onnodig ingewikkeld gemaakt om de zaken te regelen die in de 7.4 versie via één scherm te regelen was. Je blijft in de 8.0 versie klikken, scrollen en klikken om hetzelfde voor elkaar te krijgen. En dan inderdaad nog die verschrikkelijke grote album covers en witte achtergrond. Zeker op een iPad verspilde ruimte. Gelukkig kon ik nog terug naar de 7.4 versie en heb ik de update procedure kunnen blokkeren in ons netwerk. Voor de personen die wel vast zitten aan deze update, adviseer ik eens te kijken naar de SonoPad of SonoPhone app in de Apple AppStore. De eerste heeft ook een donkere achtergrond, handig als je iPad aan de muur hangt voor de bediening van het systeem (en eventueel overige domotica).
Reputatie 7
Badge +2
Iedereen moet zelf weten hoe ze een omweg willen bewandelen, maar weet dat wij geen support bieden op de software van andere ontwikkelaars waar MarkNL nu aan refereert, naast het feit dat wij oudere software op speaker/controller ook niet ondersteunen.
Mogelijk dat in de toekomst de app aangepast word, Sonos kijkt zeker naar feedback, maar er zijn zeker klanten die ook lof spreken over de nieuwe update.
De update is gedaan na masaal verzoek om de App meer vergelijkend te willen zien zoals bijvoorbeeld de Spotify app werkt, met een balk aan de onderkant welke de de bestuurbare knoppen bevat.
Tevens is het zo dat mensen die er blij mee zijn en geen problemen ondervinden, liever hun Sonos systeem besturen dan een forum bezoeken.
Dus klachten en dergelijke zie je inderdaad sneller terug in grote hoeveelheden.
Badge +1
...Tevens is het zo dat mensen die er blij mee zijn en geen problemen ondervinden, liever hun Sonos systeem besturen dan een forum bezoeken.
Dus klachten en dergelijke zie je inderdaad sneller terug in grote hoeveelheden.

Uiteraard, ik wil ook niets liever dan dat. En met de 7.4 versie kan dat ook uitstekend. Is erg intuïtief, minimale handelingen nodig om het maximale eruit te kunnen halen. En ja, net als een ander forum lid hier reeds aangaf, heb ook ik in het verleden regelmatig feature requests richting Sonos gestuurd om de app nog beter te maken. Tot op heden niets van teruggezien. Sonos gaat zijn eigen weg en heeft zijn eigen visie in haar producten en bijbehorende software. Input van klanten (ik heb nog nooit iemand gehoord die een feature request in vervulling zag gaan, zowel op dit forum als op het Sonos Beta forum niet) wordt niet gewaardeerd. /// Het is trouwens niet erg dat Sonos zijn eigen visie doorvoert, maar houd klanten dan niet aan het lijntje en wees daar duidelijk in, ook tijdens de Alpha- en Beta tests van de software. ///

Ik verwijs in mijn vorige post inderdaad naar apps, waarbij de ontwikkelaar WEL luistert naar zijn klanten en waar mogelijk aanpassingen doorvoert in de app(s). Verder blijft de Sonos apparatuur prima werken op een oudere versie, zolang de overige spelers zoals Spotify, Tunein, Deezer, Apple Music, enz. geen aanpassingen in de benodigde connectie (API) doorvoeren. Ook moet je geen nieuwe producten van Sonos willen toevoegen, anders dan die je al in je bezit hebt. Dus voor mij geen enkel probleem.

Ennuh.... wees blij dat jullie klanten de tijd en moeite nemen om hun ervaringen (zowel positief als negatief) op het forum te plaatsen. Zo kan een oplossing alleen maar beter worden, mits er ook naar deze ervaringen geluisterd wordt!
Reputatie 7
Badge +2
Je legt ons woorden in de mond die niet kloppen.
Het Sonos kunnen inloggen op wifi van de router was een Feature request. ( ipv Sonos wifi, 1 bekabelen )
Het surround speakers van sfeervol naar volledig veranderen voor muziek was een Feature request. ( muziek is immers altijd stereo, links/rechts, dus alleen voor uit de Playbar )
Zo kan er nog een lange lijst gemaakt worden wat Sonos in de 15 jaar heeft toegevoegd aan het systeem, op verzoek van de klant, terwijl Sonos dit zelf niet als prioriteit zag.
Het kan kloppen dat niet alles word doorgedrukt, of niet meteen in de eerst volgende update, Sonos houd ook zeker zijn eigen jasje en Sonos bepaald hoe Sonos eruit ziet.
Maar luisteren doen we zeker, en hoe je nu verwoord dat wij niet blij zijn met de feedback en niet waarderen wat de klant te melden heeft is fout geschetst.
Switchen tussen verschillende kamers is echt een onmogelijke opgave geworden. Kies ik slaapkamer, krijg ik de keuken, wil ik alleen de woonkamer, koppelt de app ook de eetkamer... In de vorige versie kon je tenminste simpel onafhankelijke ruimtes kiezen.. dit is gewoon waardeloos.
Switchen tussen verschillende kamers is echt een onmogelijke opgave geworden. Kies ik slaapkamer, krijg ik de keuken, wil ik alleen de woonkamer, koppelt de app ook de eetkamer... In de vorige versie kon je tenminste simpel onafhankelijke ruimtes kiezen.. dit is gewoon waardeloos. Volledig mee eens, van een zeer tevreden gebruiker van het eerste uur ben ik nu op het punt gekomen dat ik spijt begin te krijgen van deze investering. Horendol wordt je van alle veranderingen die het gebruiksgemak aantasten.
Update 8.1? Alsof je een Ferrari hebt ingeruild voor een Mazda. Veranderen van kamer gaat niet of slecht. Overzicht van zenders is slecht door te grote iconen. Witte achtergrond is ergerlijk. Excuses van Sonos aan zijn klanten zouden op hun plaats zijn in plaats van de arrogante houding ‘het is een kwestie van even wennen’. Heel snel een update 8.2 met de mogelijkheid om de look&feel persoonlijk in te stellen. Voorlopig raad ik niemand meer aan om het dure gebruiksonvriendelijke Sonos aan te schaffen. Terwijl ik de afgelopen vier jaar graag liet blijken hoe blij ik was met dit product. Wat jammer. Volkomen gelijk heb je, alle updates die je tegenwoordig aan de lopende band ontvangt hebben weinig tot niets toegevoegd maar holle wel het gebruiksgemak van het systeem uit. Begin spijt te krijgen van mijn investering in Sonos. Het moet toch niet zo zijn dat ik me elke dag een nieuwe layout moet gaan eigen maken om eenvoudig muziek op te zetten in een kamer. Momenteel zit ik elke avond te puzzelen als ik mijn muziekkeuze en kamer wil veranderen. grrrr.
Reputatie 1
Oké Sonos, het lijkt met nu wel duidelijk dat deze update de plank volledig heeft misgeslagen. Doe eens gauw de boel terugdraaien en ga je huiswerk beter doen. Steek meer tijd een toevoegende innovatie zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om snel de laatst toegevoegde nieuwe albums (muziek) op te kunnen roepen en albums op jaar i.p.v. titel te kunnen sorteren. Logitech was met zijn squeezeboxen en serversoftware hun tijd ver vooruit en had deze mogelijkheden al vele jaren terug.
Mijn hele luisterervaring thuis is ingericht op Sonos. Mijn muziek staat in FLAC in mappen op een NAS. In eerste instantie had ik één Sonos Connect, maar na de goede ervaring daarmee heb ik er nog 2 bijgekocht, voor in totaal 1200 euro. Een fors bedrag, maar Sonos werkte altijd zo fijn en intuïtief, dat ik bereid was te betalen voor dit gemak.

Ik vind het bizar dat Sonos besloten heeft de app zo ingrijpend te wijzigen. Het is nu een ongelofelijk slecht product geworden. Eigenlijk vind ik het meer dan bizar, eigenlijk vind ik het gewoon pure oplichterij. Alsof je een auto koopt, die na een jaar gebruik alleen nog maar achteruit kan rijden. Hij rijdt nog steeds, dat wel, maar het grote gemak en plezier is verpest.

Omdat ik uitsluitend naar CD's luister die in afzonderlijke mappen staan, kies ik vaak één individueel nummer om af te spelen. Daarnaast gebruik ik veel verschillende afspeellijsten voor verschillende stemmingen of stijlen.
Dit zijn de enige twee dingen waar ik de app voor gebruik en ze zijn allebei superomslachtig geworden.

• Een individueel nummer afspelen: Voorheen klikte ik in een map op een nummer en dan werd alleen dat ene nummer afgespeeld. Nu wordt automatisch de hele map aan de wachtrij toegevoegd. Waarom zou ik de hele map af willen spelen als ik maar 1 nummer selecteer???

• Afspeellijst gebruiken: Voorheen koos ik 'afspeellijsten' in het menu bladeren. Vervolgens kreeg ik alle afspeellijsten te zien en scrolde er doorheen om de juiste te kiezen.
Nu: 1. afspeelmenu minimaliseren 2. (niet op bladeren klikken, wat logisch zou zijn, 1 plaats waar je alles kan vinden) Mijn Sonos selecteren. 3. In plaats van een lijst van alle afspeellijsten krijg ik 2 hele grote pictogrammen, van de eerste twee afspeellijsten 4. Om toch de lijst te krijgen moet je eerst op 'alles weergeven' klikken. 5. Scrollen door de lijst. 6 juiste afspeellijst selecteren.
Van 4 stappen naar 6 stappen en totaal niet logisch.

En daarnaast:

• Uiterlijk: ik vond het een mooie app, waarbij de albumcover van het nummer dat je luistert, de achtergrond van de app vormt. Vóór Sonos luisterde ik nog naar fysieke cd's, vond ik het leuk om de cover te zien. Het draagt bij aan de ervaring. De opzet van Sonos was niet hetzelfde, maar wel 'the next best thing'. Nu is het kil en onaantrekkelijk.
• De app is langzaam. Als ik een nieuw nummer selecteer wordt dat wel meteen afgespeeld, maar gedurende enkele tellen wordt nog het vorige nummer getoond. Snel scrollen in het nieuwe nummer is er niet meer bij, want de app toont nog de scrollbalk van het vorige nummer.
• Albumart wordt nog maar sporadisch getoond. Dit is ook deel van de ervaring, niet alleen ziet de app er onaantrekkelijk uit, de albumart wordt überhaupt maar in een fractie van de gevallen geladen. Dus je zit 9 van de 10 keer naar een wit scherm te kijken.

@Sonos: ik heb 1200 euro betaald voor een systeem dat nog maar matig werkt. Het onderscheid werd gemaakt door de fantastische ervaring. Nu zijn er legio andere producten die ook niet zo denderend werken, maar wel véél goedkoper zijn. Voor 240 euro zou ik dezelfde ervaring hebben. Ik wil mijn geld terug.
Reputatie 1
Mijn hele luisterervaring thuis is ingericht op Sonos. Mijn muziek staat in FLAC in mappen op een NAS. In eerste instantie had ik één Sonos Connect, maar na de goede ervaring daarmee heb ik er nog 2 bijgekocht, voor in totaal 1200 euro. Een fors bedrag, maar Sonos werkte altijd zo fijn en intuïtief, dat ik bereid was te betalen voor dit gemak.

Ik vind het bizar dat Sonos besloten heeft de app zo ingrijpend te wijzigen. Het is nu een ongelofelijk slecht product geworden. Eigenlijk vind ik het meer dan bizar, eigenlijk vind ik het gewoon pure oplichterij. Alsof je een auto koopt, die na een jaar gebruik alleen nog maar achteruit kan rijden. Hij rijdt nog steeds, dat wel, maar het grote gemak en plezier is verpest.

Omdat ik uitsluitend naar CD's luister die in afzonderlijke mappen staan, kies ik vaak één individueel nummer om af te spelen. Daarnaast gebruik ik veel verschillende afspeellijsten voor verschillende stemmingen of stijlen.
Dit zijn de enige twee dingen waar ik de app voor gebruik en ze zijn allebei superomslachtig geworden.

• Een individueel nummer afspelen: Voorheen klikte ik in een map op een nummer en dan werd alleen dat ene nummer afgespeeld. Nu wordt automatisch de hele map aan de wachtrij toegevoegd. Waarom zou ik de hele map af willen spelen als ik maar 1 nummer selecteer???

• Afspeellijst gebruiken: Voorheen koos ik 'afspeellijsten' in het menu bladeren. Vervolgens kreeg ik alle afspeellijsten te zien en scrolde er doorheen om de juiste te kiezen.
Nu: 1. afspeelmenu minimaliseren 2. (niet op bladeren klikken, wat logisch zou zijn, 1 plaats waar je alles kan vinden) Mijn Sonos selecteren. 3. In plaats van een lijst van alle afspeellijsten krijg ik 2 hele grote pictogrammen, van de eerste twee afspeellijsten 4. Om toch de lijst te krijgen moet je eerst op 'alles weergeven' klikken. 5. Scrollen door de lijst. 6 juiste afspeellijst selecteren.
Van 4 stappen naar 6 stappen en totaal niet logisch.

En daarnaast:

• Uiterlijk: ik vond het een mooie app, waarbij de albumcover van het nummer dat je luistert, de achtergrond van de app vormt. Vóór Sonos luisterde ik nog naar fysieke cd's, vond ik het leuk om de cover te zien. Het draagt bij aan de ervaring. De opzet van Sonos was niet hetzelfde, maar wel 'the next best thing'. Nu is het kil en onaantrekkelijk.
• De app is langzaam. Als ik een nieuw nummer selecteer wordt dat wel meteen afgespeeld, maar gedurende enkele tellen wordt nog het vorige nummer getoond. Snel scrollen in het nieuwe nummer is er niet meer bij, want de app toont nog de scrollbalk van het vorige nummer.
• Albumart wordt nog maar sporadisch getoond. Dit is ook deel van de ervaring, niet alleen ziet de app er onaantrekkelijk uit, de albumart wordt überhaupt maar in een fractie van de gevallen geladen. Dus je zit 9 van de 10 keer naar een wit scherm te kijken.

@Sonos: ik heb 1200 euro betaald voor een systeem dat nog maar matig werkt. Het onderscheid werd gemaakt door de fantastische ervaring. Nu zijn er legio andere producten die ook niet zo denderend werken, maar wel véél goedkoper zijn. Voor 240 euro zou ik dezelfde ervaring hebben. Ik wil mijn geld terug.
Reputatie 1
Ik sluit mij volledig bij de opmerking van AudioPhilip aan, ik gebruik Sonos voor precies hetzelfde. Noodgedwongen Sonos omdat Logitech, waarbij al deze opties gewoon wel konden, helaas absolete is. In eerste instantie zag Sonos er ook uit als een goede vervanging, maar helaas is het nu op deze wijze een groot fiasco!