Aankomende wijzigingen in afspelen ‘Op deze iPhone of iPad’

Related products: Software News Partner News

De functie 'Op deze iPhone, iPad of iPod touch' werd geïntroduceerd in 2012 toen Airplay nog niet

beschikbaar was op Sonos. De manier waarop deze functie oorspronkelijk werd ontworpen werkt niet

goed meer bij nieuwere versies van iOS. Daarom zal deze functie in de komende maanden worden

verwijderd uit de Sonos-app.

De beste manier om muziek die op je telefoon is opgeslagen af te spelen naar Sonos, is nu door Apple AirPlay 2 te gebruiken op compatibele Sonos-luidsprekers (Play:5 gen2, Playbase, Beam, Sonos One en Sonos Amp). Je kunt een AirPlay 2-stream naar een van die luidsprekers sturen en de Sonos-app gebruiken om deze te groeperen met andere Sonos-ruimten om ze allemaal synchroon af te spelen. Je vindt hier meer informatie over het gebruik van AirPlay 2 met Sonos.

Een aantal andere opties om muziek die lokaal op je telefoon stonden opgeslagen zonder gebruik van

Airplay 2 af te spelen via Sonos zijn:


  1. Stream ze vanaf een muziekservice. Er zijn meer dan 100 muziekservices beschikbaar op Sonos, waarvan vele met meerdere miljoenen nummers.
  2. Upload je tracks naar een muziekservice met een opslagfunctie, zoals Apple Music, die je bibliotheek opslaat en streamt. Dit is een goede optie als je nummers hebt die niet beschikbaar zijn op een streamingservice.
  3. Een muziekbibliotheek-share instellen op een computer of een Network Attached Storage-apparaat. Dit betekent het opzetten van een harde schijf op je lokale netwerk en het streamen van de bibliotheek daar vandaan.
Met optie drie kun je die bibliotheek delen met Sonos met behulp van de stappen hier. Dit zorgt ervoor dat je telefoon niet hoeft te worden ingeschakeld om te luisteren, en dat de muziek blijft spelen zolang die opslaglocatie beschikbaar is.

Meer informatie over het afspelen van muziek die is opgeslagen op je iPhone, iPad of iPod touch vind je op onze supportpagina's.

We zullen iedereen ondersteunen bij deze wijziging, en helpen je de nodige oplossingen te vinden om

naar je favoriete nummers op Sonos te blijven luisteren.
Ik vind het uitermate triest, dat ik nu gedwongen word om extra speaker te kopen.


In 2013 heb ik bewust voor Sonos gekozen, in combinatie met een dock voor mijn iPod classic.


Sonos nam vorig jaar het besluit om deze niet meer te ondersteunen na de update.


Vervolgens heb ik speciaal een iPod Touch aangeschaft, zodat ik toch nog op een makkelijke manier van Sonos kon genieten.


En daar zit ik dan met mijn 2 Play:1 speakers.


Het zou jullie sieren, als een Play:1 speaker kan worden ingeruild (met een kleine bijbetaling) voor een One speaker, zodat ik in ieder geval nog gebruik kan maken van Air Play (voor zolang dit dan weer duurt).





Ik was altijd een groot promotor van Sonos, maar dat is helaas een stuk minder geworden.
Dit nieuws is zeer teleurstellend. Het is nml de enige manier (via de app) om fatsoenlijk je muziek op een sonos apparaat af te spelen!!! AirPlay 2 werkt gewoon NIET! Dit is al meerdere malen op dit forum bekend gemaakt en sonos doet alsof zn neus bloedt...


ik heb recent 2 one’s, 2 play 5 (g2) en een beam aangeschaft voor 1.700,- en de enige manier om je muziek af te spelen is via deze (op deze iPhone) via de app. En dat gaan ze nu verwijderen 🤬🤬.





beste mensen van sonos. Hoe gaan jullie dit oplossen voordat ik de hoop opgeef. Of laat de optie gewoon bestaan!!!
In een woord: schandalig! En wat een arrogantie!





Ik stel voor een class-action te starten tegen Sonos (oftewel een claim door een verbruikersvereniging) om of schadeloosstelling te eisen, dan wel te eisen dat de functionaliteit die bij de verkoop is aangeboden - waarvoor veel mensen de producten gekocht zullen hebben - eenzijdig en zonder goed alternatief wordt gewijzigd.





In de VS zullen veel meer personen hierdoor gedupeerd zijn, ik zal e.e.a. volgen en nagaan of er daar iets gestart wordt, wellicht dat dat het management op andere gedachten brengt.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij wordt er hier alleen gesproken over het afspelen van muziek die fysiek op de iPhone / ipad staat. Volgens mij niet de meest gangbare methode om muziek op Sonos af te spelen.
Dit nieuws is zeer teleurstellend. Het is nml de enige manier (via de app) om fatsoenlijk je muziek op een sonos apparaat af te spelen!!! AirPlay 2 werkt gewoon NIET! Dit is al meerdere malen op dit forum bekend gemaakt en sonos doet alsof zn neus bloedt...


ik heb recent 2 one’s, 2 play 5 (g2) en een beam aangeschaft voor 1.700,- en de enige manier om je muziek af te spelen is via deze (op deze iPhone) via de app. En dat gaan ze nu verwijderen 🤬🤬.





beste mensen van sonos. Hoe gaan jullie dit oplossen voordat ik de hoop opgeef. Of laat de optie gewoon bestaan!!!






Airplay2 werkt zeker wel, mocht je een probleem hebben met deze dienst bel dan even in dan kunnen we je systeem uitlezen en het probleem samen oplossen.





Ik weet het niet zeker maar volgens mij wordt er hier alleen gesproken over het afspelen van muziek die fysiek op de iPhone / ipad staat. Volgens mij niet de meest gangbare methode om muziek op Sonos af te spelen.


Dit is correct, je bent afhankelijk van de verbinding van je telefoon naar je router toen, en diens capaciteit om de data het netwerk op te sturen.
Dit is uiterst teleurstellend. Zelf beschik ik over 2 Sonos play 1. Hier zit geen AirPlay 2 op, dus wat mij aangaat is deze wijziging een verarming van de mogelijkheden voor deze prijzige audio. Ondanks ik zeer enthousiast was over de kwaliteit van het geluid ben ik teleurgesteld geraakt in de marketingstrategie van dit bedrijf die steeds meer op die van Apple begint te lijken. Deze aankondiging heeft mijn vertrouwen in dit merk ernstig aangetast. Ik verwacht niet dat Sonos ofwel de play 1 toegankelijk maakt voor AirPlay 2 ofwel de oude compatibiliteit blijft handhaven. Voor mij is dit reden om over te stappen naar een ander systeem.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij wordt er hier alleen gesproken over het afspelen van muziek die fysiek op de iPhone / ipad staat. Volgens mij niet de meest gangbare methode om muziek op Sonos af te spelen.


Het is een volkomen gangbare en zeer gebruiksvriendelijke manier om de muziek, die op mijn iPod Touch staat, af te spelen. Echt een schandalige actie van Sonos.


Sonos dwingt mij nu om een One aan te schaffen.
Zeer slecht nieuws, geen één van mijn 3 elementen die ik bezit heeft Airplay....


Volstaat het dan om 1 nieuwe speaker met AIRPLAY te kopen die wel airplay aankan en ze dan te paren?


ik hoop dat ik nog wel men iPhone can connecteren via kabel op de amp zodat ik wel iets kan afspelen, of is dat ook gedaan? U mag mij trouwens eens de 'kleine lettertjes' laten zien waar staat dat SONOS niet/wel verantwoordelijk is voor evt aanpassingen door SONOS, en hiermee wel of niet in de fout gaat. want ik vind het niet direct terug... jullie kennen het beter dan ik 'hopelijk' ;)


Soit ik hoop dat voor de vele IOS gebruikers met een ouder SONOS systeem wel een oplossing wordt gevonden. Ik vrees alleen voor SONOS dat er veel claims van de VS zullen komen hen kennende, en trouwens verkopen jullie geen SONOS op de APPLE site???
De algemene voorwaarden zijn hier te vinden: https://www.sonos.com/nl-nl/legal/terms#eula





Als je een speaker hebt met Airplay dan kun je dat ook over de andere speakers afspelen, dat is dus een oplossing. Je kunt ook nog een apparaat aansluiten met een kabel op je AMP om op die manier geluid af te spelen.
Ik heb de nieuwste versie van iOS en deze functie werkt prima op de Playbar en twee keer Sonos One. Gebruik dit elke dag. De aanbevolen alternatieven zijn bijzonder omslachtig. Kan ik via de Sonos One toch toegang krijgen, ook tot de Playbar?
Niet als de One als surround is geschakeld volgens mij. De goedkoopste oplossing is om je muziek (maximaal 50.000 nummers gratis) te uploaden naar Google Play Music en die dan als muziekservice aan Sonos toe te voegen. Een extra One kopen en die groeperen kan natuurlijk ook....
Door deze wijziging zijn de toestellen die ik aangekocht heb gewijzigd.


Ik heb niet gevraagd om deze update door mijn strot te duwen


Ik wens mijn geld terug
Tja. Je bent akkoord gegaan met de voorwaarden van Sonos en zij mogen dit, hoe vervelend voor sommige klanten ook. Door een wijziging van Apple zijn ze hier min of meer toe gedwongen, als ik het goed begrijp - ze doen dit soort dingen niet graag.





Je kunt dus beter naar de alternatieven kijken. Google Music Free (gratis tot 50.000 nummers) of een Ikea Symfonisk boekenplankspeaker (€99,—) die is te groeperen met je Play:1. Een NAS aanschaffen of de bestanden vanaf je computer laten afspelen (computer moet dan aanblijven) kan ook. Sommige routers kunnen als NAS fungeren als je er een USB-stick in steekt.